Gå til innhold

Frekk unge

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg synes ikke du har noe med å oppdra andres barn på den måten. Jeg tenker det er greitt, og nødvendig,  å gripe inn over for andres barn, når de oppfører seg på en måte som går ut over andre barn, eller dyr eller skader andre mennesker, voksne som barn.

Men at et barn er frekk overfor deg, det tåler du vel? Du er jo voksen.

Denne oppførselen kommer til å skape problemer for barnet, men det er det foreldrenes ansvar å jobbe med, ikke ditt. For alt du vet kan mor og barn ha en utmattende runde med samtaler om dette bak seg, som du ikke kjenner til, og trengte kanskje en liten pause fra det.

Du vet ingenting om hvordan de jobber med dette når du ikke er tilstede, og du har ingenting med å blande deg. 

Anonymkode: 55f25...e8c

Sorry da.

Anonymkode: 474f3...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes ikke du har noe med å oppdra andres barn på den måten. Jeg tenker det er greitt, og nødvendig,  å gripe inn over for andres barn, når de oppfører seg på en måte som går ut over andre barn, eller dyr eller skader andre mennesker, voksne som barn.

Denne oppførselen kommer til å skape problemer for barnet, men det er det foreldrenes ansvar å jobbe med, ikke ditt. For alt du vet kan mor og barn ha en utmattende runde med samtaler om dette bak seg, som du ikke kjenner til, og trengte kanskje en liten pause fra det.

Du vet ingenting om hvordan de jobber med dette når du ikke er tilstede, og du har ingenting med å blande deg. 

Noen som føler seg truffet eller?...

• Liker 6
Skrevet
jordbær86 skrev (1 minutt siden):

Noen som føler seg truffet eller?...

overhodet ikke. Mine barn ville aldri sagt noe sånn. Det betyr ikke at jeg er så fantastisk mye bedre mor enn venninnen til ts. Det kan like gjerne være flaks.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

overhodet ikke. Mine barn ville aldri sagt noe sånn. Det betyr ikke at jeg er så fantastisk mye bedre mor enn venninnen til ts. Det kan like gjerne være flaks.

Ok. Jeg syns hvertfall det var greit å si fra.

• Liker 2
Skrevet

Helt ok å si fra!! 
Jeg setter selv pris på at folk sier fra til min datter om dårlig oppførsel, de gangene det er aktuelt.

Anonymkode: 6d4c9...321

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Visst er det greit å si ifra. Det er hennes hjem, hennes regler.

Er barn frekke så er det helt greit at en sier i fra. En skal ikke finne seg i det selv om det kommer fra barn.

Anonymkode: 13ec9...a4d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Visst er det greit å si ifra. Det er hennes hjem, hennes regler.

Er barn frekke så er det helt greit at en sier i fra. En skal ikke finne seg i det selv om det kommer fra barn.

Anonymkode: 13ec9...a4d

nei, vet du hva det er faktisk ingen ting som heter "mitt hus, mine regler". Ingen har lov til å lage regler om hva andres barn skal spise.Eller hva andre voksne skal spise for den saks skyld. Det er et menneskerettsbrudd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

j[...]

Med mindre det er diagnoser eller helt spesielle hensyn som gjør at innblanding fører til mer problemer, er jeg helt uenig.

Om jeg har hatt en utmattende runde samtaler med mitt barn uten effekt, - nettopp da er det jeg elsker når noen andre voksne også gir beskjed. Hvis det jeg sier ikke gjør noe inntrykk, så hjelper det ingenting at alle andre rundt barnet later som om de synes den ugreie oppførselen er helt grei. En voksen beskjed om at slik sier man ikke/det var ikke noe hyggelig sagt, viser barnet at det ikke bare er mamma som reagerer.

Hvis jeg jobber med å få bort en atferd, så er det jo nettopp fordi at jeg vil barnet skal skjønne sosiale spilleregler sammen med andre. Da er ikke barnet tjent med at andre lar henne få være ufordragelig uten noe motstand.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du er sikkert en mamma som mener dine barn aldri gjør noe galt. Hva om en lærer irettesetter barnet ditt eller innkaller til møte pga noe ditt barn har gjort? Er det innafor? Kun pga det er lærer? Eller er det feil å? Andre mennesker er folk de også, på samme måte som DU ikke liker frekke og ufine voksne, noe du garantert hadde sagt noe imot. Så finns det oppegående mennesker som ikke setter pris på frekke barn også, de voksne fortjener respekt på lik linje med andre.

Anonymkode: fab7e...849

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er sikkert en mamma som mener dine barn aldri gjør noe galt. Hva om en lærer irettesetter barnet ditt eller innkaller til møte pga noe ditt barn har gjort? Er det innafor? Kun pga det er lærer? Eller er det feil å? Andre mennesker er folk de også, på samme måte som DU ikke liker frekke og ufine voksne, noe du garantert hadde sagt noe imot. Så finns det oppegående mennesker som ikke setter pris på frekke barn også, de voksne fortjener respekt på lik linje med andre.

herregud for en dikting. Nei, jeg tror ikke mine barn aldri gjør noe galt. Det er ingenting i det jeg har skrevet som gir deg grunnlag for å tro det. Men jeg oppdrar dem etter oppdragelsesprinsipper som jeg bestemmer og setter ikke pris på at andre prøver å oppdra dem etter andre prinsipper. Et av disse prinsippene er at barn skal lære seg selvregulering i forhold til mat, så hos meg blir innblanding i barnas spising svært dårlig mottatt. Men jeg ville ikke gjort som venninna til ts og blitt sur, jeg ville overstyrt ts med å fortelle barnet at ts ikke bestemmer hva barnet skal spise.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En god forelder og oppdrager ville evnet å sette pris på at andre voksne rundt barnet korrigerer barnets adferd når adferden er negativ. 
Når foreldre ikke toler det, slik som dette tilfellet ts beskriver, så tyder det mye på at forelder føler skam over å ikke klare oppdrageroppgaven selv. Skam over å feile som oppdrager. Dermed setter man piggene ut. 

Anonymkode: c41ee...586

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

herregud for en dikting. Nei, jeg tror ikke mine barn aldri gjør noe galt. Det er ingenting i det jeg har skrevet som gir deg grunnlag for å tro det. Men jeg oppdrar dem etter oppdragelsesprinsipper som jeg bestemmer og setter ikke pris på at andre prøver å oppdra dem etter andre prinsipper. Et av disse prinsippene er at barn skal lære seg selvregulering i forhold til mat, så hos meg blir innblanding i barnas spising svært dårlig mottatt. Men jeg ville ikke gjort som venninna til ts og blitt sur, jeg ville overstyrt ts med å fortelle barnet at ts ikke bestemmer hva barnet skal spise.

Oisann. 
Når man leser slikt så forstår man mer av de utfordringene man finner i barnehage/skole i forhold til barn i dagens samfunn. 

Anonymkode: c41ee...586

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

It takes a village to raise a child. Selvsagt har vi andre noe med å si ifra når foreldrene ikke klarer å oppdra dem selv. Drittunger får vanskelige liv, hyggelige unger får enklere liv. 

Anonymkode: b1434...8f9

• Liker 4
Skrevet

Det kreves en landsby å oppdra et barn. Jeg setter pris på konstruktive tilbakemeldinger på mitt barns oppførsel. Ikke rart lærere er fortvilet over alle "prinser" og "prinsesser" som er vant til å få ture frem som de vil. Og foreldre som unnskylder alt barna gjør. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja oisann du, du selv som sier at ditt barn «ikke sier sånne ting». Så jo, det grunnlaget gav du meg på en ganske stor tallerken. 
 Har jobbet i skole og bhg og vet at barn oppfører seg annerledes der enn i hjemmet;) TS sa heller aldri at hun tvang barnet til å spise, men at hun ikke lager ny mat. Barn har genuin frykt for ny mat i en hvis alder, så der er vi enig mtp utdanningen jeg har på feltet.

Du får ha dine meninger, så kan jeg/vi ha våre ifht tilsnakk/irettesettelse. Lykke til

• Liker 2
Skrevet

Et av disse prinsippene er at barn skal lære seg selvregulering i forhold til mat, så hos meg blir innblanding i barnas spising svært dårlig mottatt. Men jeg ville ikke gjort som venninna til ts og blitt sur, jeg ville overstyrt ts med å fortelle barnet at ts ikke bestemmer hva barnet skal spise.

Det er greit nok, men hovedfokuset mitt ville likevel vært at man sier ikke «bæsj» til maten selv om man ikke trenger spise den.

Akkurat som jeg ville korrigert om det var mitt barn som sa TS var stygg på håret, selv om barnet selv ikke trengte klippe seg slik. 

• Liker 1
Skrevet
Hactar skrev (3 minutter siden):

Det er greit nok, men hovedfokuset mitt ville likevel vært at man sier ikke «bæsj» til maten selv om man ikke trenger spise den.

Akkurat som jeg ville korrigert om det var mitt barn som sa TS var stygg på håret, selv om barnet selv ikke trengte klippe seg slik. 

det er jeg enig i. Men jeg ville ikke sagt til noen andres barn at "slikt sier man ikke her i huset", for det er bare en dusteregel som ikke gir barnet veiledning. Jeg ville sagt hva jeg føler når maten min blir kommentert på den måten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

nei, vet du hva det er faktisk ingen ting som heter "mitt hus, mine regler". Ingen har lov til å lage regler om hva andres barn skal spise.Eller hva andre voksne skal spise for den saks skyld. Det er et menneskerettsbrudd.

Jeg har da ikke tvunget noen til å spise. Men man spiser det man får servert eller lar være. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mange ganger må jeg si at jeg ikke har tvunget noen til å spise? Jeg serverte til og med noe som moren hadde sagt før at barnet liker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er jeg enig i. Men jeg ville ikke sagt til noen andres barn at "slikt sier man ikke her i huset", for det er bare en dusteregel som ikke gir barnet veiledning. Jeg ville sagt hva jeg føler når maten min blir kommentert på den måten.

Å joda. Barnet lærer at det ikke kan ture fram som det vil når det ferdes ute i samfunnet og hos andre. Barnet lærer også at det er noe som heter folkeskikk. Men man kan godt ta med siste setningen din for å forklare hvorfor man ikke "sier slikt i dette huset".

Anonymkode: 1f76c...619

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...