Gå til innhold

Hvorfor er folk så redde for Linux?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hør folkens, jeg vil vite hvorfor folk er så nølende med å omfavne et overlegent bedre OS. Hva er de så redde for? Hvor kommer frykten fra? 

Personlig erfaring, historier fra venner, hva som helst! Bare dump det her!

Anonymkode: b83ef...a6d

Hold dere godt fast: Linux er ikke (som mange feilaktig tror) et operativsystem, men et hemmelig land der kong Tux er konge i hovedstaden Ubuntu:

Når menneskene lever sammen, krangler de om makt og penger, men pingvinene i dette hemmelige landet er klokere, og vet at det å være snill er viktigere enn å tenke på seg selv, for da kan man også få til mer. Trenger noen hjelp, kommer det straks andre og hjelper til med glede, og vil noen låne noe fra en annens hus, får man det med et stort smil. Dette flotte landet heter Linux.

Og kongen i Linux er ikke som en hvilken som helst annen konge, men blir valgt av befolkningen fordi han er så snill. Så der sitter den gamle kongen av Linux, kong Tux, i byen og hovedstaden Ubuntu, og sukker dypt foran bildet av den eneste barnebarnet sitt, en babypingvin som en dag forsvant sporløst.

Her er resten av eventyret - for alle som vil vite mer om Linux' hemmeligheter, og hvorfor dette også omfatter selveste Julenissen.

I tillegg kan man laste ned en gedigen samling med Tux-pingviner hvis man ikke har dem fra før av; Windows-brukere er også hjertelig velkomne til å bruke dem, og håper ingen blir krenket av pingvinen nedenfor.

Ønsker alle en riktig fin kveld.

- Et stort smil fra Brian, ivrig Linux-bruker siden 2008, som for øvrig sverger til Linux Kvakk smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

kannibal-tux.png

Endret av - Brian
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overlegent er å ta litt hardt i. Det er ikke særlig fristende å gå gjennom en masse omveier for å bruke de fleste programvarene mine, og da ofte med veldig begrenset kompatibilitet. Da er selv MacOS et bedre valg, og det sier ganske mye. Brukte Linux på laptopen min da jeg var, men vokste det av meg. 

Anonymkode: 34953...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på en måte glemt at Linux eksisterer.. Microsoft er alltid installert og det funker jo 🤷‍♀️

Anonymkode: 105b9...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut av studiene med A i linux. Bruker linux mye jeg. Til servere etc. til operativsystem til daglig bruker jeg windows. Enklere å forholde seg til med alt jeg trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usedvanlig bra timing på denne tråden, Linus Tech Tips startet denne serien i dag. Blir spennende å se hva konklusjonen blir.

Anonymkode: ad083...5e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finnes ikke redd, men Windows fungerer helt fint til mitt bruk. Jeg er rett og slett ikke interessert i å bytte og måtte sette av tid til å fikle og finne ut av hvordan ting gjøres i Linux. Det er ingen vits. Det er bare bortkastet tid. 

Anonymkode: 6b9b2...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, - Brian said:

I tillegg kan man laste ned en gedigen samling med Tux-pingviner hvis man ikke har dem fra før av; Windows-brukere er også hjertelig velkomne til å bruke dem, og håper ingen blir krenket av pingvinen nedenfor.

Jeg har en Tux-figur på skrivebordet som jeg plukket med meg etter et besøk hos MS på Lysaker. Det står "Microsoft ❤️ OSS" på den 😄 Så selv MS blir så lite krenket av en Tux at de gir det ut til side kunder! Så lite krenket av OSS at de kjøpte GitHub også.

Jeg har sagt det før i denne tråden, men jeg mener at alt til sitt bruk. Android fungerer strøkent på mobil, windows fungerer ypperlig som en arbeidsstasjon.

Som en docker-host eller esxi-host fungerer en Linuxkjerne-basert distro flott, og som en pfsense-ruter fungerer BSD dritbra. Som noen eksempler, poenget er at man ikke satser på Linux når man ønsker seg å spille, man satser ikke Linux for å utvikle .NET. Man satser ikke windows om man vil kjøre ngnix eller apache, man satser heller ikke windows i embeddedmarkedet (i særlig stor grad).

Anonymkode: 6d951...c0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (4 timer siden):

Hehe, nei det gjør det ikke. Det kommer helt ann på hvilken dist du bruker. Jeg klarer ikke helt se hvilke datakunnskaper du må ha for å ta i bruk ubuntu for eksempel.

For å ta i bruk et annet operativsystem må du finne ut hvordan du installerer et nytt operativsystem. Det krever at man innhenter den kunnskapen. Det krever også at man har mulighet til å få hjelp raskt dersom man gjør noe galt, for og er gjerne en dyr ting man føler behov for å ha.

De fleste har ikke så avanserte krav til operativsystemet. De har noen program de bruker, og når det fungerer er de fornøyd med det.

Jeg regnes som ganske flink med data, men jeg aner ikke hvordan man installerer Linux. Hvorfor skal jeg bruke tid på å finne ut hvordan man installerer Linux, når jeg ikke har behov for det? Pc privat bruker jeg bare til bildebehandling og spill, og det fungerer fint på Windows. 

If it ain't broken, don't fix it.

Anonymkode: e8395...4dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt litt Red Hat tidligere og bruker for øyeblikket Ubuntu på laptopen, mac på jobb og windows på desktop. Må si at mac OS er favoritten, da jeg elsker det tungt indekserte filsystemet.

Endret av t_bomb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd Linux i det hele tatt, hadde det selv på en gammel laptop i noen år. Men det var en del frustrasjon og tungvinte greier ved installering og bruk av vanlige programmer som hadde gått som en lek på Windows. Det var mye jeg ikke fikk til.. Veldig fornøyd med GIMP da, det savner jeg veldig.

Kommer ikke til å skaffe meg det igjen frivillig 😂 Litt for avansert for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For å ta i bruk et annet operativsystem må du finne ut hvordan du installerer et nytt operativsystem. Det krever at man innhenter den kunnskapen. Det krever også at man har mulighet til å få hjelp raskt dersom man gjør noe galt, for og er gjerne en dyr ting man føler behov for å ha.

De fleste har ikke så avanserte krav til operativsystemet. De har noen program de bruker, og når det fungerer er de fornøyd med det.

Jeg regnes som ganske flink med data, men jeg aner ikke hvordan man installerer Linux. Hvorfor skal jeg bruke tid på å finne ut hvordan man installerer Linux, når jeg ikke har behov for det? Pc privat bruker jeg bare til bildebehandling og spill, og det fungerer fint på Windows. 

Har du noen gang installert Windows fra scratch?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

infectedsopp skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke redd Linux i det hele tatt, hadde det selv på en gammel laptop i noen år. Men det var en del frustrasjon og tungvinte greier ved installering og bruk av vanlige programmer som hadde gått som en lek på Windows. Det var mye jeg ikke fikk til.. Veldig fornøyd med GIMP da, det savner jeg veldig.

Kommer ikke til å skaffe meg det igjen frivillig 😂 Litt for avansert for meg.

Gimp kan du installere på Windows.

https://www.gimp.org/downloads/ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du noen gang installert Windows fra scratch?.

Nei, hvorfor skal jeg det når pc'en kommer med Windows ferdig installert? 

Nå har jeg faktisk en plan om å installere Windows xp på en virtuell datamaskin, men da får jeg hjelp av noen som kan dette. Linux er ikke et alternativ, for spillet jeg vil spille støtter ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, hvorfor skal jeg det når pc'en kommer med Windows ferdig installert? 

Nå har jeg faktisk en plan om å installere Windows xp på en virtuell datamaskin, men da får jeg hjelp av noen som kan dette. Linux er ikke et alternativ, for spillet jeg vil spille støtter ikke det.

Du kan jo ikke regnes som ganske flink med data hvis du ikke vet hvordan selve operativsystemet installeres?.
Hvis du ikke vet hvordan Windows skal installeres så vet du sikkert ikke hvordan en enkel systemgjenoppretning gjøres?.

Det ene spillet du vil spille trenger ikke å støtte Linux, det er nemlig Linux som kan støtte spillet med Proton, Wine eller lignende.

Forresten så er selve installeringen av Windows og Linux ganske lik, du kan også kjøre distroer som f.eks. Ubuntu i Windows.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet ikke hva du vil fram til. Alt jeg sier er at det finnes en rekke linux distroer som er ukompliserte og til og med enklere å bruke enn windows. Ja, du finne ut hvordan du installerer et nytt operativsystem, men det er ikke veldig krevende. De fleste distroer har ok dokumentasjon hvis man er interessert. Det eneste jeg har kommentert er at du ikke må være spesielt datakyndig for å ta i bruk flere linux distroer. De fleste kommer til og med med egne packagemanagere så du ikke må bruke cli for installasjon. Jeg sier ikke at noen skal bytte til linux. Hvis du ikke har sepsifikke behov for linux, ser jeg ingen fordel med det fra windows. Ellers mye open source gratis programvare til linux som der tilsvarende er noe du må betale for på windows.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/10/2021 at 12:11 AM, AnonymBruker said:

Installere Windows:

1. Bruke en halv time til å installere systemet.

2. Bruke et par timer til å finne drivere som støtter hardwaren man bruker.

3. Bruke X antall timer til å passe på at systemet er oppdatert med tanke på sikkerhet.

Installere et Apple-produkt:

1. Ta frem bankkortet for få hjelp til installasjon.

2. Ta frem bankkortet for kjøpe nødvendig tilleggsutstyr.

3. Ta frem bankkortet for å kjøpe et nytt Apple-produkt fordi det forrige ikke kan oppdateres.

Installere LInux:

1. Ta frem en minnepenn og legge ISO-filen med Linux der.

2. Gå inn i BIOS, og velge å starte PC-en fra USB.

3. Vente litt til LInux lastes i RAM, og man har et system som sikkerhetsmessig er overlegent, da det blir skinnende rent hver gang man starter opp maskinen.

Linux har nemlig den store fordelen at man ikke er like opptatt av penger som Microsoft eller Apple, og som følge av dette har man fått en lang rekke Live CD som kan kjøres fra CD, DVD, minnepenner eller andre enheter, og som kun kjøres i minnet. Med tanke på sikkerhet er dette en glimrende løsning ettersom man ikke sitter igjen med spor fra forrige økt; alt blir som nytt hver eneste gang PC-startes opp, slik at man i teorien kan laste ned virus for harde livet; så lenge ikke BIOS kompromiteres, er maskinen trygg.

Selv begynte jeg med en nå avsluttet Linux-distro og Ubuntu-videreføring som het Super OS året etter at jeg ble kjent med Linux, og begynte etter hvert å lage mine egne, spesialtilpassede Linux-versjoner som jeg kalte Linux Kvakk; først tok jeg utgangspunkt i Super OS; nå bruker jeg Linux Mint Mate, og jobber videre med dette til jeg har noe som utseendesmessig ser ut som Ubuntu fra gamle dager med GNOME 2 og menyen øverst på siden, men er oppdatert med en lang rekke praktiske programmer som støtter film, musikk, og andre ting:

linux.png

For å lagre noe i løpet av økten bruker jeg et minnekort eller harddisken - men selve systemet kjøres altså bare i RAM, og ikke en eneste gang i løpet av alle disse årene har jeg hatt sikkerhetsutfordringer med virus eller andre ting.

Her er noen lenker til sider som lister opp andre, mer kjente Live-versjoner av Linux; med noen få unntak er det å bruke disse systemene så enkelt at man ikke trenger andre forkunnskaper enn å kunne starte opp PC-en fra USB:

7 best Linux live CD distro for 7 different purpose

10 Best Linux Distros to Install on a USB Stick

14 Best Portable Linux Distro to Boot and Run from USB

What are the best Linux OS you can make a live CD out of?

The 5 Best Linux Distros to Install on a USB Stick

Kan også legge til:

The Top 10 GNU/Linux Distros for Privacy & Security

10 Best Linux Distributions for Beginners in 2021

Selv om jeg forstår at man etter årelang bruk og tilvenning til Windows kan føle at Linux ikke er verdt å bruke tiden på, anbefales det å prøve ut noen av disse, og kanskje bruke det til ting der sikkerhet er prioritert, som for eksempel innlogging i nettbanken.

Det er så mange måter å teste Linux på, og så mange måter å tilpasse det på - at Linux virkelig er noe som er verdt å prøve ut.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

tux-1.png.4901f58aa07d16cf9349bf0d0f569134.png

P.S.: Linux er altså i utgangspunktet enkelt, men begynner man å endre systemet og ønsker å gjøre dette på sin egen måte, kan man bruke litt tid på å finne ut hva som er hva; her er eksempelvis bruksanvisningen jeg har laget for fargevalgene som jeg nå bruker i Linux Kvakk; håper ikke dette skremmer noen: :tongue:

D.S.

Utseende
-----------
Gå til System --> Innstillinger --> Utseende og oppførsel --> Utseende
og velge Mint-X-Blue.

Gå til System --> Innstillinger --> Utseende og oppførsel --> Skrifter
og velge 11 som skriftstørrelse for alle typer skrift samt 20 for Monospace.

Gå til System --> Innstillinger --> Utseende og oppførsel --> Utseende
og velge Installer. Pakke ut Elegance.tar.gz

Etter at Linux Mint fra versjon 18.3 gikk over til gtk-3.0 og temavalgene er i css, kan man ikke lenger selv endre fargene i konfigurasjonen; dette må derfor gjøres manuelt.

Gå til usr/share/themes/Mint-X-Blue og åpne mappen gtk-3.0 med administratorrettigheter; åpne deretter filen gtk-main.css:

/* Default Color Scheme */

@define-color theme_bg_color #d6d6d6; (lysegrå)
@define-color theme_fg_color #212121; (mørkegrå)
@define-color theme_base_color #f7f7f7; (svært lys grå)
@define-color theme_text_color #212121; (mørkegrå)
@define-color theme_selected_bg_color #5b73c4; (blågrå)
@define-color theme_selected_fg_color #f5f5f5; (svært lys grå)
@define-color theme_tooltip_bg_color #fbeaa0; (lys brun)
@define-color theme_tooltip_fg_color #212121; (mørkegrå)

/* Misc Colors */

@define-color insensitive_fg_color shade(@theme_bg_color, 0.6);
@define-color border shade(@theme_bg_color, 0.7);
@define-color internal_element_color shade(@theme_fg_color, 0.7);
@define-color internal_element_prelight shade(@theme_fg_color, 0.9);

Endre til

@define-color theme_bg_color #d1d3fa;
@define-color theme_fg_color #000000;
@define-color theme_base_color #ffffff;
@define-color theme_text_color #000000;
@define-color theme_selected_bg_color #5560ee;
@define-color theme_selected_fg_color #ffffff;
@define-color theme_tooltip_bg_color #ffffff;
@define-color theme_tooltip_fg_color #000000;

/* Misc Colors */

@define-color insensitive_fg_color #bfbfbf;
@define-color border shade(@theme_bg_color, 0.7);
@define-color internal_element_color shade(@theme_fg_color, 0.7);
@define-color internal_element_prelight shade(@theme_fg_color, 0.9);

Betydningen av fargevalgene:

@define-color theme_bg_color #d1d3fa; (#b9bef8 er litt mørkere blå)
(øvre del av vinduet, bakgrunn i symbolene øverst til høyre på siden (Klokke og XApp Status Applet), skriften i valgene i nedtrekksmenyene som man ikke kan velge)
@define-color theme_fg_color #000000;
(skriften i øvre del av vinduet, skriften i menyene øverst på siden, skriften i nedtrekksmenyene, symbolene øverst til høyre på siden)
@define-color theme_base_color #ffffff;
(bakgrunnen i en tekstside, bakgrunn i en mappe)
@define-color theme_text_color #000000;
(tekstfarge)
@define-color theme_selected_bg_color #5560ee;
(valgt element, valgt tekst, fargen på boksene i menyene når man klikker på dem, tekstboksene når man klikker på en mappe)
@define-color theme_selected_fg_color #ffffff;
(skriften i menyene øverst på siden når man trykker på dem, skriften i øvre del av vinduet når man peker på den, markering av skriften i nedtrekksmenyene)
@define-color theme_tooltip_bg_color #ffffff;
(boksene når man peker på et element)
@define-color theme_tooltip_fg_color #000000;
(skriften i informasjonen man får når man peker på et element)

Fargen på valgene i nedtrekksmenyene og symbolene som man ikke kan velge er definert i

/* Misc Colors */

@define-color insensitive_fg_color shade(@theme_bg_color, 0.6);

Åpne deretter filen gtk-widgets.css:

button,
.header-bar.titlebar GtkMenuButton.button.titlebutton {
    color: @button_fg;
    text-shadow: 0 1px @button_text_shadow;
    -gtk-icon-shadow: 0 1px @button_text_shadow;
}

Endre til

button,
.header-bar.titlebar GtkMenuButton.button.titlebutton {
    color: @button_fg;
    text-shadow: none;
    -gtk-icon-shadow: none;
}

Dette fjerner de hvite skyggene ved bokstavene i kalenderen og ikonene i XApp Status Applet etter at bakgrunnen er gjort gjennomsiktig.

/****************
 * content view *
 ****************/

.content-view {
    background-color: @theme_base_color;
}

.content-view:hover {
    -gtk-icon-effect: highlight;
}

Endre til

/****************
 * content view *
 ****************/

.content-view {
    background-color: transparent;
}

.content-view:hover {
    -gtk-icon-effect: highlight;
}

samt

/***************
 * menubaritem *
 ***************/

menubar > menuitem,
.menubar > menuitem {
    padding: 4px 6px;
    border: 1px solid transparent;
    text-shadow: 0 1px alpha(white, 0.4);
}

Endre til

/***************
 * menubaritem *
 ***************/

menubar > menuitem,
.menubar > menuitem {
    padding: 4px 6px;
    border: 1px solid transparent;
    text-shadow: none;
}

Sistnevnte fjerner den hvite skyggen ved bokstavene i menyen øverst på siden.

Ønsker man å definere fargen på Arbeidsområdebytter (Workspace Switcher), kan man legge til følgende på slutten av gtk-widgets.css:

.wnck-pager {
  background-color: #e8e9fd; }
  .wnck-pager:selected {
    background-color: #747cf1; }
  .wnck-pager:hover {
    background-color: #d1d3fa; }

Fargen på sidemenyene (treeview) er definert i mappen
usr/share/themes/Mint-X-Blue/gtk-3.0/apps. Åpne mappen med administratorrettigheter, og redigere filen
mate-applications.css:

@define-color caja_sidebar_bg #505050;
@define-color caja_sidebar_fg #dadada;
@define-color caja_sidebar_selected_fg #fff;

Endre til

@define-color caja_sidebar_bg #e8e9fd;
@define-color caja_sidebar_fg #000000;
@define-color caja_sidebar_selected_fg #fff;

For å gi kalenderen og ikonene i XApp Status Applet gjennomsiktig bakgrunn, må man i tillegg endre dette:

#PanelApplet button {
    padding: 3px;
    border-style: solid;
    border-width: 2px;
    border-radius: 3px;
    background-color: @theme_bg_color;
    background-image: none;
}

Endre til

#PanelApplet button {
    padding: 3px;
}

Til slutt endrer man fargen på tab-ene i nedre panel, som opprinnelig er gråaktige:

#PanelApplet wnck-tasklist button.flat {
    padding: 0px 3px 0px 3px;
    border-color: transparent;
    border-image: -gtk-scaled(url("../borders/button/button.png"), url("../borders/button/[email protected]")) 4 / 4px stretch;
    box-shadow: inset 0 1px alpha(white, 0.5),
                inset 1px 0 alpha(white, 0.3),
                inset -1px 0 alpha(white, 0.3),
                inset 0 -1px alpha(white, 0.05);
    background-image: linear-gradient(to bottom,
                                      alpha(white, 0.5),
                                      alpha(white, 0.01));
}

#PanelApplet wnck-tasklist button.flat:hover,
#PanelApplet button:hover {
    border-image: -gtk-scaled(url("../borders/button/button.png"), url("../borders/button/[email protected]")) 4 / 4px stretch;
                                      alpha(white, 0.7),
                                      alpha(white, 0.1));
}

#PanelApplet wnck-tasklist button.flat:checked:hover,
#PanelApplet wnck-tasklist button.flat:checked,
#PanelApplet wnck-tasklist button.flat:active:hover,
#PanelApplet wnck-tasklist button.flat:active,
#PanelApplet button:checked,
#PanelApplet button:checked:hover,
#PanelApplet button:active,
#PanelApplet button:active:hover {
    border-image: -gtk-scaled(url("../borders/button/button-active.png"), url("../borders/button/[email protected]")) 4 / 4px stretch;
    box-shadow: inset 0 1px alpha(black, 0.1),
                inset 1px 0 alpha(black, 0.08),
                inset -1px 0 alpha(black, 0.08),
                inset 0 -1px alpha(black, 0.06);
                                      alpha(black, 0.2),
                                      alpha(black, 0.2));
}

Endre til

#PanelApplet wnck-tasklist button.flat {
    background-color: #e8e9fd;
}

#PanelApplet wnck-tasklist button.flat:hover,
#PanelApplet button:hover {
    background-color: #e8e9fd;
}

#PanelApplet wnck-tasklist button.flat:checked:hover,
#PanelApplet wnck-tasklist button.flat:checked,
#PanelApplet wnck-tasklist button.flat:active:hover,
#PanelApplet wnck-tasklist button.flat:active,
#PanelApplet button:checked,
#PanelApplet button:checked:hover,
#PanelApplet button:active,
#PanelApplet button:active:hover {
    border-image: -gtk-scaled(url("../borders/button/button-active.png"), url("../borders/button/[email protected]")) 4 / 4px stretch;
    box-shadow: inset 0 1px alpha(black, 0.1),
                inset 1px 0 alpha(black, 0.08),
                inset -1px 0 alpha(black, 0.08),
                inset 0 -1px alpha(black, 0.06);
    background-color: #a2a8f6;
}

Temafargene endres ved utlogging.

