AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #1 Del Skrevet 9. november 2021 En stor del av årsaken til at forskjellen øker blant folk, er ai og automasjon, altså teknologi. Siden den fører til at tjenester blir utført billigere og produksjon billigere. Samt mer effektivisert. Arbeidsfolk må da jobbe tritt med teknologien for å ha noen nytte for seg, noe som selvsagt blir mer og mer vanskelig. Og ikke minst, mer og mer inhumant. Aka som å jobbe for amazon. Ergo tror jeg fremtiden vil se dyster ut. En eliteklasse på toppen, en liten middelklasse under som jobber for eliten og en stor del fattige. Jeg tror hele kloden vil falle under korporatisme. Opprør for de underdanige vil være nytteløs, da eliteklassen vil ha full kontroll via teknologiske løsninger, både psykologisk og fysisk. Hva tror dere? Anonymkode: 6a3a0...ba7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #2 Del Skrevet 9. november 2021 Eliten vil kvitte seg med arbeiderklassen når den ikke lenger trengs. Vi vet alle hvordan. Anonymkode: c90ab...939 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maximusbercimus Skrevet 9. november 2021 #3 Del Skrevet 9. november 2021 Har blitt spekulert i mange år dette feks filmen Blade Runner som viser en dystopisk fremtid der store selskaper regjerer og masse fattigdom med en eliteklasse som styrer. Cyberpunk sjangeren er velt fylt med dette og denne sjangeren ble populær på 80tallet der istedet for å vise en idealistisk framtid så var den svært dystopisk og vi ser ut som vi er på full fart i den retningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 9. november 2021 #4 Del Skrevet 9. november 2021 Yuval Noah Harari skriver en god del om dette i Homo Deus. Homo Deus er ikke fullt så god som Sapiens, hans beste bok, men er likevel god, og jævlig skremmende, lesning. Anbefaler dere å lese den. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #5 Del Skrevet 9. november 2021 Maximusbercimus skrev (53 minutter siden): Har blitt spekulert i mange år dette feks filmen Blade Runner som viser en dystopisk fremtid der store selskaper regjerer og masse fattigdom med en eliteklasse som styrer. Cyberpunk sjangeren er velt fylt med dette og denne sjangeren ble populær på 80tallet der istedet for å vise en idealistisk framtid så var den svært dystopisk og vi ser ut som vi er på full fart i den retningen. " how fucked does our system have to be that robots doing things for us is a BAD thing?" Trenger ikke gå i denne retningen, men ja vi er på fullfart dit. Kapitalismen må nok vekk for å få til noe annet, men her vil propaganda og konservatisme stå i veien til det er for sent. Anonymkode: 6a3a0...ba7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #6 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eliten vil kvitte seg med arbeiderklassen når den ikke lenger trengs. Vi vet alle hvordan. Anonymkode: c90ab...939 Jeg vet ikke hvordan de evt kommer til å gjøre det? Tipper heller det blir slik at "arbeider" klassen må streve for å overleve. Anonymkode: 6a3a0...ba7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 10. november 2021 #7 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg vet ikke hvordan de evt kommer til å gjøre det? Tipper heller det blir slik at "arbeider" klassen må streve for å overleve. Anonymkode: 6a3a0...ba7 Med tilstrekkelig mekanisering, tilstrekkelig effektive roboter osv trenger man ikke en arbeiderklasse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #8 Del Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): En stor del av årsaken til at forskjellen øker blant folk, er ai og automasjon, altså teknologi. Norge har knapt hatt så lave forskjeller som nå. Så så, det går så bra atte. Anonymkode: 180a3...b76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #9 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 10.42): Norge har knapt hatt så lave forskjeller som nå. Så så, det går så bra atte. Anonymkode: 180a3...b76 Det er totalt feil. Gapet mellom relativt fattig og relativt rik øker kontinuerlig, det har den gjort i 20 år. Det er et tegn på at noe er galt. Dette problemet løser seg ikke selv via markedet. Anonymkode: 6a3a0...ba7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 11. november 2021 #10 Del Skrevet 11. november 2021 Bare store fagbevegelser som organiserer arbeidere i konkurrerende konsern, og truser om streik kan forhindre en slik utvikling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 12. november 2021 #11 Del Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 10.42): Norge har knapt hatt så lave forskjeller som nå. Så så, det går så bra atte. Anonymkode: 180a3...b76 Feil, helt feil. Fattigdommen øker, og forskjellene øker, og har gjort det lenge. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #12 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (På 9.11.2021 den 16.42): Jeg vet ikke hvordan de evt kommer til å gjøre det? Tipper heller det blir slik at "arbeider" klassen må streve for å overleve. Anonymkode: 6a3a0...ba7 Hva gjør du med drit som du ikke trenger lengre? Tar du vare på det, og fyller opp huset, eller kvitter du deg med det? Vi snakker ikke om drit som du kanskje vil få bruk for en dag, men drit som er totalt uten nytteverdi. Vi, som ikke er del av eliten, er drit med nytteverdi (enn så lenge). Når vi ikke lenger har nytteverdi, vil vi bli fjernet. Er vi heldig blir vi bare tvangssterilisert, slik at vi bare dør ut etter hvert. Mer sannsynlig vil mer effektive og hurtigvirkende metoder tas i bruk. Anonymkode: c90ab...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #13 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 17.50): Det er totalt feil. Gapet mellom relativt fattig og relativt rik øker kontinuerlig, det har den gjort i 20 år. Det er et tegn på at noe er galt. Dette problemet løser seg ikke selv via markedet. Anonymkode: 6a3a0...ba7 Forskjellene har knapt økt, den er minimal og Norge har blant de laveste forskjeller i Europa og verden. Entern skrev (På 12.11.2021 den 12.00): Feil, helt feil. Fattigdommen øker, og forskjellene øker, og har gjort det lenge. "Fattigdommen" og forskjellene i Norge er fortsatt veldig små, økningen er så liten at den knapt er merkbart på statistikkene. Nesten ingen land har lavere forskjeller enn oss. Misunnelsen og hatet mot dem som skaper verdier og arbeidsplasser fra sosialistene er den største trusselen mot Norge og den levestandarden vi nyter godt av. Anonymkode: 180a3...b76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Del Skrevet 14. november 2021 Ja, er derfor folk må ta det på alvor nå slik det ikke trenger å bli slik. Satse lokalt. Roe ned på teknologi, og heller utvikle medmenneskelige kvaliteter. Vi trenger mer empati, mindre kapitalisme, grådighet og teknologi. Anonymkode: 003dd...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg er overhodet ikke redd for automatiseringen. Den har gjort ekstremt mye bra for verden frem til i dag, og den utviklingen trur jeg vil fortsette. Jeg både håper og trur på en fremtid hvor ingen trenger jobber, fordi roboter tar seg av alt. Gleder meg. Anonymkode: bd66d...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #16 Del Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (På 14.11.2021 den 6.03): Forskjellene har knapt økt, den er minimal og Norge har blant de laveste forskjeller i Europa og verden. "Fattigdommen" og forskjellene i Norge er fortsatt veldig små, økningen er så liten at den knapt er merkbart på statistikkene. Nesten ingen land har lavere forskjeller enn oss. Misunnelsen og hatet mot dem som skaper verdier og arbeidsplasser fra sosialistene er den største trusselen mot Norge og den levestandarden vi nyter godt av. Anonymkode: 180a3...b76 Bare tull, les deg opp. Nei, det som truer Norge er konservative idioter som deg selv. Anonymkode: 9b365...c4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 21. november 2021 #17 Del Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (På 14.11.2021 den 6.32): Jeg er overhodet ikke redd for automatiseringen. Den har gjort ekstremt mye bra for verden frem til i dag, og den utviklingen trur jeg vil fortsette. Jeg både håper og trur på en fremtid hvor ingen trenger jobber, fordi roboter tar seg av alt. Gleder meg. Anonymkode: bd66d...e81 Hva skal eliten med vanlige folk i den situasjonen? De vil ikke trenge oss til noen ting. Vi blir en gjeng NAVere, til eliten finner en annen løsning… Gleder meg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 4. desember 2021 #18 Del Skrevet 4. desember 2021 I en fjern fremtid vil de være langt færre mennesker på jorden, og alle vil ha et rikt og behagelig liv fordi roboter vil gjøre alle jobbene og yte all service som trengs. I en enda fjernere fremtid vil alle mennesker leve i en virtuell virkelighet der man kan være hvem Man vil og gjøre hva Man vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #19 Del Skrevet 5. desember 2021 Blir vel slik som i Altered Carbon sesong 1 til slutt. 2 helt adskilte verdener. Anonymkode: 1251c...a22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #20 Del Skrevet 6. desember 2021 Dersom roboter overtar jobbene våre så vil det etter hvert føre til massiv arbeidsløshet. Da må vi tenke nytt når det gjelder pengefordeling. Borgerlønn er et alternativ som bør undersøkes. Det må også forhindres at den bedriftslederen som sparker sine 100 ansatte for å erstatte dem med roboter sparer 100 lønninger på det. De 100 ansatte bør i tilfelle fortsatt motta tilsvarende i lønn som de fikk tidligere, samtidig som nevnte bedriftsleder beskattes for tilsvarende. For å få til det så trenger vi sterk statlig styring. Kapitalismen er neppe i stand til å regulere dette på egen hånd. Anonymkode: 7bf17...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå