Gå til innhold

Avsløring av graviditet på julaften

Jente_38

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da lurer jeg på hvor mye jeg skal skamme meg, som fødte familiens første barnebarn på julaften.
Snakk om å stjele oppmerksomheten!

Poenget er at en nyhet om graviditet får full oppmerksomhet i 5 minutter, og resten av kvelden går alle videre som normalt selv om stemningen blir litt annerledes.
5 minutter med mindre oppmerksomhet på andre tilstedeværende tåler vel alle?

Anonymkode: 6577c...486

Hvis det er dette som er nivået ditt, så kan du like gjerne skrike ut av vinduet ditt at du har bæsjet i dag. Har ikke noe å si fra eller til. Helt seriøst. 

Anonymkode: 6712b...502

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 hours ago, Honey Dew said:

En graviditet er jo stor kun for foreldrene. Kan dere ikke si det 1. juledag i stedet?

Hvis det bare et stort for foreldrene så stjeler det vel ikke spesielt mye oppmerksomhet som dere vil ha det til uansett.

Anonymkode: 69b7a...1b7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: vi som har levd noen år har opplevd såpass mange tragiske utfall i løpet av svangerskap at den helt store jubelen venter vi med til barnet er født.

Anonymkode: 2ac3d...e58

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2021 at 10:06 AM, Lacuna said:

Men hvordan i all verden skal alle rundt kunne ta hensyn til dette når de ikke vet noe? Da kan man heller ikke bli grinete om noen annonserer en graviditet på julaften.

Fordi det er jævelig sårt? Fordi folk som vet spør og maser. 

Derfor bør man passe på om man ikke vet. Det er vi heldige som går barn sitt ansvar, ikke de som sliter 

Anonymkode: c1cff...57b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fordi det er jævelig sårt? Fordi folk som vet spør og maser. 

Derfor bør man passe på om man ikke vet. Det er vi heldige som går barn sitt ansvar, ikke de som sliter 

Anonymkode: c1cff...57b

Ingen kan forvente at jeg skal hensynta noen der jeg ikke vet en pøkk om situasjonen. Det oppleves jo selvfølgelig sårt for den det gjelder, men hvordan i all verden skal jeg vite noe når vedkommende ikke deler? Forventer man at andre skal ta hensyn, må man nesten dele hva problemet er. Ingen er tankelesere. Jeg går ikke på tåhev for enhver pris når det gjelder alt her i livet, fordi "tenk om" "hva vis" "men hva om". Da tror jeg at jeg hadde dødd av stress før jeg fyller 30. 

Om jeg derimot vet, så er saken noe helt annet. Om jeg var gravid, så hadde ikke det vært første samtaleemne med venninna som sliter med å bli gravid. Folk som likevel vet, men som spør og maser, har en skrue løs. 

Endret av Lacuna
skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det er kleint eller ikke avhenger vel helt av den enkelte familiens dynamikk. Vi skal dele nyheten med svigers på julaften. Dette er en veldig familiekjær familie hvor alt handler om barna. Alle de andre har barn, utenom oss - og jeg vet at folk venter på at det skal komme en baby til. Vi skal ikke filme, lage fyrverkeri eller noe slikt - vi skal gjøre det på en diskret, men koselig måte. Og ja, det kommer til å full baluba i 5-10 minutter med hyl og gråting og klemming, og folk kommer til å tenke på det resten av kvelden - men de kommer ikke til å tenke på oss, de kommer til å glede seg over at det kommer et barn til.

Dersom vi derimot hadde gjort dette med min familie, så hadde det blitt kleint med en gang. Men det er på grunn av hvordan min familie fungerer, ikke på grunn av det å fortelle det på julaften i seg selv.

Så til dere som mener at det er egoistisk og selvsentrert - er det ikke litt bastant å påstå dette om folk og familier man ikke vet noe om? Bare fordi du mener dette, så betyr det ikke at det er slik for alle.

(Og nei, hverken jeg eller mannen er oppmerksomhetssyke folk. Vi er stille, holder oss stort sett i bakgrunnen, og syns frieri på julaften hadde vært døden - men for de som syns dette er hyggelig, så er jo det helt supert!)

Anonymkode: 6415f...a7d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi pakket inn en body og ga det til besteforeldre på julaften. Var stor stas. Jammen så fridde mannen også😅 aldri tenkt på det som noe annet enn positivt og en minnesrik julaften. Vi var kun besteforeldre og søsken på ene siden da om det hjelper 😬🙃

Anonymkode: 4c1e4...df3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ment som kritikk, ville bare gi en liten «advarsel» . Er det mange eldre i julefeiringen?  I så fall kan det ikke bli den reaksjon du håper på med glede 

da bli ble (overaksende) gravid dro vi en besøksrunde til alle besteforeldre og oldeforeldre i uke 18 for å dele nyheten.  Det første barnebarnet/oldebarnet på på farsiden. Jeg så for meg stolte glade familiemedlemmer som kom å ga en klem eller viste stor glede over den store nyheten , men det ble det ikke … fordi det bare var uke 18. « nei venter dere barn? Hvor langt på vei? « i det jeg sa uke 18 døde engajamanget . Mer sånn «Ååh bare uke 18 ja, jajaja. Gratulere da. Koselig». Selv moderne svigermor født i 67 slapp ikke gleden løs. Selv i uke 30 var hun brems når jeg fortalte om kjøp jeg gledet meg til å gjøre 

jeg er attpåklatt i min familie. Foreldrene mine var 40 år når de fikk meg. Mine tanter og onkler (mange!) er født på 40-50 takler slapp noe glede løs når vi fortalte min familie. mine foreldre var i ekstase.  Jeg har bare brødre (eldre enn meg) fikk ikke noe wow reaksjon der heller 

en baby er stort for dere, men for mange betyr den først noe når den er født . 

for meg var det babyen min helt fra starten 

Anonymkode: 8e620...30e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pakket inn "verdens beste farmor"-kopp, ultralydbilde og et kort med noe ala "gleder meg til vi ses til sommeren ". La det i en fin liten gaveeske.

Dette gjorde vi til alle rundt frokostbordet på  julaften, og bad de åpne lokkene samtidig.  

Vi filmet hele seansen og det er helt fantastisk å se tilbake på det øyeblikket hvor de skjønner hva som skjer, i litt ulike tempo 😅

Anonymkode: 991a9...80f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke ment som kritikk, ville bare gi en liten «advarsel» . Er det mange eldre i julefeiringen?  I så fall kan det ikke bli den reaksjon du håper på med glede 

da bli ble (overaksende) gravid dro vi en besøksrunde til alle besteforeldre og oldeforeldre i uke 18 for å dele nyheten.  Det første barnebarnet/oldebarnet på på farsiden. Jeg så for meg stolte glade familiemedlemmer som kom å ga en klem eller viste stor glede over den store nyheten , men det ble det ikke … fordi det bare var uke 18. « nei venter dere barn? Hvor langt på vei? « i det jeg sa uke 18 døde engajamanget . Mer sånn «Ååh bare uke 18 ja, jajaja. Gratulere da. Koselig». Selv moderne svigermor født i 67 slapp ikke gleden løs. Selv i uke 30 var hun brems når jeg fortalte om kjøp jeg gledet meg til å gjøre 

jeg er attpåklatt i min familie. Foreldrene mine var 40 år når de fikk meg. Mine tanter og onkler (mange!) er født på 40-50 takler slapp noe glede løs når vi fortalte min familie. mine foreldre var i ekstase.  Jeg har bare brødre (eldre enn meg) fikk ikke noe wow reaksjon der heller 

en baby er stort for dere, men for mange betyr den først noe når den er født . 

for meg var det babyen min helt fra starten 

Anonymkode: 8e620...30e

men at du fikk såpass kjøligexreaksjonerxfra brødrene dine er vel mer fordi de er menn og menn pleier ikke å bli helt i ekstase over slike nyheter. de blir mer gira når de får se ungen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis det er dette som er nivået ditt, så kan du like gjerne skrike ut av vinduet ditt at du har bæsjet i dag. Har ikke noe å si fra eller til. Helt seriøst. 

Anonymkode: 6712b...502

Hvis noen har glede av det kan de da for all del gjøre det.
Som sagt, det blir et fokus på det i 5 minutter før alle går videre, selv om stemningen blir litt annerledes etterpå.  (I ditt eksempel ville nok stemningen blitt litt beklemt i etterkant, men ved annonsering av graviditet blir nok stemningen litt mer hyggelig)

Det var snakk om å trekke oppmerksomheten til seg selv på julaften, og det må de da for all del gjøre hvis de ønsker det.  Jeg kan ikke se at feiringen blir ødelagt bare fordi noen får litt ekstra oppmerksomhet i noen minutter.

Og bare for å ha det sagt, jeg liker ikke å få oppmerksomheten rettet mot meg, og ville ikke gjort det selv, men jeg klarer ikke å se noe galt ved å gjøre en annonsering når alle er samlet i hyggelig lag. 

(Noen unntak er det likevel hos meg, for eksempel bryllup, barnedåp, bursdager, konfirmasjoner osv der man samles for å feire én person, da bør denne personen få lov til å ha dagen for seg selv, men på andre familiesammenkomster ser jeg ikke problemet)

Anonymkode: 6577c...486

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 22.11.2021 den 20.25):

En graviditet er jo stor kun for foreldrene. Kan dere ikke si det 1. juledag i stedet?

Huff, kanskje du skal ønske deg en bedre familie til jul 💛 Jeg har i allefall blitt kjempeglad de gangene jeg har fått nyheten om at jeg skal bli tante! Jeg er interessert i svangerskapet og gleder meg ☺️

Anonymkode: 30a73...45c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Huff, kanskje du skal ønske deg en bedre familie til jul 💛 Jeg har i allefall blitt kjempeglad de gangene jeg har fått nyheten om at jeg skal bli tante! Jeg er interessert i svangerskapet og gleder meg ☺️

Anonymkode: 30a73...45c

Synes bare at nyttårsaften er et mer passende tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...