AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 etter nyttår skal jeg være en uke hos en kompis. vi kommer på besøk til hverandre hvert år, i en ukes tid, fordi vi bor langt fra hverandre. nylig har han blitt veganer, og jeg er absolutt ikke veganer. jeg har asperger og noe av det jeg sliter med er tekstur av mat. derfor er dietten min veldig lite varierende. dietten min består i hovedsak av kjøtt og animalske produkter. jeg skjønner jo nå at dette ikke kommer til å gå. hva skal jeg spise i en uke hos en veganer? er det egentlig bare å droppe å dra? Anonymkode: dfc32...f9b
Slitenmamma Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Jeg er vegetarianer og har egentlig ikke problemer når jeg er på besøk hos andre. De spiser det de vil og jeg spiser det jeg vil. Jeg tenker at det beste er å snakke med kompisen din om hans og dine forventninger. Besøkte engang en venninne med anoreksi, jeg hadde belaget meg på ekstremt lite mat hele helgen mens hun hadde belaget seg på å spise den helgen. Vi fikk det til når vi bare snakket sammen 🙂 3
sportsidiot Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): etter nyttår skal jeg være en uke hos en kompis. vi kommer på besøk til hverandre hvert år, i en ukes tid, fordi vi bor langt fra hverandre. nylig har han blitt veganer, og jeg er absolutt ikke veganer. jeg har asperger og noe av det jeg sliter med er tekstur av mat. derfor er dietten min veldig lite varierende. dietten min består i hovedsak av kjøtt og animalske produkter. jeg skjønner jo nå at dette ikke kommer til å gå. hva skal jeg spise i en uke hos en veganer? er det egentlig bare å droppe å dra? Anonymkode: dfc32...f9b Kan du ikke bare prøve vegansk mat? Halvparten av maten er vel mat du allerede spiser, så forstår ikke helt det store problemet her? Hvis ikke har du nok bare godt av å spise litt grønnere 😄 Endret 16. november 2021 av sportsidiot 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: etter nyttår skal jeg være en uke hos en kompis. vi kommer på besøk til hverandre hvert år, i en ukes tid, fordi vi bor langt fra hverandre. nylig har han blitt veganer, og jeg er absolutt ikke veganer. jeg har asperger og noe av det jeg sliter med er tekstur av mat. derfor er dietten min veldig lite varierende. dietten min består i hovedsak av kjøtt og animalske produkter. jeg skjønner jo nå at dette ikke kommer til å gå. hva skal jeg spise i en uke hos en veganer? er det egentlig bare å droppe å dra? Anonymkode: dfc32...f9b Er du nødt til å spise det samme som ham da? Anonymkode: 7d116...47e 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 sportsidiot skrev (11 timer siden): Kan du ikke bare prøve vegansk mat? Halvparten av maten er vel mat du allerede spiser, så forstår ikke helt det store problemet her? Hvis ikke har du nok bare godt av å spise litt grønnere 😄 maten jeg spiser er kjøtt + potet/ris/pasta, minimalt med grønnsaker. som sagt sliter jeg med tekstur av mat, og har i oppveksten blitt tvangsfôret med ting jeg ikke likte. får brekningsassisasjoner med 90% av alle grønnsaker. mye av det sitter i hodet. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er du nødt til å spise det samme som ham da? Anonymkode: 7d116...47e ja det er jeg pent nødt til hvis jeg velger å dra. og han tillater ikke at jeg spiser kjøtt i hans leilighet. eller hvis vi skal ut å spise. Anonymkode: dfc32...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 Har du prøvd å snakke om det? Spørre om han vil synes det er greit at du spiser slik du er vandt til, og han spiser sitt? Anonymkode: 22551...88f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 Er han så ekstrem at kjøt og animalske produkter ikke engang slipper inn på hans kjøkken? I så fall får du spise take away til middag eller revurdere besøket. Men hvis kjøtt på kjøkkenet ikke er noe problem steker du jo bare din egen mat for å ha ved siden av hans veganske. Ta med egen stekepanne/kjele hvis det er behov. Kjedelig å ikke spise det samme, men gpr fint for det. Anonymkode: 6976c...7ab 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #8 Skrevet 17. november 2021 Veggieburger, veggieboller, veggieschnitzel... flere har trodd at det var "ekte" kjøtt. Eventuelt finner du deg annen overnatting og så kan dere heller møtes uten at så mye mat er involvert. Anonymkode: 416f4...613 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #9 Skrevet 17. november 2021 Jeg er veganer, men ville aldri nektet andre å spise kjøtt hos meg😅😅 Så sært. Vegansk mat er drit godt men det er jo opp til deg hva du ønsker. Du kan si at du lager din egen mat, hvis ikke det er aktuelt så tenker jeg at du like godt kan droppe å besøke han. Respekten burde gå begge veier Anonymkode: 8b39c...bbe 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #10 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er veganer, men ville aldri nektet andre å spise kjøtt hos meg😅😅 Så sært. Vegansk mat er drit godt men det er jo opp til deg hva du ønsker. Du kan si at du lager din egen mat, hvis ikke det er aktuelt så tenker jeg at du like godt kan droppe å besøke han. Respekten burde gå begge veier Anonymkode: 8b39c...bbe Alle veganere jeg kjenner nekter andre å ta kjøtt eller animalske produkter inn i huset, verken i gryter eller kjøleskap... det syns jeg er for ekstremt. Anonymkode: 838f6...dd6 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #11 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle veganere jeg kjenner nekter andre å ta kjøtt eller animalske produkter inn i huset, verken i gryter eller kjøleskap... det syns jeg er for ekstremt. Anonymkode: 838f6...dd6 Er selv vegetarianer og viss jeg inviterer til tacokveld f.eks. så får alle spise uten kjøtt, mest for å åpne øynene deres å vise at vegetartaco er like godt uten kjøtt. MEN viss noen skulle bodd her i en hel uke hadde de nok fått spist det de vil tenker jeg Anonymkode: 60ef4...dd2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 Går jo an å spise pasta, ris og potet ei uke da. Men du må jo vurdere hvor mye relasjonen er verdt. Men hva du spiser ute på restaurant kan han da ikke legge seg oppi? Kompromiss kan jo isåfall være du spiser pasta/ris/potet hos han, men ute spiser du hva du vil. Anonymkode: f8da6...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 Du kan vel bare prøve maten og heller bestille en pizza eller burger om du ikke liker det. Anonymkode: 6766f...c04
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 Dette hadde jeg ærlig talt aldri giddet. Enten må du få være med på å bestemme hva du vil spise på bakgrunn av dine erfaringer, eller så dropper du besøket! Hvis han er en god venn så burde han ha forståelse for dine valg også. Dette blir for dumt. Anonymkode: ec657...953 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Alle veganere jeg kjenner nekter andre å ta kjøtt eller animalske produkter inn i huset, verken i gryter eller kjøleskap... det syns jeg er for ekstremt. Anonymkode: 838f6...dd6 Er veganer og hadde ikke latt noen bruke komfyr og stekepanner til kjøtt. Synes det lukter jævlig og lukten setter seg leenge. Men hadde gått greit at besøk f.eks bestiller takeaway og har rester i kjøleskapet Anonymkode: 6766f...c04 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er selv vegetarianer og viss jeg inviterer til tacokveld f.eks. så får alle spise uten kjøtt, mest for å åpne øynene deres å vise at vegetartaco er like godt uten kjøtt. MEN viss noen skulle bodd her i en hel uke hadde de nok fått spist det de vil tenker jeg Anonymkode: 60ef4...dd2 Så bra jeg syns også det er viktig å respektere begge veier. Jeg respekterer at folk vil være veganere, men sjeldent forstår de at enkelt må ha kjøtt i kosten pga intoleranser, eller bare preferanse. Selv spiser jeg for det meste vegetarisk, men spiser kjøtt om jeg blir servert det eller en sjelden gang bestiller ute. Jeg er for å smake nytt, men i TS sitt tilfelle forstår jeg at han/hun trenger velkjent mat som autist. Håper at vennen forstår det samme hvis ikke hadde jeg nok funnet en airbnb selv, eller avlyst turen. Anonymkode: 838f6...dd6 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): maten jeg spiser er kjøtt + potet/ris/pasta, minimalt med grønnsaker. som sagt sliter jeg med tekstur av mat, og har i oppveksten blitt tvangsfôret med ting jeg ikke likte. får brekningsassisasjoner med 90% av alle grønnsaker. mye av det sitter i hodet. ja det er jeg pent nødt til hvis jeg velger å dra. og han tillater ikke at jeg spiser kjøtt i hans leilighet. eller hvis vi skal ut å spise. Anonymkode: dfc32...f9b Da drar du ikke, neste år når han kommer til deg så får du tvangsfore han på din diett, så får han se hva han syns om syns om sin egenoppførsel. Anonymkode: 2ad9b...4f7 4
Lykke Li Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 Jeg skjønner at dette er en kjempeutfordring, særlig når du forteller at han forventer at du spiser samme diett når du er hos han. Har du prøvd å ta det opp med han, fortelle hvordan det er for deg mtp. på mat? Du kan også si noe om at han blir ikke presset til å spise kjøtt npr han er hos deg, selv om det er din diett. Alternativt så må du bo et annet sted enn hjemme hos han, også må dere heller møtes til andre aktiviteter enn spising. Han har ingen rett til å diktere hva du skal spise og du må få ordentlig mat. At han ikke ønsker å kjøpe det inn og tilberede det er greit nok, det kan du klare selv, men å nekte deg å spise det - også ute på restaurant er ikke innafor! 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 Jeg er veganer og lar venner gjøre som de vil med maten sin. Kjenner mange greie veganere, bare så synd det ekstreme tar mest plass og blir det man assosierer veggiser med. Selv vil jeg bare være en helt normal person som spiser normal mat og har normale venner med normale interesser. Anonymkode: ec8fd...58e 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle veganere jeg kjenner nekter andre å ta kjøtt eller animalske produkter inn i huset, verken i gryter eller kjøleskap... det syns jeg er for ekstremt. Anonymkode: 838f6...dd6 Det syns jeg er drit sært. Er som sagt selv veganer men det er mitt livssyn, ikke nødvendigvis en annen sin. Hvis det kommer taco gjester som ikke ønsker vegan så lager jeg kjøtt også. Ja det stinker dritt og det er noe jeg helst ikke ønsker. Men kan ikke sitte å bestemme over hva andre voksne mennesker skal spise 😅😅 Nå ønsker heldigvis alle mine venninner å spise den veganske maten jeg lager men ved familiebesøk er det flere som ønsker kjøtt. Fins viktigere ting i livet enn å krangle om mat Anonymkode: 8b39c...bbe 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå