Gå til innhold

Overraskende ting i USA

Fremhevede innlegg

Skrevet
  • De er høylydte og pratsomme, enda mer enn jeg trodde de skulle være.
  • Kaotisk trafikk, hensynsløse sjåfører (erfaring kun fra vestkysten/california og oregon)
  • Hvor lite de bryr seg om skyteepisoder i byen sin, og samtidig hvor mye de samme bryr seg om at noen barn har bannet på skolen eller at nabojenta går kledd som "a ho".
  • "Oversvømte" dasser
  • Gigantiske supermarkeder med hundre forskjellige kattemat hvor likevel normalt grovbrød ikke er å oppdrive
  • At du aldri må svare hvordan du har det hvis noen spør hvordan har du det
  • At prisene alltid er høyere i kassa enn prislappen (de legger på momsen til slutt, en prosent som varierer mellom statene og kanskje byene)
  • Hvor lite interesserte de er i å høre om fantastiske Norge 🙂
  • Hvor propagandaskadet de er, enten er det Trump eller Biden

Anonymkode: 78cd7...d6e

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At jeg, en voksen mann, ble ansett som gal da jeg ville sykle i fire minutter med ryggsekk til matbutikken. Å bale med den svære bilen, inkludert parkering og en omvei på bilveien, tok i alt sju minutter. Men en sånn bilreligion finnes vel i noen småbyer i Norge også, folk tror du har gått konkurs hvis de ser deg på sykkel enkelte steder.

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Elendig kundeservice over alt.

Anonymkode: 74a7f...786

Har motsatt inntrykk (vært mest i California), første gang jeg var der trodde jeg flere ganger at serveringsdamene flere steder flørtet med meg. Og de var sååå lei seg om maten tok litt lang tid eller om de sølte litt kaffe.

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

...overrasket over hvor lite de vet om verden utenfor USA. De ante ikke at Norge var et eget land...

Anonymkode: 2358c...58b

Enig i at de vet alt for lite til å ha så stor innflytelse på verden.

Men til deres forsvar: hvis du spør norske ungdommer om Minnesota ligger i Mexico, USA eller Canada så får du sikkert mange gale svar her også

(stat i Usa med ca samme folketall som Norge)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De har ikke peiling.  De tror Europa er ett land..

Anonymkode: 03856...4d8

"De"? Du vet at det er nesten 330 millioner mennesker i USA? Jeg bor her og har aldri møtt et eneste menneske som tror Europa er et land.

• Liker 4
Skrevet

Hvor mye søppel det er langs veiene, hvor mange hjulkapsler det er langs veiene 🤷🏻‍♀️ 

Og hvor mange dårlige sjåfører det er der, helt latterlig. Vi kjørte 3 timer, i hovedsak på motorvei og i by. Og hvert 5 min var det noen som hadde kræsjet, var stoppet langs veien, close calls eller kjørte rundt i totalsmadrete biler.

Hvordan man kan kjøre langs hovedveier i byer og kjøre forbi såkalte "tent cities", veldig trist. Uteliggere over alt.

Anonymkode: 9e808...c01

• Liker 4
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men til deres forsvar: hvis du spør norske ungdommer om Minnesota ligger i Mexico, USA eller Canada så får du sikkert mange gale svar her også

Eller spør en nordmann om hvilken delstat Kansas City ligger i……..

Skrevet

At enkelte ting man trodde var filmklisjeer faktisk er enda verre/bedre når du kommer dit og ser selv.

• Liker 1
Skrevet

(Om tips)

Kjetil E skrev (3 timer siden):

At du må betale tips overalt. Det vil si resturanter, drosje, hotellpersonale. Slik vi ikke er så vant til her hjemme. Men i USA er det slik systemet er, og mye av lønnen i den type yrker ofte er tips.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har motsatt inntrykk (vært mest i California), første gang jeg var der trodde jeg flere ganger at serveringsdamene flere steder flørtet med meg. Og de var sååå lei seg om maten tok litt lang tid eller om de sølte litt kaffe.

"Noe" sier meg at disse to tingene har en ganske klar sammenheng.  🙄

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Og noen ganger vet de mer enn vi tror. Jeg husker en gang temaet amerikanere og (mangel på) geografisk kunnskap var oppe, at det ble gjort et poeng av at noen amerikanere visste så lite at de trodde Norge var en by i Midtvesten. Lurer på hvordan de kunne tro noe sånt?  😂  

Anonymkode: 3f0fb...760

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

At enkelte ting man trodde var filmklisjeer faktisk er enda verre/bedre når du kommer dit og ser selv.

Kan du gi noen eksempler? 😀

Anonymkode: 0a52d...c6b

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, skrue said:

Det som kanskje overrasker meg mest er at det finnes toaletter med denne utformingen https://travel.stackexchange.com/questions/26620/why-do-public-toilets-in-the-us-have-large-gaps-no-privacy

Alt annet som er nevnt tidligere er smårusk i forhold :)

Legg til høyglans gulv slik at gulvet fungerer som et speil under den digre glippen på døren 🤪

Til å være så redde for nakenhet er de veldige lite blueferdige når der kommer til toalettvaner.

Anonymkode: 9e808...c01

• Liker 3
Skrevet

Ble overrasket over hvor overvektige de var og jeg var der i 1997.  Hvor store porsjonene, spes forrettene var. Var tilfeldig at noen sa at man burde dele en forrett.  At f.eks eplepai nesten ikke inneholdt eple, bare kliss. At det meste av snopet ikke var godt, at de ansatte inne på bensinstasjoner satt i bur, hvor høylytte og brautende de var, at de hadde gele, puddinger og vaniljesaus på en frokostbuffè. Hvor lite folk brydde seg om at vi var utenlandske turister. Hvor lave folk var og alle speil på offentlige toaletter  var lave så jeg måtte jeg bøye meg ned for å se meg selv.   Hvor billig det var med junkfood....type en dollar for en burger... Kjørte gjennom 5 stater, fra Texas til Florida og tilbake. 

Anonymkode: f2fc9...a81

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lite folk brydde seg om at vi var utenlandske turister.

Hvorfor skulle de brydd seg om det? 🤔😆

Anonymkode: 15de9...60d

• Liker 3
Skrevet

At amerikanske jenter er lette å hoppe til sengs med. At de er veldig åpne og sosiale. Umulig å utvikle sosial angst i USA…

Anonymkode: 4d41a...9c4

Skrevet

Hvor varmt det er! Hvertfall på sommeren. Vært helt nord i USA, og helt sør. Alle steder. Og det blir vanvittig varmt der på sommern iforhold til Europa osv. Til å med New york som er kjent for å være en "kald" by, vanvittig varmt på sommern... var 30+ grader på svarte natta når jeg var der i August... og klamt.

Anonymkode: 50157...3c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De har ikke peiling.  De tror Europa er ett land..

Eller i hvilken stat Europa ligger i ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oi oi oi. Her er det mange med merkelige fordommer gitt. Majoriteten av amerikanere går ikke rundt med våpen i lomma, og de vet så absolutt at Europa ikke er et land... Kjære vene. 

Jeg har bodd i Arizona i en periode og kjenner mange. De jeg har møtt er veldig fascinert av dialekter og aksenter, og når jeg sier jeg er fra Norge så har de blitt fra seg av begeistring. Norge er veldig eksotisk, da kanskje spesielt mot sør. Har de norske aner selv så blir de ekstra begeistret. De fleste tror derimot at Norge er ekstremt kaldt hele året. 

Amerikanere generelt er veldig åpne mennesker, og slår gjerne av en prat. Veldig hyggelige og gjestfrie. Jeg venner meg derimot aldri til at de går inn med sko, eller mengden fattigdom. 

Anonymkode: 73305...e09

Jeg har bodd i Missouri, der gikk de med våpen i lomma👌

Anonymkode: af023...fb9

Skrevet

Var der senest i 2001 (New York). Ble mest overrasket over hvor god service jeg fikk i butikker, barer og på spisesteder. Hadde hørt på forhånd at det var dårlig service generelt i New York. Kanskje den gode servicen i barer og på spisesteder var knyttet til forventningene om driks. Men også i butikker var det en merkbar bedre service enn det var var vant med fra Norge. 

Også positivt overrasket over at fremmede brydde seg, og ville "passe på" en enslig jente som surret rundt på Manhattan alene. 

Anonymkode: 04ff4...319

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er ting nordmenn som drar til USA for første gang kan lett bli overrasket over?
Er forberedt på ting som at fremmede er mer åpne for å prate og ofte veldig hyggelige og varme, at prisene i butikkhyllene ikke viser hva du faktisk må betale pga skatt ikke er lagt til. At butikker er søndagsåpne. At man kan gå innendørs hos folk med sko på (!!!!). Andre ting? Avhenger sikkert av hvilke stater man snakker om, men la oss si California? Og østkysten

Anonymkode: 0a52d...c6b

Første gangen jeg dro dit; at spør "how are you" i hver eneste setting, enten du går på bussen eller handler i butikken. Og at de ikke er interessert i svaret, du må bare si den samme ubetydelig frasen "im fine, thank you" til alle uten å tenke noe videre over det. Etterhvert ble det bare slitsomt å forholde seg til hver eneste dimling som skulle si det på flere turer over, så jeg gidder ikke svare, bare smiler og nikker.

Ellers blandt annet:

* Måtte regne seg til tipsen i absolutt alt

* at i New York lukter det alltid varm søppel på hver gate

* hvor sinnsvakt varmt det er i Florida visse deler av året

* at det er kreler med svære krypdyr i Miami, type stor øgle som koser seg i solen på sidegaten

* trafikken er sinnsyk overalt

* å kjøre feil innebærer gjerne en helt vanvittig omkjøring for å komme tilbake til utgangspunktet

* dårlig snop (gummi/sjokolade), men veldig god snacks (chips osv)

* mengden hjemløse

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...