AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Jeg har gått til utredning for asperger i noen måneder og ble fortalt at nå som vi var ferdige med alle spørreskjemaer osv, trengte psykologen tid til å gjennomgå svarene og se på notater fra timene, og at jeg deretter ville bli innkalt til samtale når endelig diagnose var stilt. Slik forsto jeg det ihvertfall. Jeg ble ikke kalt inn, men fikk istedenfor en telefon fra psykologen der han fortalte meg at jeg hadde asperger. Jeg hadde besøk av venner akkurat da og måtte holde masken og klare å fungere som normalt i timevis, enda jeg hadde fått fullstendig sjokk. Jeg burde selvsagt ha vært forberedt på et slikt utfall siden jeg ba om utredning, men å få diagnosen "slengt i fjeset sånn", uten mulighet til å forberede meg mentalt på situasjonen, opplevdes helt forferdelig. Og ekstra vanskelig ble det jo at jeg hadde besøk og dermed ikke fikk stilt noen spørsmål eller snakket med psykologen om det. Jeg har fått en sterk sorgreaksjon nå og har tusen spørsmål. Psykologen meldte meg på et aspergerkurs, men det begynner ikke før om mange måneder. Er dette vanlig? Jeg trodde jeg ville få komme til en siste samtale der jeg ble meddelt diagnose og at vi kunne snakke om det sånn at jeg fikk en mulighet til å bearbeide informasjonen og konklusjonen. Anonymkode: c5771...309 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Kan jo være koronaen som hindrer fysisk oppmøte! Anonymkode: 37123...78c 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan jo være koronaen som hindrer fysisk oppmøte! Anonymkode: 37123...78c Nei, det distriktspsykiatriske senteret der jeg har gått til utredning er åpent og det er ingen slike restriksjoner i byen jeg bor i. Han kunne jo bare ha ventet noen dager med å innkalle meg til møte eventuelt? Jeg hadde allerede ventet i flere uker på å få diagnosen. Anonymkode: c5771...309 3
Hannah80 Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Hadde du ingen tro på denne diagnosen, mens du ble utredet for nettopp Asperger? Siden du fikk sjokk, mener jeg:) 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Hadde du ingen tro på denne diagnosen, mens du ble utredet for nettopp Asperger? Siden du fikk sjokk, mener jeg:) Det blir vel som andre diagnoser. Selv om man vet at venter på prøvesvar om kreft, revmatisme eller hva det måtte være, håper man jo at man ikke skal få beskjed man ikke vil ha. Eller sjokket når graviditetstesten viser resultatet… Anonymkode: 1bba8...d6c 14
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 Hannah80 skrev (4 minutter siden): Hadde du ingen tro på denne diagnosen, mens du ble utredet for nettopp Asperger? Siden du fikk sjokk, mener jeg:) Virker som ts er ganske sosial da siden hen har flere venner så kanskje derfor. Anonymkode: 9651a...f32 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 Det høres svært uprofesjonelt ut. Anonymkode: a2afa...650 12
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Virker som ts er ganske sosial da siden hen har flere venner så kanskje derfor. Anonymkode: 9651a...f32 Du er meget naiv, om du tror at vi med autisme ikke kan ha mange venner. Jeg har et stort nettverk, men jeg har også Asperger Anonymkode: 0abca...5e2 9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er meget naiv, om du tror at vi med autisme ikke kan ha mange venner. Jeg har et stort nettverk, men jeg har også Asperger Anonymkode: 0abca...5e2 Hvordan får du til det når du har så store problemer med sosialt samspill, gjensidig kommunikasjon og alt sånn? Jeg har ei søster og hun fungerer veldig dårlig. Anonymkode: 9651a...f32 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan får du til det når du har så store problemer med sosialt samspill, gjensidig kommunikasjon og alt sånn? Jeg har ei søster og hun fungerer veldig dårlig. Anonymkode: 9651a...f32 Du vet vel at spekteret er veldig bredt? Selv om din søster fungerer dårlig, så kan en annen med Asperger fungere kjempebra i hverdagen. Jeg er høyt fungerende, fullført en bachelorgrad, bor for meg selv osv. Jeg har også mange venner, men det er mennesker som har hatt lyst til å bli kjent med meg. De har kommet bort for å prate med meg, slik har vi blitt kjent. Som person er jeg utadvendt og tiltrekker meg mennesker. Men jeg sliter med å forstå sosiale koder i dialog med dem. Selv om man har autisme, så betyr det ikke at man ikke kan ha mange venner. Jeg er bare veldig dårlig til å forstå ting de forstår. Anonymkode: 0abca...5e2 11
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 For å være helt ærlig, så trodde jeg at psykologen ville komme frem til at jeg oppfylte diagnosekriteriene som barn, men ikke nå i voksen alder. Jeg hadde store problemer som barn og det har fulgt meg inn i voksenlivet, dessverre, men jeg fungerer likevel forholdsvis bra i dag, bortsett fra at jeg er ufør og har angst for en del sosiale situasjoner. Og, ja, det var et sjokk å få en slik beskjed selv om jeg var forberedt på en mulig diagnose. Jeg trodde ikke at jeg skulle få en så sterk sorgreaksjon. Jeg opplever det nesten som en bunnløs sorg. Sorg over at jeg har kjempet i mange tiår med utdannelse og jobb, ulike former for terapi, medisiner, aktiviteter, arbeidspraksis et cetera i håp om å bli frisk, men ingenting har hjulpet. Sorg over at jeg måtte bli middelaldrende for å forstå hvorfor jeg strever sånn sosialt og hvorfor jeg føler meg så annerledes. Sorg over at mye av terapien jeg har gått i har skadet meg. Og ikke minst, sorg over at jeg har tatt helt gale valg i mitt liv, fordi jeg trodde jeg kunne bli frisk. Sorg over aldri å ha blitt ordentlig forstått og sorg over ikke å ha forstått meg selv. Jeg sørger over mitt liv, rett og slett. Og den jeg trodde jeg var og skulle bli. Anonymkode: c5771...309 15 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vet vel at spekteret er veldig bredt? Selv om din søster fungerer dårlig, så kan en annen med Asperger fungere kjempebra i hverdagen. Jeg er høyt fungerende, fullført en bachelorgrad, bor for meg selv osv. Jeg har også mange venner, men det er mennesker som har hatt lyst til å bli kjent med meg. De har kommet bort for å prate med meg, slik har vi blitt kjent. Som person er jeg utadvendt og tiltrekker meg mennesker. Men jeg sliter med å forstå sosiale koder i dialog med dem. Selv om man har autisme, så betyr det ikke at man ikke kan ha mange venner. Jeg er bare veldig dårlig til å forstå ting de forstår. Anonymkode: 0abca...5e2 Ja det er jo diskutert tidligere om det spekteret ikke har blitt litt for bredt også. Søsteren min er så dårlig på sosiale koder at hun får folk til å trekke seg unna. Ingen liker en freak sier hun. Anonymkode: 9651a...f32
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 Kan være ytre forhold som gjør det lettere å få venner; en fin leilghetet og et pent utseende hjelper. Anonymkode: 37123...78c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er jo diskutert tidligere om det spekteret ikke har blitt litt for bredt også. Søsteren min er så dårlig på sosiale koder at hun får folk til å trekke seg unna. Ingen liker en freak sier hun. Anonymkode: 9651a...f32 Vel, Elon Musk har aspergerdiagnose. Det finnes flust av mennesker som klarer å arbeide og ha noen få venner til tross for autisme. Selv strever jeg såpass mye at jeg ikke klarer å være i arbeid. Ts Anonymkode: c5771...309 4
Apis Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel, Elon Musk har aspergerdiagnose. Det finnes flust av mennesker som klarer å arbeide og ha noen få venner til tross for autisme. Selv strever jeg såpass mye at jeg ikke klarer å være i arbeid. Ts Anonymkode: c5771...309 Diagnosen forandrer jo ikke på hvem du er, du er den samme som før, men har fått noen svar og sikkert mange flere spørsmål. Jeg tenker du burde bestille oppfølging time hos psykologen for å få svar på hvorfor ting bla ble gjort som de ble. 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #16 Skrevet 18. november 2021 jobber med utredning selv. dette er uhørt, og handler kun om at det er tidsbesparende for utreder. Gir aldri tilbakemelding om diagnose per telefon, da er det i såfall at "resultatene gir indikasjon på at det er lurt med mer utredning i forhold til.... (eks konsentrasjonsvansker) Helt enig i det du skriver. med mulighet til å stille spørsmål/samtale, kunne forberede seg mentalt, og at det ikke er alltid det passer (som venner, men også eks dersom man er i butikken). I en utredning tasndet og mye tester, og i en møte vil de gås grundigere igjennom. resultatene er også viktig å gå formidlet (ikke bare diagnoser) og de kan være med på å forklare noe av styrker og utfordringer. Anonymkode: b2540...815 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 Apis skrev (1 minutt siden): Diagnosen forandrer jo ikke på hvem du er, du er den samme som før, men har fått noen svar og sikkert mange flere spørsmål. Jeg tenker du burde bestille oppfølging time hos psykologen for å få svar på hvorfor ting bla ble gjort som de ble. Selvsagt vet jeg at jeg er den samme som før, men jeg ser jo livet mitt i et annet lys nå. Jeg finner det spesielt vanskelig at jeg har kjempet så mye for å bli bedre, men istedenfor har gått på trynet gang etter gang etter gang gjennom flere tiår. Jeg har spurt ulike psykologer opp i gjennom om det kunne være asperger, men det bare avfeide de og fortalte meg at jeg kunne bli helt frisk. Jeg tror ikke jeg tør å ringe og be om en oppfølgningstime. Spørsmålet mitt var bare hvorvidt dette er vanlig prosedyre? Er det virkelig vanlig å formidle en slik diagnose over telefon? Ts Anonymkode: c5771...309 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): jobber med utredning selv. dette er uhørt, og handler kun om at det er tidsbesparende for utreder. Gir aldri tilbakemelding om diagnose per telefon, da er det i såfall at "resultatene gir indikasjon på at det er lurt med mer utredning i forhold til.... (eks konsentrasjonsvansker) Helt enig i det du skriver. med mulighet til å stille spørsmål/samtale, kunne forberede seg mentalt, og at det ikke er alltid det passer (som venner, men også eks dersom man er i butikken). I en utredning tasndet og mye tester, og i en møte vil de gås grundigere igjennom. resultatene er også viktig å gå formidlet (ikke bare diagnoser) og de kan være med på å forklare noe av styrker og utfordringer. Anonymkode: b2540...815 Forstår også at det kan være en sorgreaksjon. en sorgreaksjon er helt normalt. det kan både være sorg over at man ikke har funnet ut av det tidligere, hva man har gjennomgått og hvordan man ikke har blitt møtt riktig. men også en sorgreaksjon for fremtiden. plutselig en ny identitet. å tenke og forstå seg i et nytt syn. I tillegg til alle tanker/følelser det kan gi om fremtiden. håper at du ikke er i denne sorgreaksjon lenge, og etterhvert kan gå over i en fase med mer forståelse av deg selv og aksept, og at du med denne viten kan få et enda bedre liv. Anonymkode: b2540...815 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #19 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt vet jeg at jeg er den samme som før, men jeg ser jo livet mitt i et annet lys nå. Jeg finner det spesielt vanskelig at jeg har kjempet så mye for å bli bedre, men istedenfor har gått på trynet gang etter gang etter gang gjennom flere tiår. Jeg har spurt ulike psykologer opp i gjennom om det kunne være asperger, men det bare avfeide de og fortalte meg at jeg kunne bli helt frisk. Jeg tror ikke jeg tør å ringe og be om en oppfølgningstime. Spørsmålet mitt var bare hvorvidt dette er vanlig prosedyre? Er det virkelig vanlig å formidle en slik diagnose over telefon? Ts Anonymkode: c5771...309 såklart kan du ringe å be om oppfølgingstime. si at du ble formidlet diagnosen over telefon, og du ønsker en time for å kunne høre litt mer om hva det betyr for deg, litt mer om resultater fra utredning og for å kunne stille litt spørsmål i forhold til dette. Anonymkode: b2540...815 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #20 Skrevet 18. november 2021 Og så? Du er fortsatt den du er, diagnose eller ei. Anonymkode: 3def8...3f1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå