Gå til innhold

Sykt barn - dra på julebord?

Mille89

Anbefalte innlegg

Tamsi skrev (1 time siden):

Nei, men det er veldig egoistisk å dra ut og treffe alle kollegaene på en gang, vel vitende om at man muligens brygger på noe ekstremt smittsomt og svært ubehagelig. Og jobb og julebord kan da ikke sammenlignes. På jobb kan man forsøke å holde seg litt unna andre og som regel bruke munnbind. På julebord blir det ofte mye drikking og mye prating med veldig mange. 

Du kan jo smitte alle de samme menneskene ved å bare dra på jobb også, så hva er forskjellen? Man bruker munnbind på jobb, og avstandsregelen er opphørt (bortsett fra noen få steder).

Anonymkode: 44f7e...6b2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke dratt. Man er gjerne smittsom før man får symptomer selv. Går du så smitter du nok mange på det julebordet.

Meg, meg, og så meg selv igjen...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan jo smitte alle de samme menneskene ved å bare dra på jobb også, så hva er forskjellen? Man bruker munnbind på jobb, og avstandsregelen er opphørt (bortsett fra noen få steder).

Hva som er forskjellen? Julebord og en arbeidsdag kan da ikke sammenlignes! Hvis jeg går på jobb til tross for at jeg muligens kan være smittet av noe så holder jeg GOD avstand til kollegaene så mye som absolutt mulig, spiser lunsjen et annet sted enn på pauserommet, bruker også munnbind nå etter Corona ble en greie. Ikke særlig morsomt på julebord hvis man skal ta hensyn til andre, og ikke særlig hyggelig å drite i det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke dratt. Holdt meg hjemme av samme grunn på vår jobbfest uka her. Kjipt, men sånn er det. 

Anonymkode: 9fea1...2ae

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mille89 said:

Hei.

Jeg skal på julebord med jobben ikveld. Sønnen min kasta opp inatt, så ser ut til at han har fått omgangssyken (blitt smitta i barnehagen). Han er i grei form nå, men redusert. Jeg føler meg fin, ingen symptomer. Har vært veldig påpasselig med å vaske og klore, og brukte munnbind når han kasta opp og når jeg rengjorde etter oppkast.

Ville dere dratt? Hadde gleda meg veldig til dette julebordet, men er også usikker mtp risiko for smitte?

Ja, jeg hadde dratt. Du er i fin form, du har gjort tiltak for å forhindre smittespredning. Jeg tenker at du har gjort mer tiltak for å stoppe smitte enn andre gjør i hverdagen sin, og disse går på jobb, kjøpesentre og på kaffebesøk.

Dra og kos deg!

Anonymkode: 7e07f...58a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tamsi said:

Hva som er forskjellen? Julebord og en arbeidsdag kan da ikke sammenlignes! Hvis jeg går på jobb til tross for at jeg muligens kan være smittet av noe 

Med mindre du lever i isolat kan du alltid være smittet av noe.

Anonymkode: 7e07f...58a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herlighet, folk her er jo helt hysteriske! Du er jo ikke syk, og det er ikke karantene ved korona engang for tiden, og i hvert fall ikke for omgangssyke. Dra på julebord og kos deg! (Og jeg er både smittevernshysteriker og hater omgangssyke, men vi kan ikke bli helt ekstremister heller!)

Anonymkode: cd70d...262

Omgangssyken er faktisk helt ekstremt smittsomt. Jeg smittet en kollega ved at ungen vår hadde omgangssyken natten før jeg kjørte bil med en kollega. 

Anonymkode: 4c16c...7f1

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er forskjellen? Julebord og en arbeidsdag kan da ikke sammenlignes! Hvis jeg går på jobb til tross for at jeg muligens kan være smittet av noe så holder jeg GOD avstand til kollegaene så mye som absolutt mulig, spiser lunsjen et annet sted enn på pauserommet, bruker også munnbind nå etter Corona ble en greie. Ikke særlig morsomt på julebord hvis man skal ta hensyn til andre, og ikke særlig hyggelig å drite i det heller.

Dette. Pluss jeg tenker det er en vesentlig forskjell på jobb og noe man gjør for moro skyld. Har litt større forpliktelse til jobb enn fest liksom. 

Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort å risikere å smitte folk når det er så uviktig som julebord. Hater folk som sjanser med smitte når de VET de har det i hus. Skjønner at man teoretisk sett alltid kan være smittet av noe, men du VET ungen har det. 

Og man blir ikke immun mot omgangssyke. Kanskje et par uker, så muterer viruset, og man kan få det IGJEN og IGJEN. Derfor har det ingenting for seg å få det.  Man blir ikke herdet.

Anonymkode: a0428...63c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du ikke heller høre om noen kolleger vil møte deg til uka? Underholdning kan de vel facetime eller lignende om det er noe spesielt som skjer?

Anonymkode: 160e8...059

For et forslag...

Lurer på om jeg skal høre om mine 70 kollegaer vil møte meg til uken i stedet. Og KJEMPEGØY å facetime med noen kollegaer når man sitter i sofaen hjemme for å få med seg underholdningen..............

Anonymkode: a7412...836

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For et forslag...

Lurer på om jeg skal høre om mine 70 kollegaer vil møte meg til uken i stedet. Og KJEMPEGØY å facetime med noen kollegaer når man sitter i sofaen hjemme for å få med seg underholdningen..............

Anonymkode: a7412...836

Jeg har i alle fall noen jeg har bedre kontakt med enn andre, synes ofte det er like hyggelig å være få som mange. Ifh til underholdning tenkte jeg hvis det var noe spesielt som skjedde og man har lyst til å få det med seg. 

Anonymkode: 160e8...059

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med den forestående julebordsesongen! Blir nok smitte på massevis av folk. 
Til ts: du holder deg selvsagt hjemme. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reist. Smitte er det overalt om dagen. Skal vi være redd for at vi er bærere av smitte så kan vi ikke reise ut på noe. 

Anonymkode: 4fb28...d0b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde reist. Smitte er det overalt om dagen. Skal vi være redd for at vi er bærere av smitte så kan vi ikke reise ut på noe. 

Det er faktisk ikke så mye å lure på, er det smitte i heimen, er du nok smittsom.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk ikke så mye å lure på, er det smitte i heimen, er du nok smittsom.

Det er ikke alltid man er det. Sitter selv med 5 barn, og har hatt omgangssyken i hus. Aldri hatt det selv, og ingen i nær familie har hatt det. Når man er nøye med vasking av hender så går det utrolig bra. ;) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke alltid man er det. Sitter selv med 5 barn, og har hatt omgangssyken i hus. Aldri hatt det selv, og ingen i nær familie har hatt det. Når man er nøye med vasking av hender så går det utrolig bra. ;) 

Ikke alltid kanskje, men er det virkelig verdt å ta sjansen på å smitte andre?  

Endret av Muskath
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan til enhver tid alltid være «mulig smittet av noe». Det er da ikke alle jobber der det er mulig å holde avstand til kollegaer. Jeg har aldri opplevd at noen i hele mitt arbeidsliv har spist lunsj isolert fra andre kollegaer fordi barnet deres hjemme er sykt. Det hørtes veldig spesielt ut.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (Akkurat nå):

Ikke alltid kanskje, men er det virkelig verdt å ta sjansen på å smitte andre? 

Regner med at du går på butikken? Tar på varer, reiser hjem til mann og barn, og kanskje møter venninner? «er det virkelig verdt og ta sjansen på å smitte andre»? Vi gjør så mye i hverdagen at vi faktisk kan være smittebærere uansett. Men regner ikke med at du går og tenker på det ? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Regner med at du går på butikken? Tar på varer, reiser hjem til mann og barn, og kanskje møter venninner? «er det virkelig verdt og ta sjansen på å smitte andre»? Vi gjør så mye i hverdagen at vi faktisk kan være smittebærere uansett. Men regner ikke med at du går og tenker på det ? 

Akkurat nå for tiden er det ganske lurt å tenke på det faktisk. Det er tragisk at regjeringen må stå fram og be folk om å holde seg hjemme når de er syke. Det er jo den tankegangen din som gjør at det stadig er nye smittede av både covid, rs og noro. Regner med du har fått med deg det? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (Akkurat nå):

Akkurat nå for tiden er det ganske lurt å tenke på det faktisk. Det er tragisk at regjeringen må stå fram og be folk om å holde seg hjemme når de er syke. Det er jo den tankegangen din som gjør at det stadig er nye smittede av både covid, rs og noro. Regner med du har fått med deg det? 

Har ingen grunn for og sitte å tenke over at jeg kan være smittebærer. Man blir tullete hvis man skal tenke på det konstant.  Ja når man SELV er syk så holder man seg hjemme. Men dem har ikke sagt at «er barnet ditt sykt, så hold deg hjemme» og i dette tilfellet er ikke Ts SYK. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...