Gå til innhold

Irriterer meg litt - gjester på middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene. Og jeg tilbyr middag til de barna som er her om vi spiser. Trivelig med selskap da det er bare jeg og barnet her. men en familie tilbyr aldri mitt barn mat i gjengjeld. Det er en familie med stort flott hus og gode jobber, to foreldre. Men der får aldri mitt barn mat. 

De sier at de bare har "til dem selv" eller har planlagt nøye et fat mat til hver. Feks. her får kidsa på besøk middag og er det tomt tar jeg heller noe annet. Synes nesten det er viktigere å tilby noe. 

Kansje jeg bare skal slutte med det? Sende ungen hjem? Blir litt irritert. De har da mye bedre økonomi enn meg.

Anonymkode: 302d8...2ed

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Skal du straffe ungen fordi foreldrene er gnien? 

Skrevet

Så fint at du gjør en god gjerning. Spørsmålet er om du gjør det fordi du ønsker å dele, eller fordi du forventer noe i retur?

• Liker 22
Skrevet
WhisperingWind skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo mye mindre enn dem

• Liker 24
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har jo mye mindre enn dem

Men hvorfor skal barnet lide? 

Jeg hadde aldri nektet barnet mat, men om du føler det sånn så send barnet hjem til middag. 

Skrevet
Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Så fint at du gjør en god gjerning. Spørsmålet er om du gjør det fordi du ønsker å dele, eller fordi du forventer noe i retur?

Jeg vet ikke, hva hadde du ønsket? Jeg ønsker jo at det blir mer likt. Men det er jo koselig med unger her, det er jo det som er viktigst. 

• Liker 7
Skrevet
WhisperingWind skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde aldri nektet barnet mat, men om du føler det sånn så send barnet hjem til middag. 

Mener du mitt barn lider fordi det blir sent hjem? 🤔

• Liker 36
Skrevet

Hva er viktigst? 

Jeg kjenner meg igjen fra den gang jeg var alenemor. Jeg fortsatte å by de små gjestene på middag da det var så hyggelig å være flere rundt bordet (og de ruinerte meg ikke, akkurat). Mitt barn fikk aldri mat hos spesielt den ene gjesten (naboen). Jeg fortsatte å tilby middag likevel. Fordi det var hyggelig med mitt enebarn med venner og fordi det var hyggelig for meg og barnet med flere rundt bordet og fordi jeg syntes det var naturlig å tilby mat til den som var på besøk. 

Anonymkode: 53e44...cc2

• Liker 18
Skrevet
WhisperingWind skrev (1 minutt siden):

Å herregud🙄 Hvordan er dette å straffe barnet? 
Denne var vanskelig ts, da jeg var liten spiste alle hjemme, husker jeg ofte satt på barnerommet til venninner og ventet mens de spiste. Nå tilbyr vi alltid mat til venner på besøk, og passer på å ha noe raskt og enkelt liggende, slik at vi kan supplere planlagt middag. Om du har økonomi til det, ville jeg ikke gjort noe nummer av det, og fortsatt å tilby middag. Om det tærer på økonomien, ville jeg ikke tilbudt dette barnet mat, det er tydelig ikke forventet av foreldrene likevel.

Anonymkode: 68c6c...aac

• Liker 23
Skrevet

Skjønner at du reagerer, men det er kanskje ikke gjerrighet som gjør at ditt barn ikke får mat hos denne familien. Det er mye man ikke vet om, og hvis du nekter deres barn mat hos deg, er det barnet du straffer, ikke foreldrene.

Skrevet

Vi kjenner ofte på at vi burde ha tilbydd besøket middag. Men så er vi slike som handler og lager akkurat nok til oss og kan sjeldent ha en uannonsert ekstra middagsgjest. Da sender vi besøket hjem… 

OG: I mange familier er kanskje middagen den tiden av døgnet hvor familien kan snakke sammen, bare de.

• Liker 37
Skrevet
WhisperingWind skrev (2 minutter siden):

Barnet lider ikke., kan spise middag hjemme .. send barnet hjem 

Anonymkode: ebdc4...e39

• Liker 17
Skrevet (endret)

Du har tatt ditt valg, de har valgt noe annet. Kanskje er de gjerrige, kanskje er det å samle familien og bare familien til middag viktig for dem, kanskje planlegger de faktisk alle måltidene sine så nøyaktig og konkret grunnet økonomi, spiseforstyrrelser, praktiske årsaker - det kan være mange grunner du ikke vet noe om og ikke har noe med. Hvis du synes det er viktig og hyggelig å inkludere dine barns venner i middagsmåltidet er det flott, men det er ditt valg og du kan ikke kreve at alle andre skal gjøre de samme prioriteringene. Det som hvertfall er sikkert er at hvis du endrer din oppførsel mot dette ene barnet på grunn av foreldrenes valg (som du ikke vet grunnlaget for), er det du som er den sære som straffer barnet for noe hen ikke kan noe for.

Endret av Daria
  • Liker 13
Skrevet

Å herregud🙄 Hvordan er dette å straffe barnet? 
Denne var vanskelig ts, da jeg var liten spiste alle hjemme, husker jeg ofte satt på barnerommet til venninner og ventet mens de spiste. Nå tilbyr vi alltid mat til venner på besøk, og passer på å ha noe raskt og enkelt liggende, slik at vi kan supplere planlagt middag. Om du har økonomi til det, ville jeg ikke gjort noe nummer av det, og fortsatt å tilby middag. Om det tærer på økonomien, ville jeg ikke tilbudt dette barnet mat, det er tydelig ikke forventet av foreldrene likevel.

Anonymkode: 68c6c...aac

Det er klart barnet vil reagere på å plutselig ikke få middag når hun eller han er vant til å få det. Det er det vi kaller å straffe barnet. Det er barnet som blir lei seg her.

Skrevet

Hva er viktigst? 

Jeg kjenner meg igjen fra den gang jeg var alenemor. Jeg fortsatte å by de små gjestene på middag da det var så hyggelig å være flere rundt bordet (og de ruinerte meg ikke, akkurat). Mitt barn fikk aldri mat hos spesielt den ene gjesten (naboen). Jeg fortsatte å tilby middag likevel. Fordi det var hyggelig med mitt enebarn med venner og fordi det var hyggelig for meg og barnet med flere rundt bordet og fordi jeg syntes det var naturlig å tilby mat til den som var på besøk. 

Anonymkode: 53e44...cc2

Det er viktigst for meg at det er fint for dem å være her men det kan være slitsomt om det fortsetter i dagevis. Jeg handler det rimeligste og noen ganger er det jo faktisk ikke nok mat. Skulle jo ønske at de gjengjelder tjenesten. 

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Barnet lider ikke., kan spise middag hjemme .. send barnet hjem 

Anonymkode: ebdc4...e39

Det er jo det jeg skriver👀

Men jeg personlig hadde synes det var koselig å servere venner når en er helt alene. 

Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Skjønner at du reagerer, men det er kanskje ikke gjerrighet som gjør at ditt barn ikke får mat hos denne familien. Det er mye man ikke vet om, og hvis du nekter deres barn mat hos deg, er det barnet du straffer, ikke foreldrene.

Men mener du at mitt barn blir streffet fordi det sendes på rommet eller hjem når det er middag hos naboene? Er ikke det veldig offertenking? Barnet får jo middag her. 

• Liker 8
Skrevet

Så lenge du faktisk har råd så ville jeg fortsatt med å tilby det barnet mat. Jeg syns det er hyggelig selv for føler da jeg blir bedre kjent med barnas venner også da.

• Liker 3
Skrevet

Vi har sjeldent middag ekstra, vi lager ganske nøyaktig det vi selv spiser. Kan ikke lage ekstra mat 7 dager i uka når det er et barn ekstra her en gang iblant. 

Anonymkode: 57579...d85

• Liker 6
Skrevet

Helt vanlig hos alle jeg kjente i oppveksten å enten bli sendt hjem eller vente på rommet om man kom på ikke planlagt besøk. Ingen har nok lidd noen nød av det. Men vil du servere så gjør du jo det.

Anonymkode: 9e332...784

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...