Gå til innhold

Penger...


Gjest i villrede

Anbefalte innlegg

Gjest i villrede

Har begynt å tenke litt på julegaveinnkjøpet, har skrevet en liste med forslag til hva familiemedlemmene skal få. Er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det økonomisk sett...

Fra min familie får vi vanligvis dyrere/flere gaver enn fra mannens side. Særlig gjelder dette fra hans tre (yngre) søsken, i forhold til fra mitt søsken.

Har i tidligere år prøvd å være "rettferdig", dvs kjøpte ca like dyre gaver til alle søskenene våre. Hvis vi skulle legge oss på min familie sitt "ntivå", vil det bli veldig dyrt, men hvis vi legger oss på hans søskens nivå, vil det kanskje virke litt "urettferdig" overfor mitt søsken (m fam), som får en mye billigere gave enn de de gir bort.

Synes dette er litt vanskelig, jeg.

VET at det er "tanken som teller", og at det blir litt feil å regne allt i kroner og øre. Samtidig så vil jeg gjerne gjøre alle til lags, slik at ingen føler seg verken forbigått, nedprioritert eller forlegne...

Noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg litt igjen her ja.

Har en svoger som kjøper mye dyrere presanger enn det vi pleier. Men har egentlig funnet ut at det blir opp til ham, han vet at vi ikke kjøper så dyre presanger, så hvis han vil det, får han gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper julegaver etter vår lommebok. Min bror kjøper alltid mye dyrere gaver til oss enn vi gir han, men det får være hans valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det samme problemet.... :roll:

Min svoger er ungkar, sjømann og har det veldig greit økonomisk....han gir gjerne dyre gaver!! Gøy det, for han må jo få lov til å bruke pengene sine slik han vil!!

Vi derimot har IKKE anledning til å bruke så mye på gaver!!Han gir gjerne mellom 500-1000 kr pr person ( det samme gjør svigerforeldrene mine...) mens vi gir max 200 pr person!! Syns det er fair at en gir etter hva en har anledning til å gi!! Men vi gjør ikke forskjell på noen!!Dvs at alle søskene våre får gave for ca samme summen. Ikke nødvendigvis helt likt, men 50-100 kr i pluss eller minus er ok.

Jeg kommr selv fra en familie der pappa valgte familien forann jobb, så vi har alltid levd veldig økonomisk!! Dvs at vi har aldri og kommer aldri til å få så dyre gaver fra mine foreldre som min manns foreldre. Men vi gjør aldri forskjell fordet.

Gjør for all del slik du føler er riktig!! Vi er jo alle ulike :Nikke:

Klem fra Lena :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye en gir, kommer jo også an på hvor mange en gir til.

Med alle nieser, nevøer, søsken på begge sider, foreldre og besteforeldre, er vi 20 stk! Og med våres økonomi bruker vi sånn ca 200 kroner per gave. Om noen gir dyrere gaver enn andre synes jeg er helt greit, da en gir gaver etter hva man har råd til selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har delt økonomi jeg og sambo (med unntak av alle fellesutgifter vi deler på).

Så vi har løst det sånn at sambo kjøper gaver til alle på sin side, eller ihvertfall betaler, og jeg på min. De er færre og kjøper dyrere gaver. Vi er mange flere og det blir litt rimligere gaver. Så vi bruker omtrent like mye på gaver hver da.

Sånn gjør vi det til bursdager også. De er nesten ingen, mens nærmeste familie hos meg er 20 stk. Kan ikke ta av helt til jul da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_trådstarter_*

Takk for fine innspill!

Ja, selvfølgelig må man tilpasse til egen lommebok, helt enig i det.

Tror at jeg går for en liten "skjevdeling" i år. Det kan jo også begrunnes i at det er flere på hans side som skal ha gave enn på min. Ikke helt lett dette her. Vil virkelig ikke skuffe noen, eller være urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har avtalt med mine søsken om kr 200,- og samme beløp til svigerinnen.

Broren min kjøper for kr 200,- til oss, men for kr 300,- til svogerene etter avtale med sin svigerfamilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før betydde det ikke så mye for meg hvor mye jeg ga rundt meg..

Men nå har jeg 9 tanteunger og to barn selv, så nå har vi avtalt

beløp..

Vi lå på 200,- en stund, men i år ville søsteren min senke beløpet

til 150,-

Jeg syntes det er helt ok.

Men det ble et helvete med den eldste søsteren vårs..

Hun tenker mer på beløpet en det som er i pakken..

:roll:

Til foreldre og besteforeldre er jeg ikke så nøye på prisen..

Fra 100,- opp til 400,-

Venninner og venners barn er det bare en liten gave på en ca 100,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor familie. Etter avtale så skal vi bruke maks 100,- pr gave til mine søsken ( og de på oss ) og tantebarn.

Før gikk det opp i både 200,- og 300,-.

Vi kjøper litt dyrere gaver til mine foreldre, hans foreldre, hans søster m/ mann og barn, og hans bestemødre.

Og i tillegg til det så har vi har 3 barn.

Det blir en del penger det.....

Kjøp etter lommeboken. Det er tross alt tanken som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper for 1000,- til hvert av barna våre, 500,- til foreldre, søsken og nieser, 100-150,- til venners barn. Veninnegaver legger jeg på 200+. Det går med andre ord ca 7500,- på gaver.. Gosh!! Nå ble jeg skremt. Har aldri regnet det sammen.

Det skal sies at jeg allerede har startet med julegaver da, for å dele kostnadene litt utover.. Skal jo ha litt penger til julepynt og mat også.. (og vi har IKKE høye lønninger.. ca 400' hver)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kunstner og alle får hjemmelavet gaver, det kan være alt fra sæber, til strikke ting mm. Alle i familien sætter faktisk pris på de hjemmelavet gaver jeg gir, de mindste ungerne får legettøj indkøbt på butikken men selv de kan få et hjemmelavet ting av og til, har svigerforældre som bruger mange tusinde på hver, og min forældre bruger mye mindre, alle i familien har fået besked fra min side at mit synspunkt på jule er det er børnenes dag, og jeg er ligeglad med gaver til mig selv, nu har vi jo også en bunke unger så der ryger nogen penge på det jule halløjsa, HVOR BLEV DER AV AL JULE KOSEN ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sesselja

Vi kan også overføre ideen fra kalendertråden til julegavespørsmålet: istedet for å gi vekk materielle ting kan vi gi opplevelser. Det kan selvsagt koste like dyrt som en gjenstand (massasje eller fallskjermhopp er ikke billig...), men det kan like gjerne være rimelig eller gratis i kroner, men koste mer i innsats. Det kan være alt fra barnevaktsitting eller snømåking til en invitasjon til en konsert eller en rødvinskveld i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfat i.i

jeg og mine søsken gir for 150,- til hverandre, men spleiser så det blir noe ut av det.

mormor og bestefar, en tante og de vi feirer jul hos får for ca 75/150 hver. foreldre litt opp og ned, kanskje 400 tilsammen, der hender det også at vi spleiser så de får en litt større ting. kjøper til 2 venninner, rundt 200 til hver.

mest penger går det på sambo, fra 1000 og oppover ---)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir i forhold til vår lommebok, og får i forhold til givers lommebok. Slik har vi holdt på i alle år og det fungerer fint slik. Til nevøer og nieser forsøker vi å holde oss på samme nivå på alle sammen. Det betø litt opptrapping på den enen siden, og nedtrapping på den andre siden. Tok det over et par år så nå er det jevnt.

Vi har kuttet ut alle "dille gaver", til venner, fjerne tanter, og venners barn. Synes det blir så mye styr og mas i forhold til kosen med jul.

Endret av Snuppelure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg studerer, og har satt av 2000kr til julegaver i år. Jeg har ingen søsken, men planen er at det skal gå 600 kr til samboer, 250 til mamma og 250 til pappa (eller 500 tilsammen, kommer an på hva jeg finner på å kjøpe til de), 150 til besteforeldre, 100 til en nær tante av meg og ca 100-150 til hennes datter. Resten går til noen venninner av meg.

Skulle gjerne lagt i mer penger til gaven til samboeren, men jeg får se hva jeg får tatt meg råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pappas side har vi sluttet å gi gaver til nieser og nevøer, nettopp fordi vi er 25 av de. Farmor/mormor gir selvsagt til alle, men tanter og onkler gir ikke sine tante og onkelbarn. Jeg synes det er helt greit. Ettersom det ble så mange gaver ble det bare billig dritt likevel, bedre at de kan bruke pengene på finere gaver til barn/ektefeller da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Til mamma, stefar, 3 søsken og mormor bruker jeg ca 300 på hver. Øvrig familie bruker jeg ca. 100.

Endret av GrønnSky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ca 300-500 på foreldre.

Våre søsken får ingenting, for vi har blitt enige om å gi til barna i stedet. Tantebarna mine får 200, de er seks stk. Hans ene nevø får 300+.

Besteforeldre får 200-300.

Venner, eller venners barn får ca 100.

Vi har bare en inntekt, og sist i køen står vår egen familie :roll: Det betyr at det sjelden er penger igjen til gaver til hverandre, og ofte får vår egne barn for mindre enn det vi gir til tantebarn :tristbla:

Jeg skulle endret på det, og prioritert mine nærmeste. Men det å prøve og foreslå litt mindre gaver har ingen i familien forståelse for, for de har mye bedre økonomi enn oss. Litt sårt når vi feirer jul sammen, og våre unger får en lite ting av oss, mens deres unger får ski, pc-spill, stereoanlegg osv av sine foreldre :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...