Gå til innhold

Beregne pinnestørrelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har garn som er 22m for 10 cm. Oppskriften er også på 22m for 10 cm. Jeg strikker en prøvelapp, som gir 8,5-9cm på 22m. Dette på pinne 4 i både oppskrift og garnet. 

Hva gjør jeg? Øke masketallet eller gå opp en størrelse på pinne. Har ikke 4,5 pinne. Har 4 og 5. 

Anonymkode: 50bce...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øke størrelse på pinnene. Strikk en prøveløp med pinne nr.5. Blir målet for stort må du gå til innkjøp av nr.4.5.

Anonymkode: 21cfd...acd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilleggsspørsmål. I oppskriften så står det stor rundpinne str 4 (bolen) og liten rundpinne str 3 (vrangbord). 

Hva betyr det? Liten 40cm el 60cm? Stor 60cm el 80cm? 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et tilleggsspørsmål. I oppskriften så står det stor rundpinne str 4 (bolen) og liten rundpinne str 3 (vrangbord). 

TS 

Det kommer an på overvidden til det du skal strikke. Jeg synes det er best å ha pinnen litt kortere enn overvidden, slik at det verken blir for trangt eller at man må strekke ut strikketøyet for å få det rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS 

40 cm er liten og jeg vil si 80 cm er stor. 60 cm er ganske ubrukelig. Ikke mye poeng i å bruke penger på det.

Anonymkode: 9abe5...45f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

40 cm er liten og jeg vil si 80 cm er stor. 60 cm er ganske ubrukelig. Ikke mye poeng i å bruke penger på det.

E9

Anonymkode: 8dc6f...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan strikker du prøvelapp?

For prøvelapper lyver, spesielt om en strikker dem for små.

La du opp kun 22 masker og strikket de flatt/fram og tilbake? Da blir prøvelappen som oftest strammere/mindre enn når en går i gang på et plagg og strikker mer avslappet.

På genser bruker jeg gjerne ermet som ‘prøvelapp’, for det gir et mye mer realistisk resultat. Så re-starter jeg ermet et par ganger, til jeg treffer med strikkefastheten.

Velger du å ikke justere pinnestørrelse til det stemmer med oppskrifta, men heller justere masketall, så må du være klar over at du kommer til å bruke mer garn enn oppgitt. (Tettere strikk forbruker mer garn.)

Anonymkode: 97d91...d76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan du umulig påstå uten å vite hva hun skal strikke.

Selv strikker jeg mye barnetøy, og bruker 40 cm og 60 cm mest.

En god pekefinger er heller å velge en omkrets på rundpinne som er 20-30 cm mindre enn omkretsen på det en skal strikke.

Anonymkode: 97d91...d76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/16/2021 at 8:30 PM, AnonymBruker said:

60 cm er veldig fint til babystrikk, men er ganske ubrukelig til voksenstrikk

Anonymkode: 7b486...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2021 den 20.17):

Jeg har garn som er 22m for 10 cm. Oppskriften er også på 22m for 10 cm. Jeg strikker en prøvelapp, som gir 8,5-9cm på 22m. Dette på pinne 4 i både oppskrift og garnet. 

Hva gjør jeg? Øke masketallet eller gå opp en størrelse på pinne. Har ikke 4,5 pinne. Har 4 og 5. 

Det logiske er å se på det du har strikket. Liker du det, estetisk? Dersom ja så regner du bare om oppskriften til din valgte prøveløp-størrelse, ikke ulikt slik du endrer feks rygglengde, ermvidde, skulråderbredde og vidde over brystet på oppskriftene du strikker eller hekler.

Oppskrifter er «one sove fits nobody» - det er meningen at du skal tilpasse dem. Så å tilpasse dem din valgte strikkemetode er mer rasjonelt enn å tilpasse din strikking til hver ny oppskrift.

Anonymkode: bee45...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...