AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #1 Skrevet 21. november 2021 Er det noen som har fått boliglån selv om dere har litt forbrukslån? Jeg har selv 120 000 i forbrukslån og har planer om å kjøpe bolig med samboer. (Han har null gjeld) var det et problem for banken? Anonymkode: c70c9...f43
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #2 Skrevet 21. november 2021 Da eksen og jeg kjøpte bolig hadde han ca det samme i forbrukslån. Det gikk fint. Dette var i 2016, men så lenge dere oppfyller kravene ellers kan jeg ikke se for meg at de legger seg borti det? Anonymkode: 451c5...362
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #3 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da eksen og jeg kjøpte bolig hadde han ca det samme i forbrukslån. Det gikk fint. Dette var i 2016, men så lenge dere oppfyller kravene ellers kan jeg ikke se for meg at de legger seg borti det? Anonymkode: 451c5...362 Såklart gjør de det, og spesielt nå når alt har blitt mye dyrere. Å ha forbrukslån vitner om ekstremt rævva dømmekraft og økonomisk sans. 120 000 kr i forbrukslån er helt hinsides. Anonymkode: 0d9d5...a22 7
Gidavmeg Skrevet 21. november 2021 #4 Skrevet 21. november 2021 120000 er ikke litt forbrukslån. Har dere egenkapital?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #5 Skrevet 21. november 2021 120 000 i forbruksgjeld er utrolig mye. Om dere får lån kommer jo an på mye. Har din samboer egenkapital? Hvor mye tjener dere? Jeg hadde betalt ned alt. Det er ganske pinlig å søke boliglån med så høy forbruksgjeld. Anonymkode: d73bf...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #6 Skrevet 21. november 2021 1 minutt siden, Gidavmeg said: 120000 er ikke litt forbrukslån. Har dere egenkapital? Nr. 1, nå skrev jeg ikke dette innlegget for at dere skal dømme gjelda mi. Jeg spurte om noen hadde erfaring med det, de som ikke har det trenger ikke å svare. Dere vet nemmelig ingenting om grunnen til gjelden min. Nr. 2, vi har kausjonister som vet om situasjonen min Anonymkode: c70c9...f43 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #7 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nr. 1, nå skrev jeg ikke dette innlegget for at dere skal dømme gjelda mi. Jeg spurte om noen hadde erfaring med det, de som ikke har det trenger ikke å svare. Dere vet nemmelig ingenting om grunnen til gjelden min. Nr. 2, vi har kausjonister som vet om situasjonen min Anonymkode: c70c9...f43 Som sagt, det gikk fint for oss i 2016. Jeg ville ha prøvd 😊 I verste fall sier de nei, og du får bruke litt tid på å betale det ned. Håper det ordner seg for dere 😊 Anonymkode: 451c5...362
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #8 Skrevet 21. november 2021 Jeg er i akkurat samme situasjon som deg og lurer på det samme. Jeg har også 120 000,- i forbruksgjeld. Hva tjener du og har kjæresten din egenkapital? Min har 1 mill. i egenkapital og vi tjener begge 600 000,- Anonymkode: a2461...72f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #9 Skrevet 21. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg er i akkurat samme situasjon som deg og lurer på det samme. Jeg har også 120 000,- i forbruksgjeld. Hva tjener du og har kjæresten din egenkapital? Min har 1 mill. i egenkapital og vi tjener begge 600 000,- Anonymkode: a2461...72f Vi tjener cirka 830 000 til sammen, han har cirka 150 000 i egenkapital men vi har også kausjonister litt kjip situasjon å sitte i, jeg har nedbetalt gjelda om 2 år men syns det er lenge å vente med å kjøpe. Anonymkode: c70c9...f43
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #10 Skrevet 21. november 2021 Det trekkes av maks lånebeløp. Maks lånebeløp = 5 x inntekt - all gjeld + tilgjengelig kredit. Vil også tro betalingsevne også vil ha noe å si 😅 Sett opp budsjett som inkluderer alle inntekter og kostnader som du tar med i møte med banken. Anonymkode: f583a...c46
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #11 Skrevet 21. november 2021 Vi ønsket å kjøpe hus for 1 år siden. Da eide vi hus med 30 % belåning. Huset vi ønsket å kjøpe ny bolig og ønsket 1.2 mill i lån. Belåningsgrad ville da være på rundt 40 %. Vi hadde ingen forbruksgjeld, men vi hadde masse ulike ubenyttede kreditter som sto ubrukt hos ulike firma (kredittkort, ellos, klarna mm.). Vi fikk ikke innvilget nytt lån før vi hadde avsluttet disse kontoene. Vi var ganske sjokkerte siden vi har eid hus siden 2000, da fantes ikke gjeldsregisteret (som er en veldig fin oppfinnelse) Heldigvis gikk det fort å avslutte kontoene, så vi fikk kjøpt drømmehuset. Anonymkode: d73bf...ee9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #12 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Såklart gjør de det, og spesielt nå når alt har blitt mye dyrere. Å ha forbrukslån vitner om ekstremt rævva dømmekraft og økonomisk sans. 120 000 kr i forbrukslån er helt hinsides. Anonymkode: 0d9d5...a22 Det skulle ikke stå mye dyrere men mye strengere* Anonymkode: 0d9d5...a22
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 Er det ikke noe som heter å bake forbrukslånet inn i boligen? Anonymkode: 6efce...8fe
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 Hvis du får blir det i såfall 120 000 mindre enn du ville fått uten så enorm gjeld. Anonymkode: feb48...28f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #15 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 21.15): Det skulle ikke stå mye dyrere men mye strengere* Anonymkode: 0d9d5...a22 Begge deler er jo riktig uansett - både dyrere og strengere. Alt er blitt mye dyrere også. Strøm, matvarer, bolig. Alt koster mer nå, og det koster derfor mer å leve utenom det man skal betale i boliglån. Anonymkode: 2397c...b52
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det ikke noe som heter å bake forbrukslånet inn i boligen? Anonymkode: 6efce...8fe Det får man vel ikke når man ikke har nok egenkapital, men må forlite seg på kausjonister? TS skriver at kjæresten kun har 150 000 i egenkapital, selv har hun ingenting. Det høres ikke ut som en situasjon bankene villig vekk låner ut mer penger for å cashe inn forbruksgjeld... Anonymkode: 2397c...b52
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 Vi prøvde i fjor, skulle heller ikke låne mye, var et hus til 1,2. Fiikk nei fra alle hovedbankene. Spurte angående den max 5 ganger inntekt regelen (hadde hørt dette fra min bror og i følge den så hadde det gått) men de var bastante på å få bort gjelden først - noe jeg selvsagt forstår Har vel komt nye boliglånsregler også om jeg ikke husker feil? Prøvde deretter å søke startlån i den kommunen vi ville bo i, men vi måtte få godkjent en viss sum hos en hovedbank først før de kunne innvilge startlånet..? Trodde det var omvendt. Men uansett da var problemet at ingen av bankene godtok startlån heller 😂 Så eneste alternativet vårt var kausjonist, men vi hadde ingen. Så da blir det 100% nedbetaling før vi prøver igjen. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er det ikke noe som heter å bake forbrukslånet inn i boligen? Anonymkode: 6efce...8fe Dette spurte jeg også om, men virket som om dette kun gjaldt dersom boligen steg i verdi etter kjøp eller noe? Er så mye forskjellig som blir sagt hos de forskjellige bankene synes jeg. Anonymkode: 68aa3...343
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #18 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi prøvde i fjor, skulle heller ikke låne mye, var et hus til 1,2. Fiikk nei fra alle hovedbankene. Spurte angående den max 5 ganger inntekt regelen (hadde hørt dette fra min bror og i følge den så hadde det gått) men de var bastante på å få bort gjelden først - noe jeg selvsagt forstår Har vel komt nye boliglånsregler også om jeg ikke husker feil? Prøvde deretter å søke startlån i den kommunen vi ville bo i, men vi måtte få godkjent en viss sum hos en hovedbank først før de kunne innvilge startlånet..? Trodde det var omvendt. Men uansett da var problemet at ingen av bankene godtok startlån heller 😂 Så eneste alternativet vårt var kausjonist, men vi hadde ingen. Så da blir det 100% nedbetaling før vi prøver igjen. Dette spurte jeg også om, men virket som om dette kun gjaldt dersom boligen steg i verdi etter kjøp eller noe? Er så mye forskjellig som blir sagt hos de forskjellige bankene synes jeg. Anonymkode: 68aa3...343 Hvor mye forbrukslån hadde dere og hva tjener dere? Anonymkode: a2461...72f
Gjest Blondie65 Skrevet 24. november 2021 #19 Skrevet 24. november 2021 Jeg fikk boliglån med langt høyere forbruksgjeld enn det. Dere mangler egenkapital og du har forbruksgjeld - det er en dårlig kombinasjon. Jeg var også der, og måtte ha startlån for å få det til - jeg hadde ingen kausjonist. Hvis du har råd til å betale ned forbruksgjelden på to år, ville jeg heller ventet med boliglånet fordi dere kan få mer i lån dersom du er uten forbruksgjeld. Det er heller ikke sikkert at banken godtar kombinasjonen forbrukslån og kausjonist. Det er også viktig at de som kausjonerer har innsikt i hele økonomien deres - vet de at du har forbruksgjeld?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #20 Skrevet 24. november 2021 Hvis du har 120` i forbrukslån til bil for eksempel er det en ting, men om du har det i form av kredittkortgjeld er det liksom noe annet - men, så lenge du fyller EK kravet til banken vil de i verste fall trekke dette fra din totale låneevne. La oss si du tjener 500` da har du 2,5 mill som total låneevne for bolig, minus de 120`så vil du ha låneevne på 2,380 og av dette må du ha en del til EK ref % satsen banken krever... Anonymkode: 93352...5b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå