Gå til innhold

Avsløring av graviditet på julaften

Jente_38

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så trist å tenke slik! Da min bror fortalte at han skulle bli far på julaften så ble alle så utrolig glade! 
At han liksom «stjal oppmerksomheten» tror jeg ikke noen tenkte. 
Det handler jo om å kunne glede seg på andres vegne. 

Anonymkode: 6367a...9a7

En graviditet er jo stor kun for foreldrene. Kan dere ikke si det 1. juledag i stedet?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jente_38 skrev (På 21.11.2021 den 19.08):

Hei 😊 

Er det noen som har avslørt graviditeten på julaften tidligere,  eller som har klekket ut en plan for hvordan de skal gjøre det?

Har spesielt lyst til å gjøre stas på besteforeldrene at de skal bli besteforeldrene igjen. Vi har en datter fra før.

Vi avslørte graviditeten på julaften ved at vi kjøpte inn en ny middagstallerken i samme serie som søsteren min hadde. Vi skrev også en lapp ala «Nå har du nok tallerkner til å dekke på til en til, baby kommer i mai.» Det ble tatt veldig godt i mot🙂 

Anonymkode: 7658b...9a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 19.25):

Synes det er ganske harry. Hva med å velge en hvilken som helst annen dag, enn å måtte gjøre akkurat julaften om til å handle om dere?

Anonymkode: ed5e1...d3e

den fineste nyheten i verden er harry??  og det handler jo om at de skal bli besteforeldre. familieforøkelse handker ikke bare om ts og mannen

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i utgangspunktet positiv. Men ei venninne av meg gjorde dette, altså annonserte graviditet som en stor greie/gave til kommende besteforeldre på julaften. Da hadde de nådd uke 12, også viste det seg på nyåret at fosteret hadde dødd noen uker før. Spontanabort kan jo skje, og er like trasig om man har annonsert graviditeten på kafé eller julaften. Men for meg føles det ekstra trasig når man har sakt det på en sånn måte. 

Ei annen venninne spontanaborterte før hun hadde sakt det til noen. Og prosessen ble veeeldig tøff, hun måtte på sykehuset og det hele. Da var det trasig at ingen rundt henne visste om graviditeten fra tidlig av, slik at hun hadde de som støtte, og det ikke kom som et sjokk på de nærmeste når alt gikk så alvorlig for seg med denne aborten. Så av dette har jeg lært at å dele graviditet med nærmeste pårørende (utover barnefar) kan være lurt fra første stund, og at å dele det som en stor greie på julaften kan gjøre en eventuell fallhøyde ekstra stor.

Bare noen refleksjoner og dyrekjøpte erfaringer fra andre. Jeg mener ikke å være negativ. TS gjør det som føler best for seg. Men kleint osv. synes jeg ikke det er.

Anonymkode: 924d4...55c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er mye som er sårt. Jeg har selv måtte bite gråten i meg mange ganger på julaften av div årsaker. Det er sånn livet er. Deal with it. Resten av verden kan ikke ta hensyn til dine såre punkter hele tiden. Ikke julaften heller. 

Anonymkode: eeae1...1fb

familie bør kunne ta hensyn. Jeg syns ts ide høres flott ut og jeg leste lenger opp at ufrivillig barnløshet ikke er en issue for noen av de som skal være i selskapet. men er ddt et issue hos en søster eller noe så bør man droppe å annonsere det på det viset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noe problem med at selve nyheten ble delt. Så lenge det ble delt på normalt, muntlig vis vel å merke.

Hvis det hadde blitt noe "show" ut av det, som gaver og hint i form av sokker, klær, ting som står storebror/bestemor etc på, mens minst tre stykker holder telefonen opp for å filme reaksjoner, så hadde jeg vridd meg i sofaen og speidet etter nærmeste vindu å hoppe ut av. Alt sånt er blitt så sinnsykt oppbrukt og kleint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

SELVFØLGELIG gjorde jeg det. Og ble generelt mye mer omtenksom for hvilke sårheter andre bar på i sitt liv. 

Er så uendelig glad for søsken, svigerinner og venner, som ringte meg for å annonsere graviditeten, i stedet for å kjøre overraskelsesfest og alt. Man kan jo glede seg stort med foreldre, besteforeldre, nære venninner som selv er gravide, med mer. 

Anonymkode: 600f8...749

Beklager..men jeg syns fortsatt det høres ekstremt selvsentrert ut.

Jeg sliter med angst og depresjon - betyr det at alle som ikke sliter med angst og depresjon skal la være å mestre livet så jævlig? Nei, absolutt ikke. Fordi jeg skjønner at verden og samfunnet ikke kretser om meg og mitt. 

Som jeg har skrevet tidligere - jeg føler med dem som sliter med ufrivillig barnløshet..det må være helt forferdelig. Men samfunnet kan ikke gå på tåhev, og slutte å glede seg over nyfødte barn..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (8 timer siden):

Beklager..men jeg syns fortsatt det høres ekstremt selvsentrert ut.

Jeg sliter med angst og depresjon - betyr det at alle som ikke sliter med angst og depresjon skal la være å mestre livet så jævlig? Nei, absolutt ikke. Fordi jeg skjønner at verden og samfunnet ikke kretser om meg og mitt. 

Som jeg har skrevet tidligere - jeg føler med dem som sliter med ufrivillig barnløshet..det må være helt forferdelig. Men samfunnet kan ikke gå på tåhev, og slutte å glede seg over nyfødte barn..

Nå er det en evighet mellom å vise empati, og gå på tå hev. 

Ikke at jeg forstår hvor du vil med eksempelet ditt. Men merker jeg at en medarbeider er nervøs, eller vet at du sliter med angst, er det ikke deg jeg peker på når en fra teamet skal holde et innlegg for hele kontoret. Jeg tilpasser oppgaver uten at det går ut over andre. Det er empati. Å forvente at alle andre holder seg hjemme og har det like vondt, det er tå-hev. 

Og nå må jeg igjen på jobb og gjøre helt andre ting enn å følge med her gjennom dagen, blant annet holde kundepresentasjon selv da jeg vet det er ubehagelig for medarbeideren jeg skal ha med meg. Kan ikke du med flere i mens være litt hyggeligere med hverandre i dag enn i går? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det en evighet mellom å vise empati, og gå på tå hev. 

Ikke at jeg forstår hvor du vil med eksempelet ditt. Men merker jeg at en medarbeider er nervøs, eller vet at du sliter med angst, er det ikke deg jeg peker på når en fra teamet skal holde et innlegg for hele kontoret. Jeg tilpasser oppgaver uten at det går ut over andre. Det er empati. Å forvente at alle andre holder seg hjemme og har det like vondt, det er tå-hev. 

Og nå må jeg igjen på jobb og gjøre helt andre ting enn å følge med her gjennom dagen, blant annet holde kundepresentasjon selv da jeg vet det er ubehagelig for medarbeideren jeg skal ha med meg. Kan ikke du med flere i mens være litt hyggeligere med hverandre i dag enn i går? 

Være hyggelige? Jeg ser ikke hvor jeg har vært uhyggelig? 
Det må være lov å debattere konstruktivt? Uten å bli krenket. 

Jeg hadde ikke ønsket at du skulle ta slike hensyn til meg - som jeg sier, samfunnet kan ikke stoppe opp pga mine utfordringer..og angsten min blir ikke bedre av å legge seg ned og gi opp. Jeg må leve med angsten, og bekjempe trangen til å la være og gjøre ting hver eneste dag - det er den eneste måten jeg har muligheter for å «deale» med, og mestre utfordringene mine. 
Slik ser jeg egentlig på ufrivillig barnløshet også - man må lære seg å takle. Barnløsheten blir ikke lettere å takle om alle slutter å glede seg over en graviditet - du er fortsatt barnløs. Da må man finne strategier som gjør at man takler at samfunnet rundt seg går videre - og feks feirer en graviditet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, men det ødelegger litt for meg i alle fall. For meg er graviditet noe spesielt og det blir så lite spesielt når man gjør noe såpass cheesy.

‘Tjoho, alle sammen, jeg/vi er preggers!! Vi har en bolle i ovnen, det var derfor jeg bakte boller, blunk blunk og hint hint’. 

Anonymkode: 6712b...502

Det går jo an å si det på en normal måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
Maleficenta skrev (10 timer siden):

den fineste nyheten i verden er harry??  og det handler jo om at de skal bli besteforeldre. familieforøkelse handker ikke bare om ts og mannen

Dette er kvinneguiden, en baby er KUN gode nyheter for foreldrene, og ikke viktig eller interessant for resten av familien som har nok med sitt og driter i alt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (13 timer siden):

En graviditet er jo stor kun for foreldrene. Kan dere ikke si det 1. juledag i stedet?

Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1 juledag og julaften, om den nærmeste familien er tilstede begge dagene? Er gavene så viktige at de krever all oppmerksomhet og at man ikke kan unne 5 minutter i en gave til kommende besteforeldre? 

Og hvordan vet du at graviditet kun er stort for foreldrene? I min familie er jeg og samboer det eneste håpet om barnebarn, på begge sidene. Så at våre foreldre kommer til å bli ekstremt glad den dagen vi eventuelt melder graviditet, det tviler jeg ikke et sekund på. 

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden så synes jeg det er egoistisk å ikke la noen få ha denne gleden denne ene av mange julaftener. Det er ikke kleint å melde nytt liv på julaften. Det som er kleint er de som sitter rundt å himler med øynene fordi de ikke klarer å unne andre den gleden, 1 av kanskje 85+ julaftener du skal oppleve i løpet av livet

Endret av Lacuna
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (21 timer siden):

Fordi dere da stjeler hele oppmerksomheten på julaften.

Da lurer jeg på hvor mye jeg skal skamme meg, som fødte familiens første barnebarn på julaften.
Snakk om å stjele oppmerksomheten!

Poenget er at en nyhet om graviditet får full oppmerksomhet i 5 minutter, og resten av kvelden går alle videre som normalt selv om stemningen blir litt annerledes.
5 minutter med mindre oppmerksomhet på andre tilstedeværende tåler vel alle?

Anonymkode: 6577c...486

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 123 eller noe
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du er ikke verst i denne tråden.

Men du missforstår, du og.

Vi gledet oss, klemte, unnet dem det, ba om bilder og oppdateringer. Vi er jo glade i våre nærmeste. Men det treffer en nerve. Så når man legger seg på kvelden kommer tårene, etter å ha måtte holdt det inne gjennom middag og gaver. Av sårhet over hva man selv må gå gjennom, IKKE av misunnelse. 

Så kanskje ikke akkurat på julaften? Kanskje ikke den store "overraskelsen" foran besteforeldre og halve slekta? 

Jeg forstår det kan være kjempevondt, og er det noen som sliter med å få barn i familien, er det som sagt lurt å vente med nyheten som en siste overraskelse, så det ikke overskygger  resten av kvelden :)

Feirer man bare med besteforeldre og småbarnsfamilier, er det jo en annen ting, da kan man ta det til middag om man er sikker på at det vil bli mottatt positivt om alle.

Beklager hvis jeg har vært ufølsom, vet jo litt hva det går i etter å ha kjent skuffelsen over negative tester mange måneder på rad, men det kan ikke sammenlignes med dere som er langtidsprøvere, og jeg skjønner godt det kan være vondt for dere på en dag som dette. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (13 timer siden):

Jeg blir stadig forundret over enkeltes familiære forhold av å lese her inne.

Lacuna skrev (10 minutter siden):

Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1 juledag og julaften, om den nærmeste familien er tilstede begge dagene? Er gavene så viktige at de krever all oppmerksomhet og at man ikke kan unne 5 minutter i en gave til kommende besteforeldre? 

Og hvordan vet du at graviditet kun er stort for foreldrene? I min familie er jeg og samboer det eneste håpet om barnebarn, på begge sidene. Så at våre foreldre kommer til å bli ekstremt glad den dagen vi eventuelt melder graviditet, det tviler jeg ikke et sekund på. 

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden så synes jeg det er egoistisk å ikke la noen få ha denne gleden denne ene av mange julaftener. Det er ikke kleint å melde nytt liv på julaften. Det som er kleint er de som sitter rundt å himler med øynene fordi de ikke klarer å unne andre den gleden, 1 av kanskje 85+ julaftener du skal oppleve i løpet av livet

Jeg er også eneste mulighet for barnebarn og oldebarn på min side, i en familie som elsker barn og gjerne skulle hatt mange flere av dem. Men den genuine lykken moren min føler over å nå endelig skulle bli bestemor (noe hun allerede har søkt seg langtidsfri fra jobb for og ser på bolig enda nærmere oss for), det er i følge KG bare for å virke høflig. Ingen andre kan nemlig glede seg over et nytt familiemedlem enn de kommende foreldrene selv🤷‍♀️ 

Nei, takke meg til for å ha den gode familien jeg har, når jeg ser hvor kjipe familiære forhold mange andre her inne tydeligvis har.

Anonymkode: c1b3e...434

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir stadig forundret over enkeltes familiære forhold av å lese her inne.

Jeg er også eneste mulighet for barnebarn og oldebarn på min side, i en familie som elsker barn og gjerne skulle hatt mange flere av dem. Men den genuine lykken moren min føler over å nå endelig skulle bli bestemor (noe hun allerede har søkt seg langtidsfri fra jobb for og ser på bolig enda nærmere oss for), det er i følge KG bare for å virke høflig. Ingen andre kan nemlig glede seg over et nytt familiemedlem enn de kommende foreldrene selv🤷‍♀️ 

Nei, takke meg til for å ha den gode familien jeg har, når jeg ser hvor kjipe familiære forhold mange andre her inne tydeligvis har.

Anonymkode: c1b3e...434

Veldig glad for min familie også♥️

Synd jeg denne tråden tok en annen vending enn det som var utgangspunktet.

Takk til de av dere som faktisk har svart på det jeg spurte etter. 👌🏼😊 God jul til dere alle når den tid kommer. Måtte dere få en fin og fredfylt jul.🎅🏿

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jente_38 skrev (18 minutter siden):

Takk til de av dere som faktisk har svart på det jeg spurte etter. 👌🏼😊 God jul til dere alle når den tid kommer. Måtte dere få en fin og fredfylt jul.🎅🏿

masse lykke til på julaften. Blir sikkert gøy 😃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (2 timer siden):

Dette er kvinneguiden, en baby er KUN gode nyheter for foreldrene, og ikke viktig eller interessant for resten av familien som har nok med sitt og driter i alt annet :)

ja såpass har jeg og forstått her inne...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente_38 skrev (46 minutter siden):

Lykke til!! 🎅🏼 Håper vi får høre historien etterhvert! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Du er ikke verst i denne tråden.

Men du missforstår, du og.

Vi gledet oss, klemte, unnet dem det, ba om bilder og oppdateringer. Vi er jo glade i våre nærmeste. Men det treffer en nerve. Så når man legger seg på kvelden kommer tårene, etter å ha måtte holdt det inne gjennom middag og gaver. Av sårhet over hva man selv må gå gjennom, IKKE av misunnelse. 

Så kanskje ikke akkurat på julaften? Kanskje ikke den store "overraskelsen" foran besteforeldre og halve slekta? 

Jeg er enig i at man kan ta sånne hensyn på julaften hvis man har grunn til å tro at det er folk med sånne opplevelser i selskapet. Men folk kjenner jo sine egne best og av og til kan man være helt trygg på at det ikke er ufrivillig barnløse i selskapet. Det er ikke et forbehold som passer hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...