Gå til innhold

Bivirkninger av ppille-slutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplevde dere noen reaksjon/endringer på kroppen når dere sluttet på prevensjon? Skal straks slutte på prevansjon før vi blir prøvere. Har gått på p-piller i 17 år nå, siden jeg var 16 år. Aner ikke hvordan kroppen blir å reagere på det, og vet ikke om jeg egentlig hadde stabil syklus før oppstart. Har pcos, så er redd jeg skal få enda mer økt hårvekst. 

Anonymkode: acb50...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg sluttet opplevde jeg å være litt mer «svett» og varm før mensen enn tidligere. Kanskje jeg får 1-2 kviser før mensen, sammenlignet med ingen før. Ellers sliter jeg mindre med mye vann i kroppen. Veldig få negative ting etter pilleslutt for min del ☺️ Har fått ganske lange sykluser etter pilleslutt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde lykkerus! Ble meg selv igjen, ble kvitt depresjon og fikk lyst til å ha sex igjen. 

Anonymkode: ad41a...569

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde litt humørsvingninger. Fikk også oljete hud og akne. Første gang jeg sluttet, så begynte jeg på pillene igjen fordi huden ble så ille. Men sist gang jeg sluttet, så tok jeg i bruk la Roche-posey ansiktsvask og kremer, og da klarte jeg å holde det i sjakk. Kløe i hodebunn fikk jeg også, og mer dandruff.

Det positive: bedre humør (når humørsvingningene ga seg), lettere i kroppen. Ble ikke lenger så rød i ansiktet av aktivitet. Økt sexlyst. Og nå etter 8mnd har huden i ansiktet og hodebunnen begynt å vende tilbake til normalen. Skal aldri gå på p-piller igjen. 

Anonymkode: b67c7...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYE murringer hver dag. Kunne nesten kjenne at eggstokkene våknet fra  10 års dvale😅 eller var det ikke så mye. Hadde ikke hatt mensen når jeg gikk på pilla så det som overrasket meg mest og som meldte sin ankomst etter 6 mnd uten var helt grusomme menssmerter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det å slutte på p-piller som utelukkende positivt, skal aldri putte i meg det igjen!

Føler meg mye lykkeligere, renere og i kontakt med meg selv. Sexlysten er en helt annen verden og synes tilogmed selvtilliten er bedre!

Ingen angst, ingen depresjon - tenk å finne ut etter 15 år at det er bivirkning av p-pille som ingen lege noen gang har informert meg om! 

Anonymkode: 5c448...b5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tørkestativ skrev (4 minutter siden):

MYE murringer hver dag. Kunne nesten kjenne at eggstokkene våknet fra  10 års dvale😅 eller var det ikke så mye. Hadde ikke hatt mensen når jeg gikk på pilla så det som overrasket meg mest og som meldte sin ankomst etter 6 mnd uten var helt grusomme menssmerter

Har du hoppet over mensen sammenhengende i 10 år? 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet etter ca 13 år på p-piller da vi skulle begynne å prøve. Opplevde å få en del uren hud i t-sonen og har aldri vært plaget av uren hud før. Fikk også mer tydelig mensensmerter. Ellers gikk jeg inn i vanlig 28-dagers syklus med en gang :) Ble gravid etter 7 mnd.

Anonymkode: 3a203...55a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ingenting på humøret. Men jeg oppdaget at jeg får syke eggløsningssmerter. Hadde vel ikke hatt eggløsning på sånn 8 år, så det var jeg ikke klar over. Har fått veldig mye kraftigere menssmerter også, og puppene er blitt mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg opplevde det å slutte på p-piller som utelukkende positivt, skal aldri putte i meg det igjen!

Føler meg mye lykkeligere, renere og i kontakt med meg selv. Sexlysten er en helt annen verden og synes tilogmed selvtilliten er bedre!

Ingen angst, ingen depresjon - tenk å finne ut etter 15 år at det er bivirkning av p-pille som ingen lege noen gang har informert meg om! 

Så bra at du opplever bedring!

Det står i pakningsvedlegget som du kan (og bør!) lese selv og omtales jevnlig i landets aviser som du kan lese på nett. Det er også forsket på. Dette er virkelig ikke noe nytt, jeg har tenkt på dette som allmennkunnskap. Vil tro at legen tenker på samme måte og derfor ikke legger ut om det. Skjønner at jeg tok feil og at det ikke er noe «alle» vet. Det er synd, for uten den kunnskapen kan man ikke ta et informert valg om hvorvidt man vil ta p-piller eller ikke. Jeg har aldri tatt det selv og årsaken er at jeg har blitt kjent med en del bivirkninger gjennom media og forskning.

Anonymkode: 0c00d...cf9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (15 minutter siden):

Har du hoppet over mensen sammenhengende i 10 år? 😳

Nei😂 jeg gikk på cerazette. Veldig mange mister mensen av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra at du opplever bedring!

Det står i pakningsvedlegget som du kan (og bør!) lese selv og omtales jevnlig i landets aviser som du kan lese på nett. Det er også forsket på. Dette er virkelig ikke noe nytt, jeg har tenkt på dette som allmennkunnskap. Vil tro at legen tenker på samme måte og derfor ikke legger ut om det. Skjønner at jeg tok feil og at det ikke er noe «alle» vet. Det er synd, for uten den kunnskapen kan man ikke ta et informert valg om hvorvidt man vil ta p-piller eller ikke. Jeg har aldri tatt det selv og årsaken er at jeg har blitt kjent med en del bivirkninger gjennom media og forskning.

Anonymkode: 0c00d...cf9

Det var overhodet ikke en kjent bivirkning for meg da jeg begynte på p-pillene som 15-åring. Og hvilken 15 åring leser pakningsvedlegg hvis legen har sagt det er ok å ta? Da jeg ble diagnostisert med angst og depresjon som 17 åring var det ingen som sa noe om å-piller og jeg kom ikke på å lese pakningsvedlegget da heller. 

Skulle tro at NOEN i helsetjenesten hadde kommet på å tipse om dette gjennom alle år i behandling? Jeg kom over det selv tilfeldig i en avis for et par år siden og tenkte at mitt tilfelle var for alvorlig til å være en bivirkning. Men nei, sluttet med p-piller og poff så var angsten borte i løpet av uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer kviser, men så bruker jeg en del munnbind på jobb også 

Blir lettere våtere. Men så ikke på det som problem før heller. Brukte bare glidemiddel. P-pillende veide opp for plagene jeg har hatt med mensen. 

Har fått veldig ustabil syklus nå. Alt fra 15-45 dager. 

Menssmerter 

Ømme pupper innimellom 

Men dette er jo egentlig ikke bivirkninger. Det var jo slik kroppen var før jeg startet med ppiller.

Anonymkode: 7bd26...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sluttet i januar, har gått opp 7 kg uten å endre på noe, så det er frustrerende. Syklusen er heller ikke normal enda, har bare hatt mensen 5 ganger siden januar. 

Anonymkode: 5cd68...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet for et par år siden hadde da gått på yasmin noen år, fikk enorme mensblødninger, mer sexlyst, pga blødninger startet jeg på microgynon. Sluttet i juli/august og enda ikke fått mensen tilbake.

Anonymkode: f2d40...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sluttet på p-piller opplevde jeg å få kraftig akne. Denne forsvant etter en antibiotikakur.

Opplevde også endringer i humør: på p-piller var jeg jevnt over nedstemt. Etter at jeg sluttet steg humøret, men jeg fikk kraftig PMS. Vil likevel heller ha kraftige PMS-plager 4-6 dager i mnd, enn å være litt «flat» og nedstemt hele tiden.

Opplevde også at sexlysten økte betraktelig! Iallfall rundt eggløsning.

Anonymkode: 1a5b7...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet på denne datoen i fjor pga ville ha barn. Gikk mye opp i kg etter at jeg sluttet på p pillen. Ble veldig oppblåst. Gravid i pp2 heldigvis 😊

Anonymkode: b98fb...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har enorm ballongmage, ser høygravid ut. Kjempeutbrudd av kviser på ryggen og ansikt. ekstremt fett hår. tror pillene er årsaken til alle problemene. Skal aldri mer bruke prevensjon.

Anonymkode: abc3e...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på pilla i august etter ca 15 år på dem. 

Opplever at jeg lukter mer, både svette og nedentil. Merkes godt etter en hard treningsøkt hvor jeg før ikke lukta noe særlig.. Tenker jeg må teste en ny deodorant kanskje. Noen få kviser, men krysser fingrene for at iso-kuren jeg var gjennom for noen år siden holder det i sjakk.

Hadde et håp om å få opp sexlysten av å slutte, men synes det virker motsatt på meg 😕 Ikke hatt lyst i det hele tatt de siste månedene. 

Anonymkode: d5357...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...