Gå til innhold

Hvordan steker dere kyllingfilet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man steker i panne hvor lenge pleier dere å måtte steke på hvilket varmenivå og med eller uten lokk? Skal man steke uten margarin for det produseres utrolig mye væske i panna av kyllingen når jeg steker merker jeg.. Så den koker mer enn å bli stekt tror jeg? 

Anonymkode: eb986...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man steker i panne hvor lenge pleier dere å måtte steke på hvilket varmenivå og med eller uten lokk? Skal man steke uten margarin for det produseres utrolig mye væske i panna av kyllingen når jeg steker merker jeg.. Så den koker mer enn å bli stekt tror jeg? 

Anonymkode: eb986...643

Da kjøper du kylling som er sprøytet med saltvann. Den vil bli "kokt" i panna uansett. 

Anonymkode: ae857...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Da kjøper du kylling som er sprøytet med saltvann. Den vil bli "kokt" i panna uansett. 

Anonymkode: ae857...9d8

Eller at den er for kald når den legges i panna.

Anonymkode: 2043b...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å bruke kylling med saltvann, den vil ikke koke hvis man har riktig mengde i en temperert panne. Det er vanlig å "brine" kylling i saltvann selv for et ekstra saftig resultat. 

Hvis jeg steker hel kyllingfilet, freser jeg den noen minutter på hver side i panna før jeg hiver hele panna inn i ovnen på 200 grader til den er gjennomstekt. Kyllingbiter tar jeg på 80% av full guffe i stekepanna, steker i flere omganger hvis jeg lager mye. 

Anonymkode: 97478...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 min. på hver side høy varme, så 10 min. lav varme under lokk, før jeg snur den skrur av varmen og lar den stå 10 min. til under lokk. Blir veldig bra! 

Anonymkode: b112f...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2021 den 23.58):

Skal jeg bruke lokk eller ikke når jeg steker i pannen? Er det lokk som gjør den til seig gummi? Uten lokk blir tendensen tørr og brent :(

Anonymkode: eb986...643

Da har du for høy varme. Bruker brune de cirka 1,5 - 2 min. på hver side, slå varmen ned til 1, det laveste. På forhånd har jeg maniert dem i minst par timer eller over natta, men halv time kan også være nok. Foretrekker lår fremfor filet. De trenger cirka 20 min. Kjenner ikke fin komfyr, så varmen kan  også være på to på det laveste. Prøv deg frem. Jeg slår av varmen på slutten og lar de hvile under lokk i noen minutter. Da drar jeg panna vekk fra plata og har lokket på. 

I stekeovnen langtidsteker de i cirka tre timer i form på 80 grader etter å ha blitt brunet i pannen. De færreste har tid midt i uka etter jobb, men de blir saftige og uten blod.  Husker ikke om det var 80 grader, bruk google. Søk på langtidsteking av kyllingfilet. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du opplever at kyllingfileten er tørr så har du bare stekt den for lenge. Husk at kjøttet fortsetter å "stekes"mens den hviler også. Jeg steker stort sett på vanlig måte i panne med olje eller smør og krydder, blir verken gummi aktig eller tørt. 

Anonymkode: a1158...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi har god tid: Sous vide i noen timer, deretter brunes filetene raskt på stekepannen.

Ellers: Bruner filetene kjapt på stekepannen før de stekes i ovnen i ca. 20 minutter. 

Anonymkode: 0fbe9...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gratinara

Steker ofte på middels varme i stekepanne. Bruner den først på begge sider, skrur ned varmen til medium og flipper den ofte i panna. Blir alltid saftig når den får steke litt lenger på mindre varme... Tar jeg den i ovnen er det gjerne på 180-200 grader, legger den i form med et krydderdryss eller marinade på begge sider.. Lar den stå til den er ferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...