AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #1 Del Skrevet 4. november 2021 Har lest at så mye som 80-90% av eggene etter 38-årsalderen kan være av dårlig kvalitet, og enda flere rundt 40 og etter. Likevel så leser jeg iblant om kvinner i denne alderen som blir gravide både en og flere ganger på kort tid, og får friske barn. Betyr det at dette med eggkvalitet kan variere en del, også blant oss over 38? Eller er det bare flaks om en på over 38 blir gravid på kort tid? La oss si at en kvinne på 39 blir gravid på første forsøk, får et friskt barn. Og så prøver på nr. to ett år etter, og igjen blir gravid ganske raskt? Vil det bety at den kvinnen har bedre kvalitet på eggene enn de fleste på sin alder, eller at hun har ekstremt flaks? Anonymkode: 4c891...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Del Skrevet 4. november 2021 Nå er ikke jeg ekspert, men jeg tipper det er veldig individuelt ja Det sies jo at rundt 38 er da det virkelig begynner å falle i eggkvalitet, men det er jo fakta at mange kvinner i verden har fått barn lenge etter det. Kjenner selv flere som har fått barn 40+, både planlagte og uplanlagte, og før prevensjonens tid fikk kvinner barn så lenge de var fruktbare. Min tippoldemor fikk min oldemor som 47-åring for eksempel (hun fikk forøvrig 3 av 5 barn etter fylte 40). Så rent statistisk er det slik at eggkvaliteten blir dårligere med alderen ja, men så finnes det alltid unntak. Man vet ikke før man har prøvd Anonymkode: dd4a1...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #3 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå er ikke jeg ekspert, men jeg tipper det er veldig individuelt ja Det sies jo at rundt 38 er da det virkelig begynner å falle i eggkvalitet, men det er jo fakta at mange kvinner i verden har fått barn lenge etter det. Kjenner selv flere som har fått barn 40+, både planlagte og uplanlagte, og før prevensjonens tid fikk kvinner barn så lenge de var fruktbare. Min tippoldemor fikk min oldemor som 47-åring for eksempel (hun fikk forøvrig 3 av 5 barn etter fylte 40). Så rent statistisk er det slik at eggkvaliteten blir dårligere med alderen ja, men så finnes det alltid unntak. Man vet ikke før man har prøvd Anonymkode: dd4a1...aa1 Har prøvd i noen måneder selv nå uten å lykkes,men jeg er vel for utålmodig. Kanskje alle mine egg har for dårlig kvalitet, aner ikke. Har kun fått undersøkt eggreserver, at de var gode i forhold til min alder. Det er kanskje kun de som går veien om prøverør som virkelig får sjekket kvaliteten på eggene? De må kanskje tas ut for at det kan sjekkes? Anonymkode: 4c891...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har prøvd i noen måneder selv nå uten å lykkes,men jeg er vel for utålmodig. Kanskje alle mine egg har for dårlig kvalitet, aner ikke. Har kun fått undersøkt eggreserver, at de var gode i forhold til min alder. Det er kanskje kun de som går veien om prøverør som virkelig får sjekket kvaliteten på eggene? De må kanskje tas ut for at det kan sjekkes? Anonymkode: 4c891...589 Jeg ville oppsøkt hjelp etter 6 måneders prøving (er vel anbefalingen etter fylte 35 år), men ikke stresset noe mer før den tid Det er normalt at det kan ta opp mot et år selv for par i sin mest fertile alder, så det er helt normalt prøve «noen måneder» uten at det er noe galt. Men jo, risikoen for at flere av eggene dine er av dårlig kvalitet øker jo med alderen, men hvor mange egg det gjelder og hvordan situasjonen er for deg blir jo umulig å si. Anonymkode: 29a40...42a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg er gravid og er 38 år, jeg ble det etter et halvt år med prøving Anonymkode: 25f72...740 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjema Skrevet 4. november 2021 #6 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) Statistikken sier at det er vanskeligere for personer over 38 å få barn og at kvaliteten er dårligere. Selvfølgelig er det unntak. Noen på 40 har fine egg, noen på 25 har dårlige egg. Man kommer uansett ikke unna at gjennomsnittet og statistikken er som den er, så man må ha litt flaks om eggene er gode som 38åring. Så at man hører om eldre som får barn uten problemer, motsier jo ikke statistikken på at fertiliteten går ned. For noen går det jo fint uansett, men ja, andre ikke Endret 4. november 2021 av hjema 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg kan ikke forstå annet enn at det er individuelt. Jeg og bror(ikke tvillinger) ble født da mamma var rundt 40, hun ble fort gravid og kom i overgangsalderen få år etterpå. Anonymkode: 50e57...6f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg kan ikke forstå annet enn at det er individuelt. Jeg og bror(ikke tvillinger) ble født da mamma var rundt 40, hun ble fort gravid og kom i overgangsalderen få år etterpå. Anonymkode: 50e57...6f4 Ja, nettopp. Det handler kanskje litt om flaks også, vet ikke. Anonymkode: 4c891...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Del Skrevet 4. november 2021 hjema skrev (22 minutter siden): Statistikken sier at det er vanskeligere for personer over 38 å få barn og at kvaliteten er dårligere. Selvfølgelig er det unntak. Noen på 40 har fine egg, noen på 25 har dårlige egg. Man kommer uansett ikke unna at gjennomsnittet og statistikken er som den er, så man må ha litt flaks om eggene er gode som 38åring. Så at man hører om eldre som får barn uten problemer, motsier jo ikke statistikken på at fertiliteten går ned. For noen går det jo fint uansett, men ja, andre ikke Statistikken er ikke bra for meg, nei, har lest andre tråder her og andre steder at sjansen er 5% i hver syklus, så tenker at det kan ta tid - om jeg ikke har flaks. Er det noen som vet hvor store variasjoner det kan være i eggkvalitet når man er over 38? Anonymkode: 4c891...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #10 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg er 39 år og gravid med barn nr.2. Ble mye raskere gravid med nr. 2 enn nr. 1. På ultralyden så alt helt normalt ut. Anonymkode: 02607...657 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #11 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg er 39 år og gravid med barn nr.2. Ble mye raskere gravid med nr. 2 enn nr. 1. På ultralyden så alt helt normalt ut. Anonymkode: 02607...657 Gratulerer. Har du tatt/skal ta nipt? Anonymkode: 4c891...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #12 Del Skrevet 4. november 2021 Vet ikke om jeg hadde turt etter 40, man han 50 % større sjanse for å barn med downs. Anonymkode: 1802f...04a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalali Skrevet 4. november 2021 #13 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Gratulerer. Har du tatt/skal ta nipt? Anonymkode: 4c891...589 Har ikke tatt nipt og har ikke tenkt å gjøre det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #14 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vet ikke om jeg hadde turt etter 40, man han 50 % større sjanse for å barn med downs. Anonymkode: 1802f...04a Sjansen er vel ca. 1% eller litt over, mot 0.06 eller noe for de under 25. så 50% større sjanse høres mye ut, men ikke når utgangspunktet er veldig lavt. Anonymkode: 4c891...589 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #15 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vet ikke om jeg hadde turt etter 40, man han 50 % større sjanse for å barn med downs. Anonymkode: 1802f...04a AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sjansen er vel ca. 1% eller litt over, mot 0.06 eller noe for de under 25. så 50% større sjanse høres mye ut, men ikke når utgangspunktet er veldig lavt. Anonymkode: 4c891...589 Dette! Folk skremmes opp med "50% større risiko" når risikoen er på rundt 1%. Anonymkode: fd47a...779 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #16 Del Skrevet 5. november 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Dette! Folk skremmes opp med "50% større risiko" når risikoen er på rundt 1%. Anonymkode: fd47a...779 Og man får tilbud om fosterdiagnostikk, så om fosteret har trisomi vet man det tidlig i svangerskapet og kan ta et valg ut fra det. Nå tror jeg ikke vi skal ha flere barn, men om vi ville prøve på en attpåklatt rundt 40 hadde jeg vært mye mer bekymret for om vi klarte å bli gravide / ikke miste, enn akkurat Downs. Om man først klarer å bli gravid med en spire som sitter så går det jo mest sannsynlig bra. Anonymkode: 033ab...e0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå