Gå til innhold

Hvem tok opp temaet rundt å bytte etternavn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hva ble dere enige om?

Ble det noe uenigheter/diskusjoner/krangler?

Angrer du i dag eller er du fornøyd?

Anonymkode: 913a2...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har riktignok ikke giftet oss enda, men jeg har hele veien vært helt tydelig på at jeg ikke kommer til å bytte etternavn. Det er ikke noe vi har hatt en spesifikk samtale eller diskusjon omkring, jeg har bare nevnt det i sammenhenger der det har vært naturlig. Det samme har han gjort, så jeg vet at han heller ikke kommer til å ta mitt etternavn. Ikke noe drama der.

Anonymkode: caa47...002

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han. Han har det sjeldneste etternavnet og vi bor på stedet som navnet er tilknyttet, så da føler han det er nokså selvsagt hva det felles etternavnet må bli.

Anonymkode: 2e0c8...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn er jo så enkelt å bytte, så ser ikke på det som en viktig diskusjon. 

Mer opptatt av at barna skal ha begges navn enn at vi skal bytte våre.

Anonymkode: a2fae...960

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gift så dette er fortsatt hypotetisk for meg, men min holdning er at hvis hun ikke er entusiastisk over ideen om å ta navnet ditt så er hun ikke den riktige kvinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 minutt siden):

Ikke gift så dette er fortsatt hypotetisk for meg, men min holdning er at hvis hun ikke er entusiastisk over ideen om å ta navnet ditt så er hun ikke den riktige kvinnen. 

Hjelpes.

Vi har begge sjeldne navn og jeg bytter ikke ut mitt med hans.

Anonymkode: a2fae...960

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvem som tok det opp først, men for oss var det helt naturlig at jeg tok hans navn. Jeg hadde et helt alminnelig -sen navn, som jeg ikke likte. Jeg har et gammelt familienavn som "første" etternavn, og dette har mannen tatt også. Så vi har et svært sjelden førstenavn og et ganske sjeldent etternavn. 

Anonymkode: a597c...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke noe poeng i å bytte etternavn. Men etterhvert så la jeg hans navn som mellom navn siden det stadig var situasjoner ikke alle forsto barna var mine. Samt at barna syntes det var stas at vi alle hadde samme navn. Ut over det hadde jeg overhode ingen grunn til å bytte navn

Anonymkode: a7722...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det opp. Ville ta hans litt mindre vanlige etternavn, og beholde mitt som mellomnavn. Han hadde ingen mening rundt det, men synes det var koselig at vi skulle ha felles etternavn når det først ble slik. Angrer ikke, jeg ønsket en ''ny'' identitet når vi giftet oss, samt et tydelig familie-navn. Hadde mitt etternavn vært mer sjelden enn hans, hadde vi kanskje tenkt på å bruke det i stedet, men mitt etternavn er av generisk Hansen-type. 

Anonymkode: 89104...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kipling said:

For så vidt helt fair det, selv om du sikkert provoserer en del kvinner nå.

Jeg tenker tilsvarende at hvis det er så viktig for mannen at jeg tar hans etternavn at han kommer med et ultimatum, så er han ikke mannen for meg, da vi tydeligvis har ulike holdninger til både ekteskap, likestilling og identitet.

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (6 minutter siden):

Fordi? Man skal alltid ta mannens etternavn fordi sånn er det bare? Eller fordi du er for knyttet til ditt etternavn til å bytte?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble aldri tatt opp, og ingen skiftet navn. Det er jeg svært fornøyd med i dag, 15 år etterpå. Jeg har middels vanlig -sennavn, mannens navn er sjeldnere, men disse tingene spiller ingen rolle for meg. For å være helt ærlig så er det viktigst at navnet er en forbindelse til pappa ettersom han er død.

Anonymkode: ea79c...ce2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og hva ble dere enige om?

Ble det noe uenigheter/diskusjoner/krangler?

