Gå til innhold

Brudd på taushetsplikten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis politiet er på skolen forebyggende 1 gang pr uke, så har de sikkert samarbeidsmøter med lærere, helsesykepleier og ledelse? 

Det er ganske vanlig å ha slike møter, og kanskje det er her politiet har plukket opp info? 

Spurte du i samtale hva hensikten og målet med samtalen er?

Anonymkode: b3012...b31

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis politiet er på skolen forebyggende 1 gang pr uke, så har de sikkert samarbeidsmøter med lærere, helsesykepleier og ledelse? 

Det er ganske vanlig å ha slike møter, og kanskje det er her politiet har plukket opp info? 

Spurte du i samtale hva hensikten og målet med samtalen er?

Anonymkode: b3012...b31

Mulig de har samarbeidsmøter, jeg vet ikke. Vet egentlig ikke hvor mye politiet er involvert i skolesaker kontra mer kriminelle saker som skjer på skolen eller som blir fanget opp der.

Jeg synes bare det er veldig rart at jeg ikke får informasjon fra skolen. For meg handler det om tillit mellom skole / hjem. Det er fundamentet for at vi skal ha et godt samarbeid og jobbe mot felles mål. 

Anonymkode: 430e1...106

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 0.21):

Ja, det var pga mobbesaken. Skolen nekter for å ha snakket med politiet. Politiet sier han har fått informasjon fra en navngitt person fra skolen. Denne personen nekter. Personen sier også at politiet har ingen verdens ting med dette å gjøre. 
Så her er det noen som lyver. 
Hadde saken gjeldt noe annet hadde jeg fått visst dette under møtet med politiet. 

Her hadde jeg valgt å tro politiet og ikke skolen 

• Liker 5
Skrevet

Det høres veldig rart ut hele greia. Politiet på skolen én gang i uka har jeg aldri hørt om. Selv ikke på de mest hardbarka ungdomsskolene prioriterer de sånn. Tipper dette er en større sak enn ts egentlig vet, noe de nøster opp i.

Anonymkode: cf796...e80

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 0.28):

Ikke til politiet - hilsen lærer

Anonymkode: 94e76...fb0

Her må du lese deg opp lærer! Ved grov vold eller seksuelle overgrep er det politi som skal kontaktes. Da henter politiet barnet på skolen/i bhg. og tar det med direkte til barnehuset UTEN at foreldrene får beskjed mtp. bevisforspillelse. Foreldrene skal også paralellt inn til avhør hos politiet. Hilsen bhg.-lærer. 

Anonymkode: 7e655...c89

• Liker 2
Skrevet

Svarene i denne tråden er helt absurde. Med sånne folk ansatt hist og her er det jammen ikke rart at taushetsplikten brytes over en lav sko og at familier går til grunne. Politiet har omtrent en bachelor i gym og gjør ekstremt mange dårlige vurderinger. Lærere også, dette har vi lest mye om og det er all grunn til å tro at sakene som når media bare er toppen av et enormt isfjell.

TS kontakt statsforvalteren, ikke la de ansatte i skolen og bhg mv som svarer (feil!) i denne tråden vippe deg av pinnen. Det som har skjedd er ikke greit.

Anonymkode: 8e17e...efa

Skrevet

Burde vært straffbart med brudd på taushetsplikt. Jeg er fra ett lite sted, og ble gravid som 17 åring. Ønsket å ta abort, og gikk for å ta blodprøver og lignende hos legen for å bekrefte at jeg var gravid. Reagerte på at hun som tok blodprøver sa «ja nå bli mammaen din tidlig bestemor» da hun vet hvem hun er. 

Noen uker etter aborten fikk jeg spørsmål «hørte du var gravid, tanten min fortalte det». Dette var samme tanta som tok blodprøver og kom med kommentar 

Anonymkode: 101fb...38a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 0.09):

Jeg har egentlig alltid visst at folk som jobber på offentlige kontor, lærere osv prater. Har selv jobbet i offentlig sektor tidligere og har selv erfaring. Jeg har fått mye informasjon jeg strengt tatt ikke har noe med. 
Allikevel har jeg valgt å stole på, og la tvilen komme de til gode. 
Min sønn går til samtaler med helsesøster. Det han snakker om hos  helsesøster blir delt både med meg og med andre lærere på skolen. 
Mitt barn mistrives på skolen pga mobbing. Mobbingen har stoppet opp, men han er en del lei seg og usikker og finner ikke helt plassen sin. 
Hold dere fast nå!! Før helga mottok jeg en tlf fra politiet. De ville ha samtale med oss foreldre og sønnen vår oppe på politistasjonen. OM mobbesaken som har VÆRT.. politiet?? Når ble politiet miljøarbeidere? Gutten vår går ukentlig til helsesøster. 
Politiet har fått beskjed om saken fra skolen. Jeg ringte skolen og spurte hva som skjer.. de nektet for å ha snakket med politiet og sa at politiet har ingenting med dette å gjøre. 
Her har skolen brutt taushetsplikten sin som det synger! 
har noen vært borti noe slikt før? 
Jeg er så sjokkert at jeg nesten tror dette er en drøm 

Polititet har også en svært viktig funksjon, kriminalitetsforebyggende arbeid blant barn og unge. Formålet er å fange opp unge som f.eks  kan stå i fare for å lefle med narkotika, bidra i konfliktsaker mm. Vær glad for all hjelp dere kan få! Politiet har sine kanaler og driver proaktivt arbeid uten at de trenger så mye info fra andre instanser. Ta imot samtale og få hjelp til gutten.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Burde vært straffbart med brudd på taushetsplikt. Jeg er fra ett lite sted, og ble gravid som 17 åring. Ønsket å ta abort, og gikk for å ta blodprøver og lignende hos legen for å bekrefte at jeg var gravid. Reagerte på at hun som tok blodprøver sa «ja nå bli mammaen din tidlig bestemor» da hun vet hvem hun er. 

Noen uker etter aborten fikk jeg spørsmål «hørte du var gravid, tanten min fortalte det». Dette var samme tanta som tok blodprøver og kom med kommentar 

Anonymkode: 101fb...38a

Brudd på taushetsplikt som i dette tilfellet er faktisk straffbart, du kan klage inn vedkommende for brudd på taushetsplikten til statsforvalteren (tidligere fylkeslegen)

Anonymkode: b7bd1...503

• Liker 2
Skrevet
Kaisada skrev (2 timer siden):

Polititet har også en svært viktig funksjon, kriminalitetsforebyggende arbeid blant barn og unge. Formålet er å fange opp unge som f.eks  kan stå i fare for å lefle med narkotika, bidra i konfliktsaker mm. Vær glad for all hjelp dere kan få! Politiet har sine kanaler og driver proaktivt arbeid uten at de trenger så mye info fra andre instanser. Ta imot samtale og få hjelp til gutten.

Det du sier er jo forsovidt riktig. Men, politiet skal jo ikke ta inn barn som ikke har gjort noe ulovlig. Ala "stjelt i en butikk, tatt for å røyke hasj etc" . DA er det supert at politiet tar med familien i samtale samt setter igang tiltak for å hjelpe de unge og den familien.. 

Men, slik TS forklarer det er jo sønnen et tidligere offer for en eller flere mobbesaker. Som i tillegg er avsluttet. 

Jeg ville selv ha blitt meget varsom i å ta med mine barn inn til politiet om h*n er et offer. 

Det er såklart nok en påkjenning for en på 12 år og bli kaldt inn til et møte til politiet. Man, kan lett føle skyld og skam, om man som et barn for høre at man skal til politiet for et møte pågrunn av tidligere mobbing... 

Det er en grunn til at man heller bruker andre instanser med pedagogisk bakgrunn, når man selv ikke har gjort noe galt! 

Anonymkode: 1fc1b...54e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 0.25):

Han ville vite hva som skjedde.. og trivselen hans på skolen nå framover. Hvordan han skal takle hverdagen på skolen osv. 

Dette er ikke politiets oppgave.

Anonymkode: fc24b...373

• Liker 2
Skrevet

Veldig merkelig. Hvem er denne politimannen? Har han noen tilknytning til noen av barna som har mobbet? Feks sønn, nevø etc? 

Anonymkode: c7582...672

Skrevet

Og så??? Det er fremdeles brudd på taushetsplikten!

Anonymkode: 67d3d...c14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...