Gå til System --> Innstillinger --> Utseende og oppførsel --> Utseende --> Tilpass:
Kontroller: Mint-X-Blue
Vinduskant: Elegance
Ikoner: Mint-X-Blue
Peker: Forvalgt peker

Videre kan man bekrefte at det er root som har filrettighetene dersom man har brukt sikkerhetskopier av mapper til å gjennomføre endringer:

sudo chown root:root -R /usr/share/themes/Mint-X-Blue

On 11/9/2021 at 11:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg finnes ikke redd, men Windows fungerer helt fint til mitt bruk. Jeg er rett og slett ikke interessert i å bytte og måtte sette av tid til å fikle og finne ut av hvordan ting gjøres i Linux. Det er ingen vits. Det er bare bortkastet tid. 

Anonymkode: 6b9b2...e9e

Ikke helt enig der. Bruksanvisningen for utseende ovenfor tok for eksempel litt tid å finne ut av, men nå har jeg en ferdig oppskrift som jeg vil få bruk for i lang tid fremover hver gang jeg skal lage en ny utgave av LInux Kvakk; det er bare å kopiere og lime inn tekst.

Det som etter min mening er bortkastet tid, er å slå på PC-en, og finne et virus eller at nordkoreanske hackere har tatt seg til rette og kryptert alt sammen, og utbryte: "Hjelp. Hva skal jeg gjøre ...?"

Og dette er en opplevelse som dessverre ikke er helt ukjent for mange.

For all del - Windows er praktisk å bruke, og jeg har selv Windows på min stasjonære som er frakoblet nettet, men å bruke et såpass utsatt operativsystem til nettbanken, er i mine øyne på lik linje med digitalt harakiri.

Endret av - Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo, folkens! Mange av dere beskriver jo nettopp frykt

Mer spesifikt: frykten for noe ukjent; frykt for forandring; frykt for å gå nye veier. Men også frykt for å være selvstendig, fordi dere mener at selvstendigheten medbringer egenansvar, som dere ikke tror dere vil takle. 

Anonymkode: b83ef...a6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte linux i flere år, da jeg synes det er litt gøy å dille med maskinen, det gir meg vel en følelse av at det er "mitt" selv om jeg på ingen måte "kan linux". Men det var alltid noe som ikke funket, og mye klipp og lim fra forskjellige guider på nettet og inn i CLI. Linux Mint ble veldig bra og brukervennlig etter hvert, men til syvende og sist ble det rett og slett mindre jobb med Windows. Da tenker jeg på alt funker "ut av boksen" til dagligdagse ting. Sikkerhet- og personvernmessig er det jo omvendt, det er mye mer dilldall å sette opp Windows på en noenlunde sikker måte hvis du ikke vil at Microsoft skal spore posisjon, søkehistorikk osv. Nettbank er jeg ikke så bekymret for. Så lenge jeg bruker Bankid på mobil osv slik banken krever/anbefaler regner jeg med at jeg har krav på å få penger tilbake om jeg blir hacket. Legger mer innsats i å unngå sporing fra Facebook, Google osv, og der vet jeg ikke om linux i seg selv gir noen spesiell fordel?

Kommer sikkert til å prøve linux fra USB igjen, men kommer nok ikke til å styre med å ha Windows og linux installert på samme maskin.

Anonymkode: cd6b9...099

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2021 at 9:45 PM, - Brian said:

Installere Windows:

1. Bruke en halv time til å installere systemet.

2. Bruke et par timer til å finne drivere som støtter hardwaren man bruker.

Hva i alle dager slags hardware har du, som win10/11 ikke finner driver til automatisk? Absolutt ingenting i de åtte maskinene jeg har krever at jeg finner driver selv, selv min eldre trådløse laserprinter er støttet. Har riktignok et gammelt yamaha keyboard som ikke er støttet i win10, det krever at jeg endrer litt på driveren selv.

Det å tro at et system (også linux) er sikkert ut av boksen er en felle mange går i, som de siden angrer på. En clean ubuntu-install kan man gjøre svært mye med når det kommer til hardning/herding, som man også kan og bør med windows.

Bruker som tidligere nevnt begge deler både i jobb og privat, har vært en lang reise siden redhat 6.x en gang tilbake i tiden.

Anonymkode: 6d951...c0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...