Gå til innhold

Arbeidsledig

vilde

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er snart ferdig med studiene mine, men har ingen jobb å gå til. Har lest at jeg bør melde meg arbeidsledig med engang slik at rentene på lånet ikke begynner å gå. Vil jeg da motta noe støtte(dagpenger) frem til jeg får meg en jobb? Fikk vite av en vennine at jeg må gå på sosialen hvis jeg skal få penger siden jeg ikke har tjent noen penger sist år. Noen som kjenner til regler for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Er ikke sikker på hva grensa er, men du må vel ha tjent rundt 60000 året før for å få dagpenger. Ellers er det sosialen og det er ikke særlig lukurativt.

Jeg anbefaler deg å begynne allerede nå å skrive forespørsel om jobb til bedrifter hvor du kunne tenke deg å jobbe.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg som arbeidssøker med en gang!

Det har ikke tilbakevirkende kraft, men ikke vent i noen uker, selv om du har bevis for at du tok siste eksamen da og da...

Du får dagpenger ut fra det du har tjent siste året, eller snittet av de siste tre årene - alt etter hva som er mest lønnsomt for deg.

Og husk, aetat er arbeidsformidler, det lønner seg å ta en tur innom og pushe på, så blir du kanskje formidlet. De har neppe kapasitet til å ta inititativet, det må du gjøre selv. Men det er mange bedrifter som bruker aetat fremfor vanlig vikarbyrå.

Lykke til med jobbsøking og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! Er utdannet innen IT, så det er ikke så veldig enkelt for tiden :(

Jeg regner med jeg kommer til å flytte til Oslo for å søke jobb, men vet dere om det er enkelt å få seg en midlertidig butikk/cafe/lager/et eller annet jobb på dagtid i Oslo for tiden?

vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CEL ikke pålogget

Hei!

Jeg er også utdannet innen it og har ikke fått meg jobb som det. Jeg søkte på mange jobber, meldte meg på vikarbyrå, men fikk ikke tilslag på noen.

Det kan nok lønne seg å melde seg på forskjellige vikarbyrå, slik at man kan jobbe med noe mens man søker på andre jobber.

Jeg jobber nå med forsikring og har lagt jobbsøkingen på hyllen en periode.

Jeg er litt redd for at jeg skal glemme det har lært og titter av og til om det er noen ledige jobber jeg kan søke på.

CEL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr. ian

Vil bare si at det nå ser mye lysere ut på it-fronten.

Selv Gartner group spår at det til neste år vil nærme seg normalen (kanskje ikke bonanzaen det var før .com, men...).

Så selv om it-rørsla for tiden er som en slækk sekk med poteter er det altså håp :ler:

Det går jo også an å satse for seg selv i mellomtiden :blunke:

I dag er det ikke mye som trengs for å kunne levere en tjeneste innen it - har du en maskin og bredbånd er mye gjort.

Tør jeg spørre hva dere er utdannet som?

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått DPH i Oslo(Nå heter det NITH)

Man får ikke noe tittel der, men jeg er vel it-konsulent da...

Dorian, har ikke du jobb til oss? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr. ian

Hehe, CEL :ler:

Har ikke noe stort firma vi, da.

Ennå :briller:

Men jeg startet for meg selv da jeg ble kicket ut i .com-mørket i fjor, og nå ser det etterhvert litt lysere ut.

Har brukt tiden til å bli enda bedre på det jeg gjør, og det innblikket jeg fikk i hvordan internettselskaper ble drevet før jeg ble sparket har vist meg hvordan jeg IKKE skal drive et selskap :ler:

Og det er greit å vite hvis'n skal rekke å bli millionær (evt. nokså nær) før'n dauer :sjarmor:

dorian :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det blir bedre snart ja.........!

Jeg har en mastergrad snart og håper å finne meg en programmeringsjobb! Har sendt noen jobb søknader, men får alltid svar om at de foretrekker folk med mer erfaring. De fleste stillingsannonsene krever ca 3 års erfaring også nå :(

Men jeg ser også på det som litt skummelt og begynne å jobbe med noe urelevant, da jeg garantert kommer til å glemme mye veldig fort.....

vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet for å få dagpengar er at du har tjent minst 65000 ifjor. Uansett er det lurt å melde seg som arbeidssøkande (det heiter ikkje arbeidsledig lenger....) Eg syns kanskje at å flytte til Oslo for å søke jobb ikkje er så lurt, i allefall dersom du skal betale all husleiga sjølv, det blir du fort blakk av. Ein halv time med toget utanfor Oslo, og du har spart masse peng i husleige. Ellers går det fint an å søke jobb fra kor som helst i landet, dersom du er villig til å betale reisutgifter om du skulle bli inkalla til intervju.

Data-bransjen veit eg ikkje mykje om, anna enn at kjæresten min, som er heilt nyutdanna og har null arbeidserfaring nettopp har fått seg jobb som web-designer! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...