Gå til innhold

Ufrivillig barnløs pga valg av partner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på en ting. Min tidligere bestevenninne var sammen med en gutt i 4 år. Hun brukte aldri prevensjon, men ble heller aldri gravid. 

Etter bruddet fikk hun seg ny type, og ble gravid med engang. De har nå to barn.Han hun var sammen med har også fått barn, så det var tydeligvis ingenting medisinsk «galt» med noen av de. 

Akkurat samme historien skjedde også med ei annen jeg kjenner, hvor begge partene klarte å få barn ved ny partner. Hva kan være grunnen til dette? 

Anonymkode: 00099...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de ikke hadde kompatible gener da og naturen sørget for at de ikke ble blandet.

Anonymkode: e3fb6...2df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje de ikke hadde kompatible gener da og naturen sørget for at de ikke ble blandet.

Anonymkode: e3fb6...2df

Ja, kan være. Men det får meg til å tenke om dette er tilfellet med meg og min partner også. Vi har prøvd i ca 7-8 mnd 

Anonymkode: 00099...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk overrasket over at IVF er mulig, for man skulle jo tro at dersom folk ikke klarer å få barn på egenhånd så er det naturen som ordner opp.

Men så går det jo bra med disse tvangslagede barna også, så enkelt er det tydeligvis ikke.

Anonymkode: 3022c...aaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er faktisk overrasket over at IVF er mulig, for man skulle jo tro at dersom folk ikke klarer å få barn på egenhånd så er det naturen som ordner opp.

Men så går det jo bra med disse tvangslagede barna også, så enkelt er det tydeligvis ikke.

Anonymkode: 3022c...aaa

«Tvangslagede barn» - jøsses, for en holdning du har

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også redd for det. Det ble ikke funnet noe galt med oss da vi ble utredet, men vi prøvde og prøvde og jeg ble ikke gravid. Det var flere som kommenterte akkurat det "kanskje dere ikke passer sammen?" Ikke akkurat det en vil høre når en elsker mannen sin, har et sterkt ønske om barn og det bare ikke går. 

Men det skal være sjelden det er kombinasjonen i seg selv, altså genetisk, som skaper problemer. Oftere er det at det er noe litt feil hos begge parter. Hvis de hver for seg møter en partner helt uten fertilitetsproblemer etterpå, er det større sjanse for at de lykkes til tross for egne problemer. I svært sjeldne tilfeller kan begge være bærere av en sykdom som gjør at mange av embryoene blir syke og går til grunne før det blir noe svangerskap. 

Vårt første barn ble "tvangslaget" ved hjelp av IVF som brukeren over kaller det. Men etter første svangerskap fikk vi plutselig barn uten problemer. Det kjenner jeg til flere tilfeller av. Både par som prøvde i flere år, og til slutt fikk et barn uten hjelp, og så kom det flere på rekke og rad (blant annet et travelt par med fire tette gutter, hvorav de to siste er tvillinger). Og par som oss som først fikk et med IVF, og så ikke trengte hjelp til å lage søsken etterpå. 

Anonymkode: f7f1c...159

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...