Gå til innhold

Fornærmet om man forkorter navnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener nå at man kan ha såpass respekt at man skriver og bruker navnet til andre, uten å forkorte det mot vedkommendes vilje.

Anonymkode: 4fbba...c33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen navn er tunge og blir av den grunn forkortet. Kjenner en som heter noe ala Alexandra-Katarina Andreassen- Kristiansen.  Moren hennes insisterer på at alle må bruke hele fornavnet, og klart det er tungvint! Er med i en gruppe hvor det blir sendt ut info om en bestemt aktivitet, hvor moren alltid korrigerer hvis noen forkorter navnet. 

Anonymkode: bdf25...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen navn er tunge og blir av den grunn forkortet. Kjenner en som heter noe ala Alexandra-Katarina Andreassen- Kristiansen.  Moren hennes insisterer på at alle må bruke hele fornavnet, og klart det er tungvint! Er med i en gruppe hvor det blir sendt ut info om en bestemt aktivitet, hvor moren alltid korrigerer hvis noen forkorter navnet. 

Anonymkode: bdf25...f10

Kanskje hun er redd for å bli forvekslet med noen det går "tretten av på dusinet"

Enkle navn - pga litt enkle mødrehjerner-har det faktisk gått inflasjon i.....😉

 

Overdrivelse og underdrivelse er etter min mening iike ille. En mor insisterte på å kalle barna sine Per og Pål om det ble gutter. Jada det er to år mellom dem. Ja men vil du ikke bli kjent med barnet og dets personlighet før du velger navn? Nei hun hadde bestemt seg. Og Per og Pål ble det. Ikke alle velger navn ut fra følelser og vidd men må for enhver pris velge noe enkelt.Enkelt og sømløst uten å måtte resonnere noe særlig.  For å si det mildt - det skinner igjennom i alt hun gjør at her mangles det  persolighet dybde og integritet. En ytterlighet det forhåpentligvis ikke går " 13 av på  dusinet"😉

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg mener nå at man kan ha såpass respekt at man skriver og bruker navnet til andre, uten å forkorte det mot vedkommendes vilje.

Anonymkode: 4fbba...c33

 

Anonymkode: f7fcf...56d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (21 timer siden):

Hun heter Anne Lise, da kaller du henne Anne Lise.  Vis respekt for folk. 

Ok, Peo😄

Anonymkode: 2d4d2...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt sært. Men selv skriver jeg alltid hele fornavnet til folk med mindre jeg vet at de selv forkorter det. Og passer på å bruke stor forbokstav, selv i sms. Man vet aldri hva folk tar seg nær av. 😛

Anonymkode: 3bfe0...686

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei med barn som har lange dobbeltnavn typ «Karsten-Kristoffer» og «katarina-marielle»  og korrigerer alle som prøver seg å bruke kun et navn. Er så tungt ø si, men det forstår hun ikke

Anonymkode: 710d8...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg igjen, men jeg blir ikke fornærma, da. Jeg har dobbeltnavn uten bindestrek, som resulterer i at "alle" bare kutter ut det ene skriftlig når de feks svarer på en mail og jeg skriver under med begge. For ikke å snakke om på Facebook. Men det å bli fornærma og ta det opp gidder jeg ikke. Jeg fortsetter å skrive begge, bare. Begge navnene er korte, vanlige norske navn, litt som eksempelet ditt, forøvrig.

Men jeg liker bedre initialer enn bare det ene første navnet, egentlig. Da er i alle fall det ene navnet med litt. Med det er kanskje fordi jeg liker navn 2 bedre enn 1. Men blir rart å bytte til navn 2 som 40-åring.

Anonymkode: 31409...5a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså i helvete! hvor hårsår er det mulig å bli 😛 

om jeg heter silje, og noen skriver sil på vaktlista, så gir jeg blanke faen. 

Anonymkode: f986d...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså i helvete! hvor hårsår er det mulig å bli 😛 

om jeg heter silje, og noen skriver sil på vaktlista, så gir jeg blanke faen. 

Anonymkode: f986d...79f

Når jeg jobba i bhg, var det vanlig at vi bare skrev forbokstav, eller 2-3 bokstaver. nettopp fordi det er lite plass i vaktboka. Pedleder het monica, og vi skrev bare mo eller mon. når ble dette et problem! 

Anonymkode: f986d...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bindestrek blir det litt rart å kutte navnet. Kristo(ffer) feks, man gjør jo ikke det, det er bare rart. 

 

Anonymkode: 12c54...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg jobba i bhg, var det vanlig at vi bare skrev forbokstav, eller 2-3 bokstaver. nettopp fordi det er lite plass i vaktboka. Pedleder het monica, og vi skrev bare mo eller mon. når ble dette et problem! 

Anonymkode: f986d...79f

Hvis Monica het Monica Johansen, er det like enkelt å skrive M.J.

Anonymkode: 12c54...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det bindestrek blir det litt rart å kutte navnet. Kristo(ffer) feks, man gjør jo ikke det, det er bare rart. 

 

Anonymkode: 12c54...bc5

Sønnen min heter Christoffer, og mange kaller ham bare Chris. På meldinger blir det ofte "chr" også. Det synes jeg egentlig er litt sløvt da, men det er jo ikke noe å henge seg opp i. 😛

Anonymkode: 3bfe0...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er forståelig for meg, selv om jeg sjelden bruker å si fra når noen bruker halve navnet mitt. Navnet mitt er jo Anne Lise, Anne er jo noen helt andre.

Navn handler om identitet, og det å bruke hele navnet er å vise respekt for den som eier navnet. Bruker du ikke hele navnet når du vet at det er det personen heter, så sender du et signal om at personen ikke er viktig for deg eller at du ikke bryr deg nok til å legge innsats i å si navnet riktig.

MEN, i TS sitt tilfellet er det snakk om å skrive navnet et sted hvor det er lite plass. Personlig vil jeg foretrekke A.L. fremfor Anne L. Men her synes jeg man bør prøve å gjøre ting likt gjennom hele listen. Hvis alle behandles likt så bør ingen bli støtt. Også går det jo selvfølgelig an å spørre henne da, hvordan hun foretrekker at du skriver navnet hennes på den lille plassen som er. Det hadde jeg satt pris på. Og det vil nok gi det beste svaret i dette tilfellet. For vi på Kvinneguiden er ikke henne.

Anonymkode: cb059...ccd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...