Gå til innhold

Gynekolog - hva er det dere spør om?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har time til gynkolog neste uke, og har sett flere her skrive at de har vært hos gynekolog for å undersøke sjansene man har til å bli gravid. Er derfor jeg skal dit også.

Jeg lurer på om noen her har noen tips til hva jeg burde sikre meg at blir gjort, og spurt om? Jeg vil be om innvendig ultralyd for å sjekke eggstokker, men hva kan egentlig undersøkes på den måten? Hvor mange egg man har totalt eller i en syklus? Burde jeg be om blodprøve, og hva sjekkes evt. i en blodprøve?

Andre ting jeg burde sikre meg blir gjort?

Anonymkode: 71012...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor går du egentlig til legen og bruker masse penger på noe som egentlig er unødvendig? Du er vel en frisk, normal kvinne, og det er ikke mye vits å kaste bort penger på å undersøke en frisk kropp FØR eventuelle problemer har oppstått?

Hvor lenge har du prøvd å bli gravid egentlig? En uke? Har det gått ett år så kan jeg skjønne denne gynekologundersøkelsen, men hvis ikke... ingen vits. 

Anonymkode: 0a745...e27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor går du egentlig til legen og bruker masse penger på noe som egentlig er unødvendig? Du er vel en frisk, normal kvinne, og det er ikke mye vits å kaste bort penger på å undersøke en frisk kropp FØR eventuelle problemer har oppstått?

Hvor lenge har du prøvd å bli gravid egentlig? En uke? Har det gått ett år så kan jeg skjønne denne gynekologundersøkelsen, men hvis ikke... ingen vits. 

Jeg er 40, og har prøvd i snart fem måneder....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har dere prøvd uten å få det til?

Anonymkode: 2480a...721

Blir snart fem måneder. Siden jeg er 40, føler jeg at jeg ikke har noe tid å miste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er 40, og har prøvd i snart fem måneder....

Er mannen sjekket ut?

Er rimeligere og raskere enn å gå rett til gynekolog. 

Anonymkode: 324bd...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er mannen sjekket ut?

Er rimeligere og raskere enn å gå rett til gynekolog. 

Anonymkode: 324bd...a74

Ja, det er ikke noe feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva vet du om undersøkelsen er unødvendig eller ei?

Anonymkode: 76ac7...dba

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For et elendig svar! Det kan være ulike grunner til at man vil sjekke. F.eks uregelmessige blødninger, manglende eggløsning, smerter +++. Også er det faktisk HELT NORMALT både som kvinne og mann å være redd for at man ikke kan bli gravid. Da er det jo greit med en betryggende sjekk for å sjekke at alt er ok. 

Anonymkode: c7362...424

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge gynekologen vet hvorfor du kommer tror jeg ikke du må be om noe spesielt, da gjør vedkommende de undersøkelsene som er nødvendige.

Jeg fikk henvisning til gynekolog etter å ha prøvd i bare cirka et halvt år (og var under 30), men da helt uten eggløsninger så jeg overbeviste legen om at det ikke var reell prøving, og da tok gynekolog innvendig UL. Oppdaget PCO og vi ble enige om tiltak ut fra det, men hadde alt sett fint ut regner jeg med det hadde blitt tatt flere prøver og at gynekologen hadde informert meg om veien videre. 

Anonymkode: adc4f...3bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

For et dumt svar! Om TS vil ta en gynekologisk sjekk og se om ting er ok inni der så er da ikke det på noen måte farlig hverken for henne eller deg? Sannsynligvis går hun også privat altså påvirker det ikke deg i noen grad. Ikke alle har lyst eller tid til å prøve i et år før de sjekker, hva om noe ER galt da, da har man "kastet bort" et helt år med unødvendig prøving og det psykologiske nedturene det kan føre med seg. Spesielt om man er litt eldre - er man 23 liksom så tenker jeg man har tid til å prøve først men det vet ikke du om TS.

Jeg sjekket meg lenge før vi tenkte å prøve, og ja det var vits! Jeg ville vite hvordan jeg lå an, om jeg hadde tid til å vente 2-3 år til eller om vi burde starte prøving snart. Så det er mange andre grunner enn "har forsøkt ett år og ble ikke gravide" for å ta en gynekologisk undersøkelse. (For å ikke snakke om grunner som uregelmessig mens, smerter osv)

Anonymkode: 729da...2f6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har du bestilt fertilitetssjekk eller bare en vanlig gynekologisk undersøkelse? Om det bare er vanlig undersøkelse ville jeg sagt at det er pga prøving på å bli gravid og spurt om de kan sjekke eggreserver og slike ting som de pleier å sjekke for å se på fertilitet. Er det fertilitetsjekk så har de jo mange faste ting de sjekker inkl. blodprøver osv så da trenger man ikke huske å spørre om noe spesielt :)

Anonymkode: 729da...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...