Gå til innhold

Oslodialekt er utrolig vakkert.

Kågebruker

Anbefalte innlegg

Alauda skrev (1 time siden):

Hva er egentlig Oslodialekt? Det snakkes på mange ulike måter i Oslo, og den tradisjonelle Oslodialekten er vel ganske bred, se også Oslodialekt – Wikipedia

Snakker vel selv typisk "penere" Oslomål, men for meg er jo dette helt ordinært, hverken stygt eller pent, og ikke en dialekt. Dialekter er noe jeg forbinder med andre deler av landet.

Mange i Oslo tror de går rundt å snakker Bokmål, men det er jo langt i fra sant. De snakker faktisk mer direkte bokmål i Finnmark enn de gjør i Oslo, helt sant!

Anonymkode: 920b8...a06

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle flate bokmållignende dialekter i og rundt Oslo er bare et stort gjesp. Jeg liker døladialekter, trøndersk og nordlandsk ; det er særpreg og sjarme. 

Anonymkode: e532c...e2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet ikke om jeg er stolt, men det er helt klart den flotteste dialekten i. 

Det er en grunn til at de aller fleste tilflyttere fra land og strand i Norges land i løpet av et år eller to skifter dialekt. 

Anonymkode: b0147...6c4

Har nå bodd 21 år på østlandet uten å skifte dialekt🙌🏼 

Anonymkode: 0f817...477

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mange i Oslo tror de går rundt å snakker Bokmål, men det er jo langt i fra sant. De snakker faktisk mer direkte bokmål i Finnmark enn de gjør i Oslo, helt sant!

Anonymkode: 920b8...a06

Kjenner ikke til noen som tror de snakker bokmål, som er et skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (16 timer siden):

Dialekter er noe jeg forbinder med andre deler av landet.

For dei fleste er Oslo «andre deler av landet»…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud skrev (1 minutt siden):

For dei fleste er Oslo «andre deler av landet»…

Ta med konteksten, kanskje?

"Snakker vel selv typisk "penere" Oslomål, men for meg er jo dette helt ordinært, hverken stygt eller pent, og ikke en dialekt. Dialekter er noe jeg forbinder med andre deler av landet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Tradisjonell østkantdialekt er fint, men dessverre få som prater det nå. Har inntrykk av at de fleste unge i Oslo snakker mer enn mindre vestkant, med varierende innslag av såkalt kebabnorsk. 

Det er dessverre en tendens i mange østlandsdialekter, at færre og færre unge bruker dem, men heller snakker en form "muntlig bokmål".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (7 timer siden):

Ta med konteksten, kanskje?

"Snakker vel selv typisk "penere" Oslomål, men for meg er jo dette helt ordinært, hverken stygt eller pent, og ikke en dialekt. Dialekter er noe jeg forbinder med andre deler av landet."

Ja, og det var poenget mitt. For deg som er frå Oslo, så er - lat oss seie Bergen - ein annan del av landet. For ein som er frå Bergen er Oslo ein annan del av landet. Med din tankegang vil du hevde at berre bergenseren snakkar dialekt, medan bergenseren hevder at berre du snakkar dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (32 minutter siden):

Ja, og det var poenget mitt. For deg som er frå Oslo, så er - lat oss seie Bergen - ein annan del av landet. For ein som er frå Bergen er Oslo ein annan del av landet. Med din tankegang vil du hevde at berre bergenseren snakkar dialekt, medan bergenseren hevder at berre du snakkar dialekt.

Det er dessverre mange folk fra Oslo - både Ozlofolk og Osjlofolk - som mener de snakker «riktig» og alle andre snakker dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 9.51):

Hvilken av oslodialektene snakker du om? 

For sist jeg sjekka snakker de ikke likt på Manglerud og i Holmenkollen... 

Anonymkode: d8684...c87

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gammel dame i min utvidede familie som snakket Oslo-dialekt, av det slaget man nå bare hører i revyviser. Selv er jeg oppvokst på Oslo vest og snakker en såpass konservativ variant av standard østnorsk at jeg nesten kunne fått jobb i NRK på 50-tallet og identifiserer meg mest med Trond-Viggo Torgersens gamle vits om at Tal nynorsk, snakk dialekt ikke er så lett for oss som ikke engang har en skarve sosiolekt å vise til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...