Gå til innhold

Ungdommen som bor hjemme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om han har 9.000 inn etter skatt og ingen utgifter så bør han definitivt betale eget forbruk selv, og han bør betale for å bo hjemme. Dere kan jo sette leia inn på en sparekonto for han, men da opplever han at de pengene ikke er tilgjengelige for han. Hvis han mener han har råd til å bo for 5.000 i mnd I leie, så ville jeg tatt det. 4.000 til fri disposisjon når mat og transport og klær dekkes er ganske mye lommepenger egentlig...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han betaler ikke noe selv. Og ikke gjør han noe i huset heller. Så man kan si det sånn, han går på jobben, vi handler inn det som er til mat og slike ting og hans  personlige hygiene og det som han ber om ellers for når vi sier at han kan kjøpe det selv nei da er pengene på sparekontoen. 

Anonymkode: 5be3a...2d7

Tviler på at alt går på sparekontoen, men er jo bra han tenker bolig. Syns likevel det er helt urimelig at han forventer dekket bord, ikke betaler for personlige kostnader, og ikke gidder å gjøre noe hjemme. Kan han i det hele tatt vaske klær, gjøre rent, lage mat? 

Skrevet

Synes det er sært at du ber om lån for å gå til tannlegen. Du som voksen bør jo ha en bufferkonto til slikt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, betaler ingenting. 

Men du kan kjøpe din egen deodorant, eller er det mamma og pappa som betaler det også? 

Håper du ikke er annoying jaffal... Selv om det ser litt ille ut med svarene dine. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er tilhenger av at voksne barn betaler litt for seg hjemme og dekker eget forbruk. Men tror ikke jeg hadde tatt husleie fra en 18 år gammel lærling som er flink til å spare. Men han hadde måttet betalt sine egne utgifter. Frisør, egenpleie, busskort, mobilabonnement, klær, sko osv. Ikke komme til mamma og be om penger! Kun kost og losji. 

Anonymkode: 760df...646

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Igjen, vi ber ikke om husleie av han, men det som rant over av fristrasjon for meg denne gangen er at jeg spurte han om et lån og han sa nei men vi sier aldri nei til noe han ber om.

Merkelig og uansvarlig å låne penger av ungene sine. Har du ikke 3000kr i buffer engang? Da er du heldig at han iaf har lært å være sparsom på egenhånd. 

Anonymkode: 6541b...1f6

• Liker 1
Skrevet
Mooza skrev (3 minutter siden):

Men du kan kjøpe din egen deodorant, eller er det mamma og pappa som betaler det også? 

Håper du ikke er annoying jaffal... Selv om det ser litt ille ut med svarene dine. 

Det varierer, men kjøper som oftest sminke og deodorant selv. 

Bedre å være irriterende og rik, enn fattig. 

Anonymkode: 074b5...c1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er forresten i full jobb som sykepleier med en årslønn på 460 000,-

Stakkars foreldre...huff

Anonymkode: ca388...c01

• Liker 3
Skrevet

Jeg bodde gratis hjemme hos mamma og pappa til jeg var 21. Tjente 15-20k i mnd på den tiden. Hjalp selvfølgelig med med alt av husarbeid o.l. men det hadde vært veldig rart for oss alle om de plutselig skulle ta husleie av meg med en gang jeg var ferdig på vgs. Jeg bodde jo hjemme nettopp for å spare så mye som mulig 

Anonymkode: 508a2...0ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stakkars foreldre...huff

Anonymkode: ca388...c01

Det må du nesten utdype. 

Skrevet

Har andre års lærling boende hjemme, vet ikke hvor mye hen tjener, det har jeg ikke spurt om. Hen har aldri spurt oss om penger til noe som helst etter at hen begynte å jobbe ved siden av skolen som 16 åring. Men, hen betaler ikke noe for å bo hjemme. Syns det blir veldig rart å skulle kreve husleie av barnet mitt 🤯 Sparer fullt opp på BSU hvert år, og betaler som sagt for alt eget sånn som forsikring på bilen, drivstoff, kino, energidrikk (😠), godis osv. Men spiser selvfølgelig alle måltider sammen med resten av familien og betaler jo ikke noe for det. Klær og sko har han vel ikke kjøpt/fått noe nytt siden han gikk på skolen (bortsett fra noen julegaver fra besteforeldrene).

Anonymkode: ba110...f06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kjære deg. 

Du er sykepleier, du ligger liksom ikke på lønnstoppen. Og angående faget du har valgt, der du skal ha omsorg for andre mennesker, så håper jeg dine utsagn her er et barnslig forsøk på å hevde deg og ikke egentlig viser din personlighet. 

Men for all del; det er flott å ha foreldre som stiller opp. De fleste trenger det med boligmarkedet som er for unge mennesker nå. Som mor til tre jenter, der en av dem snart er ferdig med en mastergrad, så vil jeg gjerne gi henne og de andre jentene muligheten du nå har. Enten det eller så vi vel selge huset for å hjelpe dem inn på markedet. Det er jo ikke sikkert mht jobbmuligheter at hun kan bo hjemme. Der kommer jo ditt yrke heldig inn, siden de trenger sykepleiere overalt. 

Bedre å være rik og ha en rik sjel enn å være fattig med det samme. Du trenger jo ikke gå inn for å være lite forståelsefull?

Men du blir vel voksen du også :) Kanskje du får ett par- tre barn som tapper deg litt for penger etter hvert du også. Snakkes om 30 år. Det er vel så lang tid det tar omtrent for dere å få ungdom i dagens samfunn med alle de krav som er nå. 

• Liker 6
Skrevet

Våre voksne barn som bor hjemme må betale for seg. 

Er jo ikke rart at du ikke har penger til tannlegen når du sørver barn som kan betale for seg selv.

Hvor er logikken?

Anonymkode: 23dc5...f62

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er 23 år og bor hjemme, men betaler selvfølgelig ingenting for det. Sparer til egenkapital. 

Betaler "SELVFØLGELIG" ikke noe hjemme???? Seriøst? Lar du foreldrene dine betale alt for deg når du tjener en halv million i året? Da håper eg virkelig at foreldrene dine har meget god inntekt. Du burde virkelig bidra litt i den daglige husholdningen og betale foreldrene dine min. 1000 i måneden for husrom/strøm.. Bidrar du hjemme på andre måter? 

Anonymkode: f8a18...60b

• Liker 6
Skrevet

Har en sønn som er 20 år og lærling. Han betaler for mobil og klær selv, og når han skal ut å spise med kompiser , betaler selvsagt for bensin og forsikring på egen bil også. Ellers bor han gratis hjemme og må ikke betale for noe mat.

Anonymkode: 324f4...8b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Betaler "SELVFØLGELIG" ikke noe hjemme???? Seriøst? Lar du foreldrene dine betale alt for deg når du tjener en halv million i året? Da håper eg virkelig at foreldrene dine har meget god inntekt. Du burde virkelig bidra litt i den daglige husholdningen og betale foreldrene dine min. 1000 i måneden for husrom/strøm.. Bidrar du hjemme på andre måter? 

Anonymkode: f8a18...60b

De trenger ikke mine penger, så hvorfor skulle jeg betale de 1000,-?

Ikke så mye å bidra med. Vi har vaskehjelp, pappa er pensjonist og steller hjemme. 

Har planer om å kjøpe leilighet innen kort tid. Takket være mine foreldre som lot meg bo gratis hjemme, kan jeg nå kjøpe for rundt 5 millioner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.

Jeg lurer på hvordan dere gjør det.

VI har en sønn på 18 som er lærling og som tjener kr 9000 i mnd. Men til dere som har barn som tjener penger og som bor hjemme, hvor mye betaler de?

Den 31 kom han og spurte om jeg kunne vipse 400 til reisekortet hans da det var ute den 1. Og for 2 dager siden kom han å spurte om jeg kunne ta med barberblader fra butikken, og det har vært nesten noe hver eneste dag. Så klarer jeg å knekke av en tann og spør om jeg kan få låne 2700 kr til tannlegen, men han hadde puttet nesten hele lønnen sin inn på BSU- nå er jeg veldig glad for at han har den ordningen, men jeg lurte liksom på om ikke han skal bidra med noe som helst, han får dekt både det ene og det andre da vi har familieabonmang på det meste. Han kjøper ikke mye klær, og mao han har 9000 hver eneste måned som han har til seg selv

Men hvordan gjør dere det?

Han bør bidra å betale minimum 1500,- til deg/dere der hjemme. Siden du/dere betaler mat, strøm, abonnementer etc. Hvis han blir sur pga dette så får du minne han på at du betaler alt for han - han er nå myndig, og hvis han ikke liker dette så får han finne seg en hybel, men da får han ikke spart noe til BSU eller andre ting. Så han er veldig heldig som bor hjemme, faktisk. 

Det eneste jeg reagerer på her er at du som forsørger spør om å låne penger til tannlege, av din 18 år gamle sønn. Dette er langt ifra normalt, husker selv at min mor som gikk på AAP når jeg var 16-19 år gammel spurte om å låne penger hele tiden. Fikk aldri noe tilbake, og man mister mye av tilliten til omsorgspersonen når det går "andre vei" - når man er så ung. 

Skrevet

Vi har en sønn som fyller 18 om noen måneder. Han er lærling og tjener mellom 12 og 15.000 i måneden. Foreløpig så betaler han ingenting hjemme, men vi har en avtale om at når han fyller 18 så skal han betale 1500,- i husleie. Vi betaler for mobilabonnementet hans og han spiser alle måltider hjemme. Han betaler selv for f.eks kjøretimer til førerkort, mat ute, frisørtimer og lignende. Han kjøper seg også alt av klær selv, men dette har han gjort lenge, da han har hatt helgejobb siden han var 15. 
Han er veldig flink til å spare og setter vel av over 5000,- til sparing hver måned. Vi har tenkt at det han skal betale i husleie fra neste år også skal gå rett til sparing, men det trenger ikke han å vite... Poenget er at han skal betale litt for seg, rett og slett som litt læring. 

Anonymkode: 4bf22...b5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hehehe. 

Arrogansen og ignoransen innehar du ihvertfall i aller høyeste grad👍😄

Anonymkode: e1089...929

• Liker 4
Skrevet

Herregud! En 18-åring som fortsatt bor hjemme og attpåtil ikke betaler for seg? Ham hadde jeg kastet rett ut hvis han ikke betalte litt i husleie, strøm, mat og annet forbruk m.m.

Jeg forlot hjemmet da jeg var 16, og så meg aldri tilbake. Har klart meg utmerket siden da. Dagens ungdom er bortskjemt og lever altfor komfortabelt.

Anonymkode: 0c3c0...fc9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...