exictence Skrevet 21. november 2021 #21 Skrevet 21. november 2021 Min barndomsvenninne kom fra et "rikt" hjem. Hun bodde nesten hos oss. Fikk mat. Min mor var også litt bitter på det med at jeg nesten aldri var der eller ble tilbudt mat der hos henne. Nå i ettertid vet vi at det var store problemer der. Mannen var alkoholiker, og mange andre ting der. 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #22 Skrevet 21. november 2021 Jeg ville bare ha fortsatt å tilby barnet mat. Da fortsetter ditt barns hjem å være det hyggelige stedet hvor alle blir inkludert og ingen må gå sulten. Husker jeg alltid måtte sitte alene på rommet eller gå hjem da bestevenninna mi spiste middag som barn, og jeg opplevde det som veldig kleint og at jeg «var i veien». Venninna fikk alltid mat hjemme hos meg. Jeg tror heller ikke at det nødvendigvis er gjerrighet som gjør at noen «ikke har nok mat». Mannens foreldre (som har svært god økonomi) planlegger alltid middagen dagen før, og lager et minimum av hva de to spiser. Så der er det aldri noe å få dersom man dukker opp uplanlagt. Anonymkode: fdd82...43d 3
Gjest ti10 Skrevet 21. november 2021 #23 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men mener du at mitt barn blir streffet fordi det sendes på rommet eller hjem når det er middag hos naboene? Er ikke det veldig offertenking? Barnet får jo middag her. Anonymkode: 302d8...2ed Nei, men her er det snakk om et barn som er vant til å få middag når han er hos kameraten, det er klart han eller hun vil reagere på å ikke få. Spesielt hvis barnet legger merke til at andre barn får middag. Jeg går ut fra at ditt barn ikke er det eneste som ikke får middag hos naboene, det er sannsynligvis ikke sånn at ditt barn har fått mat lenge, og så plutselig ikke mer. En annen ting er at TS jo faktisk er ute etter å straffe noen, siden barnet hennes ikke får middag hos den aktuelle familien. Hun er lei av å servere uten å få noe tilbake, og det er jo greit nok, men det er ikke barnet i denne familien som nekter hennes barn mat, det er foreldrene. Og de lever vel godt med at barnet deres ikke får mat hos TS, mens barnet deres kanskje lurer på om han eller hun har gjort noe galt.
Nooni Skrevet 21. november 2021 #24 Skrevet 21. november 2021 Spørsmålet er hvorfor du gjør de tingene du gjør. Hvis du gjør det fordi du syns det er viktig, fordi du vil være hyggelig, fordi du synes det er viktig - helt fint det, men du kan ikke samtidig forvente at andre har de samme prioriteringene eller verdiene som deg. Hvis man handler i tråd med egne verdier, så virker det veldig rart at du vurderer å stoppe fordi andre ikke gjør det samme som deg. Da handler det ikke om verdiene dine, men at du ønsker å få ros og bli sett, altså det handler om deg, ikke barna. 7
Daria Skrevet 21. november 2021 #25 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men mener du at mitt barn blir streffet fordi det sendes på rommet eller hjem når det er middag hos naboene? Er ikke det veldig offertenking? Barnet får jo middag her. Anonymkode: 302d8...2ed Å ikke få middag hos andre er i seg ikke å bli straffet. Hvis du bestemmer deg for å slutte å tilby middag til ditt barns venner på generelt grunnlag staffer du ingen. Hvis du derimot endrer din oppførsel ovenfor ett konkret barnet og slutter å tilby hen middag på grunn av hva dette barnets foreldrene (ikke) gjør, så straffer du dette barnet. 10
Fru Uperfekt Skrevet 21. november 2021 #26 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er alene. Og jeg tilbyr middag til de barna som er her om vi spiser. Trivelig med selskap da det er bare jeg og barnet her. men en familie tilbyr aldri mitt barn mat i gjengjeld. Det er en familie med stort flott hus og gode jobber, to foreldre. Men der får aldri mitt barn mat. De sier at de bare har "til dem selv" eller har planlagt nøye et fat mat til hver. Feks. her får kidsa på besøk middag og er det tomt tar jeg heller noe annet. Synes nesten det er viktigere å tilby noe. Kansje jeg bare skal slutte med det? Sende ungen hjem? Blir litt irritert. De har da mye bedre økonomi enn meg. Anonymkode: 302d8...2ed Jeg hadde tatt det opp med det foreldreparet og ikke straffet barnet bare fordet foreldrene dens er gnitaluser
Gjest Albbas Skrevet 21. november 2021 #27 Skrevet 21. november 2021 19 minutter siden, WhisperingWind said: Skal du straffe ungen fordi foreldrene er gnien? Det er da ikke straff?? Men ts, hva med en mellomting? Barnet får spise hos dere av og til, men ikke hver gang. Du kan ikke bestemme holdningene og verdiene i andre familier, så du må jo bare akseptere at sånn er det. 🤷♀️ Selv er jeg vant med, fra jeg var liten, at venner fikk spise hos hverandre av og til, ikke hver gang.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #28 Skrevet 21. november 2021 Skjønner godt du reagerer, vi har også alltid tilbydd gjester mat, sært å ikke gjøre det synes vi Anonymkode: 21a02...2a1 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #29 Skrevet 21. november 2021 For alt du vet kan det hende det foreldreparet irriterer seg over at du stadig kupper deres familietid - middag er viktig knutepunkt i de fleste barnefamilier - ved å servere deres barns middag heller enn å sende det hjem til familien sin. Kanskje synes de også synd på deg og dere som er alene, og føler de ikke kan si noe. For som du selv påpeker, dette er viktig for deg fordi dere er alene ellers. Du kan ikke tolke deres valg utfra din virkelighet og prioriteringer. Anonymkode: 48773...5f9 15
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #30 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er alene. Og jeg tilbyr middag til de barna som er her om vi spiser. Trivelig med selskap da det er bare jeg og barnet her. men en familie tilbyr aldri mitt barn mat i gjengjeld. Det er en familie med stort flott hus og gode jobber, to foreldre. Men der får aldri mitt barn mat. De sier at de bare har "til dem selv" eller har planlagt nøye et fat mat til hver. Feks. her får kidsa på besøk middag og er det tomt tar jeg heller noe annet. Synes nesten det er viktigere å tilby noe. Kansje jeg bare skal slutte med det? Sende ungen hjem? Blir litt irritert. De har da mye bedre økonomi enn meg. Anonymkode: 302d8...2ed Sendt ungene hjem. Syntes det er greit at ungen min spiser hjemme. Anonymkode: fbaa4...535 14
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #31 Skrevet 21. november 2021 Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden): Jeg hadde tatt det opp med det foreldreparet og ikke straffet barnet bare fordet foreldrene dens er gnitaluser Men skal jeg tenke at de straffer mitt barn siden han aldri får spise der? Mener dere virkelig det? Eller gjelder bare straffen andre veien? Anonymkode: 302d8...2ed 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #32 Skrevet 21. november 2021 Hos oss vil vi ha middags tid for oss selv, vil prate ufiltrert med familien min. Sender ungene hjem og de kan møtes etter middagen om leksene er unnagjort. Anonymkode: fbaa4...535 7
Gjest Anonym373 Skrevet 21. november 2021 #33 Skrevet 21. november 2021 Jeg gikk alltid hjem når kompiser skulle spise middag, foretrekker å spise med egen familie og ikke kompisen sin.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #34 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For alt du vet kan det hende det foreldreparet irriterer seg over at du stadig kupper deres familietid - middag er viktig knutepunkt i de fleste barnefamilier - ved å servere deres barns middag heller enn å sende det hjem til familien sin. Kanskje synes de også synd på deg og dere som er alene, og føler de ikke kan si noe. For som du selv påpeker, dette er viktig for deg fordi dere er alene ellers. Du kan ikke tolke deres valg utfra din virkelighet og prioriteringer. Anonymkode: 48773...5f9 Ja det er sant, og da kan det vel sannsynligvis ikke stemme at barna straffes ved at de spiser hjemme. Det er jo forskjellig fra familie til familie. Anonymkode: 302d8...2ed
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #35 Skrevet 21. november 2021 Her i nabolaget er det vanlig at ungene sendes hjem til middagstid. De fleste vil jo gjerne se og prate litt med ungene sine etter jobb/skole. Så møtes de heller igjen etterpå. Uting om ungene serveres middag borte, spesielt om det ikke er ringt hjem og sjekket om det er greit. Fryktelig irriterende å vente med varm middag på bordet, og få hjem en mett unge som har spist hos naboen uten beskjed. Anonymkode: 48773...5f9 12
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #36 Skrevet 21. november 2021 Send barna hjem når det er middag. Anonymkode: 9a1fd...991 1
Festlig Skrevet 21. november 2021 #37 Skrevet 21. november 2021 Det å være flere rundt middagsbordet er koselig for de som e få i familien. Å danne et felleskap med andre er både lærerikt og koselig. De som ikke er vant til å være raus med andre tenker ikke slik . Det spørs om du kommer noen vei med dette enn å godta at det er hyggelig med selskap i hverdagen og åpen at barna kjenner på at det er godt å bli tatt vare på og dele 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #38 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men skal jeg tenke at de straffer mitt barn siden han aldri får spise der? Mener dere virkelig det? Eller gjelder bare straffen andre veien? Anonymkode: 302d8...2ed Ditt barn er ikke vant til å få middag der, eller at andre venner får middag hos dem. Vesentlig forskjell. Anonymkode: 48773...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #39 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her i nabolaget er det vanlig at ungene sendes hjem til middagstid. De fleste vil jo gjerne se og prate litt med ungene sine etter jobb/skole. Så møtes de heller igjen etterpå. Uting om ungene serveres middag borte, spesielt om det ikke er ringt hjem og sjekket om det er greit. Fryktelig irriterende å vente med varm middag på bordet, og få hjem en mett unge som har spist hos naboen uten beskjed. Anonymkode: 48773...5f9 Ja så står man å kaster mat fordi de ikker sulten.. Anonymkode: fbaa4...535 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #40 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For alt du vet kan det hende det foreldreparet irriterer seg over at du stadig kupper deres familietid - middag er viktig knutepunkt i de fleste barnefamilier - ved å servere deres barns middag heller enn å sende det hjem til familien sin. Kanskje synes de også synd på deg og dere som er alene, og føler de ikke kan si noe. For som du selv påpeker, dette er viktig for deg fordi dere er alene ellers. Du kan ikke tolke deres valg utfra din virkelighet og prioriteringer. Anonymkode: 48773...5f9 Men da må de jo si ifra? Da jeg vokste opp var det en selvfølge å bli invitert på middag hos venner, det gjorde faktisk barndommen min litt bedre siden jeg ikke hadde det så bra hjemme. Det kan være at dere har et trygt og godt hjem for barnet, man vet aldri hva som foregår innenfor veggene til folk. Men du må invitere til middag enten for deg selv eller barnet ditt, ikke for de andre foreldrene. En virkelig engel viser godhet selv om h*n ikke alltid får noe tilbake. Anonymkode: 71f22...d27 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå