Gå til innhold

Så Jorden kan ikke være flat, men galakser kan være det? ​🤔​​🤔​​🤔​​🤔​​🤔​​🤔​​🤔​

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Et enkelt bevis som ville vært ubestridelig, er at en av romstasjonene filmer et fly som rett og slett flyr rundt jorden. Takeoffen filmes, kameraet følger flyet til det forsvinner over horisonten og fanger det opp igjen på "andre siden" etter at det har flydd rundt.

Anonymkode: 1d23c...e27

Aner du hvor lang tid det vil ta?

Og det er jo ikke slikt att romstasjoner henger i en geosync bane, den beveger seg den og.

Ett veldig enkelt bevis, som kan utføres med tråd og lasermåler/målebånd. 
Mål bredden av bygningen på bakkenivå. Så stikker du til toppen og sjekker at veggene er 90˚ og måler bredden av toppen.

Fordi vi bor på en kule, så vil bredden på toppen være større enn bredden på bunnen, selv om veggene er 90˚

Tada! Kan gjøres av enehverperson, kan kontrol sjekkes i det uendelige og man kan verifisere det med egne øyner.

Anonymkode: 168ea...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For de som var interessert: 
Melkeveien (med jorden) spinner rundt det enorme sorte hullet Sagittarius A i en galakse som kalles "Den lokale gruppen". 

Melkeveien er én av 50 andre galakser som ligger i bane rundt Sagittarius A. 

Melkeveien bruker 220-250 millioner år én runde rundt Sagittarius A, tross for at vi holder en fart på 300 km pr/sekund, som tilsvarer 1 080 000 km/t.

Så enormt er ting. 

Anonymkode: a02d1...07f

Sagittarius A er en radiokilde tett forbundet med det sorte hullet i sentrum av melkeveien. Ikke 50 andre galakser. 

Den lokale gruppen holdes samlet av deres individuelle gravitasjon. 

Anonymkode: 0c35d...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 3.33):

Et argument dere globe-earthere pleier å bruke er at planeter ikke kan ha form som en disk, fordi en så stor masse VIL kollapse til en ball. Og at dette er pga. at fysikkens lover. 

Ok, fint det 🙂 

Men HVORDAN forklarer dere da at GALAKSER kan være flate og ha form som en disk?!? Ifølge deres egen logikk vil en så stor masse ALLTID kollapse til en ball.

Hmmmm... prøv å forklare dere ut av denne, globe-earthere 😄 

GettyImages-85757595-97ef2bc.jpg?quality=90&crop=6px,33px,928px,399px&resize=960,413

Anonymkode: 94956...8b5

Herregud....🙈...enn at folk gidder diskutere dette? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det sånn at det er noen som ikke vil at vi skal få vite at jorda er flat? Hvorfor det?

Anonymkode: f2356...1f4

Fordi folk da kan bli nysgjerrige og falle utfor kanten når de skal sjekke. Derfor er det best at dette forblir en hemmelighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi folk da kan bli nysgjerrige og falle utfor kanten når de skal sjekke. Derfor er det best at dette forblir en hemmelighet

Og der mistet jeg troen på menneskeheten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og der mistet jeg troen på menneskeheten. 

Ja. En annen grunn er at det blir veldig dyrt å sette opp gjerde rundt hele jorden, om noen skulle finne ut at den er flat. Ingen land vil betale for dette, om de ikke må. Derfor sier de bare at jorden er rund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett massevis av galakser. Noen er relativt flate, men de finnes i mange former. 

Galakser er ikke én sammenhengende gjenstand, men en stor gruppe av av ulike objekter som bare løselig holder sammen. 

Angående flat jord. Hvordan det kan være mørkt om natten? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (2 timer siden):

Jeg har sett massevis av galakser. Noen er relativt flate, men de finnes i mange former. 

Galakser er ikke én sammenhengende gjenstand, men en stor gruppe av av ulike objekter som bare løselig holder sammen. 

Har du sett galaksene med egne øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Et enkelt bevis som ville vært ubestridelig, er at en av romstasjonene filmer et fly som rett og slett flyr rundt jorden. Takeoffen filmes, kameraet følger flyet til det forsvinner over horisonten og fanger det opp igjen på "andre siden" etter at det har flydd rundt.

Jeg er uenig i at dette er et enkelt bevis. Jeg har i hvert fall ikke kapasitet til å iverksette noe slikt. ;)

Dessuten kan alt nå forfalskes slik at bildebevis neppe overbeviser skeptikerne. Fysikkforståelse og egne opplevelser er nok det som virker best. Ja, og ren fornuft vil sikkert mange legge til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er vel heller; hva er en kakse, eh..galakse, og hva er en planet?

Anonymkode: 54fdf...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (20 minutter siden):

Samme her.

Har eid flere teleskoper. Det skal ikke mye kikkert til før det er massevis av galakser som er synlige. 

Andromeda er synlig for uten kikkert og blir fantastisk selv i en ganske liten kikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stan skrev (8 timer siden):

Har eid flere teleskoper. Det skal ikke mye kikkert til før det er massevis av galakser som er synlige. 

Andromeda er synlig for uten kikkert og blir fantastisk selv i en ganske liten kikkert. 

Jeg også.

Hvis man lurer på om jorden er flat så er det bare gå ut og å se opp. Ikke se på Youtube eller diskusjonsforum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jorda som er flat, eller gjelder det de andre planetene også?

Anonymkode: afa37...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 19.29):

Det gir ingen mening å presentere bevis 

Neivel, så vi skal bare tro blindt på at vennene hans har vært på antarktika? Høres beleilig ut å kjenne noen som har vært der i denne diskusjonen 

Anonymkode: 52c3d...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Neivel, så vi skal bare tro blindt på at vennene hans har vært på antarktika? Høres beleilig ut å kjenne noen som har vært der i denne diskusjonen 

Siden jeg nevnte at jeg kjenner noen som har vært der så regner jeg med at det er meg du mener. Jeg er enig i at hva jeg sier ikke er bevis for noe som helst. På den annen side; hva har jeg å vinne på å si noe slikt? Hvorfor skal jeg påstå at jeg kjenner noen som har vært på Antarktis dersom det ikke er sant?

Når det gjelder bevis; hva ville overbevist deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyv1 skrev (6 timer siden):

Siden jeg nevnte at jeg kjenner noen som har vært der så regner jeg med at det er meg du mener. Jeg er enig i at hva jeg sier ikke er bevis for noe som helst. På den annen side; hva har jeg å vinne på å si noe slikt? Hvorfor skal jeg påstå at jeg kjenner noen som har vært på Antarktis dersom det ikke er sant?

Når det gjelder bevis; hva ville overbevist deg?

Et bilde av at de er på antarktika 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (23 timer siden):

Lyskilden de kaller solen dimmes og økes gradvis. Du har neppe sett galakser i levende livet, men bilder og videoer av det de forteller deg galakser er.

Du tror altså på det andre har vist deg, uten mulighet til å sjekke opp i dette selv uavhengig av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lyskilden de kaller solen dimmes og økes gradvis. Du har neppe sett galakser i levende livet, men bilder og videoer av det de forteller deg galakser er.

Du tror altså på det andre har vist deg, uten mulighet til å sjekke opp i dette selv uavhengig av andre.

Joda, jeg har sett massevis av galakser. Det kan du også med selv en enkel kikkert. 

Det er jo dag et sted på Jorden til en hver tid. Det har jeg også sjekket. Familie i Amerika og Asia, et sted er det dag, uansett.. 

Så sola kan ikke dimmes. Den må lyse for fullt, hele tiden.

Du må sjekke opp dette selv, ikke bare gjenfortelle det andre har fortalt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...