Gå til innhold

Jeg flyttet uten å gi beskje til faren til mitt barn....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hær er min historie.....

Fikk min datter da jeg var 20 år....faren hennes og jeg gikk fra hverandre da jeg var i begynnelsen på svangerskapet...prøvde så godt jeg kunne å få han og hans familie med i svangerskapet og etter fødselen så anstrengte jeg mneg ennda mer,men det viste seg at det var til ingen nytte....

Det var nemmelig jeg som måtte ta innsjativet til at de skulle ha sammvær med barnet og hvist jeg ikke gjord det var det ingen som gjor det....

Traff en hærlig mann da h*n var 7 månder og vi har no vært sammboere i snart 9 månder.....og for like lenge siden pakket jeg koferten og flyttet til Svergie uten å gi beskje til familien til barnets far eller til faren til barnet.....

De har på ingen måte prøvd å få kontakt på den tiden og de har ikke sett barnet siden lille julaften år 2001....

ga beskje til farmoren at jeg skulle på ferie/besøk til min kjæreste og at hun måtte gi beskje om hun ville se barnet før vi reiste og at vi kom til å reise i slutten av januar eller begynnelsen av februar 2002.....hørte ingenting.....

Da bestemmte jeg meg for å ikke holde live mitt eller barnets mer på hold i håp om at de ville begynne å bry seg så jeg flyttet like så godt til Svegie til min kjæretste og som sakt har vi no bodd hær i snart 9 månder...

Hva ville dere ha gjort i min situasjon,og hva mnerer dere om valget jeg har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg ville ikke gjort noe mer. Når faren til barnet ikke ønsker samvær, ser jeg på det som at det er han som nekter barnet å ha samvær med sin far. Han løper fra ansvaret sitt.

Hva du gjør dersom han eventuelt tar kontakt senere får du tenke på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tulla skrulla

Jeg synes du gjorde det som var riktig, du skal ikke sette ditt eget liv på vent for å gjøre andre til lags.

Det er ikke du som har gjort noe galt, men den andre familien.

Du gjorde dette for å få det bedre og da får også barnet ditt det bedre.

Hvordan tror du gutten hadde hatt det hvis han skulle vokse opp med noen som ikke brydde seg om ham.

Ikke ha dårlig samvittighet eller baktanker med dette, stå på.

Det eneste jeg kan råde deg til selv om barnefaren og familien er ute av bildet er å ikke lage vanskeligheter for et eventuelt samvær hvis det skal komme på tale senere.

Jeg tenker ikke et sekund på barnefaren og den familien, men på barnet.

Det er bra for barnet å få mulighet til å lære sin biologiske familie å kjenne, men du kan ikke gjøre mer enn du har gjort.

Resten er opp til de andre nå.

Slapp av og lev godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal sjekke med norske myndigheter om du har tillatelse til å flytte ut av landet med barnet. Det er i mange tilfeller ikke tillatt, og om faren plutselig skifter mening, er det jo kjekt om du har sikret deg mot tiltale for kidnapping, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Det er kun dersom foreldreansvaret er felles at far kan nekte mor å flytte utenlands med barnet. I dette tilfellet høres det ikke ut som om far har del i foreldreansvaret. Dermed kan han heller ikke senere snakke om kidnapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Faren til sønnen min har gitt blaffen i alle år og han flyttet til sverige flere ganger uten at det var galt. Det kom ingen reaksjoner fra det offentlige fordi han gjorde det.

Så da kan det ikke være noe galt i at mor heller flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste Gjest har rett i en ting. Det er ikke noe galt i at MOR flytter. Det er når BARNET flytter at fars samtykke kreves. Mulig det bare er ved felles foreldreansvar.

Moren til stebarnet min er "utlending", og hun kan ihvertfall ikke flytte hjem med barnet uten fars samtykke. Om de har felles foreldreansvar eller ikke vet jeg ikke, men jeg antar de har det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Sissan: din samboer MÅ ha felles foreldreansvar med barnets mor, hvis ikke så kunne hun flytte uten hans samtykke. Har ikke begge foreldrene del i foreldreansvaret, så kan ikke den som ikke har del i ansvaret nekte den andre å flytte. Sånn er det bare, og dette VET jeg 100%! (har nemlig en jobb hvor jeg kunne dratt utenlands, men uten barn gjør jeg det ikke, og faren sier tvert nei.)

At den som IKKE har omsorgen (til gjest rett over Sissan) flytter etter eget forgodtbefinnende er en helt annen sak og er fullt mulig. Det får ingen konsekvenser for rettigheter el. Det må også du som startet tråden være klar over: den dagen barnets far ønsker kontakt, så har du INGEN mulighet til å nekte han det. For barnets skyld er det ikke sikkert at det er så dumt, selv om det er aldri så bittert pga. farens oppførsel fram til det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke noe særlig om reegelverket, men det har du alikevel fått masse svar på. Så det jeg ville si er at du bør fortelle barnet ditt når det blir stort nok til å forstå at kjæresten din ikke er den biologiske faren. Dette bør du gjøre i tilfelle den biologiske faren m/familie vil ha kontakt i fremtiden, og fordi at barnet skal få vite at den har en annen familie også. Dette kan hjelpe barnet til å få en følelse av hvem det er og hvem det slekter på. Det kan jo være at når det vokser opp så er det pappan det ligner på, og da bør det jo vite hvorfor det ligner på noen andre en deg og din nye kjæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke kommet en ny lov det samboerskap og gifte har like rettigheter når de har felles barn?

Tror ikke det er noe forskjell der.

Jeg var på megling med eks-samboeren min fordi vi har et feller barn.

Så gikk det noen år og i forbindelse med en mulig seperasjon så måtte jeg og mannen min dit.

Og grunnlaget og reglene var helt likt om du var gift eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Det er litt forskjell, er du samboer må du krysse av i papirene på om delt forelreansvar ve fødselen om du vil ha det. Det er en rute for om du tar på deg farskapet og en rute for om delt foreldrerett hvis du er gift har du automatisk delt foreldreansvar. Når det gjelder og flytte utenlands må også samversforeldre samtykker for at det skal vere lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei

Det er litt forskjell, er du samboer må du krysse av i papirene på om delt forelreansvar ve fødselen om du vil ha det. Det er en rute for om du tar på deg farskapet og en rute for om delt foreldrerett hvis du er gift har du automatisk delt foreldreansvar. Når det gjelder og flytte utenlands må også samversforeldre samtykker for at det skal vere lov.

Jeg ble gravid med en fyr og etter at barnet var født nektet han farskapet, alle mått igjennom en blodprøve for å fastsette farskapet og vi skrev IKKE under på noen papirer, men alikevel måtte vi til mekling fordi barnet har de samme rettighetene som om foreldrene skulle vært gifte eller samboende, så det du skriver der er feil. For dette har jeg selv opplevd.

En venninne av meg som var samboende med en fyr skrev ikke undre noen ting heller og hun måtte igjennom det samme som meg, med de samme reglene og paragrafene.

Så er du gift eller ikke , så er det de samme reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig om far til barne mitt vil ta opp kontakten så vil jeg ikke hindre dem sammvær på noen måte.....jeg vil jo ikke gjøre noe vondt oven for mitt barn...

Når det gjelder om jeg har lov å flytte utenlans så er ikke det noe problem...hvordan kan jeg bli stil for retten for kidnapping når jeg ikke en gang vet hvor faren oppeholder seg slik at jeg kan gi beskje om at vi flytter....

Han har heller ikke krysset av for delt foreldreansvar og ikke opprettholdt sammværts avtalen......

Og når jeg får pass til barnet uten at han skal skrive under så vil jeg tro at jeg ikke har gjort noe galt.....

Får jo bidraget til Svergie så det er jo ikke som om jeg skuler hvor jeg er henne.....

Og ut i fra felles bekjennte så bryr han seg ikke...så lenge han ikke fikk meg så ville han ikke ha noe med barnet og gjøre heller....

Eller så har jeg papirer på at jeg har vært på familierådgivning og han stillte ikke opp,hatt kontakt med barnevernet for å få tilsyn ved far og barns sammvær da han ikke klarer å ta vare på seg selv.....

Har helsesøter som jeg satt å gråt hos flere ganger fordi at jeg var så innmari fortvilt og lei meg for at barnets far ikke ville ha noe med barnet og gjøre.....

Og pluss at jeg måtte kontakte poloitiet da jeg gikkg ravid for han kom på døren mitt på natten full,truet og slo etter meg.....

Ikke klarte han å beholde huset han kjøppte,som han skulle lokke meg tilbake med og hunden hans ble tatt av dyrebeskytelsen.....

(ikke spør hva jeg gjorde med dette menneske ,alle kan vel gjøre feil og i mitt tilfelle så var det hell i uhell)

Så min sak står temmelig stek om han skulle prøve å ta meg for retten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg ble gravid med en fyr og etter at barnet var født nektet han farskapet, alle mått igjennom en blodprøve for å fastsette farskapet og vi skrev IKKE under på noen papirer, men alikevel måtte vi til mekling fordi barnet har de samme rettighetene som om foreldrene skulle vært gifte eller samboende, så det du skriver der er feil. For dette har jeg selv opplevd.

En venninne av meg som var samboende med en fyr skrev ikke undre noen ting heller og hun måtte igjennom det samme som meg, med de samme reglene og paragrafene.

Så er du gift eller ikke , så er det de samme reglene.

Hei

Det er faktisk litt forskjell, i dag må du skrive under på disse papirene på sykehuset for og ha foreldrerett, disse papirene sendes til folkeregisteret, vis du er gift har du det automatisk dette var også oppe i et annet inlegg i et annet forum om en far som fikk høre det etterpå, han hadde ikke krysset av den ruten for om han ville ha delt foreldreansvar fordi jordmoren hadde hoppet over den ruten i rettledningen, han kranglet og de fikk skjemaet om igjen fordi de var enige om at de skulle ha delt foreldre ansvar, det er kritikkverdi at dette skal fylles ut på sykehuset rett etterpå fordi folk er i gledesrus og ikke tnker helt klart, det er mange fedre som har krysset seg ut av retten til sitt barn på grunn av denne måten, jeg tror denne praksisen kom for noen år siden, det er faktisk folk også som har funnet ut at de har rett til sitt elste barn men ikke til sitt yngste, denne ordningen er kritisert og de burde ta den vekk. Det er synd at de skal ha en slik ordning, det burde vert enklere system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei

her har du barneloven les paragraf 35så ser du vordan praksisen er er foreldrene ikke gift har mor foreldreansvaret alene de kan gi delt foreldreansvar ved avtale med folkeregisteret

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Duchess

Han har ikke vist noen interesse, gir blaffen.

Du tar barnet med deg og flytter ut av landet.

Om jeg var deg ville jeg sendte et brev og skrevet en linje om at du har flyttet, hverken mer eller mindre.

Kanskje han tar til fornuft etterhvert og da er det for barnets skyld greit om han vet hvor han får tak i dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...