Gå til innhold

Hvordan steker dere kyllingfilet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Trenger hjelp, syns det er noe herk å steke kyllingfileter for de blir enten seige som gummi, tørre, eller rå inni. 

Anonymkode: eb986...643

Prior sine blir slik har jeg merket. Jeg har prøvd alle måter, men det siste året har jeg latt være å kjøpe det. 

Anonymkode: b2f0c...ad2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med eller uten aluminiumsfolie? Hvor mange grader i stekeovnen hvor lenge? Og hvilken styrke på plata når du bruner? 🙈🙈

Ingen folie, har bare litt smør/olje i både stekepanna og formen. 

Hvor lenge i ovnen vet jeg ikke, bruker termometer, og tar kyllingen ut når den når 68 grader. Ser matprat anbefaler 125 grader, men jeg har brukt alt fra det og opp til 200 ca., litt avhengig av om jeg steker noe annet i ovnen samtidig. Føler ikke at det er noe forskjell på hvilken grad man bruker (har ikke hatt over 200 da), så lenge man passer på kjøttets temperatur. 

Når jeg bruner har jeg kanskje plata på 10-12 av 15. 

Det fungerer også å bare droppe stekepanne, og kun ha den i ovnen. Det blir dog bedre om den stekes litt først 😊

Krydrer for øvrig før jeg har den i panna. 

Skrevet

Jeg bruker alltid «billigkylling» som prima eller FirstPrice.

Lar de ligge på benken 20 minutter før jeg tørker de og krydrer med salt og pepper på begge sider. Forvarmer stekepanna til 6-7 (på plate som går fra 1-9), og steker filetene 3 minutter på hver side. Skrur ned plata til 4 og setter på lokk. Lar de ligge i 6-8 minutter uten å røre de. Hvor lenge de må ligge kommer an på tykkelsen.

Sjekker alltid om de er ferdigstekt ved å skjære et kutt i den tykkeste fileten.

Anonymkode: 1d6b8...e3d

• Liker 1
Skrevet

Tempererer, krydrer med salt og pepper.

Bruker jernpanne, og litt kokosolje. Bruner skinnsiden godt, så kort på andre siden.

Hele panna inn ovnen, skinnsiden opp, 180 grader. Stekes til kjernetemperatur på 68-70 grader. 

Lar de hvile i 4-5 minutter. 

Anonymkode: ae857...9d8

Skrevet

PS. Uansett tilberedningsmetode: temperering (at fileten har romtemperatur før steking) og hvile er avgjørende for godt resultat. Sammen med at man ikke bruker for høy varme, og ikke oversteker den. 

Om du vil steke ferdig i panna ville jeg flatet ut fileten litt først (bruk en gryte om du ikke har kjøkkenhammer).  Ellers blir resultatet raskt tørt uansett, da det tar så lang tid før kjernen er gjennomstekt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du vil steke ferdig i panna ville jeg flatet ut fileten litt først (bruk en gryte om du ikke har kjøkkenhammer).  Ellers blir resultatet raskt tørt uansett, da det tar så lang tid før kjernen er gjennomstekt. 

Dette stemmer ikke. Det tar lengre tid før den er gjennomstekt, men det blir absolutt ikke tørt om det er brukt riktig temperatur.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Det tar lengre tid før den er gjennomstekt, men det blir absolutt ikke tørt om det er brukt riktig temperatur.

Det kommer vel an på størrelsen.

Jeg kjøper fra Holmegaarden, 300gram. Det blir som å ferdigsteke en liten stek i panna. Men disse små på ca 100 gram steker sikkert fint i pannen direkte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kommer vel an på størrelsen.

Jeg kjøper fra Holmegaarden, 300gram. Det blir som å ferdigsteke en liten stek i panna. Men disse små på ca 100 gram steker sikkert fint i pannen direkte. 

Billigstykkene pleier å være noen massive klumper. Tror ett stykke er rundt 250gram.

Skrevet

Dette er oppskriften på perfekt kyllingfilet:

1. Salte (og ev krydre fileten)

2. Brun den raskt i steke panna med skinnsiden ned

3. Legg fileten(e) over i en ildfast form og stikk inn steketermometer i den tykkeste delen av fileten. 

4. La fileten stå i ovnen på 160 grader til kjernetemperaturen er 61 grader.

5. La fileten hvile før du skjærer den opp. 

Noen skriver kjernetemperatur 68 grader over. Man kan selvsagt ha ulike preferanser, men jeg hadde blitt skuffet om jeg fikk servert det. Ved 61 grader er kyllingen supersaftig, ved 68 grader begynner den å bli tørr. 

Stiller meg også helt uforstående til dem som mener brystfilet egner seg best til gryter og supper. Brystet er veldig magert kjøtt som ikke tåler lang varmebehandling. Da er det bedre å bruke lårfilet. 

Anonymkode: 932e1...b6f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjøper du ekstremt store kyllingfileter? Jeg bare legger dem i stekepannen og steker til de er gjennomstekt, først litt på høy varme på hver side så litt på medium varme, blir ikke tørre eller seige av det. Vanlige kyllingfileter fra butikken er jo ikke så innmari tjukke.... (Jeg kjøper sånne i 2-pakning)

Anonymkode: 97c53...1ff

Samme prosedyre som min. Og de blir sjelden tørre. Bruner dem litt på 8 på min komfyr (ca et minutt på hver side, skrur ned varmen til ca 5 og lar dem stå til de er gjennomstekt. Sjekker ved å kutte gjennom tykkeste delen så jeg ser at den er gjennomstekt. Tror kanskje jeg bruker ca 8-10 minutter på hver side etter jeg har skrudd ned effekten på plata men har i grunnen aldri brydd meg med å ta tiden. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

PS. Uansett tilberedningsmetode: temperering (at fileten har romtemperatur før steking) og hvile er avgjørende for godt resultat. Sammen med at man ikke bruker for høy varme, og ikke oversteker den.

Dette. Folk har en tendens til å legge kjøtt i panna rett fra kjøleskapet, eller enda verre, en hel pakke kjøttdeig rett fra fryseren.

Anonymkode: 2043b...7ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg får perfekte kyllingfileter med å bruke en teknikk som heter brining på engelsk. Det går ut på å legge fileten i en type saltlake på forhånd. Bare å Google «brining».

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette. Folk har en tendens til å legge kjøtt i panna rett fra kjøleskapet, eller enda verre, en hel pakke kjøttdeig rett fra fryseren.

Anonymkode: 2043b...7ac

Dette er et direkte farlig råd. Rå kylling kan ikke oppbevares i romtemperatur (slik f.eks. oksekjøtt kan). Det er ikke et problem å tilberede kjøleskapskald kylling hvis man bare enten:

* steker den på 160 grader i ovnen til kjernetemperatur er 61 grader

* strimler den og steker den superraskt på høy varme i stekepanne/wok

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette er et direkte farlig råd. Rå kylling kan ikke oppbevares i romtemperatur (slik f.eks. oksekjøtt kan). Det er ikke et problem å tilberede kjøleskapskald kylling hvis man bare enten:

Den skal selvsagt ikke oppbevares i romtemperatur, men den tåler fint å tempereres før steking. Bakterieveksten går ikke himla fort, selv i kylling. 

Anonymkode: 81b50...f5f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den skal selvsagt ikke oppbevares i romtemperatur, men den tåler fint å tempereres før steking. Bakterieveksten går ikke himla fort, selv i kylling. 

Anonymkode: 81b50...f5f

Bakterieveksten har i allefall kommet ganske langt før tempereringen har noen effekt på stekeresultatet. Interessant artikkel og målinger av temperaturutviklingen (for storfe) her: https://hobbykokken.no/2017/10/15/temperering-av-kjott/?cn-reloaded=1

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bakterieveksten har i allefall kommet ganske langt før tempereringen har noen effekt på stekeresultatet. Interessant artikkel og målinger av temperaturutviklingen (for storfe) her: https://hobbykokken.no/2017/10/15/temperering-av-kjott/?cn-reloaded=1

Har gjort det slik i 20 år. Innimellom blir også kyllingen liggende ferdig temperert i romtemperatur i 2-3 timer. 

har aldri blitt syk. Det er helt trygt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

61 grader er rosa. Kan være skummelt om du da ikke har truffet den tykkeste delen på kyllingen.

68 grader er optimalt. 

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger hjelp, syns det er noe herk å steke kyllingfileter for de blir enten seige som gummi, tørre, eller rå inni. 

Jeg får perfekte kyllingfileter hver gang ved å 

Brune dem i panna, krydre med salt og pepper, ta ekstra smør i panna som smeltes og bruk skje til å øse smeltet smør over kyllingfiletene mens de brunes.

Så i ildfast form, 180 grader i 20 min

Ferdig! 

Anonymkode: c42cb...663

• Liker 1
Skrevet
tøydokka skrev (11 timer siden):

Enten legger jeg de på bakepapir med lilitt grillkrydder på og steker de i ovnen 200 ° i 17-20 min alt etter størrelsen. Eller jeg koker de med litt buljong i vannet. Tilbereder alltid store mengder i slengen, 1-2 kg, så har jeg for noen dager. Holder 4 dager i kjøleskap. Om jeg skulle laget gourmetversjonen, så blir det stekepanne med litt smør. Uansett tilberedingsmetode er trikset å varmebehandle til det er fortsatt litt rått i midten, legge de av varmen, så koker kjøttet ferdig på ettervarmen. Noen minutter for lenge blir tørt og kjedelig kjøtt. 

Hvor mange dager holder rå kyllingfilet i kjøleskap? Trodde to var max men ligger på fjerde dagen i dag, fordi jeg ikke vet hvordan jeg kan steke de bra :(pakken er åpnet og ikke vakuumpakket. 1, 2 kg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor mange dager holder rå kyllingfilet i kjøleskap? Trodde to var max men ligger på fjerde dagen i dag, fordi jeg ikke vet hvordan jeg kan steke de bra :(pakken er åpnet og ikke vakuumpakket. 1, 2 kg 

Viss det lukter greit, så kan det brukes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...