Gå til innhold

Hvem tok opp temaet rundt å bytte etternavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde det klart at jeg ikke ønsket å bytte mitt etternavn. Det var ikke noe jeg spesifikt tok opp, men vi snakket jo om stort og smått både da vi ble kjent og i forbindelse med at vi planla å dele livet sammen. For min del var det ikke viktig at vi hadde samme etternavn, men han ønsket det. Han tok derfor mitt etternavn i forbindelse med bryllupet. 

Anonymkode: 6c59b...2d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi snakket litt fram og tilbake om det - men husker ikke helt hvem som tok det opp. Var en naturlig ting å snakke om. 

Vi endte med å gjøre ingenting. 

Han forslag var at vi begge tok hans sjeldne etternavn og han droppet sitt andre etternavn (-sen) - slik at vi alle hadde et felles etternavn. Det ville ikke jeg.  Jeg forslo at han kunne bytte sitt andre etternavn med mitt (-sen navn). Det ville ikke han.

Så hadde han kompromissløsning som er noe av det DUMMESTE jeg ser - når kvinnen legger til mannens navn, men beholder sitt eget - og mannen gjør ingenting.  Det ble ikke noe av.  

Ungene har mannen sitt sjeldne etternavn som mellomnavn og mitt -sen navn til slutt (Det var det som klang best). Videre har jeg ingen krav/ønske til barna at de må beholde sitt -sen navn om de liker det andre bedre. Men jeg har hett mitt navn hele livet, og synes det hadde vært rart å plutselig hett noe annet. 

Anonymkode: 958d3...04b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Så hadde han kompromissløsning som er noe av det DUMMESTE jeg ser - når kvinnen legger til mannens navn, men beholder sitt eget - og mannen gjør ingenting.  Det ble ikke noe av.  

Anonymkode: 958d3...04b

Dette er en løsning jeg aldri har forstått. 
Sammen med at kvinnen tar begge navn med bindestrek og at mannen ikke gjør noen endring. Ala Per Person og Anna Hansen-Person. Da har man jo ikke en gang samme navn selv etter byttet, så hva er da poenget?! 

Anonymkode: 6c59b...2d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at det var et tema. Å skifte til mannens etternavn er håpløst bakstreversk, og jeg kan virkelig ikke skjønne hensikten. Vi har vært gift i 15 år, og jeg har aldri tenk - «søren, jeg skulle ønske vi het det samme». Barna fikk det sjeldneste etternavnet.

Anonymkode: 69b63...f93

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Peonjenta said:

Hvorfor er det "kvinnens plass" å bytte til mannens etternavn?  Hvis du velger å gå ut av et forhold bare pga et etternavn sier det mer om deg enn dama for å si det sånn. 

Fordi det er det tradisjonelle, og fordi jeg mener at mannen bør være "familiens overhode", sånn sett er det riktig at det er hans navn som bør gjelde.

Og for meg så har det så godt som ingenting å gjøre med navnet, det har å gjøre med hennes holdning til det og hennes verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (18 minutter siden):

Fordi jeg mener det er kvinnens plass å bytte etternavn, og dersom hun ikke vil det så sier det noe om hennes verdier og/eller hennes følelser for meg, så om det er et problem for henne så sier jeg nei takk.

Høres lurt ut å avklare sånt tidligst mulig da ja, så slipper dere å kaste bort tid på hverandre. Tyder vel ofte på diametralt motsatte syn på kjønnsroller generelt? :)

Anonymkode: 2e0c8...e37

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer ikke til å endre navnet mitt. Jeg er veldig glad i etternavnet mitt, og orker ikke to etternavn. I tillegg vil de ikke klinge noe godt. 

Regner med våre framtidige unger får hans navn. Både av tradisjon og at han er stolt og glad over navnet sitt, og er ganske sjeldent i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (18 minutter siden):

Fordi det er det tradisjonelle, og fordi jeg mener at mannen bør være "familiens overhode", sånn sett er det riktig at det er hans navn som bør gjelde.

Og for meg så har det så godt som ingenting å gjøre med navnet, det har å gjøre med hennes holdning til det og hennes verdier.

Du vil finne ei som ser på deg som familiens overhode og som setter seg selv som mindre verdt enn deg selv?  Lykke til med det du. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Peonjenta said:

Du vil finne ei som ser på deg som familiens overhode og som setter seg selv som mindre verdt enn deg selv?  Lykke til med det du. 

Hva har dette med verdi å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket ikke bytte etternavn, pga sjeldent og beskyttet etternavn. Så om han ønsket at vår familie skulle ha samme etternavn så var han nødt til å bytte. Spesielt siden jeg sa «fremtidig barn får mitt etternavn».

Han syntes det var mer aktuelt enn sitt «sen» navn, mye også fordi mitt betyr noe og er viktig for meg. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, 17.11 said:

For så vidt helt fair det, selv om du sikkert provoserer en del kvinner nå.

Jeg tenker tilsvarende at hvis det er så viktig for mannen at jeg tar hans etternavn at han kommer med et ultimatum, så er han ikke mannen for meg, da vi tydeligvis har ulike holdninger til både ekteskap, likestilling og identitet.

Ja det blir et spørsmål om holdninger til ekteskap, likestilling og identitet. Og dersom du ender opp med et ultimatum så har du jo allerede tabbet deg ut ganske hardt. Poenget for meg er ikke at det i seg selv er noe stort poeng hva man heter, men heller det er en god litmus test for hva hennes holdninger og verdier er, for ikke å snakke om personlighet. Og dersom hun er typen som nekter å skifte og vil krangle på det, så tenker jeg at det er en "bullet dodged" at man finner ut det før ekteskapet. Kan ikke tenke meg noe værre enn å ende opp gift med en kranglete og selvrettferdig feminist. Jeg får hodepine av bare å høre på alle de dumme ideene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres lurt ut å avklare sånt tidligst mulig da ja, så slipper dere å kaste bort tid på hverandre. Tyder vel ofte på diametralt motsatte syn på kjønnsroller generelt? :)

Anonymkode: 2e0c8...e37

Jo det blir det, mitt syn på kjønnsroller er med 1821 enn 2021, så jeg må drive endel "vetting" for å slippe å ende opp med noen jeg ikke kan leve med, og da er det en fordel å legge inn ting som vil være dealbreaker for den typen kvinne jeg ønsker å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Så hadde han kompromissløsning som er noe av det DUMMESTE jeg ser - når kvinnen legger til mannens navn, men beholder sitt eget - og mannen gjør ingenting.  Det ble ikke noe av.  

Anonymkode: 958d3...04b

Jeg skjønner ikke hva som er dumt med denne løsningen? Jeg hadde gjort det, hvis ikke han ville ta mitt som mellomnavn. Jeg ønsket å ha hans navn som felles etternavn, men ville heller ikke kvitte meg med et navn som har stor betydning for meg.

Anonymkode: 1909a...6cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipling skrev (5 timer siden):

Ikke gift så dette er fortsatt hypotetisk for meg, men min holdning er at hvis hun ikke er entusiastisk over ideen om å ta navnet ditt så er hun ikke den riktige kvinnen. 

Hvorfor den veien men ikke motsatt? Kvinner og menn er jo likestilte, ser ikke grunnen til at det skal være mer naturlig at det ene kjønnet skal bytte navn enn det andre. 

Anonymkode: 05441...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (4 timer siden):

Fordi jeg mener det er kvinnens plass å bytte etternavn, og dersom hun ikke vil det så sier det noe om hennes verdier og/eller hennes følelser for meg, så om det er et problem for henne så sier jeg nei takk.

Verdier litt kanskje (jeg mener det er positivt å ikke bry seg så mye om kjønnsroller), men hennes følelser for deg? Hvor vidt hun ønsker å beholde eget navn har absolutt ingenting med det å gjøre.

Anonymkode: 05441...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor den veien men ikke motsatt? Kvinner og menn er jo likestilte, ser ikke grunnen til at det skal være mer naturlig at det ene kjønnet skal bytte navn enn det andre. 

Anonymkode: 05441...392

Kvinner og menn er ikke likestilte og kommer aldri til å bli det. Vi er skapt ulike, og det kan ingen lover, regler eller politiske initiativer nulle ut. Spørsmålet er om vi vil leve i harmoni med vår natur, eller om vi vil prøve å leve i strid med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kipling skrev (4 timer siden):

Ja det blir et spørsmål om holdninger til ekteskap, likestilling og identitet. Og dersom du ender opp med et ultimatum så har du jo allerede tabbet deg ut ganske hardt. Poenget for meg er ikke at det i seg selv er noe stort poeng hva man heter, men heller det er en god litmus test for hva hennes holdninger og verdier er, for ikke å snakke om personlighet. Og dersom hun er typen som nekter å skifte og vil krangle på det, så tenker jeg at det er en "bullet dodged" at man finner ut det før ekteskapet. Kan ikke tenke meg noe værre enn å ende opp gift med en kranglete og selvrettferdig feminist. Jeg får hodepine av bare å høre på alle de dumme ideene.

Hvor kommer likestilling inn i dette, mtp holdningene dine om at menn skal være overhode i familien?

Anonymkode: a597c...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket om dette, og jeg har i den forbindelse gjort det klart at jeg ikke ønsker å bytte etternavn, og at jeg heller ikke ser det naturlig at han gjør det. Dette er han enig i.  Jeg gjorde det lett og uproblematisk for meg selv ved å finne en mann som blant annet ikke måler følelsene mine i om jeg vil bytte etternavn eller ikke. 

Tror vi kom innom temaet tilfeldig, faktisk. Vi har ikke gifteplaner altså, men jeg syns det er interessant å snakke om slike ting uansett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han. Mitt svar var da at han gjerne måtte ta mitt hvis han ønsket det, og at jeg aktet å beholde det som det var. Da ble det stille og vi beholdt navnene vi hadde :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor kommer likestilling inn i dette, mtp holdningene dine om at menn skal være overhode i familien?

Anonymkode: a597c...2bf

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...