AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Del Skrevet 11. november 2021 Hei, hvor langt unna må fotgjenger være unna fotgjengerfeltet før man som billist skal stoppe? Har stoppet flere ganger for folk som er kanskje i nærheten av, men ikke rett ved fotgjengerfeltet. Blir det for dumt? Anonymkode: 748a9...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 11. november 2021 #2 Del Skrevet 11. november 2021 når du ser de har til intensjon eller det er en sjanse for at de kan gå ut foran deg så har du vikeplikt for fotgjenger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Del Skrevet 11. november 2021 Jeg lærte at hvis fotgjengeren må bremse litt før de går over skulle du ha stoppet og får stryk. Så bedre stoppe en gang eller to for mye under oppkjøringen. Anonymkode: 78ff3...2ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #4 Del Skrevet 11. november 2021 Jeg strøk på prøven fordi jeg ikke stoppet for to som stod med ryggen til fotgjengerfeltet og snakket sammen. Da jeg hadde passert, så jeg i speilet at de fremdeles stod der. Bedre å stoppe en gang for mye, tenker jeg. Anonymkode: 90488...ba2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #5 Del Skrevet 11. november 2021 Så lenge du tror at det er en sannsynlighet i det hele tatt for at de kan gå over veien, så senker du farten og tilpasser den i forhold til om de skal over eller ikke. Jeg stoppet for en fotgjenger på min oppkjøring. Sensor var litt kjapp ute og trykket hardt på bremsen et par sekunder etter meg. Jeg synes han overreagerte da jeg tilpasset vel etter forholdene, men han forstod nå heldigvis det i etterkant, men poenget er at jeg ville ha vært spesielt obs på vikeplikt for fotgjengere. Vikeplikt er det mange som stryker på, både på den ene og den andre måten, så det å ta hensyn er veldig lurt. Anonymkode: 1e539...262 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #6 Del Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 16.27): Jeg strøk på prøven fordi jeg ikke stoppet for to som stod med ryggen til fotgjengerfeltet og snakket sammen. Da jeg hadde passert, så jeg i speilet at de fremdeles stod der. Bedre å stoppe en gang for mye, tenker jeg. Anonymkode: 90488...ba2 Kan virkelig ikke fordra fotgjengere som står å prater rett ved overganger Anonymkode: dda76...5f4 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #7 Del Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan virkelig ikke fordra fotgjengere som står å prater rett ved overganger Anonymkode: dda76...5f4 Enig. Så har du godt voksne mennesker som går på fortauet og PLUTSELIG skal de rett over veien uten å se seg for. Da jeg vokste opp ble vi opplært til å stoppe å se til høyre og venstre før vi krysset veien for å sjekke at bilene stoppet. Samt gå av sykkel og leie den over. I dag er alt en ekstremsport både hos gående og syklister. Anonymkode: de870...b28 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 12. november 2021 #8 Del Skrevet 12. november 2021 Jeg bruker å si hvis de er nærmere enn fem meter, eller har direkte kurs mot gangfeltet og du ikke er 100% sikker på at de ikke skal over, så senker du farten som om de skal over. Uansett når de sjekker trafikken skal de kunne se at du har sett dem, og at du vil slippe dem over. Det mange elever gjør feil hvis det er en fotgjenger som går mot gangfelt, mens vi nærmer oss er at de ikke tilpasser fart slik at vi og fotgjengeren ikke kommer til gangfeltet samtidig. Tilpass slik at fotgjenger har gått forbi/begynt å krysse før eller etter du kommer til gangfeltet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #9 Del Skrevet 13. november 2021 ajarRun skrev (19 timer siden): Jeg bruker å si hvis de er nærmere enn fem meter, eller har direkte kurs mot gangfeltet og du ikke er 100% sikker på at de ikke skal over, så senker du farten som om de skal over. Uansett når de sjekker trafikken skal de kunne se at du har sett dem, og at du vil slippe dem over. Det mange elever gjør feil hvis det er en fotgjenger som går mot gangfelt, mens vi nærmer oss er at de ikke tilpasser fart slik at vi og fotgjengeren ikke kommer til gangfeltet samtidig. Tilpass slik at fotgjenger har gått forbi/begynt å krysse før eller etter du kommer til gangfeltet. Tror du det er negativt på oppkjøringen hvis jeg saktner ned farten før et gangfelt, og personen bare fortsetter å gå forbi gangfeltet, og dette skjer flere ganger? Litt redd for at jeg blir altfor forsiktig… Hvor mye reduserer du farten med? La oss si du kjører 50km/t og i det du passerer skiltet for gangfelt, så saktner du ned farten. Men hvor mye? Det morsomme er at kjørelæreren min roser meg opp i skyene og har ingen tvil om at jeg står på prøven, men jeg er SÅ nervøs for ikke å bestå så den siste uken har jeg begynt å overanalysere absolutt alt ved kjøringen min 😒 Anonymkode: 748a9...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 13. november 2021 #10 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror du det er negativt på oppkjøringen hvis jeg saktner ned farten før et gangfelt, og personen bare fortsetter å gå forbi gangfeltet, og dette skjer flere ganger? Litt redd for at jeg blir altfor forsiktig… Hvor mye reduserer du farten med? La oss si du kjører 50km/t og i det du passerer skiltet for gangfelt, så saktner du ned farten. Men hvor mye? Det morsomme er at kjørelæreren min roser meg opp i skyene og har ingen tvil om at jeg står på prøven, men jeg er SÅ nervøs for ikke å bestå så den siste uken har jeg begynt å overanalysere absolutt alt ved kjøringen min 😒 Anonymkode: 748a9...d5a Nei, når du senker farten når du ser noen ved et gangfelt vil sensor være 100% sikker på at du har sett personen og gangfeltet. Jeg reduserer eller øker farten slik at jeg kommer til gangfeltet i god tid før, eller i god tid etter fotgjenger kommer til et punkt der det er naturlig å begynne å krysse. Trikset er å unngå at du står rett ved gangfeltet, samtidig som fotgjenger snur for å gå over. Hvis gangfeltet har redusert sikt eller jeg oppdager fotgjengeren sent, slik at vi vil møtes samtidig senker jeg farten med samme retardasjon som om jeg skulle stoppet for en fotgjenger. Med en gang jeg er sikker på hvor de skal slipper jeg bremsen og øker farten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Del Skrevet 14. november 2021 ajarRun skrev (18 timer siden): Nei, når du senker farten når du ser noen ved et gangfelt vil sensor være 100% sikker på at du har sett personen og gangfeltet. Jeg reduserer eller øker farten slik at jeg kommer til gangfeltet i god tid før, eller i god tid etter fotgjenger kommer til et punkt der det er naturlig å begynne å krysse. Trikset er å unngå at du står rett ved gangfeltet, samtidig som fotgjenger snur for å gå over. Hvis gangfeltet har redusert sikt eller jeg oppdager fotgjengeren sent, slik at vi vil møtes samtidig senker jeg farten med samme retardasjon som om jeg skulle stoppet for en fotgjenger. Med en gang jeg er sikker på hvor de skal slipper jeg bremsen og øker farten. Takk for svar. Jeg kjørte ut av en rundkjøring, og når jeg skulle kjøre ut var det et gangfelt som kom overraskende på meg. Ca 5-6 m fra gangfeltet var en eldre person som gikk treigt. Jeg saknet ned farten for å vike for denne personen, men for å sikre god trafikkavvikling bestemte jeg meg for å kjøre da han var veldig treig og fortsatt et *stykke* unna gangfeltet. Kjørelærer sa ingenting på dette, men lurer på hva dere syntes ? Anonymkode: 748a9...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 16. november 2021 #12 Del Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 16.27): Jeg strøk på prøven fordi jeg ikke stoppet for to som stod med ryggen til fotgjengerfeltet og snakket sammen. Da jeg hadde passert, så jeg i speilet at de fremdeles stod der. Bedre å stoppe en gang for mye, tenker jeg. Anonymkode: 90488...ba2 Blir for dumt å stryke pga det. Fotgjengere i Norge er som pandaer: for tiltaksløse til å klare seg selv og trenger masse hjelp med å takle livet - hadde blitt utryddet uten inngripen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #13 Del Skrevet 17. november 2021 Jeg hadde nylig oppkjøring, og jeg besto. Kjør som du pleier, og dersom kjørelærer mener det er riktig, så gjør du det på den riktige måten, og har ingenting å frykte. Ikke overtenk... Jeg "brøt" vikeplikten av å bytte felt (som jeg måtte fordi at feltet foran var taxi/buss-felt). Bilen bak meg akselererte raskt mens jeg bytta felt, og da jeg var halvveis i feltbyttet oppdaget jeg han i speilet kliss inntil meg, og kjørte forbi meg på høyre side på buss/taxi-feltet. Jeg hadde jo teknisk sett vikeplikt ved feltbyttet, men i denne situasjonen var det heller vedkommende som gjorde feil. For jeg blinka tidlig, sjekka speil og blindsone, og la meg over rolig. Så sensoren brydde seg ikke om det, siden det på ingen måte var min feil. Konklusjonen er at det er viktig at du viser sensor at du har forstått deg på trafikkreglene og kan kjøre ordentlig. Og skjer det en liten glipp eller situasjon der du på papiret mulig brøt vikeplikten, MEN du har gjort alt riktig, er det viktig at du nevner det ved samtalen etter oppkjøringen. Det kan f.eks. være at det kom en bil til høyre du skulle vike for, som du fikk sikt til å se idet du kjørte gjennom krysset. Så lenge du sakket ned farten i god tid før krysset og så deg godt om, så vil sensor skjønne at du kan høyreregelen. Litt dårlig eks. kanskje, for da brøt du jo egentlig ikke vikeplikten siden bilen ikke var nærme nok krysset, men slike ting kan være verdt å nevne ved samtalen. Begrunn valgene du tar. Så lenger du beveger blikket og viser at du vil vike for en fotgjenger som nærmer seg, og tilpasser farten godt (helst ikke stoppe, men dersom du oppdager sent, må du naturligvis trykke hardere på bremsen og evt. stoppe. I bysentrum vil det være så lav fart og så brått at man ofte må stoppe helt). Min kjørelærer mente at sensorene i dag ikke er like strenge som skrekkeksemplene over her, jfr. den som strøk pga. det var to som snakket sammen vendt mot gangfeltet. Kjørelæreren min mente det var mer typisk for sensorene lang tilbake i tid. Anonymkode: 5ab54...be2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #14 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg hadde nylig oppkjøring, og jeg besto. Kjør som du pleier, og dersom kjørelærer mener det er riktig, så gjør du det på den riktige måten, og har ingenting å frykte. Ikke overtenk... Jeg "brøt" vikeplikten av å bytte felt (som jeg måtte fordi at feltet foran var taxi/buss-felt). Bilen bak meg akselererte raskt mens jeg bytta felt, og da jeg var halvveis i feltbyttet oppdaget jeg han i speilet kliss inntil meg, og kjørte forbi meg på høyre side på buss/taxi-feltet. Jeg hadde jo teknisk sett vikeplikt ved feltbyttet, men i denne situasjonen var det heller vedkommende som gjorde feil. For jeg blinka tidlig, sjekka speil og blindsone, og la meg over rolig. Så sensoren brydde seg ikke om det, siden det på ingen måte var min feil. Konklusjonen er at det er viktig at du viser sensor at du har forstått deg på trafikkreglene og kan kjøre ordentlig. Og skjer det en liten glipp eller situasjon der du på papiret mulig brøt vikeplikten, MEN du har gjort alt riktig, er det viktig at du nevner det ved samtalen etter oppkjøringen. Det kan f.eks. være at det kom en bil til høyre du skulle vike for, som du fikk sikt til å se idet du kjørte gjennom krysset. Så lenge du sakket ned farten i god tid før krysset og så deg godt om, så vil sensor skjønne at du kan høyreregelen. Litt dårlig eks. kanskje, for da brøt du jo egentlig ikke vikeplikten siden bilen ikke var nærme nok krysset, men slike ting kan være verdt å nevne ved samtalen. Begrunn valgene du tar. Så lenger du beveger blikket og viser at du vil vike for en fotgjenger som nærmer seg, og tilpasser farten godt (helst ikke stoppe, men dersom du oppdager sent, må du naturligvis trykke hardere på bremsen og evt. stoppe. I bysentrum vil det være så lav fart og så brått at man ofte må stoppe helt). Min kjørelærer mente at sensorene i dag ikke er like strenge som skrekkeksemplene over her, jfr. den som strøk pga. det var to som snakket sammen vendt mot gangfeltet. Kjørelæreren min mente det var mer typisk for sensorene lang tilbake i tid. Anonymkode: 5ab54...be2 Takk for svar. Jeg besto oppkjøring 😊 Alt gikk strålende, fikk bare ros. Ble super konsentrert og kjørte veldig bra, noe jeg skal selvfølgelig fortsette videre med. Men du kommer med mange gode punkter; men når man leser for mye på KG og andre steder så er det fort gjort å forvente strenge sensor som stryker deg for den minste feilen. Fikk forresten høre at pga covid og lang ventetid, er de ivrige på å få elevene igjennom. Dvs. at de ikke stryker for den minste grunnen. Hørte om en som ikke så et stoppskilt og sensor måtte nødbremse, men vedkommende besto likevel fordi alt annet var bra. Anonymkode: 748a9...d5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #15 Del Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar. Jeg besto oppkjøring 😊 Alt gikk strålende, fikk bare ros. Ble super konsentrert og kjørte veldig bra, noe jeg skal selvfølgelig fortsette videre med. Men du kommer med mange gode punkter; men når man leser for mye på KG og andre steder så er det fort gjort å forvente strenge sensor som stryker deg for den minste feilen. Fikk forresten høre at pga covid og lang ventetid, er de ivrige på å få elevene igjennom. Dvs. at de ikke stryker for den minste grunnen. Hørte om en som ikke så et stoppskilt og sensor måtte nødbremse, men vedkommende besto likevel fordi alt annet var bra. Anonymkode: 748a9...d5a Gratulerer! Ikke stol på alt som er på KG, hehe. Der synes jeg ikke at vedkommende skulle bestått for å være helt ærlig. Stoppskilt dukker ikke opp hvert 2. kryss man skal gjennom, og det er satt opp av en grunn fordi man må være spesielt oppmerksom. Det er jo litt dumt da mener jeg at folk skal bestå når de heller ville strøket dersom det ikke var så lange køer. Å ikke stoppe på et stoppskilt er en stor feil og ikke liten. Anonymkode: 5ab54...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #16 Del Skrevet 23. november 2021 Jeg bråbremsa litt da en dame skulle over veien. Var helt sikker på at jeg derfor kom til å stryke, og var avslappa resten av kjøreturen. Jeg sto!😀 hadde jeg ikke trodd løpet var kjørt, så hadde jeg nok vært så anspent resten av turen at jeg strøk😅 Anonymkode: 70cdf...d13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #17 Del Skrevet 24. november 2021 Jeg hadde en liten bråbrems for en forgjenger som var på vei inn i et fotgjengerfelt og strøk på det. Sensor mente at jeg skulle bare peiset på fordi hun mente det var plass til både fotgjenger og bil i fotgjengerfeltet og at jeg måtte ta større hensyn til trafikken bak. Anonymkode: 19dd4...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 25. november 2021 #18 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 22.36): Kan virkelig ikke fordra fotgjengere som står å prater rett ved overganger Anonymkode: dda76...5f4 Prøv å kjøre på Grünerløkka. Der står voksne folk i 40-50 årene med barnevogn seriøst MIDT I kryssene og snakker med hverandre. Greit at ikke alle liker biler der (på tross av at veldig mange har bil der), men for noen elendige holdninger til trafikken disse voksne menneskene lærer barn og unge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #19 Del Skrevet 25. november 2021 Cole skrev (7 minutter siden): Prøv å kjøre på Grünerløkka. Der står voksne folk i 40-50 årene med barnevogn seriøst MIDT I kryssene og snakker med hverandre. Greit at ikke alle liker biler der (på tross av at veldig mange har bil der), men for noen elendige holdninger til trafikken disse voksne menneskene lærer barn og unge. Den typen idiotiske fotgjengere tuter jeg faktisk på. Det sto nylig en voksen dame midt i veibanen (ikke på fotgjengerfeltet) som sjekket mobilen. Anonymkode: d9e7a...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #20 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg hadde en liten bråbrems for en forgjenger som var på vei inn i et fotgjengerfelt og strøk på det. Sensor mente at jeg skulle bare peiset på fordi hun mente det var plass til både fotgjenger og bil i fotgjengerfeltet og at jeg måtte ta større hensyn til trafikken bak. Anonymkode: 19dd4...bd5 Strøk på det? Det blir for dumt 😏 Syntes man skal applaudere elever som kjører forsiktig mot gangfelt…ikke straffe dem. Anonymkode: 748a9...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå