Gå til innhold

Bilselger ovenfra og ned på bilmesse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på bilmesse i dag med massevis av forskjellige forhandlere som var der og solgte biler. I tillegg var det noen biler utstilt. Personlig er jeg ikke interessert i bil, men har en sønn som er veldig interessert. Vi gikk rundt og så alle som prøvde de forskjellige bilene og slikt. Så kom vi til en bil som sto «ledig», ved siden av en stand med en bilselger som sto og snakka med en kunde. En nokså «posh» eldre mann som denne bilselgeren snakket voldsomt med, lo og smilte. Jeg sa til sønnen min at han sikkert kunne prøve å sitte i bilen om han ville. Han ble overlykkelig. Han er veldig sjenert så jeg åpna døra for ham og forsikret ham om at det var helt ok. Jeg gikk på andre siden av bilen og satte meg inn. Da kommer bilselgeren: «HEI HEI HEI! Dere kan ikke bare sette dere inn!!» Jeg: oi, beklager, jeg trodde det var lov å sitte i bilene. Han: (mens han lo på en veldig passiv aggressiv måte) «hehe, åja, nei dere kan jo ikke det da.» Mens han smilte et sleskt smil. 

Jeg ble SÅ flau! Var flere som sto og så på også. Han snakka i en helt annen tone til oss enn hva han gjorde til rikmannen som sto der da vi kom. Og i tillegg var det jo massevis av folk der som prøvde de andre bilene, så jeg følte meg veldig ille til mote. 

Senere gikk vi forbi og da satt det en fyr i dress samt en 5åring inni bilen vi ikke fikk prøve.. Er det kun rike folk som blir snakket fint til av bilselgere? Eller som blir tatt seriøst? Er det umulig at en enslig dame i bergans-jakke er på biljakt? Skal man ikke behandle dem på samme måte? 

Kjenner jeg ble veldig provosert av hele greia. 

Anonymkode: 13fd0...ef2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var på bilmesse i dag med massevis av forskjellige forhandlere som var der og solgte biler. I tillegg var det noen biler utstilt. Personlig er jeg ikke interessert i bil, men har en sønn som er veldig interessert. Vi gikk rundt og så alle som prøvde de forskjellige bilene og slikt. Så kom vi til en bil som sto «ledig», ved siden av en stand med en bilselger som sto og snakka med en kunde. En nokså «posh» eldre mann som denne bilselgeren snakket voldsomt med, lo og smilte. Jeg sa til sønnen min at han sikkert kunne prøve å sitte i bilen om han ville. Han ble overlykkelig. Han er veldig sjenert så jeg åpna døra for ham og forsikret ham om at det var helt ok. Jeg gikk på andre siden av bilen og satte meg inn. Da kommer bilselgeren: «HEI HEI HEI! Dere kan ikke bare sette dere inn!!» Jeg: oi, beklager, jeg trodde det var lov å sitte i bilene. Han: (mens han lo på en veldig passiv aggressiv måte) «hehe, åja, nei dere kan jo ikke det da.» Mens han smilte et sleskt smil. 

Jeg ble SÅ flau! Var flere som sto og så på også. Han snakka i en helt annen tone til oss enn hva han gjorde til rikmannen som sto der da vi kom. Og i tillegg var det jo massevis av folk der som prøvde de andre bilene, så jeg følte meg veldig ille til mote. 

Senere gikk vi forbi og da satt det en fyr i dress samt en 5åring inni bilen vi ikke fikk prøve.. Er det kun rike folk som blir snakket fint til av bilselgere? Eller som blir tatt seriøst? Er det umulig at en enslig dame i bergans-jakke er på biljakt? Skal man ikke behandle dem på samme måte? 

Virker som det var du selv som hadde bestemt at å sette seg inn i den bilen det var heeeelt greit.. Kanskje greit å spørre først?? 

Anonymkode: 3c19e...982

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst høres bilselgeren ekkel ut. Jeg vet også om flere bilselgere som kun tar seg tid til de som ser ut som de har tykkest lommebok. Jo dyrere og mer eksklusive biler de selger, jo mer overlegne er de. 

Men.. Jeg var selv på bilmesse for en uke siden. Der hadde mange forhandlere samlet mange biler, som folk kunne se på nært hold, og sitte i osv. Dører og bagasjeluker gikk opp og igjen så bilene varslet om lavt batterinivå, og folk sto nesten i kø for å sitte og justere på ratt og seter. Små barn klatret ut og inn, og tråkket på dørerterskler og skrapte lakken med skoene. Bilene så jo ikke ut etter en liten stund. Så hvis denne bilen var en dyr fin bil, kan jeg egentlig skjønne litt at den ikke skal brukes som underholdning for et barn som liker biler. Men da burde de kanskje ha satt opp en sperring, og definitivt burde regelen vært for alle, og ikke bare dere.

Jeg kunne vært typen til å gå bort hvis jeg hadde sett andre satt i bilen etter jeg ble jaget, og spurt om hva kriteriene var for å sette seg inn i denne bilen. Da hadde han kanskje blitt litt forlegen.

Anonymkode: c21d2...01a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du kun deg selv å skylde på, det er helt normal folkeskikk å spørre selgeren først om det går greit å prøvesitte.
Kan også være at bilene er reservert for kunder selv om de stilles ut, da er den en selvfølge at selgeren ikke er interessert i at hvem som helst setter seg inn i bilen. 

Anonymkode: b0e38...a9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør selvfølgelig før du setter deg inni en flunkende ny bil. Dere fikk beskjed om at det kunne dere ikke, det er ikke noe å bli provosert over.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt og spørre om å få prøvesitte. Helt vanlig folkeskikk faktisk. Når du går inn i en bilforettning er det også helt vanlig å spørre om dette.

Ingen bilselger liker "kunder som skal bare se" og sette seg inn med møkkete sko etc. 

Jeg kler meg pent, og blir behandlet greit men jeg har ALLTID sagt hei, hva jeg ser etter og spurt om jeg kan prøvesitte.

Det er ikke en klesbutikk, men varer fra flere hundre tusen og opp til millioner. 

Endret av PoisonIwy
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også regner jeg med at du var på Autopia? Det er hovedsaklig ikke en messe for salg av biler, men en show off messe. Og da spør du ihvertfall om lov først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2021 den 16.20):

bergans-jakke er ikke billig da🙈

Anonymkode: 33b3d...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

bergans-jakke er ikke billig da🙈

Anonymkode: 33b3d...db2

Ja, det er sånn typisk jeg forbinder med selvsikker kvinne med normal intelligens. Ofte tørt hår. 

Anonymkode: 4e368...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...