Gå til innhold

Trenger strikkehjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strikker babydress ovenfra og ned, og har satt av 40 masker til ermehull. Det neste oppskriften sier, er at jeg skal legge opp 8 nye masker, før jegskal strikke videre på bakstykket. Hvordan legger jeg opp nye masker på best mulig måte? Jeg kan den enkle metoden med å lage løkker på pinnen, men synes det ser litt rart ut, og det blir litt slapt og hullete. Finnes det bedre metoder for dette formålet? 😊

Anonymkode: 6610c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg strikker babydress ovenfra og ned, og har satt av 40 masker til ermehull. Det neste oppskriften sier, er at jeg skal legge opp 8 nye masker, før jegskal strikke videre på bakstykket. Hvordan legger jeg opp nye masker på best mulig måte? Jeg kan den enkle metoden med å lage løkker på pinnen, men synes det ser litt rart ut, og det blir litt slapt og hullete. Finnes det bedre metoder for dette formålet? 😊

Anonymkode: 6610c...22f

Jeg pleier å lage løkker. Du skal jo sy sammen etterpå, så blir fint synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pikeliten skrev (2 minutter siden):

Jeg pleier å lage løkker. Du skal jo sy sammen etterpå, så blir fint synes jeg.

Det er jo sant :) Så det er ikke noe problem, altså?

Anonymkode: 6610c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo sant :) Så det er ikke noe problem, altså?

Anonymkode: 6610c...22f

Jeg gjør det alltid sånn, har ingen problemer med det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pikeliten skrev (4 minutter siden):

Jeg pleier å lage løkker. Du skal jo sy sammen etterpå, så blir fint synes jeg.

Jeg også. Blir ikke synlig etter du fester trådene og syr litt under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Ser dette greit ut? Er ikke så erfaren på dette 😄

 

B922A7EB-F564-4837-95F5-A07EFE425AA3.jpeg

Anonymkode: 6610c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et spørsmål til. Nå la jeg opp 8 masker etter jeg satte av de 40 maskene til første ermehull, sånn at de henger sammen med bakstykket, på en måte. I følge oppskriften skal jeg gjøre det samme på neste ermehull, men da vil de 8 nye maskene jeg legger opp havne på andre siden av ermehullet på en måte, altså henge sammen med forstykket... tror jeg? Blir det rett da? Har ikke helt skjønt funksjonen til de 8 nye maskene, jeg.

Anonymkode: 6610c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har et spørsmål til. Nå la jeg opp 8 masker etter jeg satte av de 40 maskene til første ermehull, sånn at de henger sammen med bakstykket, på en måte. I følge oppskriften skal jeg gjøre det samme på neste ermehull, men da vil de 8 nye maskene jeg legger opp havne på andre siden av ermehullet på en måte, altså henge sammen med forstykket... tror jeg? Blir det rett da? Har ikke helt skjønt funksjonen til de 8 nye maskene, jeg.

Anonymkode: 6610c...22f

Funksjon er at armrhullrne ikke skal bli så trange at det blir ubehagelig å ha på. 

Anonymkode: ef763...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De åtte maskene er der for at bakstykke og forstykket skal henge sammen, så det blir mulig å strikke rundt hele. Hvis det ikke legges opp noen masker der, blir de åt veldig snaut. 

Anonymkode: a6f55...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

De åtte maskene er der for at bakstykke og forstykket skal henge sammen, så det blir mulig å strikke rundt hele. Hvis det ikke legges opp noen masker der, blir de åt veldig snaut. 

Anonymkode: a6f55...062

åt=det

Anonymkode: a6f55...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! :) Er det OK at de nye maskene ved første armhullet henger sammen med bakstykket og de nye maskene ved det andre armhullet henger sammen med forstykket? Har jo tolket oppskriften dithen at det er sånn det skal være, men jeg synes det er vanskelig å være sikker.

Anonymkode: 6610c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aha! :) Er det OK at de nye maskene ved første armhullet henger sammen med bakstykket og de nye maskene ved det andre armhullet henger sammen med forstykket? Har jo tolket oppskriften dithen at det er sånn det skal være, men jeg synes det er vanskelig å være sikker.

Anonymkode: 6610c...22f

Nøyaktig hva står det i oppskriften da? Altså hva står det om hele omgangen du strikker på nå? 

Anonymkode: ef763...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nøyaktig hva står det i oppskriften da? Altså hva står det om hele omgangen du strikker på nå? 

Anonymkode: ef763...306

"Strikk 29 masker = forstykke, sett 40 masker på en hjelpepinne til erme, legg opp 8 nye masker (jeg la de opp og strikket de, litt usikker på om det var rett å strikke?), strikk 58 masker = bakstykke, sett 40 masker på en hjelpepinne til erme, legg opp 8 nye masker, strikk 29 masker = forstykke."

Anonymkode: 6610c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Aha! :) Er det OK at de nye maskene ved første armhullet henger sammen med bakstykket og de nye maskene ved det andre armhullet henger sammen med forstykket? Har jo tolket oppskriften dithen at det er sånn det skal være, men jeg synes det er vanskelig å være sikker.

Anonymkode: 6610c...22f

Det blir jo en sirkel av det, så de 8 nye maskene vil sammenføye det hele når du begynner å strikke rundt. Selv om du legger opp fra bakstykke-siden under det ene ermet og forstykke-siden under det andre vil ikke det ha noe å si når du strikker videre. Hvis du skjønner hva jeg mener..? De 8 maskene blir på en måte armhulen. 
 

Endret litt, trodde det var ermene du holdt på med, men du skal sikkert strikke bolen først..?

Endret av Kokosmakron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart du ska felle 40 for å legge opp bare 8. 

men for opplegg av nye masker så får du det til med strikketråden, nesten samme måte som når du legger opp i starten av prosjektet. 

Anonymkode: e2957...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig rart du ska felle 40 for å legge opp bare 8. 

men for opplegg av nye masker så får du det til med strikketråden, nesten samme måte som når du legger opp i starten av prosjektet. 

Anonymkode: e2957...dbf

Ikke rart når det er til arm på genser. Helt vanlig antall masker som settes av til arm og som legges opp igjen "under armen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosmakron skrev (5 minutter siden):

Det blir jo en sirkel av det, så de 8 nye maskene vil sammenføye det hele når du begynner å strikke rundt. Selv om du legger opp fra bakstykke-siden under det ene ermet og forstykke-siden under det andre vil ikke det ha noe å si når du strikker videre. Hvis du skjønner hva jeg mener..? De 8 maskene blir på en måte armhulen. 
 

Endret litt, trodde det var ermene du holdt på med, men du skal sikkert strikke bolen først..?

Holder på med bolen, ja 😊 Men du mener altså at det høres OK ut?

Anonymkode: 6610c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Holder på med bolen, ja 😊 Men du mener altså at det høres OK ut?

Anonymkode: 6610c...22f

Ja, hvis jeg har forstått spørsmålet ditt riktig er det slik det blir. Du strikker deg rundt etter hvert som du setter av masker til ermene og legger opp de ekstra maskene, så de maskene du legger opp vil måtte komme fra forstykke på den ene siden og bakstykket på den andre, men når du strikker videre vil jo disse maskene du legger opp ekstra utgjøre «broen» mellom for- og bakstykke. De blir sentrert under ermene, og ikke skjevt, hvis det var det du fryktet. 
 

Forsto jeg spørsmålet ditt riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosmakron skrev (17 minutter siden):

Ja, hvis jeg har forstått spørsmålet ditt riktig er det slik det blir. Du strikker deg rundt etter hvert som du setter av masker til ermene og legger opp de ekstra maskene, så de maskene du legger opp vil måtte komme fra forstykke på den ene siden og bakstykket på den andre, men når du strikker videre vil jo disse maskene du legger opp ekstra utgjøre «broen» mellom for- og bakstykke. De blir sentrert under ermene, og ikke skjevt, hvis det var det du fryktet. 
 

Forsto jeg spørsmålet ditt riktig?

Jeg tror det 😅 Men det er altså en dress jeg holder på å strikke, og tror ikke jeg skal begynne å strikke rundt før jeg er ferdig med bolen, før jeg begynner på beina. Vil ikke dette ha noe å si?

Anonymkode: 6610c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...