Gå til innhold

Fornærmet om man forkorter navnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en bekjent som er veldig opptatt av at man skal bruke hele navnet (dobbeltnavn) for det er det hun heter. Greit nok det, men om man skal skrive navnet hennes et sted det er lite plass og forkorter det (la oss si at hun heter Anne-Lise og vi forkorter til Anne-L), så reagerer hun veldig. Er dette forståelig eller sært?

Anonymkode: b9189...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en bekjent som er veldig opptatt av at man skal bruke hele navnet (dobbeltnavn) for det er det hun heter. Greit nok det, men om man skal skrive navnet hennes et sted det er lite plass og forkorter det (la oss si at hun heter Anne-Lise og vi forkorter til Anne-L), så reagerer hun veldig. Er dette forståelig eller sært?

Anonymkode: b9189...219

Hun heter Anne Lise, da kaller du henne Anne Lise.  Vis respekt for folk. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Rent isolert er det sært, men slike reaksjoner er sjeldent isolert. Kan hende forkortelsen på kortet var det som gjorde at begeret rant over. 

Anonymkode: e8276...8a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun vil at hele navnet skal brukes så gjør en det. 

Anonymkode: f800f...148

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du skrevet hvis hun het Henriette da? Tar jo like stor plass det.

Anonymkode: 3d927...3b4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peonjenta skrev (22 minutter siden):

Hun heter Anne Lise, da kaller du henne Anne Lise.  Vis respekt for folk. 

Jeg KALLER henne Anne-Lise. Har kun skrevet Anne-L et par ganger pga plassmangel. Forkorter mitt eget navn tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vanskelig å si. Rent isolert er det sært, men slike reaksjoner er sjeldent isolert. Kan hende forkortelsen på kortet var det som gjorde at begeret rant over. 

Anonymkode: e8276...8a5

Var ikke noe kort. En kladd til en vaktliste som brukes internt og kastes etter bruk. Skulle sette inn navn i en tabell, og det ble veldig lite plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva ville du skrevet hvis hun het Henriette da? Tar jo like stor plass det.

Anonymkode: 3d927...3b4

Henri? Eller H? Alt etter som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig hårsårt ut. Greit nok at man skal bruke det navnet folk ønsker i tiltale, men i uformell skrift må det være greit å forkorte noen ganger. Jeg forkorter både andres og eget navn f.eks. i sms og chat, har aldri tenkt at noen kan bli fornærma av det.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, alt man kan bli fornærmet for. Har mange navn selv, og pleier å si at folk får kalle meg hva de vil så lenge det er hyggelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbeltnavn med bindestrek. For meg er A-L langt bedre enn Anne-L. Navnet er Anne-Lise. Hva skulle du gjort om hun het Annelise?

Anonymkode: 2f466...556

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har dobbeltnavn med bindestrek. For meg er A-L langt bedre enn Anne-L. Navnet er Anne-Lise. Hva skulle du gjort om hun het Annelise?

Anonymkode: 2f466...556

Skrevet så mye av navnet jeg fikk plass til. Om det enn var Anne, Annel, Anneli....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (2 minutter siden):

Skrevet så mye av navnet jeg fikk plass til. Om det enn var Anne, Annel, Anneli....

Jeg er sjokkert over hvilken ekstrem ondskap du har bedrevet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette handler mye om at folk med dobbeltnavn blir ganske lei av å oppleve at folk bare bruker det ene av to navn. Du er ikke den første liksom. Å reagere i en slik setting som du beskriver, er kanskje teit, men at folk bare bruker det ene er noe som skjer ofte. Jeg opplevde det så ofte i løpet av oppveksten at jeg til slutt bare ga opp og begynte å bruke bare det ene. Mannen min har også dobbeltnavn, men bruker begge, og for ham er det viktig. Han heter ikke "Jens", han heter "Jens-Erik". Vi har to barn og for oss var det uaktuelt å gi ungene mer enn ett fornavn for at de skulle slippe dette.

Anonymkode: 8e6c2...750

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min norsklærer sa at navn aldri skulle forkortes uten at det var på en lang liste og man gjorde samme forkortelse på alle, feks bare brukte førstebokstaven på alle etternavn. Bare hvis det var veldig dårlig plass, feks på skilt som skulle ha plass et sted, men aldri pga latskap eller pga at man ikke visste hvordan navnet skrives. Han sa også at navn ikke skulle deles på flere linjer. At fornavn og etternavn ikke kunne stå på hver sin linje at i noen land var dette en fornærmelse. Jeg tror ikke det siste gjelder Norge, men kanskje noe å tenke på om man skriver internasjonalt.

Anonymkode: 87d95...94b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mor holdt på sånn med navnet til broren min, og en periode fikk hun han til å bli like fornærma som henne når noen brukte bare ett av navnene hans. Folk liker ikke å si lange, kronglete navn. Nå har hun kapitulert, det er mange år siden til og med hun gikk over til å bruke bare ene navnet.

Jeg kjenner også en som ble så lei sv at moren hakket på alle som bare brukte ene navnet at han søkte navneendring og fjernet det andre navnet sitt offisielt da han ble voksen.

For meg er det opplagt at man må leve med forkortelser av lange navn. Begge mine barn har lange navn (ikke dobbeltnavn) og hverken de eller jeg går eundt og blir fornærma når de forkortes. Det var en påregnelig konsekvens da navnene ble valgt.

Anonymkode: 2c45e...f22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sært.

Vi skal ut og spise i kveld, så det er litt avklaringer. Når jeg scroller gjennom messenger nå så vises det til H, E, IM... Det er også vanlig hver gang man viser til mannen, barn, og andre som motparten vet hvem er, i tekstmelding/messenger. 

Hadde virkelig reagert om ei kom å krevde at vi alltid skulle skrive navnet fullt ut. 

Anonymkode: d001e...893

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i min vennekrets - og den er stor- har oppheng i dette med navn i den grad at de må lufte dette på KG.

 

Det kjennes veldig befriende. 

Velg venner med omhu.

Anonymkode: f7fcf...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...