AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #1 Skrevet 9. november 2021 Hei. Jeg lurer på hvordan dere gjør det. VI har en sønn på 18 som er lærling og som tjener kr 9000 i mnd. Men til dere som har barn som tjener penger og som bor hjemme, hvor mye betaler de? Den 31 kom han og spurte om jeg kunne vipse 400 til reisekortet hans da det var ute den 1. Og for 2 dager siden kom han å spurte om jeg kunne ta med barberblader fra butikken, og det har vært nesten noe hver eneste dag. Så klarer jeg å knekke av en tann og spør om jeg kan få låne 2700 kr til tannlegen, men han hadde puttet nesten hele lønnen sin inn på BSU- nå er jeg veldig glad for at han har den ordningen, men jeg lurte liksom på om ikke han skal bidra med noe som helst, han får dekt både det ene og det andre da vi har familieabonmang på det meste. Han kjøper ikke mye klær, og mao han har 9000 hver eneste måned som han har til seg selv Men hvordan gjør dere det? Anonymkode: 5be3a...2d7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #2 Skrevet 9. november 2021 Han bør bidra til husholdningen etter evne ril husleie og matinnkjøp. Ta ham med i butikken, skriv handlelister osv. Dere må lære ham å husholdere, om noen år skal han ut og da må han være i stand til å klare seg selv. Dere kan velge å spare deler av det han betaler så det er en overraskelse den dagen han er klar for å kjøpe. Men ikke si det til ham, det blir en hvilepute. Anonymkode: ae1fd...d91 8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #3 Skrevet 9. november 2021 Vår lærling betaler 1000kr, ellers betaler han bil og mobil ol selv. Jeg kjøper fremdeles litt klær ol til han. Men det handler om at jeg vil og føler han og må få. ellers tenker jeg at jeg aldri ville lånt penger av barna mine. Da må man gjerne prøve å spare opp. Og det er kjempe bra at han sparer mye. Anonymkode: 240e9...219 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #4 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vår lærling betaler 1000kr, ellers betaler han bil og mobil ol selv. Jeg kjøper fremdeles litt klær ol til han. Men det handler om at jeg vil og føler han og må få. ellers tenker jeg at jeg aldri ville lånt penger av barna mine. Da må man gjerne prøve å spare opp. Og det er kjempe bra at han sparer mye. Anonymkode: 240e9...219 Jeg har aldri spurt han om å låne noe som helst, men når jeg klarer å knekke av en fortann og han tross alt ikke betaler noe som helst i det hele. Klart at vi er for at han skal spare men han har altså både på bsu og på sparekontoen. Og det er snakk om 2 uker. Anonymkode: 5be3a...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #5 Skrevet 9. november 2021 Har en på 18. Han går fortsatt på skole men tjener 2000kr i mnd. Men betaler ingenting. Planen er at når han begynner som lærling så skal vi i felleskap finne ut hvor mye som skal spares på bsu og hvor mye han skal ha til forbruk. Dette er for å hjelpe han inn på boligmarkedet når han flytter ut. Har iallefall sagt at å bruke alt på forbruk ikke er noe tema iallfall. Har ikke helt bestemt ennå om han skal betale noe til oss Anonymkode: 1ae23...44d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #6 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en på 18. Han går fortsatt på skole men tjener 2000kr i mnd. Men betaler ingenting. Planen er at når han begynner som lærling så skal vi i felleskap finne ut hvor mye som skal spares på bsu og hvor mye han skal ha til forbruk. Dette er for å hjelpe han inn på boligmarkedet når han flytter ut. Har iallefall sagt at å bruke alt på forbruk ikke er noe tema iallfall. Har ikke helt bestemt ennå om han skal betale noe til oss Anonymkode: 1ae23...44d VI har som sagt ikke krevd eller bedt om tilskudd, og har heller ikke sagt noe på at vi må betale reisekortet hans, men jeg kjenner litt på når det går 150-200 kr til han i diverse ting hver eneste dag, og han får bruke bilen ubegrenset i helgene og heller ikke da betaler noe som helst der heller. Og fra Januar går han opp til 15000 i mnd, så vi får se. Kjente litt på det når han for noen dager siden skulle plutselig se på en liten leilighet til 5000 i mnd men pga at han hadde puttet 90% av lønnen på sparekonto og bsu kontoen som vi jo er glad for så trengte han hjelp av oss da til 3 mnd depositum og husleie 1 mnd. Og jeg kjente at det er ikke greit at vi forventes. Vi har pga alvorlig sykdom kun en inntekt så vi har ikke sjans til å gjøre det uansett, så vi sa at han fikk heller ta av sparekontoen. Da var det liksom ikke så viktig å flytte likevel Anonymkode: 5be3a...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #7 Skrevet 9. november 2021 Har snakket med sønnen, og her er planen foreløpig. Vet ikke om det blir endret enda, men er enige om dette så langt. Han får bo her gratis, men må dekke klær, bil, "ut å spise med kompiser" - utgifter selv. Mobilen dekker vi til han er ferdig med lærlingtiden. Han må sette av penger til bsu og sparing, og resten skal læres å fordeles ut over mnd. Tror det blir litt småendringer, og blir det sløsing med penger setter vi nok litt større krav, han må jo lære av dette... Anonymkode: 1bdc7...910 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #8 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har snakket med sønnen, og her er planen foreløpig. Vet ikke om det blir endret enda, men er enige om dette så langt. Han får bo her gratis, men må dekke klær, bil, "ut å spise med kompiser" - utgifter selv. Mobilen dekker vi til han er ferdig med lærlingtiden. Han må sette av penger til bsu og sparing, og resten skal læres å fordeles ut over mnd. Tror det blir litt småendringer, og blir det sløsing med penger setter vi nok litt større krav, han må jo lære av dette... Anonymkode: 1bdc7...910 Det er jo et veldig bra tiltak og ordning dere har. Hos oss så er han stort sett hjemme, og derfor bruker jo nada av lønnen sin,. Han sendte mld nå at han kunne dekke tannlegeregningen men ikke før om 14 dager, da han får lønn, men da mottar jeg jo selv lønn. Anonymkode: 5be3a...2d7
Gjest Villfisker Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 Personlig pleie og busskort kan han fint betale selv. Samme med telefonregninger og andre personlige kostnader. Syns godt han kan hjelpe til i huset, og kjøpe ting selv, hvis det er noe han har lyst på. Sløser han mye, eller er han flink å spare?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 Jeg tenker at å betale for mobiltelefon, strømmeabonnement, busskort og klær kan han gjøre selv. Han bør ikke betale noe i leie til dere. Han er jo fortsatt under utdanning, og sparer pengene sine i BSU! Synes det er kjempebra, jeg. Anonymkode: 2947d...95b 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #11 Skrevet 9. november 2021 Jeg er 23 år og bor hjemme, men betaler selvfølgelig ingenting for det. Sparer til egenkapital. Anonymkode: 074b5...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er 23 år og bor hjemme, men betaler selvfølgelig ingenting for det. Sparer til egenkapital. Anonymkode: 074b5...c1b Er forresten i full jobb som sykepleier med en årslønn på 460 000,- Anonymkode: 074b5...c1b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 Villfisker skrev (57 minutter siden): Personlig pleie og busskort kan han fint betale selv. Samme med telefonregninger og andre personlige kostnader. Syns godt han kan hjelpe til i huset, og kjøpe ting selv, hvis det er noe han har lyst på. Sløser han mye, eller er han flink å spare? Han betaler ikke noe selv. Og ikke gjør han noe i huset heller. Så man kan si det sånn, han går på jobben, vi handler inn det som er til mat og slike ting og hans personlige hygiene og det som han ber om ellers for når vi sier at han kan kjøpe det selv nei da er pengene på sparekontoen. Anonymkode: 5be3a...2d7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #14 Skrevet 9. november 2021 Igjen, vi ber ikke om husleie av han, men det som rant over av fristrasjon for meg denne gangen er at jeg spurte han om et lån og han sa nei men vi sier aldri nei til noe han ber om. Anonymkode: 5be3a...2d7
Mooza Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er 23 år og bor hjemme, men betaler selvfølgelig ingenting for det. Sparer til egenkapital. Anonymkode: 074b5...c1b Det er ingen selvfølge, så det skal du takke dine foreldre for muligheten for og ikke ta for gitt. Men det er jo en mulighet man gjerne gir barn fordi man vil at de skal komme seg inn på boligmarkedet, og et tilbud som foreldrene dine gir deg fordi de har muligheten til det. Regner med at du betaler for din eget forbruk i alle fall. 14
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Igjen, vi ber ikke om husleie av han, men det som rant over av fristrasjon for meg denne gangen er at jeg spurte han om et lån og han sa nei men vi sier aldri nei til noe han ber om. Anonymkode: 5be3a...2d7 Foreldre skal ikke låne penger av ungene sine. Anonymkode: 074b5...c1b 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #17 Skrevet 9. november 2021 Mooza skrev (Akkurat nå): Det er ingen selvfølge, så det skal du takke dine foreldre for muligheten for og ikke ta for gitt. Men det er jo en mulighet man gjerne gir barn fordi man vil at de skal komme seg inn på boligmarkedet, og et tilbud som foreldrene dine gir deg fordi de har muligheten til det. Regner med at du betaler for din eget forbruk i alle fall. Nei, betaler ingenting. Anonymkode: 074b5...c1b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #18 Skrevet 9. november 2021 Jeg tenker at så lenge barna/ungdommen er under utdanning (ikke høyere), enten vgs eller lærling, så får de bo hjemme gratis - men så langt det går dekke eget forbruk. Den tusenlappen hen eventuelt betaler til deg i husleie er nok mer verdt for hen enn for deg, så la hen heller sette pengene til sparing? Å i tillegg låne penger av barnet sitt blir for drøyt for meg, men hver sin stil. Anonymkode: 9749c...ebc
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #19 Skrevet 9. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg tenker at så lenge barna/ungdommen er under utdanning (ikke høyere), enten vgs eller lærling, så får de bo hjemme gratis - men så langt det går dekke eget forbruk. Den tusenlappen hen eventuelt betaler til deg i husleie er nok mer verdt for hen enn for deg, så la hen heller sette pengene til sparing? Å i tillegg låne penger av barnet sitt blir for drøyt for meg, men hver sin stil. Anonymkode: 9749c...ebc Dette er ment mer generelt, og ikke direkte til TS da sønnen ikke betaler leie. Anonymkode: 9749c...ebc
Mooza Skrevet 9. november 2021 #20 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Igjen, vi ber ikke om husleie av han, men det som rant over av fristrasjon for meg denne gangen er at jeg spurte han om et lån og han sa nei men vi sier aldri nei til noe han ber om. Anonymkode: 5be3a...2d7 Be han dekke eget forbruk. Si at han får bo gratis, får gratis strøm og mat. Og da dekker ikke du barberblad og diverse utgifter hver dag for andre ting. Det må han dekke selv. Så tar du de småpengene og putter dem på en konto, slik at du kan dekke egne behov. Be han vippse deg neste gang han ber deg ta noe med hjem. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå