Gå til innhold

Spørre ufrivillig barnløs søster om å være med på fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har to søstre. Venter nå mitt andre barn. Første søster er fadder og var med på fødsel til første barn(andre hadde ikke mulighet da da vi bodde i en annen by). Sa da at jeg ville ha andre søster som fadder til andre barn. Hun er veldig glad i barn, jobber med barn, men hun og ektemannen har ikke klart å få barn til tross for flere forsøk og mistet også. De har lagt det på hylla nå. Men jeg lurte på om jeg skal spørre om hun vil være på fødsel, da vi bor i samme by nå og hun skal (hvis de sier ja da) være fadder for barnet. Hvordan ville dere reagert? Blir det for ufølsomt?

Anonymkode: cdb9c...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan bare din søster svare på. Spør diskret, og nøytralt. Ikke i plenum, eller som en stor overraskelse. 

Hilsen ufrivillig barnløs. 

Anonymkode: a37e6...aeb

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan bare din søster svare på. Spør diskret, og nøytralt. Ikke i plenum, eller som en stor overraskelse. 

Hilsen ufrivillig barnløs. 

Dette.  Ikke bli lei deg hvis hun sier nei, la det være mulig for dere begge å trekke dere uansett.  Hun vil  kunne ha et like godt forhold til dine barn selv om hun ikke er med på fødsel.

Hilsen ufrivillig barnløs som ikke under noen omstendigheter hadde villet være med på noen andre sin fødsel.

Anonymkode: a3d0e...268

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette.  Ikke bli lei deg hvis hun sier nei, la det være mulig for dere begge å trekke dere uansett.  Hun vil  kunne ha et like godt forhold til dine barn selv om hun ikke er med på fødsel.

Hilsen ufrivillig barnløs som ikke under noen omstendigheter hadde villet være med på noen andre sin fødsel.

Føler dette gjelder mange, uavhengig om de er (ufrivillig) barnløse eller ikke. Jeg syns fødsel er en altfor intim situasjon, og syns ikke det er naturlig å være med noen andre enn en partner. Å komme etterpå, helt greit. Men ikke underveis. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor har du ikke med partner?

Anonymkode: 0d0d8...3b7

Har selvsagt med partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har selvsagt med partner.

Hvorfor ha med flere?

Anonymkode: 6a12a...a56

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ha med flere?

Anonymkode: 6a12a...a56

Enig, hvorfor dra inn søstrene når du vet ene er ufrivillig barnløs? Høres ekstremt frekt og respektløst ut.

Anonymkode: 2420f...66e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig, hvorfor dra inn søstrene når du vet ene er ufrivillig barnløs? Høres ekstremt frekt og respektløst ut.

Jeg er enig i at det er unødvendig å ha med mer enn en. Men det er det motsatte av frekt og respektløst å spørre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har partneren, så ikke spørre! Fint å nli tante for søsteren din men hun kjenner garangtert en klump i halsen også. Og å spørre om å bli med på fødselen må jo være den værste påminnelsen på hva hu går glipp av. 

Anonymkode: 269d4...5c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var utrolig stort og flott av deg å spørre og ville blitt veldig glad for å få sjansen til å være med på fødsel selvom det ikke var min egen :)

Anonymkode: 3813b...4c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner vel søsteren din godt nok til å vurdere det. 
jeg er barnløs og sliter ikke med å se andres fødsler, men mine egne søstres underliv vil jeg helst ikke se. Spør uansett om hun vil være fadder. Det må jo bare være stas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er bare sånn det har blitt. Vi var med på fødsel til tantebarnet vårt.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har partneren, så ikke spørre! Fint å nli tante for søsteren din men hun kjenner garangtert en klump i halsen også. Og å spørre om å bli med på fødselen må jo være den værste påminnelsen på hva hu går glipp av. 

Det er det jeg er redd for. Men samtidig er det jo en vakker opplevelse uansett, men ikke alle vil eller er komfortabel med det.

Jeg hadde syntes det var utrolig stort og flott av deg å spørre og ville blitt veldig glad for å få sjansen til å være med på fødsel selvom det ikke var min egen :)

Anonymkode: 3813b...4c4

Så fint å høre💙 var selv med på fødselen til tantebarnet mitt. Det var så fint, og noe som knytter oss nærmere.

tenker også at hun har ønsket seg barn, og gjør det ennå, men..er jo ikke sikkert at hun noensinne vil få muligheten til å være med på fødsel. Med mindre de prøver surrogati liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden søster 1 var med på fødsel 1, så regner kanskje søster 2 med at hun skal være med nå. 

Jeg ville spurt. Gi henne tid til å tenke på det og ikke bli såret eller fornærmet om hun takker nei. 

Anonymkode: 80870...ebf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke hva hun føler.

Jeg er ufrivillig barnløs. Kan fint være med, høre om, se på programmmer... Om gravide, og fødsler. For det å slippe dette er en del ved det å være ufrivillig barnløs jeg ser på som en fordel. 

Barselbesøk, barnebursdager, dåp.... Og ikke minst å se dem med besteforeldrene (nieser og nevøer), eller julaften. Det er det som gjør vondt. 

Men her kan jo TS´ søster igjen føle helt annerledes på det enn meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skrive litt mer: Her er det uansett mye som må avklares i forkant (det samme gjelder selvfølgelig hvis en person som ikke er ufrivillig barnløs skulle være med).

Hva skal hennes rolle være under fødsel?  Skal hun kun være en observatør, skal hun delta på linje med partner.  Vi i så fall sistnevnte føle seg tilsidesatt?  Vil søster kunne oppleve at hun er "i veien"?

Hva hvis dette blir for tøft for henne underveis?  Hvordan vil du reagere på det, når du opplever det største og mest skjellsettende i verden - vil du føle deg avvist hvis hun må avbryte?

Hva hvis fødsel blir svært dramatisk og tøff og du plutselig kun ønsker å ha partner der likevel?  Hvordan vil eventuelt en relasjon bli i etterkant av en "hit men ikke lenger"-opplevelse?

Jeg ser det litt slik som at du unner henne å oppleve en fødsel på nært hold, og det kan være fint, absolutt.  Men til syvende og sist blir hun jo en tilskuer uansett hvor nært opplevelsen hun kommer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke hatt med noen annen en far. Det er våre barn, og det er en veldig privat setting som jeg tenker jeg og far skal dele mellom oss og ikke med søsken.... 

Men det er jo meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Akkurat selve fødselen blir vel heller motsatt. De smertene kunne vel de fleste klart seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj....tror jeg hadde sunket ned i jorden og følt meg kvalt av sorg og muligens sinne av et sånt spørsmål.

Med mindre hun hinter veldig til ønsket selv: ikke spør.

En fødsel er krevende å være med på, og jeg hadde bare følt en bunnløs sorg og trigget en masse vondt av å være med på en fødsel. Hun skal jo tross alt da ikke bare være der med deg og se i timesvis alt hun aldri får oppleve.

Men hun kommer også til å måtte oppholde seg blandt masse nyfødte gråtende babyer, synet av de små tassene i den lille plastkassa som stolte og slitne foreldre triller på. 

Nei, det er nok for de fleste mer traumatisk enn koselig. 

Jeg har barn fra før, og måtte sitte sammen med gravide for å vente på MA etter prøverør. Kan ikke beskrive hvor bunnløst ulykkelig og sorgfull jeg følte meg, langt mer enn jeg klarte forestille. Kunne aldri falt meg inn å utsette en ufrivillig barnløs person for noe sånt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med min ufrivillige barnløse bror. Han snakket med sin kone først og hun syntes det var helt topp. Når dagen kom ble også hun med inn og var med frem til aktiv fødsel. 

Anonymkode: 25f5e...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...