Gå til innhold

Barn med autisme ( sykemelding)

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk skal søke opp❤️  

Ts

Anonymkode: 4209a...c4f

Gjør det ❤️Dere må ta på deres egen oksygenmaske nå! Du kan også forhøre deg meg Løvemammaene om de vet om noen krav man har, disse damene har oversikt! Jeg regner med dere har Hj.stønad? Hvis ikke så søk. Avlastning kan du søke på via kommunen, det samme gjelder støttekontakt. Hvis du syns tanken er skummel, så kjenner jeg meg veldig sårt igjen i det for jeg står i samme situasjon selv, bare med en annen problematikk. 

Anonymkode: 8b937...61a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestill time hos fastlegen og be om Vallergan. Det er en gammel astmamedisin som nå gis som søvnmedisin til barn. 

Anonymkode: b88a0...c5b

• Liker 4
Skrevet

Dette høres helt forderdelig ut, ts! Og jeg klarer bare ikke å forstå at dette skal gå utover dine sykepengerettigheter. Dere har jo et barn med spesielle behov som må følges opp mye mer enn andre barn, og særlig om natta. Du sier at han i tillegg må være en del hjemme fra skolen. Jeg ville tatt en prat med barnelege eller fastlege og hørt om du kan ha krav på pleiepenger. Og i tillegg avlastning.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør det ❤️Dere må ta på deres egen oksygenmaske nå! Du kan også forhøre deg meg Løvemammaene om de vet om noen krav man har, disse damene har oversikt! Jeg regner med dere har Hj.stønad? Hvis ikke så søk. Avlastning kan du søke på via kommunen, det samme gjelder støttekontakt. Hvis du syns tanken er skummel, så kjenner jeg meg veldig sårt igjen i det for jeg står i samme situasjon selv, bare med en annen problematikk. 

Ja jeg syntes det er veldig sårt❤️, barnet mistet sin pappa da barnet var 4 og det har vært oss 2 til må, jeg er barnets eneste familie og trygge havn, å skulle levere barnet på avlastning klarer jeg desverre ikke, ihvertfall ikke enda. 

Ts 

Skrevet

Du må 1. Søke hjelpestønad fra NAV. 2. Søke omsorgslønn fra kommunen.

Jeg har et barn med lignende diagnose inkl dårlig søvnmønster (dog ikke så ille som ditt barn), og har hjelpestønad sats 3 (ca 5600 pr.mnd. skattefritt) og omsorgslønn tilsvarende 6000 pr.mnd. Dette gjør at jeg og min mann kan jobbe redusert, og slippe å bekymre oss for økonomien. 

MEN. Det var en hard kamp å få omsorgslønn. Vi fikk avslag, klagde, og saken gikk videre til Statsforvalter. De opphevet kommunens vedtak, og vi ble innvilget omsorgslønn. Tror dessverre dette er ganske vanlig saksgang. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja jeg syntes det er veldig sårt❤️, barnet mistet sin pappa da barnet var 4 og det har vært oss 2 til må, jeg er barnets eneste familie og trygge havn, å skulle levere barnet på avlastning klarer jeg desverre ikke, ihvertfall ikke enda. 

Ts 

Kjære deg ! 
Jeg skjønner godt at du er sliten, og at du er kommet til et punkt der du ikke har mere overskudd. 
Det å ha noen  til å avlaste deg hadde hjulpet deg mye, og dette må du jobbe med og godta som en løsning. Jeg vet at det er vanskelig i starten av erfaring . 

Jeg kan godt tenke meg at du ville føle deg som en dårlig mor ved tanken på å overlate barnet til noen andre i en kortere periode. 
En får et veldig tett og nært forhold til barnet sitt, og det er naturlig å føle det er å tape på en måte . 
Men … hvis du skal greie å være mamma til barnet ditt i overskuelig fremtid så trenger du hjelp og støtte og avlastning. 
Og faktisk .. så kan det være en ressurs at barnet blir kjent med noen andre og får trent seg på de sosiale evnene sine. 
Trenger du sykmelding så burde du også be fastlegen hjelpe deg med dette med avlastning og søvnproblemer. 
Det er ingen som presser deg til ting du ikke er enig i ❤️❤️

Anonymkode: 77a35...bfb

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ts 

Jeg skjønner deg veldig godt❤️ Bare ha det litt med deg at det er oftere lettere for barnet å tilpasse seg et avlastningshjem i ung alder enn når de når tenårene + og for mange så er det for seint/mer komplisert når de når en viss alder. Det er bare et råd i beste mening ❤️ Jeg har selv brukt noen år før jeg har nesten kommet dit hen at vi trenger hjelp. Første steg er samtale med kommunen. Jeg har ikke tatt det endelige valget enda. Du er ingen dårlig mamma fordi du ber om hjelp, helt motsatt faktisk! Du blir en bedre mamma! For når du har mere overskudd og livsglede så overfører du også det til ditt barn❤️

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja barnet får det hver kveld, hjelper kun på innsoving. 

Ts

Har du prøvd alimemazin? Må skrives ut av lege :)

Anonymkode: 587bb...090

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bestill time hos fastlegen og be om Vallergan. Det er en gammel astmamedisin som nå gis som søvnmedisin til barn. 

Anonymkode: b88a0...c5b

Vallergan har gått ut av produksjon dessverre, og har blitt erstattet med Alimemazin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts 

Tror du kan ha rett på utvidet OS, noe som man kan få frem til barnet er fylt 18 år.

• Liker 1
Skrevet

Finnes det kanskje noen gruppe på facebook? Støttegruppe for de med ausistiske barn?

Skrevet

Det som hjalp et vennepar av oss var tett oppfølging fra (det jeg tror er) habiliteringstjenesten, hvor barnet ble utredet svært grundig over lang tid. De satte en utvidet diagnose på barnet (de var i tvil og valgte derfor den mest alvorlige), noe som utløste et ras av rettigheter. Plutselig står de med omsorgslønn (eller heter det pleiepenger?) så begge foreldre kan jobbe mindre, de har avlastningsbolig, nattevakt i hjemmet, og flere tilskudd til å kjøpe ting til hjemmet, prøve ulike tilbud osv. Ulike diagnoser utløser ulike rettigheter.

Hvor får dere oppfølging? Har barnet en ansvarsgruppe? Jeg tror du må starte hos fastlegen hvis ikke, og ta kontakt med NAV.

Du kan starte allerede nå og skrive ned hvordan hver dag har gått (og gjerne tilbake i tid så lenge du husker). Søvn, inntak av mat, humør, meltdowns, aktivitet osv. Skriv ned alt på slutten av dagen (også din egen søvn), da blir det så mye enklere å skulle vurdere barnets funksjon i hverdagen. Vårt vennepar filmet en del, både lek, aktivisering, spisesituasjoner, aktivitet på natt og meltdowns. Det er ikke alltid så lett å filme da, men poenget er at det er viktig å dokumentere hvor vanskelig dere faktisk har det. 💞

Anonymkode: 44ffa...532

• Liker 3
Skrevet

Fy sørn, stakkars deg. Har dere mulighet til å søke om nattevakt så dere fr sovet og kommet dere på jobb? Snakk med fastlege/ nav om dette. 
❤️

Anonymkode: 579da...c95

Skrevet

Anbefaler deg og gå til lege og snakke om medisinering. Og kutt ut melatonin. Da vi brukte melatonin på vår autist så sovnet han fort ja, men det resulterte i at han var våken mellom 01 og 06 hver natt i 7 måneder. Vi kuttet melatonin og gikk over på annen medisin. Det hjalp veldig. 

Anonymkode: 7008b...563

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anbefaler deg og gå til lege og snakke om medisinering. Og kutt ut melatonin. Da vi brukte melatonin på vår autist så sovnet han fort ja, men det resulterte i at han var våken mellom 01 og 06 hver natt i 7 måneder. Vi kuttet melatonin og gikk over på annen medisin. Det hjalp veldig. 

Anonymkode: 7008b...563

Signerer denne. Melatonin hjalp ingenting hos oss heller.

Skrevet

Har dere hjelpestønad? Nattarbeid er heftig, og i tillegg uforutsigbarheten når dere må hente innimellom. 
Dere kan

1) søke hjelpestønad (det må dere før dere søker omsorgslønn)

2) søke omsorgslønn fra kommunen

3) søke pleiepenger i de heftigste periodene

Anonymkode: 3fc3a...caa

Skrevet

Har desverre ingen gode råd utover de du allerede har fått men medfølelse skal du ha❤  Stå på kravene, vær tydelig på at du ikke klarer jobb og fullt ansvar alene og at dere sitter på gata om ikke du får hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Vær tydelig med legen på hva du trenger. Kanskje du kan få avlastning noen dager i uken? Jeg har selv vært ansatt ansatt å avlaste en enslig mor med autistiske barn, og vi la da opp timene slik at mor fikk ekstra søvn. Finnes det en god forening for foreldre med autistiske barn? (Den eneste foreningen jeg har sett er Autismeforeningen, og den vil jeg ikke anbefale da de ikke har autister i styret. )

Jeg ville også hørt med i Facebookgruppene "Ask me, I'm autistic" og "Autism inclusivity" om de har erfaring med søvnløshet og hva som bedret situasjonene for dem. Det er sider som er drevet av autistiske voksne for å hjelpe omsorgspersoner til autistiske barn (foreldre, lærere og andre), og de deler gjerne sine erfaringer. Oppfordrer da til å bruke terminologien "Autistic child" og ikke "child with autism" for å vise at du faktisk lytter til deres meninger.

Anonymkode: 52ea8...f23

• Liker 1
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har barn med Autisme, og er sykemeldt ifra jobb, barnet har bokstaveligtalt ikke sovet sammenhengende de siste 10 mnd.

Er helt utslitt og har nå vært 100% sykemeldt den siste tiden(

(var redusert sykemeldt før).

Jeg sover når barnet dra på skolen og våkner før jeg må hente barnet igjen, føler jeg har mistet livet mitt rett og slett.

En våken natt kan vare alt fra 00 til 06 eller 23-05 feks, er vi super heldige kan barnet sove igjennom kansje 1 natt i uken fra 20-04 og det er luksus i mine øyne. 

Medesiner er utprøvd, og det er helt tilfeldig om barnet sover igjennom. 

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget men er det noen andre i min situasjon? Vist ja hva gjør dere? 

Hva blir veien videre for meg? Dere som har barn med alvorlige søvnproblemer hvordan får dere hverdagen til å fungere?

og hva skjer når sykepengeperioden går over, det gjør den til neste år for min del, har et sterkt ønske om å jobbe igjen og å ha normal døgnrytme igjen, lengter etter mitt sosiale liv. 

Hei. Dette høres  jo forferdelig ut. Men som autist selv har jeg et spørsmål; har du sjekket barnet for matintoleranse? 
Selv reagerer jeg på en del matvarer, og vet at noen barn reagerer på feks kasein i melk, og sover dårlig pga dette. Man trenger ikke nødvendigvis få magesmerter eller utslett, men økt stressnivå og blir gira/redd utover kvelden og natten. 

Kanskje verdt å sjekke ut? 

Håper virkelig du får hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...