Gå til innhold

Frekk unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren til min veninne sier mye stygt. Inviterte dem på middag og da sa hun æsj dette liker jeg ikke, det smaker bæsj. Veninnen min sa ikke noe til henne så jeg sa at sånn sier man ikke og her i huset spiser man det man får servert. Da rekte hun tunge til meg. Men veninnen min ble fornærmet på meg da jeg sa fra til ungen hennes og de ble ikke lenge etterpå. Hun kan også finne på å si at jeg har stygg genser, er stygg på håret osv... Prøvde å snakke med veninnen min om det men da ble hun sur og sa at jeg trengte ikke å si noe om det, for jeg viste nemlig ingenting om å ha barn da jeg ikke har barn selv. Hva gjør man i en sånn situasjon? Jenta er 6 år.

Anonymkode: 474f3...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde fortsatt å sette grenser når barnet er på besøk i mitt hus. Ut over det kan du ikke gjøre noe med at du har en venninne som ikke oppdrar barnet sitt. Og når venninnen din svarer at du ikke skal si noe, fordi du ikke har barn, så kan du si at du kan noe om folkeskikk og høflighet, og at du forventer det av besøket ditt. 

• Liker 36
Skrevet

Jeg synes det er helt ok å si ifra til barn på besøk at de ikke kan snakke sånn hos meg. Men man tvinger ikke andres unger til å spise mat de ikke liker, det må de (og foreldrene) få bestemme selv (men greit å si at de ikke får si æsj om maten din)

Anonymkode: 273b1...c2d

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er helt ok å si ifra til barn på besøk at de ikke kan snakke sånn hos meg. Men man tvinger ikke andres unger til å spise mat de ikke liker, det må de (og foreldrene) få bestemme selv (men greit å si at de ikke får si æsj om maten din)

Anonymkode: 273b1...c2d

Ja enig i det. Nei tvinger ikke, men lager heller ikke noe annet hvis hun liker maten min. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja enig i det. Nei tvinger ikke, men lager heller ikke noe annet hvis hun liker maten min. 

Ikke liker

• Liker 1
Skrevet

Du gjorde alt riktig TS. Du er bedre morsemne enn din venninne. Ingen barn burde snakke på den måten. 

Anonymkode: f119f...b86

• Liker 15
Skrevet

Venninnen din evner ikke å oppdra barnet sitt skikkelig. Du gjorde ikke noe feil her. 

Anonymkode: c41ee...586

• Liker 11
Skrevet

Møt henne uten barnet tilstede...

Anonymkode: 6c067...3bf

• Liker 1
Skrevet

Stakars jente. Som har en mor som ikke setter grenser. Et av mine barn hadde/har en slik venn. Denne vennen har virkelig slitt med å holde på venner, og foreldre nekter å ha ungen på besøk. Mora skylder på alle andre sine barn når hen ikke oppfører seg. Feks bokser pappaer i tissen, velter møbler osv. 

Feks en gang mitt barn begynte å hoppe i sofaen hjemme, sa jeg til hen at det der vet du ikke er lov, så to sekunder etter begynte dette barnet å hoppe i sofaen. Og jeg sa: jeg sa akkurat fra at det ikke er lov å hoppe i sofaen, og det gjelder deg også. Mora ble drit sur, og sa jeg ikke måtte si sånn, da ville hen ikke komme på besøk, da sa min mann at tåler hen ikke det, så vil vi ikke ha hen på besøk. Jeg sa til og med fra i en vennlig tone og ikke streng i det heletatt. 

Dette barnet har da i tenårene slitt med srlvtility og endel ensomhet og problemer med å passe inn. Men når man tar vekk det som ikke fungerer bra iht oppførsel, så er hen et godt barn også. Men blir liksom hele tiden fortalt av foreldrene at dårlig oppførsel er bra og riktig. Og alt dette har ført hen til lettere rusmisbruk, og dropping av skole. 

Så blir veldig bekymret for dette barnet i ditt tilfelle, når jeg hører hvordan mora reagerer på dårlig oppførsel

Anonymkode: c4cfd...c3e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datteren til min veninne sier mye stygt. Inviterte dem på middag og da sa hun æsj dette liker jeg ikke, det smaker bæsj. Veninnen min sa ikke noe til henne så jeg sa at sånn sier man ikke og her i huset spiser man det man får servert. Da rekte hun tunge til meg. Men veninnen min ble fornærmet på meg da jeg sa fra til ungen hennes og de ble ikke lenge etterpå. Hun kan også finne på å si at jeg har stygg genser, er stygg på håret osv... Prøvde å snakke med veninnen min om det men da ble hun sur og sa at jeg trengte ikke å si noe om det, for jeg viste nemlig ingenting om å ha barn da jeg ikke har barn selv. Hva gjør man i en sånn situasjon? Jenta er 6 år.

den ungen har tydeligvis ikke grenser hjemme. Mora ble sur fordi du sa ifra og lar bare ungen holde på slik... Da vet du hvor jenta har oppførselen sin fra

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke mye oppdragelse der? Men å spise det du har kan du ikke påtvinge noen. Når du ikke har barn så forstår ikke du at voksenmat ikke alltid passer barn?

Anonymkode: 8506f...273

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke mye oppdragelse der? Men å spise det du har kan du ikke påtvinge noen. Når du ikke har barn så forstår ikke du at voksenmat ikke alltid passer barn?

Jo jeg forstår at voksenmat ikke alltid passer for barn, jeg kjenner flere barn også. Og man kan forstå det selv om man ikke har barn selv. Jeg ville aldri servert hummer, blåskjell eller annen voksenmat med barn på besøk, men nå spiser jeg ikke det selv heller da. Var ikke typisk voksenmat hellercdet jeg serverte, det var spagetti med kjøttsaus. Det jeg mente med å spise det man blir servert var at hvis man ikke liker maten som blir servert så lager jeg heller ikke noe annet. Jeg gidder ikke å lage masse forskjellig mat som bare blir kastet, har ikke råd til det heller. Men jeg tvinger ingen til å spise. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skulle man ikke forstå det når man ikke har barn? Man har da vært barn selv også. Tror ikke hun mente å tvinge, men at hun heller ikke serverer noe annet en det hun har laget.

• Liker 3
Skrevet

Ikke noe spisetvang her altså. Bare beskjed om at man spiser det som blir servert eller lar være.

• Liker 1
Skrevet

Ditt hus, dine regler, så enkelt er det. Man trenger ikke å ha barn for å si ifra til barn når de ikke oppfører seg greit. Jenten er bare 6 år, men burde da ha lært litt folkeskikk i løpet av de 6 årene, som f eks det at har man ikke noe fint å si, så sier man ikke noe i det hele tatt. 

Jeg reagerer mer på venninnen din som ble sur og fornærmet på deg, og sier til deg at du ikke skal si noe fordi du ikke har barn selv. Du har all rett til å si noe når de er i ditt hjem. Du tvang ikke akkurat jenten til å spise maten. Så la venninnen din være sur, men fortsett å si ifra, vennlig men strengt, til jenten når hun kommer med stygge kommentarer. 

• Liker 5
Skrevet

Hatt besøk av samme type. Moren jobbet i barnehage og hadde en konstant baby stemme ovenfor barnet. Barnet  var rappkjeftet hadde null respekt for voksne evt følte seg ikke sett,skjønner det, blir jo snakket til som en baby konstant. 

Anonymkode: 01074...8c7

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Du kunne jo spurt ungen om hun har smakt bæsj noen gang, siden hun kunne vite det.

Mest sannsynlig ville hun svart nei. Så kunne du ha sagt, at det hadde ikke du heller, at du aldri hadde servert det, og aldri kom til å gjøre det heller.

Endret av Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 17.13):

jeg synes ikke du har noe med å oppdra andres barn på den måten. Jeg tenker det er greitt, og nødvendig,  å gripe inn over for andres barn, når de oppfører seg på en måte som går ut over andre barn, eller dyr eller skader andre mennesker, voksne som barn.

Men at et barn er frekk overfor deg, det tåler du vel? Du er jo voksen.

Denne oppførselen kommer til å skape problemer for barnet, men det er det foreldrenes ansvar å jobbe med, ikke ditt. For alt du vet kan mor og barn ha en utmattende runde med samtaler om dette bak seg, som du ikke kjenner til, og trengte kanskje en liten pause fra det.

Du vet ingenting om hvordan de jobber med dette når du ikke er tilstede, og du har ingenting med å blande deg. 

Anonymkode: 55f25...e8c

Skrevet

Jeg har en mindre pen datter, men hun kan folkeskikk. Nå skal jeg fortelle en historie om to føll. Føll you twice

Anonymkode: 026d3...15f

• Liker 1
Skrevet

Haha jeg har en på straks 6 år som kan si sånn «æsj jeg liker ikke det», altså han er så kresen at jeg blir helt svett .. Men mine nærmeste venner og familie vet at dette er sårt og vanskelig, kanskje mest for meg, så det er ikke noe tema. Han oppfører seg alltid når vi er borte, men her hjemme har han feks begynt med styggefingeren i tide og utide. Men tro du meg, dette er daglige kamper altså, både når det gjelder «vi sier ikke æsj til mat» og «det er ikke lov til å vise den fingeren». Men noen unger er bare så jævla shittkids i den alderen, men de er jo samtidig helt utrolig fantastiske og morsomme og herlige og gjør livet verdt å leve. 

Men jeg tenker sånn at når man har blitt 6 år så er det lov at du sier i fra at man ikke skal gjeipe og si æsj osv. Det hadde vært helt innafor om noen sa ifra til min også. Jeg elsker’n, men av alle mine tre barn så er han den som gir meg mest grå hår også 🥰 

Anonymkode: 85759...16e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...