AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #41 Del Skrevet 24. november 2021 Vi har ett gunstig rammelån, betaler ned på lånet og tar ut igjen til oppussing. Pusser opp når vi har «spart» tilstrekkelig, slik at vi ikke må øke rammen. Går sakte fremover. Det vi sparer til nå er bad, tror vi klarer å ta det innen ett par år. Anonymkode: 8c3b7...89e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #42 Del Skrevet 24. november 2021 Er vel bare å spare? Anonymkode: 4d98d...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #43 Del Skrevet 24. november 2021 Vi kjøpte for noen år siden et hus på litt over 200 kvadrat over to plan, hvor det meste måtte pusses opp. Vi lagde i tillegg en utleiedel i huset. Vi tok litt over 500.000 ekstra i huslån, og fokuserte på å komme i mål med de rommene hvor vi ville være mest - stue/ kjøkken, terrassen og soverommene til barna. Vi har vært veldig prisbevisste hele veien for å få pengene til å nå så langt som mulig. Kjøpt hvitevarer på salg når vi har kommet over det (typisk på blackfriday, januarsalg osv), og sånt som f.eks gulv bestilte vi med en gang til hele overetg. siden vi da fikk best pris. Vi har gjort alt av riving, demontering, plating, sparkling, maling, gulvlegging, bygging av terrasse/uteområde og montering av kjøkken selv. Generelt har vi kun brukt profesjonell hjelp der det har vært påbudt - som elektiker og rørlegger. Ca 100.000 av de 500.000 gikk med for å ordne utleiedel. Der kjøpte vi brukt kjøkken fra finn (veldig pent brukt), gikk med en del penger for å få på plass alt av elektrisk og rør, men generelt pusset vi opp alt av egen maskin selv der også. De 500.000 er for lengst brukt opp, og nå sparer vi opp fra prosjekt til prosjekt. Vi har spart opp og tatt kontor, soverommet vårt og nå sist vaskerom. Vi setter begge av fast trekk hver mnd som går til oppussingskonto, og så pusser vi opp rom for rom når det står nok penger tilgjengelig. Nå det har vært corona har vi også hatt veldig sparsomme ferier, og har heller valgt å spare feriepengene og putte de pengene inn i oppussing. Neste vi har veldig lyst til å ordne er mer på uteområdet til sommeren (ønsker oss pergola/et sitteområde under tak og en carport😍), men får se om vi rekker spare opp til det til sommeren eller om vi må vente ett år til. På sikt må badet også tas, men det også tenker vi at vi skal spare til når den tid kommer. Så det kan ta sin tid😅 Anonymkode: a0720...551 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #44 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): ...når det er mye som skal pusses opp, deriblant dyre rom som bad og kjøkken. Er alt spart opp på forhånd? Tar man lån? Vil gjerne høre deres erfaringer Anonymkode: 5501e...474 Fikk et par hundre tusen fra foreldre, ble brukt til dyrt rom. Men etter det var brukt opp har vi brukt litt og litt så har må brukt en del tid på et rom pga det. Vi har ikke tatt opp ekstra lån og vil prøve å unngå det også i framtiden. Anonymkode: a9303...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #45 Del Skrevet 24. november 2021 Her gjøres alt selv, uavhengig av inntekt. Elektrisk sjekkes og godkjennes av autorisert firma, og rørlegger har jeg ikke hatt innenfor dørene siden jeg kjøpte min første leilighet på 90 tallet. Det er ikke krav om at rørleggerarbeid må være utført av fagfolk, men det må være fagmessig utført. Anonymkode: 066e7...33c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #46 Del Skrevet 24. november 2021 Sparer til mindre oppussingsarbeider, mens store ting som bad har vi tatt lån til. Anonymkode: 6cf12...697 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. november 2021 #47 Del Skrevet 24. november 2021 Kan ikke svare for meg selv, men vet hvordan foreldrene mine gjorde det. De sparte opp, og tok all jobben selv. De pusset også opp sjeldent. De har hatt den samme boligen siden 1983, så 38 år. I løpet av de årene så pusset de opp; Stue: 1991, og 2017 Kjøkken: ny kjøkkeninnredning, gulv og vegg ; 2014 Bad: begynnelsen av 2000 tallet 2 soverom: 1993/1994. Gangen er aldri blitt pusset opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #48 Del Skrevet 25. november 2021 Hardsparing en god stund. Satt av 7,5k hver oss i over 1 år nå. (altså 15000 i mnd. Vi skal pusse opp badet neste år. Da tror jeg vi er ca i mål, evnt tar vi av feriepenger og evnt skattepenger. Vi har normale inntekter, jeg noe varierende da jeg jobber natt og en del ekstra og drar inn godt på overtid når det er mulig. (helsesektor) Han med fastlønn og årslønn på ca 500k. Til vanlig om det er småting så har vi bufferkonto vi kan ta av, eller lønnen den mnd under evntuelt forbruk eller på hus og hage kontoen. Vi har budsjett og er flinke med penger. og det er sinnsykt deilig å ha sparepenger. Jeg var kandidat til luksusfellen før og hadde tvangstrekk på lønn. Nå er jeg ferdig og har klart å ta ansvar og bli voksen. ( med god veiledning fra mannen) Anonymkode: e88d5...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå