Gå til innhold

Skjønner ingenting av denne strikkeoppskriften!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Diagrammet nederst på bildet. Det går ikke opp på antallet masker jeg har lagt opp når jeg strikker nederste rad i diagrammet. Siste maske på pinnen blir det trekantsymbolet hvor jeg skal ta løst av, strikke to rette og dra den løse masken over. Det er rett og slett ikke nok masker igjen til å strikke den, men om jeg etterlater nok masker til det, viker jeg fra diagrammet. Skjønner ikke hva det er jeg gjør feil. Det er vel riktig å strikke de fire første maskene rett, for så å gjenta de 22 maskene helt til jeg når enden av pinnen? Eller?

Det er dette teppet jeg skal strikke: https://www.sandnesgarn.no/2014-17

 

74BB19A0-E6C5-4CAC-A307-FE69BF4BC9BA.jpeg

Anonymkode: b00a4...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm... skjønner ikke helt hva du mener her. Du har 183 masker på pinnen, strikker de 4 første maskene, strikker de 22 maskene mellom merkene til sammen 8 ganger og da skal du ha igjen de tre maskene på slutten.
4 + (22x8) + 3 = 183

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? 4 kantmasker, 8 mønsterrapporter, 3 kantmasker, til sammen 183.

Anonymkode: 1b895...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (2 minutter siden):

Hm... skjønner ikke helt hva du mener her. Du har 183 masker på pinnen, strikker de 4 første maskene, strikker de 22 maskene mellom merkene til sammen 8 ganger og da skal du ha igjen de tre maskene på slutten.
4 + (22x8) + 3 = 183

Ja, er det jeg gjør, men så stemmer det ikke 🤔

Anonymkode: b00a4...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du telle antall masker på pinnen, for det skal stemme.

Anonymkode: 1b895...65e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør du når du skal strikke kast? Kanskje du roter der så det blir en ekstra maske?

Anonymkode: 4d463...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at du kanskje teller litt feil? De to maskene som du skal felle av på midten (den svarte trekanten) er egentlig tegnet inn som kun en maske. Det vil si at etter at du har felt av disse så skal du strikke 9 vrangmasker før kastet. Kan det være her det blir feil for deg?
Altså at den svarte trekanten egentlig er 3 masker (en løs av og to rett sammen som til slutt felles) , mens rundingen er en maske du lager, altså ikke en som er der fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva gjør du når du skal strikke kast? Kanskje du roter der så det blir en ekstra maske?

Anonymkode: 4d463...459

Når jeg strikker kast tar jeg tråden over pinnen før jeg strikker masken på vanlig måte.

Angelheart2 skrev (2 minutter siden):

Kom på at du kanskje teller litt feil? De to maskene som du skal felle av på midten (den svarte trekanten) er egentlig tegnet inn som kun en maske. Det vil si at etter at du har felt av disse så skal du strikke 9 vrangmasker før kastet. Kan det være her det blir feil for deg?
Altså at den svarte trekanten egentlig er 3 masker (en løs av og to rett sammen som til slutt felles) , mens rundingen er en maske du lager, altså ikke en som er der fra før.

Ja, den tanken har streifet meg også. Det jeg gjør når jeg strikker trekanten er at jeg tar en maske løs av, strikker to rett sammen, før jeg drar den løse masken over de to som ble strikket samme . Totalt går det med tre masker der. Deretter strikker jeg ni masker før kastet.

Anonymkode: b00a4...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skal ikke både lage kast og strikke en maske. Rundingen i mønsteret står kun for et kast, så om du i tillegg strikker en maske på samme sted så forskyver du omgangen med to masker hele tiden. da kommer du feil ut. 
Bruk gjerne maskemarkører mellom rapportene, så ser du at du alltid skal ha 22 masker i hver rapport.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Når jeg strikker kast tar jeg tråden over pinnen før jeg strikker masken på vanlig måte.

Ja, den tanken har streifet meg også. Det jeg gjør når jeg strikker trekanten er at jeg tar en maske løs av, strikker to rett sammen, før jeg drar den løse masken over de to som ble strikket samme . Totalt går det med tre masker der. Deretter strikker jeg ni masker før kastet.

Anonymkode: b00a4...54d

Kast er bare kast, ikke strikk av masken etter

Anonymkode: a7359...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (8 minutter siden):

Men du skal ikke både lage kast og strikke en maske. Rundingen i mønsteret står kun for et kast, så om du i tillegg strikker en maske på samme sted så forskyver du omgangen med to masker hele tiden. da kommer du feil ut. 
Bruk gjerne maskemarkører mellom rapportene, så ser du at du alltid skal ha 22 masker i hver rapport.

 

Trodde det var sånn man gjorde et kast, hehe! Er ganske nybegynner på sånn type strikk. Tror jeg skal begynne med maskemarkører, ja. Er du enig i måten jeg strikker trekantmasken, da?

Anonymkode: b00a4...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekantmasken er helt rett, ja. Et kast tar du rett og slett ved å ta tråden rundt pinnen, slik jeg leser at du gjør, men i denne oppskriften skal du ikke strikke en vanlig maske på samme markering. 
I neste omgang strikker du "tråden" som en maske og har da lagd et hull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for hjelpen, alle sammen! 🥰Har ikke strikket tilgjengelig akkurat nå, men skal se om jeg får det til senere. Hvis ikke er det mulig jeg kommer tilbake med flere spørsmål, hehe.

Anonymkode: b00a4...54d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...