Gå til innhold

Overraskende ting i USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ting nordmenn som drar til USA for første gang kan lett bli overrasket over?
Er forberedt på ting som at fremmede er mer åpne for å prate og ofte veldig hyggelige og varme, at prisene i butikkhyllene ikke viser hva du faktisk må betale pga skatt ikke er lagt til. At butikker er søndagsåpne. At man kan gå innendørs hos folk med sko på (!!!!). Andre ting? Avhenger sikkert av hvilke stater man snakker om, men la oss si California? Og østkysten

Anonymkode: 0a52d...c6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange fattige mennesker det er der.

Anonymkode: bcb40...5b8

• Liker 21
Skrevet

Og om man sier man er norsk, har de visse stereotyper om nordmenn? Om de da vet hvor Norge er! Regner med at de fleste vet, sikkert noen som tror Norge er hovedstaden i Sverige..

• Liker 1
Skrevet

At folk går med våpen i lomma?🤷‍♀️

Anonymkode: af023...fb9

• Liker 5
Skrevet

Reagerte ikke på noe spesielt 

Anonymkode: 1bec1...9af

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og om man sier man er norsk, har de visse stereotyper om nordmenn? Om de da vet hvor Norge er! Regner med at de fleste vet, sikkert noen som tror Norge er hovedstaden i Sverige..

De har ikke peiling.  De tror Europa er ett land..

Anonymkode: 03856...4d8

• Liker 7
Skrevet

Hvor store veiene er, og at det såvidt er gangfelt. Alt er lagt opp til å kun kjøre.

Middagsporsjoner. Gratis refill av brus.

Anonymkode: 027dc...b57

• Liker 9
Skrevet

I California sier folk "go to the snow" som i "go to the beach". Det er litt sært, men kanskje ikke sjokkerende. 

• Liker 3
Skrevet

Elendig kundeservice over alt.

Anonymkode: 74a7f...786

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At folk går med våpen i lomma?🤷‍♀️

Anonymkode: af023...fb9

Er vel en grunnlovsgreie? Fra en gammel tid hvor konflikter ble løst med våpen. Virker skremmende 😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I California sier folk "go to the snow" som i "go to the beach". Det er litt sært, men kanskje ikke sjokkerende. 

Litt snodig ja 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva er ting nordmenn som drar til USA for første gang kan lett bli overrasket over?
Er forberedt på ting som at fremmede er mer åpne for å prate og ofte veldig hyggelige og varme, at prisene i butikkhyllene ikke viser hva du faktisk må betale pga skatt ikke er lagt til. At butikker er søndagsåpne. At man kan gå innendørs hos folk med sko på (!!!!). Andre ting? Avhenger sikkert av hvilke stater man snakker om, men la oss si California? Og østkysten

At du må betale tips overalt. Det vil si resturanter, drosje, hotellpersonale. Slik vi ikke er så vant til her hjemme. Men i USA er det slik systemet er, og mye av lønnen i den type yrker ofte er tips.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Elendig kundeservice over alt.

Anonymkode: 74a7f...786

Virkelig? Trodde det var omvendt siden man kan bli saksøkt for «det meste» og «customer is always right» er en mer uttalt ting der. Men greit å vite 😅😵💫

• Liker 2
Skrevet
Kjetil E skrev (Akkurat nå):

At du må betale tips overalt. Det vil si resturanter, drosje, hotellpersonale. Slik vi ikke er så vant til her hjemme. Men i USA er det slik systemet er, og mye av lønnen i den type yrker ofte er tips.

Det er sant, viktig å huske på.. tips er mer enn bare en bonus..

• Liker 8
Skrevet

Jeg var på utveksling i North Carolina da jeg gikk på videregående. Det som overrasket meg mest var hvor elendig skolen var (og jeg gikk på dyr privatskole, bodde hos en rik familie). Trengte aldri pugge eller lese noe det året jeg bodde der, alle testene og eksamen var multiple choice med flere tullesvar, så det var enkelt å ressonnere seg frem til hva som var det ordentlige svaret. Så jeg gikk ut med bare A i karakter, men de fleste medelevene mine synes skolen var vanskelig og var på grensen til å stryke...

Ellers synes jeg medelevene var mye mer åpne, varme og inkluderende enn i Norge, fikk meg venner å sitte med i lunsjen første dagen etter at ei la merke til at jeg var ny i første timen og spurte om jeg ville spise med henne og gjengen hennes. Så det var hyggelig, og jeg var venner med dem det året jeg bodde der. Men var overrasket over hvor lite de vet om verden utenfor USA. De ante ikke at Norge var et eget land eller at norsk var et språk. Og når jeg tullet og sa at jeg aldri hadde sett en bil før jeg kom til USA fordi vi ikke har biler i Europa så trodde de på det...

Anonymkode: 2358c...58b

• Liker 18
Skrevet

Oi oi oi. Her er det mange med merkelige fordommer gitt. Majoriteten av amerikanere går ikke rundt med våpen i lomma, og de vet så absolutt at Europa ikke er et land... Kjære vene. 

Jeg har bodd i Arizona i en periode og kjenner mange. De jeg har møtt er veldig fascinert av dialekter og aksenter, og når jeg sier jeg er fra Norge så har de blitt fra seg av begeistring. Norge er veldig eksotisk, da kanskje spesielt mot sør. Har de norske aner selv så blir de ekstra begeistret. De fleste tror derimot at Norge er ekstremt kaldt hele året. 

Amerikanere generelt er veldig åpne mennesker, og slår gjerne av en prat. Veldig hyggelige og gjestfrie. Jeg venner meg derimot aldri til at de går inn med sko, eller mengden fattigdom. 

Anonymkode: 73305...e09

• Liker 8
Skrevet

Amerikanere er veldig hyggelige folk - har aldri møtt en amerikaner som ikke er hyggelig.

Selv på nettet er de stort sett hyggelige (bortsett fra de verste gærningene på hver side da).

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De har ikke peiling.  De tror Europa er ett land..

Du er klar over at kommentaren din er omtrent like tåpelig som å si at europeere ikke har peiling? USA er et enormt land med enorme forskjeller. Den jevne amerikaner er ikke så dum som nordmenn liker å tro. Husker på skolen så ble vi alltid fortalt at amerikanere trodde Norge var en by i Sverige, men jeg har enda til gode å møte en amerikaner som ikke vet det.

Men forskjeller, det er det. Jeg har f.eks venner fra North Carolina som lever i total fattigdom i områder som er ekstremt konservative, og venner fra f.eks Massachusetts som jevnt over har god utdannelse og høy levestandard. Det er vanskelig å ta over seg at hvor noen blir født i landet kan ha så mye å si for hvordan livet blir.

Jeg er gift med en amerikaner og vil ikke si det er så mange kulturforskjeller. Han er mer åpen og vennlig mot fremmende, som er mer kultur i USA, men det ser jeg ikke på som noe negativt. Jeg ble litt satt ut første gang for jeg var ikke vant til at folk stopper deg på gaten for å gi deg et kompliment uten baktanker. Jeg har utelukkende gode erfaringer.

• Liker 3
Skrevet

Har møtt nordmenn som tror at Afrika er et land, jeg...

Anonymkode: f68f3...a7a

• Liker 9
Gjest Alterego666
Skrevet

Utbredelsen av fattigdom, nedslitt infrastruktur og kjedelige bygninger av latterlig lav kvalitet.

Bonus er åpne, vennlige og positive mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...