Gå til innhold

Tungpustet, hva hjelper?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Palma skrev (2 timer siden):

Spør om legen har sjekket folat og b12 verdiene dine.  Folat burde ligge mot 30 og b12 mot 500 dette er 2 ting som gir tungpusthet ved mangler, der er det mange som ligger i nedre grense og det er ikke alltid at nedre grense er bra for deg og du må ha tilskudd. Jeg hadde folatmangel og var skikkelig tungpustet for ingenting.  Da lå den på 7.

D-vitamin er råvaren til hormonet som styrer celledelingen i lungemembranen. Har vi nok D-vitamin innabords, erstattes membrancellene raskere og lungene virker bedre. Hvis vi øker D-vitaminstatusen, slår det positivt ut hvis vi har problemer med pusten.

Anonymkode: 22a4b...d4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trener du cardio? Hvis ja, hvordan er pusten på trening? Kanskje du bare er i dårlig form. 

Anonymkode: e7574...196

Skrevet

Hvor dårlig form er du i ? Kan du gå opp 4 etasjer uten å stoppe? Klarer du å jogge/løpe en kilometer?

Anonymkode: 896e1...b70

• Liker 1
Skrevet

Jernmangel?

Anonymkode: f8221...bcb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor dårlig form er du i ? Kan du gå opp 4 etasjer uten å stoppe? Klarer du å jogge/løpe en kilometer?

Anonymkode: 896e1...b70

Ja, 4 etasjer ok, med mindre jeg prater samtidig. Nå om vinteren løper jeg en mil i rolig tempo (bruker rett i overkant av en time). I sommerhalvåret orker jeg kanskje 2-3 km, da er jeg helt kjørt. 

Anonymkode: b0880...5b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2021 den 22.05):

Jeg er mer eller mindre tungpustet året rundt. Har ikke astma, men har prøvd astmamedisin likevel, det hjalp ikke. Allergitabletter og nesespray hjelper lite, kortison hjelper ikke. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Det eneste som slår ut et allergi mot støv/mugg og pollen. Legen kan snart ikke hjelpe lenger. Tror ikke jeg har mugg/støv hjemme. Overnatter noen ganger hos kjæresten eller venner, men der blir ingen bedring. Hva hjelper? 

Glutenfri og melkefri og mer vann, frukt, grønsaker og bær og urter. 

Søk etter Anthony William medical medium på nettet 

Anonymkode: 4a83e...85d

Skrevet

Jeg kjenner en hest som er tungpustet og nesten astma, og den tåler ikke gluten. Ble bedre på glutenfri kost. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

TS her. Jeg er tilsynelatende frisk som en fisk ellers. Jeg er normalvektig, og normal bmi (21). Jeg er 30, jente,  Ingen mangler. Har sjekket hjerte og lunger hos spesialist. Legen mener det har sammenheng med allergi, men allergimed virker ikke. Allergi er det eneste som slår ut. 

da tenker jeg at du nok har dårlig kondis evt for lite muskler og rask får høy puls. jeg får også mer pust fordi jeg puster med munnen igjen samt at jeg har tendens til å holde pusten i ulike aktiviteter., 

du kan jo prøve å ta multivitamin en periode å se om det hjelper. for meg hjalp det mye, men først når jeg økte kondisen den sank. 

Har du testet kun ventolin eller også tabletter (montelukast) daglig? mange som må gå på montelukast som arbeider forebyggende. 

Anonymkode: d05ab...3e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

da tenker jeg at du nok har dårlig kondis evt for lite muskler og rask får høy puls. jeg får også mer pust fordi jeg puster med munnen igjen samt at jeg har tendens til å holde pusten i ulike aktiviteter., 

du kan jo prøve å ta multivitamin en periode å se om det hjelper. for meg hjalp det mye, men først når jeg økte kondisen den sank. 

Har du testet kun ventolin eller også tabletter (montelukast) daglig? mange som må gå på montelukast som arbeider forebyggende. 

Jeg går på montelukast fast. Jeg har ikke vitaminmangel, spiser variert, med noe tilskudd, er blodgiver så får sjekket feks jern ofte. Tar også noen andre vitaminer. 

Jeg har heller ikke dårlig kondis. Kan løpe en mil nå, men om sommeren klarer jeg ikke så mange km fordi jeg er tett i lungene og puster tyngre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg får forresten ikke raskt høy puls, hvor har du det fra? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Glutenfri og melkefri og mer vann, frukt, grønsaker og bær og urter. 

Søk etter Anthony William medical medium på nettet 

Ja, kanskje en engel forbarmer seg over HI, hvisker løsningen i øret på sin profet, og han kan si det videre for en pris?

Anonymkode: c7c54...694

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 6.25):

TS her. Jeg er tilsynelatende frisk som en fisk ellers. Jeg er normalvektig, og normal bmi (21). Jeg er 30, jente,  Ingen mangler. Har sjekket hjerte og lunger hos spesialist. Legen mener det har sammenheng med allergi, men allergimed virker ikke. Allergi er det eneste som slår ut. 

"Spreng opp lungene" er mitt beste råd. Gå i gang med hard kondisjonering. 

Anonymkode: 09a18...353

Skrevet

Hvorfor antar alle at jeg har dårlig kondis? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor antar alle at jeg har dårlig kondis? 

Fordi at selv om du kan løpe x antall km om dagen, betyr ikke det at du faktisk har god nok lungekapasitet. Ergo, mer intervaller og få "sprengt opp" lungene. 

Anonymkode: 09a18...353

Skrevet

Hva avgjør lungekapasitet da? Har normalt lunge volum, men det er tett, synes på spirometri. Mye bedre nå på vinteren enn sommeren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...