Angrer du i dag eller er du fornøyd?

Anonymkode: 913a2...6c4

Husker ikke hvem av oss som tok det opp, men vi var veldig enige om at familien skulle ha hans navn. Etternavnene er begge lange og begynner på samme bokstav, og passer derfor ikke sammen. Jeg har ikke noen tilknytning til mitt etternavn, mens hans kommer fra en plass i Norge med mye historie og er mer sjeldent. Er veldig fornøyd, bortsett fra at navnet hans ofte blir feilskrevet eller må staves for å få det helt riktig, noe jeg ikke tenkte over før jeg plutselig het det.. 😅 

Anonymkode: 64deb...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har min mors pikenavn som etternavn og det har jeg hatt hele livet fordi jeg aldri har hatt noen far.  Giftet meg i 2018 og har ikke kommet til at jeg vil bytte etternavn. Mitt er veldig sjeldent og fint, han sitt er sånn semisjeldent og ikke så fint.  Jeg kommer ikke til å bytte. Mye styr uansett med å bytte bankkort, pass, sertifikat, folkeregister, medlemsgreier osv.  Ser for meg at man aldri blir ferdig med det også koster det  endel. 

Anonymkode: df4f0...a56

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke gift men har snakket om det aller meste så vi vet hvor vi ligger i forhold til ønsker for fremtiden osv. 

Jeg personlig har egentlig aldri hatt en sterk mening om jeg skulle bytte etternavn eller ikke men har vell ønsket å i vært fall få ha mitt ennå og eventuelt legge til et annet. Har veldig stor slekt så det er ikke slik at jeg føler en stor trang til å videreføre mitt men jeg syns det er et fint etternavn. 

Han ønsker gjerne jeg tar et av hans etternavn, altså det med "minst slekt". Han er enebarn til faren men har to halvsøsken. Derfor vil han gjerne videreføre farens etternavn. 

Basert på det har vi tullet en del rundt hva som høres best ut og kommet fram til at våre etternavn heldigvis høres bra ut sammen 😂 så regner med vi går for det hvis det skulle bli noe. 

Anonymkode: 4d48c...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket vel litt om det før bryllupet, hva navnene betydde for oss og sånt, men det var jeg som bestemte meg for å ta hans navn. Barnet han har fra før har det som mellomnavn, men da har i alle fall han ett navn felles med resten av familien. Jeg beholdt da mitt navn som mellomnavn, og sa han kunne velge om han ville ta det til mellomnavn eller ikke. Endte med at vi begge har mitt som mellomnavn, hans som etternavn.

Anonymkode: 1909a...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man gir og tar i et forhold, etternavn fikk han bestemme. Det var helt klart viktigere for han enn for meg. Skulle jeg vært opptatt av min egen familietilknytning så måtte vi ta et nytt navn. Litt koselig at både vi og ungene har samme navn da ❤️

Anonymkode: 186ea...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket om det på forhånd. Jeg har sterkere følelser for å beholde mitt etternavn enn det han har, så de lå i kortene at vi enten kom til å beholde hver våre navn eller velge mitt. Vi ønsket å kun ha ett etternavn og endte med å velge mitt. Barna våre har også dette navnet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi? Man skal alltid ta mannens etternavn fordi sånn er det bare? Eller fordi du er for knyttet til ditt etternavn til å bytte?

Fordi jeg mener det er kvinnens plass å bytte etternavn, og dersom hun ikke vil det så sier det noe om hennes verdier og/eller hennes følelser for meg, så om det er et problem for henne så sier jeg nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg mener det er kvinnens plass å bytte etternavn, og dersom hun ikke vil det så sier det noe om hennes verdier og/eller hennes følelser for meg, så om det er et problem for henne så sier jeg nei takk.

Hvorfor er det "kvinnens plass" å bytte til mannens etternavn?  Hvis du velger å gå ut av et forhold bare pga et etternavn sier det mer om deg enn dama for å si det sånn. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...