Gå til innhold

psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når du skriver at du ikke bare er deprimert men har andre problemer også, så tenker jeg at det kan være ekstra nyttig å få satt riktig diagnose. Hvilke behandlingsformer du kan ha nytte av avhenger av hva som feiler deg og hvordan problemene dine har oppstått, og det er det diagnoser er til for å si noe om.

Det hjalp meg utrolig mye å få en diagnose. Da kunne jeg innhente informasjon og finne ut om hva som var lurt for meg å gjøre.

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jo men det er snakk om annen type diagnose. Ikke depresjon, for den er grei nok. Det har jeg. Men vi snakker type avansert skummel diagnose. Jeg er manisk og depresiv. Ofte en og samme dag, noen ganger en og samme uke, men alltid. Enten høyt eller lavt. Pluss på angst og depresjon i tillegg til noen småting til. Gud jeg får iallefall angst av dette.

Jeg tror det er positivt å få satt en diagnose slik at du får riktig behandling. Som min psykolog sa: en diagnose er et verktøy.

Manisk depressiv eller biopolar er du ikke alene om... Jeg har bl.a. en venninne som har det.

Skrevet (endret)

Er nok ikke manisk depresiv heller, for det svinger for ofte. Ofte i løpet av noen timer bare. Liker ikke dette jeg. Hadde jeg enda vist hvilken diagnose som muligens ventet, men legen viste ikke.

Endret av cyan
Skrevet
Hadde jeg enda vist hvilken diagnose som muligens ventet, men legen viste ikke.

Men da hadde det jo ikke vært noen vits i å få en diagnose hvis du hadde visst det?

Ikke ta sorgene på forskudd.

Skrevet

Så de som får diagnose depresiv trenger ikke vite mer mener du? Nei, skjønner at det ikke var det du mente, men hørtes nesten slik ut. Synes bare det er litt tungt å gå rundt å vente i flere mnd på å få et stempel i pannen som skal forklare hvorfor jeg er meg og hvorfor jeg er slik jeg er.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er jo ikke for å få stempel i pannen, men for at du skal få den hjelpen du trenger.

Gjest Spacegirl
Skrevet (endret)

Jeg hadde store og raske humørsvinginger og fikk diagnosen bipolar rapid cycling (usikker på skrivemåten). Som betyr at du kan ha flere svingninger daglig. Etterhvert endret det seg, så nå har jeg "vanlig" bipolar 1. Men saken er, at hvis det f.eks skulle vise seg at du er bipolar så er det veldig greit å finne ut av det. Bipolar krever helt annen medisinering enn depresjoner, antidepressiva kan faktisk gjøre ting verre hos folk med bipolar lidelse. Jeg sier ikke at du har det ene eller det andre, bare at det er viktig å vite hva det faktisk dreier seg om for å få riktig behandling. Og jeg skjønner at det er skummelt. Jeg gikk til en psykiater på studenthelsetjenesten på Blindern for å finne ut hva som feilte meg, men det var faktisk en lettelse da jeg endelig fikk et navn på problemene mine. Lykke til :klem:

Endret av Fairy
Skrevet

Så, hva forventer du deg da?

Som jeg sa, en diagnose er et verktøy.

Jeg regner med at du, som alle andre med en psykisk lidelse, vil få hjelp ut i fra din diagnose, og ikke ut i fra alle andres diagnose.

Det er mye lettere å behandle en pasient hvis man vet hva som feiler han/henne.

Det er ikke som halsbetennelse, at nå har du fått det, her er medisinen, bli frisk. Det vil være videre enn det, og du skal ikke bare ta til takke med en diagnose.

Skrevet

Hva jeg forventer meg? Nei si det du. Men noen halsbetennelse? Nei.

Men for all del, jeg skal bare være overlykkelig for at jeg får hjelp. Flott er det. Men at jeg synes det er skummelt. Ja det gjør jeg.

Skrevet
Jeg hadde store og raske humørsvinginger og fikk diagnosen bipolar rapid cycling (usikker på skrivemåten). Som betyr at du kan ha flere svingninger daglig. Etterhvert endret det seg, så nå har jeg "vanlig" bipolar 1. Men saken er, at hvis det f.eks skulle vise seg at du er bipolar så er det veldig greit å finne ut av det. Bipolar krever helt annen medisinering enn depresjoner, antidepressiva kan faktisk gjøre ting verre hos folk med bipolar lidelse. Jeg sier ikke at du har det ene eller det andre, bare at det er viktig å vite hva det faktisk dreier seg om for å få riktig behandling. Og jeg skjønner at det er skummelt. Jeg gikk til en psykiater på studenthelsetjenesten på Blindern for å finne ut hva som feilte meg, men det var faktisk en lettelse da jeg endelig fikk et navn på problemene mine. Lykke til :klem:

Når du ble vanlig bipolar hva vil det si? Hørtes veldig ut som meg dette jeg fant om dette.

Skrevet
Men at jeg synes det er skummelt. Ja det gjør jeg.

Jeg er nervøs hver gang jeg skal til psykologen, jeg...

Gjest Spacegirl
Skrevet

Når man er vanlig bipolar er ikke humørsvingningene så raske. Jeg har en ganske fast rytme i dette. Jeg er helt frisk i ca et halvt år, så kommer først manien, som kan vare 1-2 måneder, etterfulgt av depresjonen som varer opptil et halvt år. Så et halvt år hvor jeg er frisk igjen osv osv. Og sånn går nå livet hehe. Men jeg tror jeg har fått medisiner som funker nå, for nå har det snart gått 9 måneder uten noen sykdomstegn. Så det lover bra.

De første årene jeg var syk, og hadde den rapid-cycling varienten, var mye mer slitsom. For da gikk det opp og ned hele tida, uten gode perioder der jeg kunne ta meg inn igjen.

Skrevet

Ok. Og det er medisiner som gjør deg bedre? Eller kan man bli bedre uten medisiner?

Gjest Spacegirl
Skrevet

Det er medisiner som har gjort meg bedre. Og ect-behandling (elektrosjokk). Jeg har hatt problemer med å komme ut av depresjonene, og antidepressiva gjorde meg bedre, men ikke frisk. Så sist sykdomsperiode, da jeg var ekstra langt nede, prøvde jeg ect-behandling, og det hadde kjempegod effekt. 3-4 dager etter at jeg startet på behandlingen, hadde jeg gått fra sengeliggende til helt frisk. Men jeg bruker fortsatt medisiner for å forebygge, og regner med å bruke medisiner i lang tid. Men jeg vet det fins folk som blir friske og klarer seg uten medisiner. Pappa er et eksempel på det. Mener også at ene onkelen min klarer seg helt uten medisiner.

(Det er mye bipolar lidelse i slekta mi)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...