Gå til innhold

Antall follikler/eggposer i forhold til alder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har vært til gynekolog og tatt innvendig ultralyd, hvor mange eggposer ble funnet?

Jeg er straks 40, og gynekolog fant 10 eggposer, 5 på hver side. 

I ettertid har jeg angret på at jeg ikke spurte hva som er dårlig, gjennomsnittlig eller bra antall i forhold til alder.

Er det noen som vet? Har googlet, men ikke funnet entydige svar.

Hun sa det er gode sjanser å bli gravid når utgangspunktet er 10 eggposer, men er det ikke litt lite med 5 per eggstokk? 

Anonymkode: 5660d...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ops, ser at jeg postet denne i feil forum. Håper moderator kan flytte den til prøver-forumet? Beklager feilposting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg lurte på det samme, men var nylig his gynekolog, og han sa at alt så bra ut. Han talte 18 på venstre side og 9 på høyre side. Vet ikke om det var tilfeldig, men den siden med mest var den som nettopp hadde hatt eggløsning (han kunne se det med ultralyd). 

Anonymkode: f1657...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde normalt mange eggposer selv, fine og «korrekte» osv.

Men likevel på uttak (IVF) kom det ut endel færre egg enn poser, og kun 1 egg pleide å overleve prosessen med befruktning og alt.

Kvaliteten var så som så. 

Det er umulig å fastslå hverken eller på antall eggposer - det er kvaliteten på egg, mannens sperm, miljø osv som betyr noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lurte på det samme, men var nylig his gynekolog, og han sa at alt så bra ut. Han talte 18 på venstre side og 9 på høyre side. Vet ikke om det var tilfeldig, men den siden med mest var den som nettopp hadde hatt eggløsning (han kunne se det med ultralyd). 

Er du 40, og hadde totalt 27 eggposer? Det er jo veldig bra ja, jeg hadde bare 10 totalt og fikk beskjed om at det var bra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er du 40, og hadde totalt 27 eggposer? Det er jo veldig bra ja, jeg hadde bare 10 totalt og fikk beskjed om at det var bra også.

Jeg er 31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spm., om noen vet svaret: Jeg har tatt blodrøve for å bl.a. måle eggreserver. Fikk svar i dag om at min eggreserve er på 5, og at gynekolog mente det var normalt i forhold til alder. Men stod ikke noe om at det var bra eller dårlig for min alder (40), bare at det er "normalt."

Noen som vet om det vil være vanskelig å bli gravid med eggreserve på nivå(?) 5, eller om dette er en dårlig eggreserve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et spm., om noen vet svaret: Jeg har tatt blodrøve for å bl.a. måle eggreserver. Fikk svar i dag om at min eggreserve er på 5, og at gynekolog mente det var normalt i forhold til alder. Men stod ikke noe om at det var bra eller dårlig for min alder (40), bare at det er "normalt."

Noen som vet om det vil være vanskelig å bli gravid med eggreserve på nivå(?) 5, eller om dette er en dårlig eggreserve?

Amh 5 er ikke høyt, men du er ikke i overgangsalderen. Referansenivået er vel 1-39 i din alder. Amh nivå sett sammen med fsh sier mye mer enn bare amh alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (Akkurat nå):

Amh 5 er ikke høyt, men du er ikke i overgangsalderen. Referansenivået er vel 1-39 i din alder. Amh nivå sett sammen med fsh sier mye mer enn bare amh alene. 

Dette er forvirrende. Har googlet litt, og der oppgis det også at 3-60 er normalområdet, da ser jo min verdi enda verre ut.

Forstår ikke at gynekolog sa at 5 er normalt. Men du sier det ikke er høyt, betyr det at jeg kommer til å slite med å bli gravid naturlig, kanskje at det ikke er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er forvirrende. Har googlet litt, og der oppgis det også at 3-60 er normalområdet, da ser jo min verdi enda verre ut.

Forstår ikke at gynekolog sa at 5 er normalt. Men du sier det ikke er høyt, betyr det at jeg kommer til å slite med å bli gravid naturlig, kanskje at det ikke er mulig?

Min erfaring etter 3 år som ivf pasient er at amh kan si veldig lite sånn egentlig. Tsh + amh skal i teorien si noe om reserve + kvalitet. 

Med amh 5 så ville jeg ikke ventet med å prøve da, i alle fall. Men, det er langt fra umulig. Hadde din amh vært 1 eller lavere hadde jeg svettet mer. 5 er i endre sjikt, men innenfor normalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivf, 35 år, hadde 3-4 på hver side. Ble tvillinger da, så kvaliteten var vel bra.

Anonymkode: 64dcf...17f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...