Gå til innhold

veganer kompis


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er veganer og hadde ikke latt noen bruke komfyr og stekepanner til kjøtt. Synes det lukter jævlig og lukten setter seg leenge. Men hadde gått greit at besøk f.eks bestiller takeaway og har rester i kjøleskapet 

Anonymkode: 6766f...c04

Født veganer? Eller ble du det på grunn av vond lukt?

Anonymkode: 22aa7...e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

maten jeg spiser er kjøtt + potet/ris/pasta, minimalt med grønnsaker. som sagt sliter jeg med tekstur av mat, og har i oppveksten blitt tvangsfôret med ting jeg ikke likte. får brekningsassisasjoner med 90% av alle grønnsaker. mye av det sitter i hodet.

ja det er jeg pent nødt til hvis jeg velger å dra. og han tillater ikke at jeg spiser kjøtt i hans leilighet. eller hvis vi skal ut å spise.

Anonymkode: dfc32...f9b

Han kan jo ikke bestemme hva du skal spise ute 😅 Egentlig ikke ellers heller.

Anonymkode: 51029...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

maten jeg spiser er kjøtt + potet/ris/pasta, minimalt med grønnsaker. som sagt sliter jeg med tekstur av mat, og har i oppveksten blitt tvangsfôret med ting jeg ikke likte. får brekningsassisasjoner med 90% av alle grønnsaker. mye av det sitter i hodet.

ja det er jeg pent nødt til hvis jeg velger å dra. og han tillater ikke at jeg spiser kjøtt i hans leilighet. eller hvis vi skal ut å spise.

Anonymkode: dfc32...f9b

Vet du hva, jeg forstår deg godt. Jeg hadde en greie over flere år hvor jeg kun klarte å spise en type matvare. Ingen variasjon. Samme til frokost, lunsj og middag. Sånn hadde jeg det i godt over 4 år. 

Vet du hva dom hjalp? Eksponering. Kan du ikke i det minste prøve? Jo mer du eksponerer deg, jo mer vil du også bli vandt til det. Eksponering hjalp mye for meg. Idag spiser jeg alt. Det skjer ikke noe om du ikke går ut av komfortsona di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sportsidiot skrev (2 timer siden):

Vet du hva, jeg forstår deg godt. Jeg hadde en greie over flere år hvor jeg kun klarte å spise en type matvare. Ingen variasjon. Samme til frokost, lunsj og middag. Sånn hadde jeg det i godt over 4 år. 

Vet du hva dom hjalp? Eksponering. Kan du ikke i det minste prøve? Jo mer du eksponerer deg, jo mer vil du også bli vandt til det. Eksponering hjalp mye for meg. Idag spiser jeg alt. Det skjer ikke noe om du ikke går ut av komfortsona di!

Det er mulig at eksponering hjalp for deg, og at det hjelper for mange - men det tar lang tid, man trenger trygge rammer og selv da er det ikke sikkert det fungerer. 

Det du skriver her vitner mest om at du ikke helt klarer å sette deg inn i andres situasjon, det finnes de som er kresene også finnes det de som har en diagnose som heter ARFID, mange på autismespekteret har det siste, og det er ikke "bare" å gå ut av komfortsonen og prøve. Og alle andre er ikke deg, så det som fungerer for deg, fungerer ikke nødvendigvis for andre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

han tillater ikke at jeg spiser kjøtt i hans leilighet. eller hvis vi skal ut å spise.

Hva du spiser når dere er ute har han ingenting med.

Anonymkode: 6976c...7ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke Li skrev (19 minutter siden):

Det er mulig at eksponering hjalp for deg, og at det hjelper for mange - men det tar lang tid, man trenger trygge rammer og selv da er det ikke sikkert det fungerer. 

Det du skriver her vitner mest om at du ikke helt klarer å sette deg inn i andres situasjon, det finnes de som er kresene også finnes det de som har en diagnose som heter ARFID, mange på autismespekteret har det siste, og det er ikke "bare" å gå ut av komfortsonen og prøve. Og alle andre er ikke deg, så det som fungerer for deg, fungerer ikke nødvendigvis for andre. 

Ingenting fungerer om man ikke går ut av komfortsonen hvertfall, det er sikkert og trist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sportsidiot skrev (Akkurat nå):

Ingenting fungerer om man ikke går ut av komfortsonen hvertfall, det er sikkert og trist

Men det er forskjell på å gå ut av komfortsonen under trygge rammer, på egne vilkår og få bruke den tiden du selv trenger, og å bli presset til og gjøre det hos en kompis som ikke forstår eller respekterer at det er vanskelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke Li skrev (Akkurat nå):

Men det er forskjell på å gå ut av komfortsonen under trygge rammer, på egne vilkår og få bruke den tiden du selv trenger, og å bli presset til og gjøre det hos en kompis som ikke forstår eller respekterer at det er vanskelig. 

Det vet vi jo ikke. For meg høres det ikke ut som TS respekterer han kompisen sitt valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sportsidiot skrev (7 minutter siden):

Det vet vi jo ikke. For meg høres det ikke ut som TS respekterer han kompisen sitt valg

Så vidt jeg ser så sier ikke ts noe om at han må spise kjøtt når de er sammen, eller at ts nekter kompisen å spise vegansk når de er ute å spise. Det eneste ts sier er det det er et problem å spise vegansk hele uken, fordi ts har et begrenset kosthold som stort sett består av kjøtt.

Kompisen har uttrykt at ts ikke får spise sin diett så lenge de tilbringer tid sammen, ts har ikke stilt disse kravene til han. Ts respekterer jo at kompisen har blitt veganer, men syns det er vanskelig å bli tvunget til å spise noe nytt som ts ikke liker og er redd for å spise. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke Li skrev (4 minutter siden):

Så vidt jeg ser så sier ikke ts noe om at han må spise kjøtt når de er sammen, eller at ts nekter kompisen å spise vegansk når de er ute å spise. Det eneste ts sier er det det er et problem å spise vegansk hele uken, fordi ts har et begrenset kosthold som stort sett består av kjøtt.

Kompisen har uttrykt at ts ikke får spise sin diett så lenge de tilbringer tid sammen, ts har ikke stilt disse kravene til han. Ts respekterer jo at kompisen har blitt veganer, men syns det er vanskelig å bli tvunget til å spise noe nytt som ts ikke liker og er redd for å spise. 

Men, hvem tvinger han til dette? For meg høres det ut som TS krisetenker og ikke har snakket med kompisen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alle veganere jeg kjenner nekter andre å ta kjøtt eller animalske produkter inn i huset, verken i gryter eller kjøleskap... det syns jeg er for ekstremt.

Anonymkode: 838f6...dd6

Ingenting ekstremt med det. Jeg vil ikke ha drepte mishandlete dyr på mitt kjøkken. Det er mitt kjøkken, mitt hus og jeg bestemmer. Tåler ikke folk det, slipper de å komme. 

Anonymkode: c9169...510

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sportsidiot skrev (38 minutter siden):

Men, hvem tvinger han til dette? For meg høres det ut som TS krisetenker og ikke har snakket med kompisen! 

Hvis du leser innleggene fra ts i tråden, så står det der, at kompisen krever at ts ikke spiser kjøtt den uken de er sammen, hverken hjemme hos han, eller hvis de spiser ute på restaurant.

Men at de kanskje ikke har snakket ordentlig sammen om dette kan godt hende, og det var også det jeg foreslo at de skulle gjøre,  i det første innlegget jeg skrev.   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke Li skrev (1 time siden):

Hvis du leser innleggene fra ts i tråden, så står det der, at kompisen krever at ts ikke spiser kjøtt den uken de er sammen, hverken hjemme hos han, eller hvis de spiser ute på restaurant.

Men at de kanskje ikke har snakket ordentlig sammen om dette kan godt hende, og det var også det jeg foreslo at de skulle gjøre,  i det første innlegget jeg skrev.   

Fikk mer følelsen av at dette er noe TS krisetenker uten å ha snakket ordentlig med han. Ja, da er vi nok enige, her kreves kommunikasjon - det er garantert ikke noe stress dette her 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trådstarter her.

takk for svar alle sammen.

jeg har snakket litt med kompisen min. han ønsker ikke kjøtt i huset hans. ikke at det oppbevares der, eller at jeg kjøper inn til meg selv. og da må jeg bare respektere det. jeg spurte om det gikk greit at jeg spiste kjøtt foran han når vi spiser ute. det syns han heller ikke var noe særlig, og så for seg at jeg valgte i det minste vegetar.

jeg tror jeg må bare droppe å dra dessverre. 

Anonymkode: dfc32...f9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

trådstarter her.

takk for svar alle sammen.

jeg har snakket litt med kompisen min. han ønsker ikke kjøtt i huset hans. ikke at det oppbevares der, eller at jeg kjøper inn til meg selv. og da må jeg bare respektere det. jeg spurte om det gikk greit at jeg spiste kjøtt foran han når vi spiser ute. det syns han heller ikke var noe særlig, og så for seg at jeg valgte i det minste vegetar.

jeg tror jeg må bare droppe å dra dessverre. 

Anonymkode: dfc32...f9b

Å spise kjøtt foran han på restaurant må han faktisk tåle, hvis ikke kommer han jo til å ende opp som venneløs. 
Å ikke ha kjøtt i hans hus er det han som bestemmer.

Anonymkode: c9169...510

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har nevnt Asperger til han før er nå en grei tid.

»Har Asperger og styrer veldig med tekstur på mat, så middagene bare lager jeg selv». 

Er han en normalt OK venn er det helt greit og uproblematisk :)

Det er jo ikke noe verre enn om du hadde cøliaki eller melkeallergi. 

Har venner som er veganere/har cøliaki osv - jeg har også diverse ting jeg ikke kan ha.

Den greieste middagen jeg var på var når ei der var langt mer begrenset i matveien enn meg 😅 Det var full forståelse og endelig ikke noe mas om «bare litt av ditt og datt». 

Men ser du oppsummerer at han legger føringer for hva andre spiser....DET er veldig spesielt, kjenner ingen som gjør det. 

Han er jo langt mer rigid enn deg 🤷‍♀️

Si at du veldig gjerne vil komme på besøk, men du har faktisk en funksjonsnedsettelse som gjør at du ikke takler å spise helt vegansk og enkelte teksturer. Det er ikke fordi du ikle gidder ta hensyn. Heller ikke fordi du er uenig i hans private valg. 

Og om han besøker deg kan han gjøre som han vil i matveien.

Han hadde ikke jeg heller orket å besøke, og jeg har ikke Asberger. 

Endret av Fløff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du spiser ris, pasta og potet så er det vel ikke noe problem? Jeg er veganer, og det betyr ikke at jeg stapper i meg grønnsaker hver dag. Det jeg spiser mest av er ris, pasta, potet og bønner/linser. Grønnsaker er bare noe jeg har ved siden av nå og da, ikke hovedkosten. 

Synes du skal snakke med han så dere kan komme frem til et kompromiss. Spør hvordan dere skal gjøre det med maten, siden han er veganer og du har tekstursensitivitet. Du kan liste opp hva du ikke kan spise, og sammen kommer dere frem til hvilke type frokost dere kan spise, hva dere kan spise til middag etc. Så vet dere det til neste år når han kommer til deg på besøk.

I min familie har vi både veganere, kjøttspisere, ibs og glutenintoleranse, og likevel går det kjempefint å spise middag og feire jul sammen over flere dager, fordi vi prater sammen, inngår kompromiss og planlegger.

 

Anonymkode: de2c6...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bare fortsette å spise det du bruker. Du skal ikke trenge å ta hensyn til nyfrelste veganere. Og aller minst når du har Asperger og de utfordringer med mat det gir. Hvis kameraten ikke skjønner det, så får du si til ham at du blir hjemme. 

Anonymkode: 5bd69...a37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

trådstarter her.

takk for svar alle sammen.

jeg har snakket litt med kompisen min. han ønsker ikke kjøtt i huset hans. ikke at det oppbevares der, eller at jeg kjøper inn til meg selv. og da må jeg bare respektere det. jeg spurte om det gikk greit at jeg spiste kjøtt foran han når vi spiser ute. det syns han heller ikke var noe særlig, og så for seg at jeg valgte i det minste vegetar.

jeg tror jeg må bare droppe å dra dessverre. 

Anonymkode: dfc32...f9b

Det var klokt av deg å bli hjemme. 

Anonymkode: 5bd69...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

trådstarter her.

takk for svar alle sammen.

jeg har snakket litt med kompisen min. han ønsker ikke kjøtt i huset hans. ikke at det oppbevares der, eller at jeg kjøper inn til meg selv. og da må jeg bare respektere det. jeg spurte om det gikk greit at jeg spiste kjøtt foran han når vi spiser ute. det syns han heller ikke var noe særlig, og så for seg at jeg valgte i det minste vegetar.

jeg tror jeg må bare droppe å dra dessverre. 

Anonymkode: dfc32...f9b

Sistnevnte er jo bare dust. Spiser dere ute må han bare tåle det. Dropp denne "vennen " om du vil

Anonymkode: dab9a...2f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...