Gå til innhold

Tomannsbolig eller rekkehus?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ønsker ikke enebolig - for mye vedlikehold og ensomt - og ser etter rekkehus eller tomannsbolig. Men jeg har mange fordommer mot tomannsbolig, så spørsmål:

1. Hvis du har bodd i begge, hva er best og hvorfor?

2. Må du være veldig involvert med naboen om du bor i tomannsbolig (pusse opp, ordne hage, vedlikehold, være enig om hudfarge osv)

3. Er det mange konflikter?

Anonymkode: 3ce03...6ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tomannsbolig er det samme som å ha enebolig bare at du må krangle med naboen om alle avgjørelser i tillegg og ikke kan bestemme selv. En værre alternativ enn enebolig. 

I et rekkehus er du somregel del av et sameie eller borettslag og betaler fellesutgifter. Det forenkler det meste rett og slett fordi "sånn er det bare". 

Anonymkode: 94ed4...b1a

• Liker 9
Skrevet

Tomannsbolig er like mye jobb som enebolig, med unntak av at man deler noen av kostnadene på to. Hvordan naboforholdet funker er bingo. Har bodd med mennesker som har vært en viktig ressurs og støtte i vårt liv, i form av godt samarbeid og omsorg, pass av kjæledyr og vanning av planter. Og med mennesker som alltid tolker ting i verst mening, klager om du spiller musikk i normalt volum midt på dagen, ikke er villig til å bidra på noen som helst måte. 

Må si jeg foretrekker leilighet, som jeg nå bor i. Er like mye plass om man finner riktig sted (har 160 kvadrat), og alt er velorganisert. 

Anonymkode: e79a9...2da

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må si jeg foretrekker leilighet, som jeg nå bor i. Er like mye plass om man finner riktig sted (har 160 kvadrat), og alt er velorganisert. 

Jeg ønsker nok primært rekkehus. Vil gjerne ha en liten hageflekk. Har husdyr. 

Anonymkode: 3ce03...6ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tomannsbolig er det samme som å ha enebolig bare at du må krangle med naboen om alle avgjørelser i tillegg og ikke kan bestemme selv. En værre alternativ enn enebolig. 

I et rekkehus er du somregel del av et sameie eller borettslag og betaler fellesutgifter. Det forenkler det meste rett og slett fordi "sånn er det bare". 

Anonymkode: 94ed4...b1a

Skulle inn hit og si dette 😄

Jeg bor i rekkehus og hadde aldri i verden valgt tomannsbolig. 

Anonymkode: 31374...5a9

Skrevet

Etter å ha jobbet med juridiske spørsmål i naboforhold etc så konkluderte jeg raskt med at det aldri skulle bli tomannsbolig på meg. Kan blir utrolig mye frustrasjon og krangling om man ikke kommer overrens med den andre.

Anonymkode: b92de...561

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i tomannsbolig som jeg syns er strålende. Har bare denne ene erfaringen, men vårt naboforhold er veldig bra. Jeg er glad for en partner når noe må utbedres, som man ikke har ved enebolig. Vi har ikke mye kontakt utenom det praktiske, og er uproblematiske familier på begge sider. 

Anonymkode: 6242b...3d7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

klager om du spiller musikk i normalt volum midt på dagen

Det er ingen grunn til å spille musikk så andre hører det i 2021.

Anonymkode: f25d7...705

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rart hvordan det hjemme i hus og hage skal spilles for nabolaget men så fort man går seg en tur er det plugger i ørene så ingen skal høre. 

Jeg har bodd i tomannsbolig tre steder. To ganger var det helt supert mens det siste stedet ble det ett sant helvete. Ingen av stedene var det noe økonomisk samarbeid i fht utgifter, forsikring ol. Jeg vil påstå at hvem du har boende i nabolaget er viktigere enn om det er rekkehus eller tomannsbolig.

Anonymkode: 47a40...9ce

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Ville ikke hatt noe av det. Enebolig er best.

Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Ville ikke hatt noe av det. Enebolig er best.

Helt enig. Bestemme alt selv. Det finnes også mange hus hvor det er minimalt med vedlikehold, f.eks hus på ett plan, hus med  lite vinkler, nytt hus osv.

I nabolag hvor husene ligger litt tett, så blir man ikke mer ensom enn i rekkehus.

Anonymkode: 917e4...fe2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rart hvordan det hjemme i hus og hage skal spilles for nabolaget men så fort man går seg en tur er det plugger i ørene så ingen skal høre. 

Jeg har bodd i tomannsbolig tre steder. To ganger var det helt supert mens det siste stedet ble det ett sant helvete. Ingen av stedene var det noe økonomisk samarbeid i fht utgifter, forsikring ol. Jeg vil påstå at hvem du har boende i nabolaget er viktigere enn om det er rekkehus eller tomannsbolig.

Anonymkode: 47a40...9ce

Man sitter jo ikke i selskap med øreplugger og hører musikk. Tror (vet) også noen naboer er mer opphengt i dette enn andre. 

Anonymkode: 917e4...fe2

• Liker 1
Skrevet

Husk at det også er forskjell på hvordan rekkehusbebyggelse er organisert. Det er tre eierformer. Eierseksjonssameie, borettslag og selveier. De to førstnevnte er godt regulert med lovverk som regulerer vedlikeholdet. Sistnevnte, som en del tror er bra, er egentlig helt håpløst. Her eier du tomt og bygning selv, og du er prisgitt naboene dersom du ønsker felles vedlikehold. 
I tomannsboliger kan man oppleve omvendt problemstilling om man tror det er slik at de to eierne er ansvarlig for eget vedlikehold. Dersom eiendommen er seksjonert og det ikke er vedtekter som regulerer vedlikeholdet, er ansvaret felles. Man kan derfor gå på en skikkelig smell dersom naboen ikke gjør noe og du holder din seksjon fin. Plutselig kommer det krav om at sameiet skal vedlikeholde, og da må du være med å betale for naboen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da jeg og mannen lager og spiser mat liker vi å ha på spotify, og høre på samme musikk, mens vi prater. Når jeg har venninner på besøk har vi alltid på litt bakgrunnsmusikk. 

Bor du alene, uten besøk, står du selvfølgelig fritt til å bruke headet. Om du ønsker. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 15.43):

Da jeg og mannen lager og spiser mat liker vi å ha på spotify, og høre på samme musikk, mens vi prater. Når jeg har venninner på besøk har vi alltid på litt bakgrunnsmusikk. 

Bor du alene, uten besøk, står du selvfølgelig fritt til å bruke headet. Om du ønsker. 

Jeg står fritt til å bruke headset, om jeg ønsker? Jo, takk for det. Spesielt siden det ikke angår deg i det hele tatt, siden du ikke kan høre musikken når jeg bruker headset.

• Liker 1
Skrevet

Bor i horisontaldelt tomannsbolig med felles inngang. Aldri mer! Vi er en relativt rolig barnefamilie, og deler med ei singel dame i førtiåra. Hun er hyperaktiv og skal fikse/ordne ting hele tiden. Bytte dører, hageprosjekter, kjellerprosjekter, legge asfalt, mase på styret i borettslaget - generelt masse styr hele tiden. Vi har to små barn og har faktisk ikke tid til å sysle med vedlikehold 24/7, men hun er så ufattelig intens.

Anonymkode: 2aa0b...3ab

Skrevet

Hadde heller valgt rekkehus eller annen boform med sameie hvor flere bestemmer. 

Anonymkode: 82500...4a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...