Gå til innhold

Hvordan steker dere kyllingfilet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp, syns det er noe herk å steke kyllingfileter for de blir enten seige som gummi, tørre, eller rå inni. 

Anonymkode: eb986...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruner de litt på begge sidene i stekepanna, legger dem i en ildfast form, og steker de videre i komfyren til de når 68 grader 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (2 minutter siden):

Jeg bruner de litt på begge sidene i stekepanna, legger dem i en ildfast form, og steker de videre i komfyren til de når 68 grader 😊

Med eller uten aluminiumsfolie? Hvor mange grader i stekeovnen hvor lenge? Og hvilken styrke på plata når du bruner? 🙈🙈

Anonymkode: eb986...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steker de enten i biter på høy varme til de er gjennomstekte (tar ut en bit og skjærer, smaker), eller hel på medium varme (samme prosess for å sjekke om den er ferdig).

Anonymkode: d08b8...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å dele kyllingfileten i to. Steker på litt over middels varme (7 på min steketopp). Lar den ligge på benken i 30 min før steking, tørker med kjøkkenpapir og har på krydder. Vita hjertego i pannen og bruner på hver side, lar så fileten ligge et par minutter i pannen til den er gjennomstekt på samme varme. Jeg har prøvd mye forskjellig men synes det blir best på denne måten. 

Anonymkode: 1a62e...c6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bruke lokk eller ikke når jeg steker i pannen? Er det lokk som gjør den til seig gummi? Uten lokk blir tendensen tørr og brent :(

Anonymkode: eb986...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal jeg bruke lokk eller ikke når jeg steker i pannen? Er det lokk som gjør den til seig gummi? Uten lokk blir tendensen tørr og brent :(

Anonymkode: eb986...643

Jeg pleide å steke med lokk men liker det best uten egentlig. Synes smaken blir mer brent med, selv om den ikke er brent. 

Anonymkode: c08ca...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å pensle kyllingfiléen med litt olje og krydre den. Deretter steker jeg den i en ildfast form i ca 25 min(ser ann størrelsen på kyllingfiléten).  Tror jeg pleier å ha ca 200 grader. Blir alltid veldig saftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du ekstremt store kyllingfileter? Jeg bare legger dem i stekepannen og steker til de er gjennomstekt, først litt på høy varme på hver side så litt på medium varme, blir ikke tørre eller seige av det. Vanlige kyllingfileter fra butikken er jo ikke så innmari tjukke.... (Jeg kjøper sånne i 2-pakning)

Anonymkode: 97c53...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamalama skrev (3 minutter siden):

Jeg pleier å pensle kyllingfiléen med litt olje og krydre den. Deretter steker jeg den i en ildfast form i ca 25 min(ser ann størrelsen på kyllingfiléten).  Tror jeg pleier å ha ca 200 grader. Blir alltid veldig saftig. 

Hei bruker du med eller uten aluminiumsfolie når du steker i panne i ovnen? 

Anonymkode: eb986...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger hjelp, syns det er noe herk å steke kyllingfileter for de blir enten seige som gummi, tørre, eller rå inni. 

Anonymkode: eb986...643

Må du steke den alene da, ts? :klo: De færreste av oss liker stekt kyllingfilet om den ikke er av kyllinglår. Derfor bruker folk flest kyllingbryst i gryter eller supper. Det er og blir tørt og smakløst kjøtt fordi det er fettfattig kjøtt.

Må du absolutt steke fileten sånn den er: rull et stykke bacon rundt hver filet. Eller dypp den først i mel, så i egg og så i brødsmuler (eller havregryn) og så steker du den til du er sikker på at den er helt gjennomstekt.

Men, som sagt: det beste er å kappe den i biter og putte den i en suppe, en curry, en wok, en gryte, etc.

Anonymkode: 1f082...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steker kyllingfilet utelukkende i stekepose, blir knallbra hver gang :)

Anonymkode: b0d31...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må du steke den alene da, ts? :klo: De færreste av oss liker stekt kyllingfilet om den ikke er av kyllinglår. Derfor bruker folk flest kyllingbryst i gryter eller supper. Det er og blir tørt og smakløst kjøtt fordi det er fettfattig kjøtt.

Må du absolutt steke fileten sånn den er: rull et stykke bacon rundt hver filet. Eller dypp den først i mel, så i egg og så i brødsmuler (eller havregryn) og så steker du den til du er sikker på at den er helt gjennomstekt.

Men, som sagt: det beste er å kappe den i biter og putte den i en suppe, en curry, en wok, en gryte, etc.

Anonymkode: 1f082...67b

Det er helt vanlig å spise kyllingfilet da 😅 I supper er det derimot bedre med litt fett på kjøttet. 

Anonymkode: c08ca...07b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinerer ofte kyllingfilet en liten time før steking. Hiver det i en ildfast form på 200 grader i 10-15 minutter. Stikk i dem med en kniv, når det ikke kommer blodig saft ut, er de ferdige! 
 

Anonymkode: ace82...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Uten lokk blir tendensen tørr og brent :(

Anonymkode: eb986...643

Da har du for høy varme, og steker de for lenge.

Anonymkode: ee52b...c9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Må du steke den alene da, ts? :klo: De færreste av oss liker stekt kyllingfilet om den ikke er av kyllinglår. Derfor bruker folk flest kyllingbryst i gryter eller supper. Det er og blir tørt og smakløst kjøtt fordi det er fettfattig kjøtt.

Må du absolutt steke fileten sånn den er: rull et stykke bacon rundt hver filet. Eller dypp den først i mel, så i egg og så i brødsmuler (eller havregryn) og så steker du den til du er sikker på at den er helt gjennomstekt.

Men, som sagt: det beste er å kappe den i biter og putte den i en suppe, en curry, en wok, en gryte, etc.

Anonymkode: 1f082...67b

Jeg liker ikke filet av kyllinglår, bare vanlig kyllingfilet. Ja jeg bruker det ofte i wok osv men om jeg skal ha rent kyllingkjøtt med saus og ris en sjelden gang så er det vanlig kyllingfilet jeg liker og det er da helt vanlig, kjenner mange som liker det samme. Ja det er ikke det saftigste kjøttet akkurat, men det er jo sånn kyllingfilet er, det er helt ok. Lårfilet er fettete og ekkelt kjøtt. Skal man ha noe kjempesaftig får man lage seg en blodig biff istedet. 

Anonymkode: 97c53...1ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten legger jeg de på bakepapir med lilitt grillkrydder på og steker de i ovnen 200 ° i 17-20 min alt etter størrelsen. Eller jeg koker de med litt buljong i vannet. Tilbereder alltid store mengder i slengen, 1-2 kg, så har jeg for noen dager. Holder 4 dager i kjøleskap. Om jeg skulle laget gourmetversjonen, så blir det stekepanne med litt smør. Uansett tilberedingsmetode er trikset å varmebehandle til det er fortsatt litt rått i midten, legge de av varmen, så koker kjøttet ferdig på ettervarmen. Noen minutter for lenge blir tørt og kjedelig kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...