Gå til innhold

Hvor blir det av tiltakene?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At ikke folk kan skjerpe seg! På med munnbind og hold avstand, sørg for å være fersk-vaksinert dersom du er i målgruppen for forfriskingsdose.

• Liker 8
Skrevet
kar90 skrev (30 minutter siden):

Nå begynner det å bli kritisk.

https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584#1.15721740.1.15721740

Kan dere begynne å ta dere sammen? Holde avstand, bruke munnbind, si fra at dere ikke kommer på kontoret? Vil dere ha nedstengt jul?

Jeg bryr meg katta om jula. Men å ha mer hjemmekontor går ikke psykologisk sett. Så for meg kan man gjerne stenge i jula hvis det betyr at jeg kan ha normal arbeidshverdag.

• Liker 7
Gjest Wonderhowwonderwhy
Skrevet

Folks psykiske helse er i fare for å ta flere unge liv enn C19 her til lands.

Det er ikke alle som har en trygg eller fin familie, eller som får så mye sosialt utenfor skole og/eller jobb.

I tillegg er det mange som ikke har økonomi eller helse til at alt stenges ned igjen.

Dette er en kompleks problemstilling og alt løses ikke ved munnbind-bruk, avstand eller tvang faktisk. Vi er i bunn og grunn født frie. Og på et eller annet tidspunkt må verden begynne å fungere igjen. 

Tygg litt på den.🤗

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal vi ha tiltak når det ikke er nødvendig? At gamle og svake ble syke var normalt før korona kom, og det er normalt nå. I vinter kommer antagelig litt flere til å dø enn ifjor, rett og slett fordi en del mennesker overlevde litt lenger pga få virus i omløp.  

• Liker 17
Skrevet
LisbethBerg skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal vi ha tiltak når det ikke er nødvendig? At gamle og svake ble syke var normalt før korona kom, og det er normalt nå. I vinter kommer antagelig litt flere til å dø enn ifjor, rett og slett fordi en del mennesker overlevde litt lenger pga få virus i omløp.  

Fordi folk er hysteriske og engstelige, og evner ikke omstille seg etter å ha vært redd i lang tid. Korona er nå bokstavelig talt mindre farlig enn influensa (ca. halvparten så alvorlig mht død og alvorlig sykdom), og likevel er store deler av befolkningen redd. Det er så latterlig og håpløst som du kan få det. Det virker som disse menneskene er immune mot kunnskap og ny lærdom.

• Liker 21
Skrevet
tom1986 skrev (1 minutt siden):

Fordi folk er hysteriske og engstelige, og evner ikke omstille seg etter å ha vært redd i lang tid. Korona er nå bokstavelig talt mindre farlig enn influensa (ca. halvparten så alvorlig mht død og alvorlig sykdom), og likevel er store deler av befolkningen redd. Det er så latterlig og håpløst som du kan få det. Det virker som disse menneskene er immune mot kunnskap og ny lærdom.

Ja, det er blitt et alvorlig problem at så mange sliter med helseangst som en ettervirkning av tiltakene. Det kommer til å hyles om tiltak i lang tid fordi folk ikke klarer å omstille seg tilbake. Mediene bør virkelig gå i seg selv, jeg forstår ikke hvorfor de fortsetter å ha denne banneren på forsiden med antall smittede for eksempel. Ta det bort og ta hverdagen tilbake!

Det eneste tiltaket som fremdeles er fornuftig, er innreiseregler fra land med lav vaksinedekning.

• Liker 9
Gjest Warrior
Skrevet

Tiltakene kommer nok. Når det bare øker så må det bli tiltak tilslutt. Så ikke sykehusene blir overbelastet og det går utover skolene og jobbene til folk på grunn av for mange syke. Så alle som går rundt med symptomer ute blant folk med vilje for de tydeligvis driter i andre mennesker kan takke seg selv når tiltakene og nedstengningen kommer :) Så folk får skjerpe seg hvis de vil fortsette hverdagen uten masse tiltak og nedstengning. Tviler på det blir en «koselig» jul og vinter i år.

Skrevet
LisbethBerg skrev (8 minutter siden):

Ja, det er blitt et alvorlig problem at så mange sliter med helseangst som en ettervirkning av tiltakene. Det kommer til å hyles om tiltak i lang tid fordi folk ikke klarer å omstille seg tilbake. Mediene bør virkelig gå i seg selv, jeg forstår ikke hvorfor de fortsetter å ha denne banneren på forsiden med antall smittede for eksempel. Ta det bort og ta hverdagen tilbake!

Det eneste tiltaket som fremdeles er fornuftig, er innreiseregler fra land med lav vaksinedekning.

Mediene er i stor grad skyld i dette. Det stadige gnålet om smittetall og konfrontasjon av helsemyndighetene om hvorfor det ikke innføres tiltak nå er med på å overdrive betydningen av smitteøkningen. De som er redd for Korona nå, men som tidligere ikke har vært redd for influensa, er beviselig irrasjonelle og hysteriske. Det er direkte skremmende at en så stor andel av den norske befolkningen tydeligvis ikke evner å tenke rasjonelt.

• Liker 18
Skrevet
tom1986 skrev (11 minutter siden):

Nei, men er det ikke Covid-eksperten. Covid er til og med mindre farlig enn influensa nå, sier du, og med antall innlagte av covid, skal det altså være mer betryggende nå som influensa-sesongen er rett rundt hjørnet. Jaja, så lenge vi ikke er hysteriske så er det vel greit at helsevesenet ligger nede med brukket rygg.

• Liker 7
Skrevet
LisbethBerg skrev (20 minutter siden):

Tror du helseangst er noe man blir kvitt ved å "ta seg sammen"? På samme måte som man kan ta seg sammen så et brukket bein gror på ei halv uke. 

Skrevet

Tiltak hjelper ikke så mye, det utsetter bare problemet. Samtidig så florerer det av andre forkjølelse virus nå som er langvarige. Folk Ble nesten ikke utsatt for sykdom i fjor fordi det var stengt, nå får vi det igjen bare mye verre enn det som er normalt. Vi trenger at virus er rundt oss for å bygge opp immunforsvaret vårt. Enn kan ikke rømme fra virus, heller ikke corona.

Og ja eldre og svake mennesker har en sjans for å dø av sykdom. Ikke bare corona men andre sykdommer også. Det er mest eldre som har dødd av coronaen i Norge, og kynisk sagt så hadde mange av de dødd sikkert av en annen sykdom også. Det finnes jo unntak, men majoriteten er eldre mennesker med kort levetid igjen.

Det er ingenting som hjelper, bortsett fra å klare å leve med at coronaen er rundt oss, og det er en risiko for at man kan bli smittet. Det er også en risiko for at du kan få andre forkjølelse virus eller influensa også. 

• Liker 10
Skrevet
Gagaen skrev (1 minutt siden):

Tror du helseangst er noe man blir kvitt ved å "ta seg sammen"? På samme måte som man kan ta seg sammen så et brukket bein gror på ei halv uke. 

Nei, har jeg sagt det? Det er et reelt problem at mange sliter med helseangst. Noen kan nok bare ta seg sammen og se rasjonelt på situasjonen, mens andre vil trenge profesjonell hjelp for å slippe angsten. 

• Liker 7
Skrevet

Tiltak må ha et formål, en mening, tiltak nå for hva? Hva skal man ha tiltak for nå? 

Bedre å kjøre ut et påbud om vaksine fremfor nye tiltak. 

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, tulleinnlegg, brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
Example skrev (2 timer siden):

Tiltak må ha et formål, en mening, tiltak nå for hva? Hva skal man ha tiltak for nå? 

