AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #1 Skrevet 21. november 2021 Jeg har egentlig alltid visst at folk som jobber på offentlige kontor, lærere osv prater. Har selv jobbet i offentlig sektor tidligere og har selv erfaring. Jeg har fått mye informasjon jeg strengt tatt ikke har noe med. Allikevel har jeg valgt å stole på, og la tvilen komme de til gode. Min sønn går til samtaler med helsesøster. Det han snakker om hos helsesøster blir delt både med meg og med andre lærere på skolen. Mitt barn mistrives på skolen pga mobbing. Mobbingen har stoppet opp, men han er en del lei seg og usikker og finner ikke helt plassen sin. Hold dere fast nå!! Før helga mottok jeg en tlf fra politiet. De ville ha samtale med oss foreldre og sønnen vår oppe på politistasjonen. OM mobbesaken som har VÆRT.. politiet?? Når ble politiet miljøarbeidere? Gutten vår går ukentlig til helsesøster. Politiet har fått beskjed om saken fra skolen. Jeg ringte skolen og spurte hva som skjer.. de nektet for å ha snakket med politiet og sa at politiet har ingenting med dette å gjøre. Her har skolen brutt taushetsplikten sin som det synger! har noen vært borti noe slikt før? Jeg er så sjokkert at jeg nesten tror dette er en drøm Anonymkode: 430e1...106
Silva Pluvialis Skrevet 21. november 2021 #2 Skrevet 21. november 2021 Sa politiet at det var pga. mobbingen? Eller kan det være at sønnen har fortalt noe annet som har vekket bekymring? 11
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #3 Skrevet 21. november 2021 Hvordan vet du at det er skolen som har tatt kontakt med politiet? De sa jo at det ikke var dem? Anonymkode: 4a60a...57a 11
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #4 Skrevet 21. november 2021 Hm, her ville jeg hatt litt is i magen. Du vet nok ikke alt i denne saken, kanskje politiet vil sette din sønns sak i sammenheng med en annen sak? Og meldeplikt står over taushetsplikt, så det kan være en helt annen sak som får din sønns sak innblandet i dette. Forhold deg rolig til du bet mer, ville jeg tenkt. Anonymkode: d279e...937 31
Silva Pluvialis Skrevet 21. november 2021 #5 Skrevet 21. november 2021 (endret) Husk at skolen har meldeplikt som overgår taushetsplikten ved mistanke om, f.eks., omsorgssvikt, vold eller overgrep. Endret 21. november 2021 av Gjenferdet 14
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #6 Skrevet 21. november 2021 Politiet blander seg ikke inn i mobbesaker med mindre det er mistanke om at noe straffbart har skjedd og om det er tilfelle har skolen gjort rett i å kontakte politiet Anonymkode: 52d6d...401 16
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #7 Skrevet 21. november 2021 Gjenferdet skrev (5 minutter siden): Sa politiet at det var pga. mobbingen? Eller kan det være at sønnen har fortalt noe annet som har vekket bekymring? Ja, det var pga mobbesaken. Skolen nekter for å ha snakket med politiet. Politiet sier han har fått informasjon fra en navngitt person fra skolen. Denne personen nekter. Personen sier også at politiet har ingen verdens ting med dette å gjøre. Så her er det noen som lyver. Hadde saken gjeldt noe annet hadde jeg fått visst dette under møtet med politiet. Anonymkode: 430e1...106
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #8 Skrevet 21. november 2021 Gjenferdet skrev (5 minutter siden): Husk at skolen har meldeplikt som overgår taushetsplikten ved mistanke om, f.eks., omsorgssvikt, vold eller overgrep. Det stemmer. Men hvis du leser HI en gang til handler dette om mobbesaken. Vi har vært hos politiet, og det handlet om mobbesaken Anonymkode: 430e1...106 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #9 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stemmer. Men hvis du leser HI en gang til handler dette om mobbesaken. Vi har vært hos politiet, og det handlet om mobbesaken Anonymkode: 430e1...106 Hva sa politiet da? Anonymkode: 52d6d...401 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #10 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hm, her ville jeg hatt litt is i magen. Du vet nok ikke alt i denne saken, kanskje politiet vil sette din sønns sak i sammenheng med en annen sak? Og meldeplikt står over taushetsplikt, så det kan være en helt annen sak som får din sønns sak innblandet i dette. Forhold deg rolig til du bet mer, ville jeg tenkt. Anonymkode: d279e...937 Hvis det er tilfelle burde det vært formulert klart og tydelig. Min sønn er 12 år. Samtalen hos politiet handlet om mobbesaken og trivselen hans på skolen Anonymkode: 430e1...106 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #11 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det stemmer. Men hvis du leser HI en gang til handler dette om mobbesaken. Vi har vært hos politiet, og det handlet om mobbesaken Anonymkode: 430e1...106 I HI står det bare at dere har fått telefon fra politiet, ikke at dere har hatt møte. Hva var politiet interessert i å undersøke når de snakket med dere da? Har sønnen deres blitt utsatt for noe straffbart? Anonymkode: 4a60a...57a 15
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #12 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva sa politiet da? Anonymkode: 52d6d...401 Han ville vite hva som skjedde.. og trivselen hans på skolen nå framover. Hvordan han skal takle hverdagen på skolen osv. Anonymkode: 430e1...106
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #13 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han ville vite hva som skjedde.. og trivselen hans på skolen nå framover. Hvordan han skal takle hverdagen på skolen osv. Anonymkode: 430e1...106 Spurte du ikke om dette var vanlig prosedyre ved mobbesaker? At politiet blir involvert? Da hadde du jo fått svar på hvorfor de engasjerte seg Anonymkode: 4a60a...57a 11
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #14 Skrevet 21. november 2021 Gjenferdet skrev (11 minutter siden): Husk at skolen har meldeplikt som overgår taushetsplikten ved mistanke om, f.eks., omsorgssvikt, vold eller overgrep. Ikke til politiet - hilsen lærer Anonymkode: 94e76...fb0 9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #15 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han ville vite hva som skjedde.. og trivselen hans på skolen nå framover. Hvordan han skal takle hverdagen på skolen osv. Anonymkode: 430e1...106 Og årsaken til at politiet engasjerer seg? Dette var en merkelig tråd….. Anonymkode: 52d6d...401 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #16 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I HI står det bare at dere har fått telefon fra politiet, ikke at dere har hatt møte. Hva var politiet interessert i å undersøke når de snakket med dere da? Har sønnen deres blitt utsatt for noe straffbart? Anonymkode: 4a60a...57a Nei, ikke noe straffbart. I mitt hode er det skole, helsesøster, ppt som skal håndtere mobbesaker. politiet er på skolen en dag i uka for å være tett på. Vil tro lærerne har plumpet ut med «siste nytt» og politiet har fått overtenning og blander seg inn i det. Jeg tenker at hver og en må vite hvilke hatt de har på seg og hvilke roller de har Anonymkode: 430e1...106 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #17 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han ville vite hva som skjedde.. og trivselen hans på skolen nå framover. Hvordan han skal takle hverdagen på skolen osv. Anonymkode: 430e1...106 Jeg er lærer. 1) Jeg ville kontaktet politiet og spurt hva dette dreide seg om - det høres veldig spesielt ut. 2) Jeg ville kontakta Statsforvalteren og fått hjelp til å snakke med skolen. Anonymkode: 94e76...fb0 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #18 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke til politiet - hilsen lærer Anonymkode: 94e76...fb0 Jo. Den som har kunnskap eller kjennskap om mulige straffbare handling skal uten hinder melde fra til politiet. At skoler heller velger å melde til barnevernet, som videre må melde til politiet, gjør bare at prosessen tar lengre tid Anonymkode: 52d6d...401 10
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #19 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er lærer. 1) Jeg ville kontaktet politiet og spurt hva dette dreide seg om - det høres veldig spesielt ut. 2) Jeg ville kontakta Statsforvalteren og fått hjelp til å snakke med skolen. Anonymkode: 94e76...fb0 Slik jeg forsto det jobber politiet forebyggende. Ungdomsmiljø, trivsel osv. kanskje tenker de at de som er blitt mobbet kan falle fra, havne i feil miljø etc? Jeg vet ikke Anonymkode: 430e1...106 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #20 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo. Den som har kunnskap eller kjennskap om mulige straffbare handling skal uten hinder melde fra til politiet. At skoler heller velger å melde til barnevernet, som videre må melde til politiet, gjør bare at prosessen tar lengre tid Anonymkode: 52d6d...401 En mobbesak som er avsluttet er ikke politisak. Hvis barn blir utsatt for grov vold, mishandling o.l er skolen pliktig til å melde fra direkte til barnevernet. Barnevernet vil da ta hånd om barnet og frakte barnet til barnehuset for avhør. Anonymkode: 430e1...106 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå