Gå til innhold

Når er det absolutt tidligste man kan få NIPT-test?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er over 38 og får gratis fosterdiagnostikk; når er det absolutt tidligste man kan få tatt NIPT-test i det offentlige? 
Evt, er det andre tester som kan taes tidligere for å få svar på kromosomavvik?

Anonymkode: 868ab...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Testen kan tas fra uke 10, det finnes en annen test som ikke er lovlig i Norge som kan tas i uke 9

Anonymkode: 963da...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Testen kan tas fra uke 10, det finnes en annen test som ikke er lovlig i Norge som kan tas i uke 9

Må man da spesifikt spørre om å få den tatt i uke 10? 
Hva er den testen som kan tas fra uke 9?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Må man da spesifikt spørre om å få den tatt i uke 10? 
Hva er den testen som kan tas fra uke 9?

Jeg vet ikke om du må spørre om det, jeg er ikke gammel nok til å få den dekket av helsevesenet, så det har jeg ikke satt meg inn i. Testen som kan tas fra uke 9 heter Panorama, det er tydeligvis den samme som tilbys i Norge, men vi får den ikke før uke 10.

Et tips: det er lettere å søke på internett selv det enn å vente på svar på et nettforum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En risk med å ta testen så tidlig som overhodet mulig er at det kan hende de ikke får nok foster-dna i  blodprøven og dermed ikke kan tolke resultatet. Og det kan ta en stund å få svar før du eventuelt finner ut at du må ta ny test. 

Hvorfor vil du ta den så tidlig så mulig? Om det avdekkes noe, må du uansett gjennom flere undersøkelser (risken for falsk positiv gjør at man likevel tar fostervannsprøve), og om det er noe alvorlig får du innvilget abort selv om du er forbi 12 uker. Om du bare vil vite om alt er bra så fort som mulig ville jeg tatt ultralyd i mellomtiden og tatt NIPT når det er rimelig sikkert de faktisk kan få ut et svar. 

Anonymkode: 13743...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...