Bedre å kjøre ut et påbud om vaksine fremfor nye tiltak. 

Tiltak for å forhindre at helsetjenestene fullstendig overbelastes og det er i ferd med å skje nå med en nær dobling av antall sykehusinnlagte på to uker. Dette kommer ikke til å snu av seg selv og det er bedre å innføre noen tiltak som ikke er veldig inngripende nå (munnbind på kollektivtransport og i butikker, anbefaling om hjemmekontor, oppjustert testing etc.) snarere enn å vente til ting blir så ille at man må frem med storslegga igjen med full nedstengning.

Når det gjelder vaksiner så er jeg enig i at det er veien ut, men effekten reduseres dessverre ganske mye over tid og vi kommer nok alle til å behøve en tredje dose i løpet av denne vinteren. Inntil vi har fått det er man nødt til å forsøke å bremse spredningen såpass at man ikke fullstendig mister kontrollen.

• Liker 3
Skrevet

Noen ganger føler jeg at enkelte har lyst til å stenge ned alt for gøy. Har dere tenkt på hva slags konsekvenser hjemmekontor og isolasjon har for folks helse? Det var kanskje nødvendig i starten av pandemien men nå syns jeg det hadde blitt mer skadelig for folk enn korona. Mennesker er flokkdyr det er ikke naturlig for oss å sitte hjemme alene foran en skjerm. Hva skjer med de som ikke har familie og bor alene? Der kontoret er det eneste de får sett noen ansikt til ansikt og sagt hei?

• Liker 15
Skrevet

Nå er jeg faktisk glad for å ha en jobb der det ikke er mulig å ha hjemmekontor. Jeg takler ikke mer isolasjon. Og jeg mener at snart to år inn i corona og med vaksiner, så må vi velge andre strategier. Å øke sykehuskapasitene kunne være en idé… 🧐

• Liker 9
Skrevet

Det er en kompleks situasjon ja.. Den ser nok de fleste av oss. Norge A/S har ikke råd til å gi oss nedstengning med økonomisk støtte. Banken skal inndrive lånet på huset ditt like herlig. Psykisk helse er i fokus etter mye tvungen isolasjon hvor b.l.a den yngre generasjonen brått ble fratatt sosial kontakt. Men opprøret mot dette har pågått lenge og myndighetene vil nødig vise muskler og tvang ser det ut til.

Og oppe i alt dette har vi altså de som arbeider på sykehus som ser situasjonen fra innsiden og som kjenner belastningene på kroppen. De er ikke der noe mer kapable til å gi sengeplasser og behandling enn tidligere. Så man får nok ikke med seg arbeidstakere der på at alt nå er greit og at vi bare skal droppe fokuset, eller hysteriet som noen kaller det..

Skrevet
parmanoia skrev (2 timer siden):

Nå er jeg faktisk glad for å ha en jobb der det ikke er mulig å ha hjemmekontor. Jeg takler ikke mer isolasjon. Og jeg mener at snart to år inn i corona og med vaksiner, så må vi velge andre strategier. Å øke sykehuskapasitene kunne være en idé… 🧐

Det er det som burde vært gjort til å begynne med. Bevilgning av mer penger til å kunne ruste opp sykehusene + skaffe utdanning eller jobber til flere intensiv sykepleiere. Det hadde gitt bedre kapasitet generellt. Det er mye som kunne ha vært gjort på 1,5 år. Ikke ferdigstilt, men noe hadde vært bedre enn idag.

Hva gjør man isteden? Jo legger ned sykehusene for å spare penger.

Nå har vi corona rundt oss. Hva om vi en dag får en sykdom over oss som krever mange flere intensiv plasser? Eller hva om det skjer et større terror angrep enn det vi tidligere har opplevd, hvor det er kanskje hundrevis, om ikke tusenvis som er skadd? Naturkatastrofer kan også skje..

Norge i et nøtteskall.

• Liker 6
  • Opprett ny...