AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #41 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): De har ikke peiling. De tror Europa er ett land.. Anonymkode: 03856...4d8 Akkurat som europeere stor sett ikke skjønner at USA på mange måter er som EU Anonymkode: 49243...57a 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #42 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Akkurat som europeere stor sett ikke skjønner at USA på mange måter er som EU Anonymkode: 49243...57a Som i at landet USA består av ulike stater med ulike lover og regler? Det tror jeg de fleste vet. Anonymkode: 03856...4d8 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #43 Skrevet 23. november 2021 At folk roper og snakker veldig høyt til hverandre, uten at de kjefter eller er sinte! NYC, i alle fall. 🤣 Og at amerikanere er så korte sammenlignet med gjennomsnittsnordmannen. Jeg føler meg høy i USA (1,68), det gjør jeg absolutt ikke hjemme. Anonymkode: 2be7b...428 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #44 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som i at landet USA består av ulike stater med ulike lover og regler? Det tror jeg de fleste vet. Anonymkode: 03856...4d8 Ja. Og hvis du tenker kulturelt og språklig, stemmer ikke sammenligningen EU/USA i det hele tatt. Greit nok at det er kulturforskjeller og også språkforskjeller innad i USA, men de kan ikke sammenlignes med forskjellene Romania vs Nederland vs Estland vs Ungarn vs Hellas når det gjelder både språk og kultur… Jeg kunne fortsatt lenge. Anonymkode: 2be7b...428 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #45 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvor varmt det er! Hvertfall på sommeren. Vært helt nord i USA, og helt sør. Alle steder. Og det blir vanvittig varmt der på sommern iforhold til Europa osv. Til å med New york som er kjent for å være en "kald" by, vanvittig varmt på sommern... var 30+ grader på svarte natta når jeg var der i August... og klamt. Anonymkode: 50157...3c4 Er du like overrasket over at det er varmt i sydeuropa og nordafrika? New York ligger jo tilsvarende like nord for Madrid breddegradmessig. Anonymkode: 6cdad...3f2 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #46 Skrevet 23. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja. Og hvis du tenker kulturelt og språklig, stemmer ikke sammenligningen EU/USA i det hele tatt. Greit nok at det er kulturforskjeller og også språkforskjeller innad i USA, men de kan ikke sammenlignes med forskjellene Romania vs Nederland vs Estland vs Ungarn vs Hellas når det gjelder både språk og kultur… Jeg kunne fortsatt lenge. Anonymkode: 2be7b...428 Kanskje ikke språk, men forskjellene mellom Arizona/Minnesota/Texas/California er enorme. Anonymkode: 73305...e09 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #47 Skrevet 23. november 2021 Hvor lite vedlikehold det er der... Ting forfaller som bare av det. Gatene er ekle også. Fikk en liten oppvekker når jeg var der. Vi har det veldig fint i Norge! Anonymkode: 374a5...e95 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #48 Skrevet 23. november 2021 At det er så mange fattige i et så rikt land. At det er så mange svært overvektige mennesker å se - man vet det egentlig via ulike kilder, men sjokkerende å se likevel. F.eks rett innenfor porten på Magic Kingdom i Disneyworld står det parkert en hel skog av rullende fartøy som de som ikke orker å gå 100 m kan låne. At det er så mange med elendig utdannelse og allmennkunnskap. Enkle bytter for Trump, selvsagt. At det er SÅ mange høye bygninger i New York. Og at folk er så åpne, vennlige og hjelpsomme - unntatt i New York. Der får man kjeft for små ting av fremmede, litt komisk egentlig. Anonymkode: 31d09...013 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #49 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 15.41): Jeg var på utveksling i North Carolina da jeg gikk på videregående. Det som overrasket meg mest var hvor elendig skolen var (og jeg gikk på dyr privatskole, bodde hos en rik familie). Trengte aldri pugge eller lese noe det året jeg bodde der, alle testene og eksamen var multiple choice med flere tullesvar, så det var enkelt å ressonnere seg frem til hva som var det ordentlige svaret. Så jeg gikk ut med bare A i karakter, men de fleste medelevene mine synes skolen var vanskelig og var på grensen til å stryke... Ellers synes jeg medelevene var mye mer åpne, varme og inkluderende enn i Norge, fikk meg venner å sitte med i lunsjen første dagen etter at ei la merke til at jeg var ny i første timen og spurte om jeg ville spise med henne og gjengen hennes. Så det var hyggelig, og jeg var venner med dem det året jeg bodde der. Men var overrasket over hvor lite de vet om verden utenfor USA. De ante ikke at Norge var et eget land eller at norsk var et språk. Og når jeg tullet og sa at jeg aldri hadde sett en bil før jeg kom til USA fordi vi ikke har biler i Europa så trodde de på det... Anonymkode: 2358c...58b Dette erfarte jeg på universitetsnivå også. En amerikansk «A» er ikke som en norsk «A» og det er mange fler som får «A» der enn de som får «A» her. Det er litt sånn “A for effort”. Man kan faktisk bare lese masse, og pugge og så får man toppkarakter. I Norge forventes det at du reflekterer. Ellers så vil jeg komme med en liten motsats til at de er så vennlige og åpne, ja du kan sitte på bussen og 4 stykker kommenterer hvor fine sko du har, men de gjør det faen meg andre veien også, fremmede kan helt uoppfordret fortelle deg at du har stygt hår etc. Anonymkode: 02487...e94 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #50 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje ikke språk, men forskjellene mellom Arizona/Minnesota/Texas/California er enorme. Anonymkode: 73305...e09 Ikke like enorme som fra Tyrkia til Norge. De har en enhetlig amerikansk kultur med små variasjoner i forhold til hvor stort landet er. Anonymkode: 02487...e94 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #51 Skrevet 24. november 2021 Jeg lurer litt på den «fedme» kulturen der. Da mener jeg mer holdningene til fedme enn fedmen i seg selv. Altså man kommenterer ikke hvordan folk ser ut, men er det et mer sensitivt tema enn her i Norge for eksempel? Virker folk som om de ikke bryr seg og at det nesten er en slags «stolthet» i det? Altså medisinske grunner til side, man skal være stolt av kroppen? (Akkurat det er jo en bra ting, men det medisinske er jo viktig). Akkurat det er jeg enig i, men hvis jeg ser en ekstremt overvektig person synes jeg synd på vedkommende siden de antakeligvis ikke vet/gidder å ta vare på seg selv. Kanskje depresjon.. Men uansett, med mindre noen er en nær venn så legger jeg meg ikke opp i hva folk veier. Men er redd jeg skal bli litt sånn sjokkert og at det merkes på meg siden det er mer uvanlig her. Anonymkode: 0a52d...c6b
Gjest Peanut Skrevet 24. november 2021 #52 Skrevet 24. november 2021 Skatt i NYC. Kjøper derfor ting heller i NJ rett utenfor så jeg slipper skatten, med mindre det er noe spesifikt jeg skal ha. Var på ferie et sted i PA, litt unna Pittsburgh (fødebyen min ) og der snakket jeg med noen som lurte på om man kunne kjøre til Norge… <_< Trafikken. Du kjører virkelig på eget ansvar. De kan ikke rundkjøringer som regel så det blir bare krøll og kø. Skal være heldig når det er kø og du skal inn på en vei at noen slipper deg inn («road rage») At man knapt kan GÅ steder fordi det kun er lagt opp til å kjøre >_< Var på et toalett på en McD og døren og veggene var slik at når man sto kunne de andre se hele hodet ditt, samt se knærne når du satt. Veggplatene og døren var under 1 m Jeg tror jeg heller foretrekker et hull i bakken <_< Søppellukt i NYC på gateplan. Den enorme andelen med fattige. Kommer an på hvor man er, i såkalte fargede områder flyter gjerne søppelet, mens i finere områder er det «støvsugd». Åpne mennesker. Var på RadioShack i Philly en gang og kom i snakk med en som jobbet der og vi sto og pratet i 1 time. Morsomt ^^, Jeg føler det ikke er så lett å snakke med folk her til lands, men der- Når det snør holder folk seg hjemme. Knapt noen som kjører ute. Skulle til en bank en dag der borte, hadde avtale, men da jeg satt og spiste frokost så ble det snøstorm ._. Lavet ned. Dagen før hadde det vært kjempevær og tørt. Kom bort til bank men den var stengt som følge av været >_< Måtte vente til neste dag. Dét var egentlig rart for matbutikken RiteAid i området åpnet 0700 <_< og folkene der kom seg jo på jobb. For øvrig, leiebilen hadde sommerdekk så overalt hvor jeg kjørte, så kjørte jeg svært forsiktig. Det gjorde ikke andre folk O_O Heldigvis forsvant snøen igjen utover dagen. Det enorme utvalget av medisiner på CVS og RiteAid blant annet. Utvalget av brød og brus feks. Hvor dyrt det kan være å gå til legen, eller bli innlagt ._. Hadde en grandtante som var på et privat sykehjem et sted i PA, og månedsprisen var helt horribel, rundt $10,000 (100000kr) Barnes & Noble
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #54 Skrevet 25. november 2021 At du blir skjelt ut dersom du tipser "for lite" når kundeservicen er elendig. Tipset ikke mer av det for å si det sånn.. Anonymkode: a375f...b01
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #55 Skrevet 25. november 2021 Det mine venner har reagert på når de har vært på FERIE der (for da ser man sjelden sånne ting som fattigdom og skoler): - enorme avstander mellom alt, tilogmed ting som er i samme by. Lite fortauer og kollektivtransport, alt er lagt opp til at man skal kjøre bil. - fast food overalt, og den er billig og porsjonene er ENORME og har sinnsykt mye kalorier. - ...mens det å gå på et supermarked for å kjøpe ingredienser til å sette sammen en matpakke selv, kan være en liten utfordring fordi også den maten selges i enorme pakker og det er veldig mye "dårlig" mat (helt hvitt ultraprosessert brød, skinke som er helt homogen hele veien, etc). Anonymkode: cd88f...249 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #56 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (På 23.11.2021 den 18.26): Kanskje ikke språk, men forskjellene mellom Arizona/Minnesota/Texas/California er enorme. Anonymkode: 73305...e09 Enig i at det er store forskjeller, men de når fremdeles ikke opp til kulturforskjellene innad i Europa. Anonymkode: 2be7b...428 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #57 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 14.34): - fast food overalt, og den er billig og porsjonene er ENORME og har sinnsykt mye kalorier. Anonymkode: cd88f...249 Billig er nok å ta litt (mye) i. Kom hjem fra USA i går, og en barnemeny på Burger King Kostet 55 NOK (etter at kredittkortselskapet har tatt sine prosenter). Det er vel ca. det samme som i Norge. Generelt er det dyrt å spise ute i USA. Men må som regel plusse på ganske mye på det som er oppgitt på menyene, da både moms og tips kommer i tillegg. Anonymkode: ecb16...eec
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #58 Skrevet 27. november 2021 At offentlige toaletter har innsyn, vet ikke om det er for å kunne se om det foregår noe suspekt der inne? Nå kom jeg på å google det, og jeg var tydeligvis ikke den første som har lurt på dette. https://travel.stackexchange.com/questions/26620/why-do-public-toilets-in-the-us-have-large-gaps-no-privacy Anonymkode: bd528...018 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #59 Skrevet 27. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: At offentlige toaletter har innsyn, vet ikke om det er for å kunne se om det foregår noe suspekt der inne? Nå kom jeg på å google det, og jeg var tydeligvis ikke den første som har lurt på dette. https://travel.stackexchange.com/questions/26620/why-do-public-toilets-in-the-us-have-large-gaps-no-privacy Anonymkode: bd528...018 Var ikke klar over at det til og med har vært tema på Seinfeld 😅 selv om dette handler mer om at døra ikke går helt ned til gulvet. Synes det er verre at man kan se inn på sidene enn om noen ser skoene dine. Anonymkode: bd528...018
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #60 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 15.35): Er vel en grunnlovsgreie? Fra en gammel tid hvor konflikter ble løst med våpen. Virker skremmende 😬 Anonymkode: 0a52d...c6b Nei, det er fra moderne, vill tolkning av andre grunnlovstillegg. I "ville vesten" var det ikke lov å ta med våpen inn i en by engang, de måtte blir satt igjen hos sheriffen når man ankom. Andre grunnlovstillegg sier at "Som en del av en godt regulert millits, har folk rett til å bære våpen". Dette ble en lov etter påtrykk fra sørstatene, fordi de ville opprette væpnede militser som kunne jakte ned rømte slaver. I moderne tid har svært våpenliberale dommere tolket det på en slik måte at de bare ignorerer første halvpart av loven, og i kombinasjon med våpenglade høyrepolitikere har det ført til færre og færre restriksjoner på våpen for enkeltpersoner. Det er fremdeles mange stater hvor man ikke har lov til å gå rundt med pistoler eller maskingevær, det er forskjeller fra stat til stat. Anonymkode: bcb40...5b8 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå